Den här nya Tolkien serien...

Vet inte om jag räknas som Tolkien fan, jag har aldrig lyckats läsa böckerna (det GÅR inte, det är något med språket eller något? Skitmärkligt). Däremot har jag spenderat en bra bit av mitt liv till att nörda ner mig i storyn, karaktärerna, språken (kan/kunde några av dem halvbra), familjeträden etc genom att lusläsa fansidor och annat. Älskar alltså världen och allt med den, men tål inte böckerna :angel:

Jag har sett båda avsnitten som är ute och kan direkt fatta vilka karaktärer som inte är canon, vilka som är det, och när de frångår canon i hur det "borde vara" så att säga. Var extremt skeptisk i början, men jag tycker faktiskt den är rätt bra. Man måste bara vara med på att det kommer att vara en del felaktigheter och extrainsatta karaktärer. Kommer fortsätta titta.
Spela roll om den är gjord för att tjäna pengar? Böckerna Tolkien skrev var väl även dem för att tjäna pengar, typ ish :D
 
Böckerna Tolkien skrev var väl även dem för att tjäna pengar, typ ish :D
Nej, det var de inte (om vi ska ta hans egna ord för det, i alla fall).
Jag tror det är ytterst få som producerar helt gratis utan att förvänta sig något (ekonomiskt) i utbyte
De snart 10 miljoner fanfics som finns bara på AO3 säger emot dig ganska rejält :)
 
Vet inte om jag räknas som Tolkien fan, jag har aldrig lyckats läsa böckerna (det GÅR inte, det är något med språket eller något? Skitmärkligt). Däremot har jag spenderat en bra bit av mitt liv till att nörda ner mig i storyn, karaktärerna, språken (kan/kunde några av dem halvbra), familjeträden etc genom att lusläsa fansidor och annat. Älskar alltså världen och allt med den, men tål inte böckerna :angel:

Jag har sett båda avsnitten som är ute och kan direkt fatta vilka karaktärer som inte är canon, vilka som är det, och när de frångår canon i hur det "borde vara" så att säga. Var extremt skeptisk i början, men jag tycker faktiskt den är rätt bra. Man måste bara vara med på att det kommer att vara en del felaktigheter och extrainsatta karaktärer. Kommer fortsätta titta.
Spela roll om den är gjord för att tjäna pengar? Böckerna Tolkien skrev var väl även dem för att tjäna pengar, typ ish :D
Superdum fråga, du har säkert provat båda översättningarna och att läsa på engelska? (menar eftersom det är ganska olika språk eller vad man vill säga, i dem). Men -har du provat båda översättningarna och att läsa på engelska :D
 
Ja eller det beror väl på hur man ser det. Den har inte samma stil som Sagan om ringen, det är inte en regelrätt roman.
Det är dessutom tänkt att vara mer som myter/berättelser med många berättare, så att allt inte "stämmer" funkar.

Plus då att Tolkien själv inte sammanställde böckerna det så vi Kommer aldrig få veta exakt hur han hade tänkt.
 
Jag tycker den är helt ok. Jag gillar böckerna, tycker filmerna är ok om man bortser från Hobbit. Tycker än så länge att serien är helt ok men man ska ha med sig att de slår ihop allt som hände under andra åldern till att hända i princip samtidigt för att få ihop serien. Det kan man tycka massvis om, om man vill, men jag nöjer mig med att tycka serien än så länge är trevlig underhållning.

Och sen går jag och plockar fram mina böcker och läser alla stycken om Bill, för Bill får aldrig tillräckligt med utrymme eller uppmärksamhet och är världens finaste ponny.
 
Det är dessutom tänkt att vara mer som myter/berättelser med många berättare, så att allt inte "stämmer" funkar.

Plus då att Tolkien själv inte sammanställde böckerna det så vi Kommer aldrig få veta exakt hur han hade tänkt.
Jo, det gör vi om vi läser History of Middle Earth-samlingen, där det mesta presenteras i oediterad form.
Nu skrev jag ju kommersiell underhållning, inte fanfic.
Och varför är det viktigt för dig att göra skillnad på dem?



KL:
(känner att jag vill be om ursäkt för all min svengelska här men orkar inte försöka hitta svenska ord för allt:p)
 
Nah, han var väl mer med i en författarklubb (med CS Lewis... ) som skrev tillsammans, eller äh, pratade i alla fall, och hade ett annat jobb för att tjäna pengar.
LotR och Hobbit är skrivna senare. Hobbit för att hans son började klaga på att saker ändrades i storyn hela tiden på kvällssagostunderna, och LotR för att han "wanted to see if I could do it" (paraphrasing).
 
Jag tycker den är helt ok. Jag gillar böckerna, tycker filmerna är ok om man bortser från Hobbit. Tycker än så länge att serien är helt ok men man ska ha med sig att de slår ihop allt som hände under andra åldern till att hända i princip samtidigt för att få ihop serien. Det kan man tycka massvis om, om man vill, men jag nöjer mig med att tycka serien än så länge är trevlig underhållning.

Och sen går jag och plockar fram mina böcker och läser alla stycken om Bill, för Bill får aldrig tillräckligt med utrymme eller uppmärksamhet och är världens finaste ponny.
Visst var Hobbit en sådan total besvikelse! Vilken film det hade kunnat bli om man hade varit ursprungspubliken till boken trogen och inte gjort den till samma stil som Sagan om ringen. Och en film..
 
Superdum fråga, du har säkert provat båda översättningarna och att läsa på engelska? (menar eftersom det är ganska olika språk eller vad man vill säga, i dem). Men -har du provat båda översättningarna och att läsa på engelska :D
Yes, testat både engelska och svenska (båda översättningarna). Flertalet gånger. Det är helt omöjligt :cautious:
Har även testat ett gäng olika uppläsningar på båda språken. Alltså jag vill jättegärna läsa böckerna, men något gör att det är omöjlig :D

Min Tolkien-tokige kompis har testat att läsa för mig. Det gick inte det heller. Jag får nöja mig med att vara någon form av Tolkien-arkeolog, som hittar bitar av story etc här och där och liksom pusslar ihop allt och sen frågar min kompis om jag fått tidslinjen rätt :angel:
 
(Hoppas att jag inte ses som någon party-pooper i tråden som rättar folk oombett, men jag antar att folk skriver här för att de är intresserade :angel: )
 
LotR och Hobbit är skrivna senare. Hobbit för att hans son började klaga på att saker ändrades i storyn hela tiden på kvällssagostunderna, och LotR för att han "wanted to see if I could do it" (paraphrasing).
Hm jag trodde LotR var för att förlaget var lovad en uppföljare till Hobbit och så sprang det iväg.
 
I just det här fallet, för att jag inte ser något konstigt med att man väljer att producera kommersiellt gångbar underhållning.
Nej, det ser jag inte heller något konstigt med, men det betyder inte att jag tycker att allt är bra med nuvarande copyrightsystem. Varför ska Amazon ha mer rätt att tjäna pengar på sin fanfic än de som skriver på AO3?
Hm jag trodde LotR var för att förlaget var lovad en uppföljare till Hobbit och så sprang det iväg.
Det har jag inte hört, men det kan nog finnas ett korn av sanning i saken. Det finns en del intressanta brev fram och tillbaka, men jag har tyvärr inte läst alla (än) :) Däremot skriver han ungefär det jag citerade - men det går ju att skriva en bok av flera anledningar. Pengar tror jag inte hade så stor del i det dock, Tolkien såg inte sig själv som författare i den meningen.
 
Nej, det ser jag inte heller något konstigt med, men det betyder inte att jag tycker att allt är bra med nuvarande copyrightsystem. Varför ska Amazon ha mer rätt att tjäna pengar på sin fanfic än de som skriver på AO3?
Varför ska någon tjäna mer än någon annan alls? Varför ska IKEA tjäna mer på sina träbestick än min kollega som täljer skedar på fritiden?
 
Tolkien själv framhöll att det han skrev om var fragment av en enorm historia, mytologi och världsbyggnad. Tex, Galadriel som är huvudpersonen får man väl säga, historia förändrades radikalt i olika versioner, som Tolkien också framhävde var på gränsen mellan mytologi och historia. Från början följer hon ju Feanor när han gör uppror på valar, senare utvecklas det till att hon på egen hand tar sig till Middle Earth pga en längtan efter egna riken att styra över. Så Tolkien canon är inte Tolkien canon. Vet inte om jag skulle valt just Galadriel, men Feanor och hans sju söner går bort. Fingolfin, Fingon och deras bröder dör innan ringarna smids. Galadriel är den enda av de första noldor som fortfarande finns kvar fram till LOTR och är aktiv under andra åldern när ringarna smids.

Naturligtvis så hoppas det otroligt i tidslinjen, har för mig att de inte har tillgång till stora delar av Silmarilion? Hela Númenor skippas helt och när de erövrade Middle Earth. Problemet är att Silmarilion är ännu mer ofilmbar än LOTR eftersom det inte finns något narrativ, personutveckling etc. Det är som sagt bara lösryckta fragment och mindre legender som den om Beren och Luthien, Turin, Gondolins fall osv.

Men jag kommer titta om inte annat än för att jag avskyr rasismen som frodats vilt eftersom de hade mage(!) att ha skådisar annat än snövita. Och den är vacker och det märks att man lagt ner mycket pengar och tid på den.

Vadå, nej jag är inte en Tolkien nörd :angel:
 

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 237
Senast: Inte_Ung
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 274
Senast: hastflicka
·
Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
550
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp