Tolkien själv framhöll att det han skrev om var fragment av en enorm historia, mytologi och världsbyggnad. Tex, Galadriel som är huvudpersonen får man väl säga, historia förändrades radikalt i olika versioner, som Tolkien också framhävde var på gränsen mellan mytologi och historia. Från början följer hon ju Feanor när han gör uppror på valar, senare utvecklas det till att hon på egen hand tar sig till Middle Earth pga en längtan efter egna riken att styra över. Så Tolkien canon är inte Tolkien canon. Vet inte om jag skulle valt just Galadriel, men Feanor och hans sju söner går bort. Fingolfin, Fingon och deras bröder dör innan ringarna smids. Galadriel är den enda av de första noldor som fortfarande finns kvar fram till LOTR och är aktiv under andra åldern när ringarna smids.
Naturligtvis så hoppas det otroligt i tidslinjen, har för mig att de inte har tillgång till stora delar av Silmarilion? Hela Númenor skippas helt och när de erövrade Middle Earth. Problemet är att Silmarilion är
ännu mer ofilmbar än LOTR eftersom det inte finns något narrativ, personutveckling etc. Det är som sagt bara lösryckta fragment och mindre legender som den om Beren och Luthien, Turin, Gondolins fall osv.
Men jag kommer titta om inte annat än för att jag avskyr rasismen som frodats vilt eftersom de hade mage(!) att ha skådisar annat än snövita. Och den är vacker och det märks att man lagt ner mycket pengar och tid på den.
Vadå, nej jag är inte en Tolkien nörd