Den här nya Tolkien serien...

Varför ska någon tjäna mer än någon annan alls? Varför ska IKEA tjäna mer på sina träbestick än min kollega som täljer skedar på fritiden?
Fast nu handlar det om copyrightlagar (vilket i och för sig finns inom design också). Tolkien tjänar inte pengar längre, han är död. Varför ska nu någon kunna köpa rättigheterna och tjäna pengar på sin fanfic, totalt orelaterat till Tolkien, och en annan inte kunna tjäna pengar på det? Likadant med alla andra rättigheter till döda människors verk. Det är ett mycket skevt system vi har, tycker jag.
 
Fast nu handlar det om copyrightlagar (vilket i och för sig finns inom design också). Tolkien tjänar inte pengar längre, han är död. Varför ska nu någon kunna köpa rättigheterna och tjäna pengar på sin fanfic, totalt orelaterat till Tolkien, och en annan inte kunna tjäna pengar på det? Likadant med alla andra rättigheter till döda människors verk. Det är ett mycket skevt system vi har, tycker jag.
Om det är totalt orelaterat finns det väl inget som hindrar från att tjäna pengar på det?
 
Böckerna Tolkien skrev var väl även dem för att tjäna pengar, typ ish :D

Fast nja, han trodde väl aldrig att de var kommersiella och hade ingen tanke egentligen när han började skriva att sälja dem. Han skrev dem för sig själv och de andra i Inkling sällskapet, Oxford akademiker som möttes på en pub i Oxford och läste upp stycken av sina verk. Där ingick ju även CS Lewis. Tolkien var ju professor i anglo-saxisk (lingvistisk) och sörjde alltid över att Englands (anglo-saxiska) historia till stor del utplånades efter normandernas erövring 1066. Tittar man på LOTR så har han uppenbarligen influerats av de få bevarade skrifter, som Beowulf. Han inspirerades också av nordeuropeisk mytologi och använder många fornnordiska namn. Har ett vagt minne av att jag läste i en biografi att han lärde sig själv finska för att kunna läsa Kalevala i original.
 
Tolkien själv framhöll att det han skrev om var fragment av en enorm historia, mytologi och världsbyggnad. Tex, Galadriel som är huvudpersonen får man väl säga, historia förändrades radikalt i olika versioner, som Tolkien också framhävde var på gränsen mellan mytologi och historia. Från början följer hon ju Feanor när han gör uppror på valar, senare utvecklas det till att hon på egen hand tar sig till Middle Earth pga en längtan efter egna riken att styra över. Så Tolkien canon är inte Tolkien canon. Vet inte om jag skulle valt just Galadriel, men Feanor och hans sju söner går bort. Fingolfin, Fingon och deras bröder dör innan ringarna smids. Galadriel är den enda av de första noldor som fortfarande finns kvar fram till LOTR och är aktiv under andra åldern när ringarna smids.
Det där med Galadriel är ju lite både och (och inte heller helt på egen hand, de var ju ganska många på Helcaraxë). Och det är ju just Fingon Amazon trollat fram igen (utan hår! han är ju namngiven efter sitt hår ffs). Och hobbitar innan de ens existerade. En väldig röra, värdig en fanfic :)

Sen canon och canon... Det är ju skillnad på att välja en version och hålla sig till den, och att hitta på en ny.

Om det är totalt orelaterat finns det väl inget som hindrar från att tjäna pengar på det?
Nej, menar inte att fanficen är orelaterade, de är ju fanfic på hans verk. Jag menar att själva rättigheterna inte längre har med Tolkien att göra, trots att de ursprungligen var hans rättigheter till sina egna verk. Nu är de köpta av en helt orelaterad person/företag.
 
Fast nja, han trodde väl aldrig att de var kommersiella och hade ingen tanke egentligen när han började skriva att sälja dem. Han skrev dem för sig själv och de andra i Inkling sällskapet, Oxford akademiker som möttes på en pub i Oxford och läste upp stycken av sina verk. Där ingick ju även CS Lewis. Tolkien var ju professor i anglo-saxisk (lingvistisk) och sörjde alltid över att Englands (anglo-saxiska) historia till stor del utplånades efter normandernas erövring 1066. Tittar man på LOTR så har han uppenbarligen influerats av de få bevarade skrifter, som Beowulf. Han inspirerades också av nordeuropeisk mytologi och använder många fornnordiska namn. Har ett vagt minne av att jag läste i en biografi att han lärde sig själv finska för att kunna läsa Kalevala i original.
Silmarillion och Kalevala har ju väldigt många likheter, precis som finskans influens på Quenya är väldigt tydlig. Allt utgick från språken, och det är det som är så fantastiskt för en historiker som jag! :D
 
Jag har läst en hel del LOTR fanfic som håller kvalitetsmässigt - egentligen är inte Tolkien någon 'bra' författare i ordets rätta bemärkelse. Han skriver en historia inte en roman. Jag älskar att sluten är tre gånger så lång som början och skulle aldrig varit utan Harrowing of the Shire, men det är jag. Och har alltid undrat vem Tom Bombadill egentligen är! Inte ens Tolkien själv verkade veta det. Det är det som är så spännande att Tolkien själv erkänner att han är helt okunnig om vissa delar av middle earth historia.
 
Nej, menar inte att fanficen är orelaterade, de är ju fanfic på hans verk. Jag menar att själva rättigheterna inte längre har med Tolkien att göra, trots att de ursprungligen var hans rättigheter till sina egna verk. Nu är de köpta av en helt orelaterad person/företag.
Jaha, så problemet är att någon orelaterad har köpt rättigheterna? Varför gör det serien till sämre underhållning?
 
Jaha, så problemet är att någon orelaterad har köpt rättigheterna? Varför gör det serien till sämre underhållning?
Jag har inte sagt att den är sämre underhållning, jag har sagt att den är till för att tjäna pengar, och inte skapad med respekt för och trogenhet till Tolkien's vision. Det kan vara bra tv ändå, men det är inte Tolkien's serie, och bör enligt mig inte tänkas på eller marknadsföras som varande en del av Tolkien's verk.

Tillägg: Och därmed menar jag också att alla fanficförfattare borde få tjäna pengar på sina verk. De gör exakt samma sak som Amazon gör nu (bara utan budget). Enda skillnaden är copyright, som ursprungligen skapades för att skydda en människa som nu inte finns.
 
Jag har inte sagt att den är sämre underhållning, jag har sagt att den är till för att tjäna pengar, och inte skapad med respekt för och trogenhet till Tolkien's vision. Det kan vara bra tv ändå, men det är inte Tolkien's serie, och bör inte tänkas på eller marknadsföras som varande en del av Tolkien's verk.

Så det är just att det kallas "Tolkiens" som är problemet? Jag har bara sett serien kallas "maktens ringar" så jag vet inte om jag håller med om att det marknadsförs som just Tolkiens.
 
Visst var Hobbit en sådan total besvikelse! Vilken film det hade kunnat bli om man hade varit ursprungspubliken till boken trogen och inte gjort den till samma stil som Sagan om ringen. Och en film..
Jag tror att bara detaljen att få ner det till en film hade gjort väldigt mycket. Visst hade någon klippt ihop en sån version...?

Jag älskar för övrigt boken, en utgåva illustrerad av Tove Jansson ligger högt, högt upp på min önskelista.
 
Så det är just att det kallas "Tolkiens" som är problemet? Jag har bara sett serien kallas "maktens ringar" så jag vet inte om jag håller med om att det marknadsförs som just Tolkiens.
I och med att det använder sig av Tolkiens karaktärer och värld marknadsför den sig som varande en del av Tolkiens verk. Problemet är inte att serien existerar. Problemet som jag ser det är att den har monetär ensamrätt. Varför ska inte alla som vill göra något med Tolkiens värld och karaktärer kunna få betalt för det?
 
Sedan jag, av misstag, fick LOTR trilogin i julklapp (min lillasyster hade hittat den i en garderob och gav den glatt till mig fast den inte alls var till mig) när jag tio så har jag läst den minst en gång per år. Först var det Åke Ohlmarks översättning som jag faktiskt gillar. Men gick snabbt över till originalet på engelska. Vet inte hur många böcker jag slitit ut - numera läser jag dem på min platta.

Varje gång jag läser hittar jag något nytt eller hälsar på gamla vänner. Sedan blev det Silmarilion, book of lost tales etc. Tolkien har ett fantastiskt bildspråk och jag var säker på att jag skulle hata Peter Jacksons filmversion, men den var helt ok om man blundar och kisar lite åt ena hållet. Jag funderar lite på hur de tänker avsluta det hela. De får inte ha några hänvisningar till LOTR, det kommer och går karaktärer oavbrutet som vi sedan inte hör av igen. Och allt slutar i en enda stor tragedi. Det närmsta Tolkien kommer till ett lyckligt slut är när Galadriel, Gandalf, Elrond, Bilbo och Frodo seglar. Annars är det som 'riktig' historia som inte har något slut utan bara fortsätter, för det mesta olyckligt.

Ang copyright, det är vedertaget att den tar slut en viss tid efter författarens död. Project Gutenberg som finns online är just författare där copyrighten har gått ut. Alexander Dumas, Victor Hugo, Guy de Maupessant. Samtidigt ges samma böcker ut kommersiellt av olika förlag. Så det är lite samma sak. Att skriva LOTR fanfic är dessutom helt ofarligt. Vissa nu levande författare och företag som Disney etc har ju skickat en hel del varningsbrev och krävt att författaren tar bort sina verk. Det är därför många börjar med att skriva, jag gör det här för mitt nöjes skull, jag profiterar inte på det öht och det är inte menat kommersiellt. Och man betackar sig för att någon ska recensera dig på Goodreads för att undvika att publicera vad man skrivit.
 
I och med att det använder sig av Tolkiens karaktärer och värld marknadsför den sig som varande en del av Tolkiens verk. Problemet är inte att serien existerar. Problemet som jag ser det är att den har monetär ensamrätt. Varför ska inte alla som vill göra något med Tolkiens värld och karaktärer kunna få betalt för det?
Så problemet är att fenomenet ensamrätt finns? Förstår jag dig rätt?
 
I och med att det använder sig av Tolkiens karaktärer och värld marknadsför den sig som varande en del av Tolkiens verk. Problemet är inte att serien existerar. Problemet som jag ser det är att den har monetär ensamrätt. Varför ska inte alla som vill göra något med Tolkiens värld och karaktärer kunna få betalt för det?
fast det handlar ju om hur rättigheterna sålts. Det är ju upp till den som ärvt rättigheten att bestämma vem som ska få köpa och vad de får göra med dem. antagligen av Tolkiens efterlevande i det här fallet. Tycker inte du att de har rätt att bestämma vad som ska hända med arvet de fått?
 
Tolkien själv framhöll att det han skrev om var fragment av en enorm historia, mytologi och världsbyggnad. Tex, Galadriel som är huvudpersonen får man väl säga, historia förändrades radikalt i olika versioner, som Tolkien också framhävde var på gränsen mellan mytologi och historia. Från början följer hon ju Feanor när han gör uppror på valar, senare utvecklas det till att hon på egen hand tar sig till Middle Earth pga en längtan efter egna riken att styra över. Så Tolkien canon är inte Tolkien canon. Vet inte om jag skulle valt just Galadriel, men Feanor och hans sju söner går bort. Fingolfin, Fingon och deras bröder dör innan ringarna smids. Galadriel är den enda av de första noldor som fortfarande finns kvar fram till LOTR och är aktiv under andra åldern när ringarna smids.

Naturligtvis så hoppas det otroligt i tidslinjen, har för mig att de inte har tillgång till stora delar av Silmarilion? Hela Númenor skippas helt och när de erövrade Middle Earth. Problemet är att Silmarilion är ännu mer ofilmbar än LOTR eftersom det inte finns något narrativ, personutveckling etc. Det är som sagt bara lösryckta fragment och mindre legender som den om Beren och Luthien, Turin, Gondolins fall osv.

Men jag kommer titta om inte annat än för att jag avskyr rasismen som frodats vilt eftersom de hade mage(!) att ha skådisar annat än snövita. Och den är vacker och det märks att man lagt ner mycket pengar och tid på den.

Vadå, nej jag är inte en Tolkien nörd :angel:
Exakt, att han ville att historierna inte skulle vara samstämmiga utan liknande och många för myter är sådana el dyl.
 
Jag tror att bara detaljen att få ner det till en film hade gjort väldigt mycket. Visst hade någon klippt ihop en sån version...?

Jag älskar för övrigt boken, en utgåva illustrerad av Tove Jansson ligger högt, högt upp på min önskelista.
Jo säkert flera.

Boken är en absolut favorit!

Jo TV-serie kanske då? bara att ta bort den action som inte hör hemma i den i alla fall och annan ton kanske :)
 
Det där med Galadriel är ju lite både och (och inte heller helt på egen hand, de var ju ganska många på Helcaraxë). Och det är ju just Fingon Amazon trollat fram igen (utan hår! han är ju namngiven efter sitt hår ffs). Och hobbitar innan de ens existerade. En väldig röra, värdig en fanfic :)

Sen canon och canon... Det är ju skillnad på att välja en version och hålla sig till den, och att hitta på en ny.


Nej, menar inte att fanficen är orelaterade, de är ju fanfic på hans verk. Jag menar att själva rättigheterna inte längre har med Tolkien att göra, trots att de ursprungligen var hans rättigheter till sina egna verk. Nu är de köpta av en helt orelaterad person/företag.
Nåja proto Hobbitar fanns ju i alla fall då Gollum blev till Gollum :) inte helt haj på tidsaspekten här men det lär ju handla om ngt tusen år + - någonting bort högst? och tusen år för en art är ju inte lång tid.

och de här vandrarna är ju ganska annorlunda.
 

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 237
Senast: Inte_Ung
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 274
Senast: hastflicka
·
Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
550
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp