Den här nya Tolkien serien...

Vi har väl kanske alla såna där böcker som vi bara inte förmår oss att läsa klart? För min del är det "Brott och Straff" av Dostojevskij - det GÅR bara inte!! (och ja, jag har slutat försöka)

Vet inte om jag kommer ihåg rätt nu, men jag har ett svagt minne av att det skulle finnas en ljudboksinspelning av LOTR med Andy Serkis som uppläsare. Verkligen inte säker på detta men om det är så, skulle jag råda dig att leta reda på den! Den mannen är ju ett nöje att lyssna på oavsett, så kanske att han kan få "liv" i böckerna åt dig?
Brott och Straff går inte, det håller jag verkligen med om :D Har testat Serkis, men nix.
 
Kan inte mer än hålla med dig om böckernas oläsbarhet.

DE ÄR DÅLIGT SKRIVNA. Storyn kanske är bra, men göms i skriften på ett horribelt sätt.

Vaffan? Fyra sidor sång medan de går? Sen går de i 6 sidor till? Och sjunger ytterligare 3? Och nu är de framme. Kommer det hända nåt nu? Nej. De går igen. Och sjunger igen.

Till skillnad från dig har jag tagit mig igenom böckerna en gång. De blir liksom inte bättre.

(sen har jag aldrig sett filmerna heller, mer än små bitar. Jag klarar verkligen inte av att se filmatiseringar av böcker jag läst, då de alltid gör en besviken).

Men det är det som är meningen. Just att de sjunger och vandrar och hela mytologin och historien bakom. Det var utgivarna som tvingade Tolkien att lägga in översättningar på sångerna, det ville han inte göra :rofl:

Glöm inte heller att det äts en hel del och lagas mat.
 
Nej. Det behöver absolut inte vara action rakt igenom (men det här är en protest jag ofta hört när jag sagt att jag inte gillar böckerna). Och ja, det finns (andra) böcker så får mig att skria om "fler verb åt folket!"

Sen är de inte så dåligt skrivna som tex Twilligt serien eller... (rys)... Shades of Grey (som är så språkligt kass att det nästan är roligt). Men jag vidhåller att det finns många andra böcker som är skrivna bättre. Känslan jag får är att han är mer intresserad av att lyfta fram den värld han skapat än historien som berättas.

Som jag sa tidigare i tråden, Tolkien var inte en författare, han var en lingvistik professor med specialitet anglo-saxisk historia och språk. Så det han skrev om var av en längtan efter en mytologi och historia liknande den i Grekland eller de nordiska länderna.
 
@Valerianovna, ett citat från Tolkien själv (från ett brev):

"Part of the attraction of The L. R. [LotR] is, I think, due to the glimpses of a large history in the background: an attraction like that of viewing far off an unvisited island, or seeing the towers of a distant city gleaming in a sunlit mist. To go there is to destroy the magic, unless new unattainable vistas are again revealed." (min kursivering)

Det är precis det serien gör; it goes there, destroying the magic.
 
"Part of the attraction of The L. R. [LotR] is, I think, due to the glimpses of a large history in the background: an attraction like that of viewing far off an unvisited island, or seeing the towers of a distant city gleaming in a sunlit mist. To go there is to destroy the magic, unless new unattainable vistas are again revealed." (min kursivering)
Det är precis detta som gör att jag fastnade så för trilogin, det fantasieggande att ana något mycket mer och större än det som skrivs i böckerna, referensen till gamla sånger, historier, folk och krig. En del (som jag ) gillar det, andra gör det inte.
 
Jag kan inte säga något bra eller dåligt om den nya serien. den enda kopplingen till Tolkien tycker jag är namnen i det jag har sett.
Jag tycker att om de hade gjort en egen serie av det hela så hade det nog varit bättre men antar att de behöver ha ett namn att fästa det hela på och snylta på tidigare verks berömdhet. vilket gör den till fan fiction. (som någon tidigare sa).
Kommer inte döma någon om de gillar det, kommer inte heller vara ledsen om jag missar resten av serien.
 
Förlåt men bara jag som tyckte detta var kul? :D

EA82AFBD-336A-450C-A811-89F5AD67A932.jpeg
 
Det är precis detta som gör att jag fastnade så för trilogin, det fantasieggande att ana något mycket mer och större än det som skrivs i böckerna, referensen till gamla sånger, historier, folk och krig. En del (som jag ) gillar det, andra gör det inte.
På ett sätt har jag alltid tyckt att det känts lite deppigt. Som att man kommer in i berättelsen när storhetstiden redan är förbi. De hittar ruiner efter saker men jag vill se glansdagarna. Fast å andra sidan gillar jag att det finns historia och kultur och språk och allt möjligt så det sjunger (haha) om det.
 
På ett sätt har jag alltid tyckt att det känts lite deppigt. Som att man kommer in i berättelsen när storhetstiden redan är förbi. De hittar ruiner efter saker men jag vill se glansdagarna. Fast å andra sidan gillar jag att det finns historia och kultur och språk och allt möjligt så det sjunger (haha) om det.
I Tolkien finns det inga glansdagar. Silmarillion är ännu mer deppig. Det låter som du ska läsa Terry Pratchett eller nåt istället:D
 
Faktiskt läst alla tre böckerna flera gånger, köpte dem för något år sedan igen på second hand. Står i bokhyllan, inte kommit mig för att läsa dem igen ännu men det ska helt enkelt bara finnas i hyllan. Tror inte jag var speciellt gammal när jag läst dem första gången typ 12 år eller något. Pappa sluka dem en efter en på knappt ett par veckor.
 
Vilken diss 😮 Terry Pratchett kan du läsa själv! (Skämt åsido har jag faktiskt aldrig läst men förstått det som en ganska underbar värld… så det kanske jag ska😂)
Nej, nej, ingen diss! Terry Pratchett är underbar på sitt sätt, och alla har vi olika smak. Bara det att det går liksom inte att få Tolkien utan den där sehnsuchten, då är det inte Tolkien längre.
 
På ett sätt har jag alltid tyckt att det känts lite deppigt. Som att man kommer in i berättelsen när storhetstiden redan är förbi. De hittar ruiner efter saker men jag vill se glansdagarna. Fast å andra sidan gillar jag att det finns historia och kultur och språk och allt möjligt så det sjunger (haha) om det.

I met a Traveller from an antique land,
Who said, “Two vast and trunkless legs of stone
Stand in the desart. Near them, on the sand,
Half sunk, a shattered visage lies, whose frown,

And wrinkled lip, and sneer of cold command,
Tell that its sculptor well those passions read,
Which yet survive, stamped on these lifeless things,
The hand that mocked them, and the heart that fed:

And on the pedestal these words appear:
“My name is Ozymandias, King of Kings.”
Look on my works ye Mighty, and despair!

No thing beside remains. Round the decay
Of that Colossal Wreck, boundless and bare,
The lone and level sands stretch far away.

"Ozymandias" Percy Shelley
 
På ett sätt har jag alltid tyckt att det känts lite deppigt. Som att man kommer in i berättelsen när storhetstiden redan är förbi. De hittar ruiner efter saker men jag vill se glansdagarna. Fast å andra sidan gillar jag att det finns historia och kultur och språk och allt möjligt så det sjunger (haha) om det.
Ja, kanske inte direkt deppigt men i alla fall vemodigt. Men jag gillar det, både vemodet och alla dessa lager av gammal historia och kultur - det ger ett HELT annat djup åt berättelsen än att bara vara ytterligare en variant av "kampen mellan gott och ont".
 
Nej, nej, ingen diss! Terry Pratchett är underbar på sitt sätt, och alla har vi olika smak. Bara det att det går liksom inte att få Tolkien utan den där sehnsuchten, då är det inte Tolkien längre.
Jag hade länge, länge stora problem med att jag inte kunde få mer fantasy som var precis som Tolkien. Inget annat är ju det, och jag ville liksom vara kvar i DEN världen (har därmed viss förståelse för fanfic!). Men det går ju inte. Har så småningom lärt mig att uppskatta även andra fantasy-författare :D
 
Nej, nej, ingen diss! Terry Pratchett är underbar på sitt sätt, och alla har vi olika smak. Bara det att det går liksom inte att få Tolkien utan den där sehnsuchten, då är det inte Tolkien längre.
Nej, men jag gillar andra saker med Tolkien så jag kommer nog fortsätta läsa ibland. Sehnsucht är ju inte heller unikt för honom, finns ju andra som pysslar med att bygga ruiner utan att ens ta omvägen via spetsiga öron ☺️
 

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 237
Senast: Inte_Ung
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 274
Senast: hastflicka
·
Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
549
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp