Chansen idag att sälja många böcker är mycket liten, det pågår just nu en rättegång i USA ang. att Random House köpt Simon & Schuster och där har det enligt uppgift angetts att:Som sagt. Noll intresse av att lära mig om just Tolkien, väldigt intresserad av hans värld. Därför har jag noll koll. Att man skriver massa tusen sidor och allt han gjorde på kul, utan att tänka en sekund att någon ska läsa och gilla dem, att man kanske kan tjäna några kronor, eller bli känd är nog ganska ovanligt.
Av det en bok kostar i detaljhandeln får författaren dessutom bara ca 10-15% av den summan, så vill man tjäna pengar är det en tämligen skitdålig idé att skriva en bok. Speciellt med tanke på hur många timmar det tar att skriva och redigera, och de ca. 10 000-15 000 kronor det kostar att anlita en lektör, med mera såklart.In the Penguin Random House/S&S antitrust trial it was revealed that out of 58,000 trade titles published per year, half of those titles sell fewer than one dozen books. LESS THAN ONE DOZEN.
Kan inte tala för Tolkien, men vad jag förstått blev han inte rik på sitt författarskap heller.