Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan ju inte hjälpa detta men tycker alla banor ser hemskt lätta och låga ut.. ibland har vi tur i kba ..då bygger Peter istället för Lennart och då får man passa på och debutera.

Bästa @fio , var tränar du i Kungsbacka? Det hade ju varit helt klart närmare för mig än en del andra ställen. Jag vill gärna komma på studiebesök utan häst på någon träning och beundra banan. (och dig :D)

Igår fick mitt halvtokiga, bruna(!) hoppsto forsöka sig på terrängbanan för första gången! Solen har kommit fram från vintervilan och underlaget har äntligen torkat upp.

Det såg ut såhär: :bump::bump::bump: under framridingen, dvs. mina planer om skritt och trav blev istället stilleståande galopp.... Sen så stegrade vi lite (läs: ganska mycket) då vi fick syn på kompisarna hemma i hagen, så jag var tvungen att be publiken flytta sig till andra sidan av staketet om dom ville vara säkra på att överleva...

Mina förhoppningar om at göra FT-häst utav damen var mao. inte så stora då vi gick i gång med hoppningen :p MEN - hon skötte sig alldeles utmärkt då hon väl fick hoppa! :banana:
Vi skuttade øver några små stockar, två olika diken samt upphopp, överhoppade lite på ena diket, men annars inga problem! Tog även en pytteliten halv coffin, som hon inte riktigt fattade på första forsök, men gick super andra gången. :D
Slutade av medan jag fortfarande hade kvar mina fingrar - handskar vore nog smart att medbringa kände jag....

Nästa gång rider jag nog ut en typ 60 minuters sväng innan, så hon får tagga ner lite!
Vilken jätteskilnad mot min avbalancerade gråa gentleman... jag var ju helt slut efteråt... men roligt var det ändå... :laugh: :love: :D

För att göra exakta jämförelser så behöver vi alla fakta o det har vi ju inte så jag släpper den frågan. Men jo, privatekonomin är den som styr tävlandet, det kan man inte komma ifrån.

Men tanke på trycket på årets första tävlingar så verkar det ju som lågkonjunkturen släppt greppet även om vår sport, vilket vore härligt för ju fler tävlande desto mer utvecklas fälttävlan som sport och det är ju enbart positivt.

Men @Lady_S satte ju fingret på kärnpunkten, dvs differentierade avgifter, rider man P70-80 o vill prova på sporten så är det helt klart lättare att få fler starter med en lägre avgift.

Och jag håller fortf inte med :p Man kan ju inte sätta startavgifterna utifrån vad de tävlande vill betala utan efter vad det kostar. Snarare så får de tävlande 1. lära sig vad det kostar och 2. lära sig hur de kan påverka kostnaderna vilket förhoppningsvis leder till 3. mer ideellt arbete, lägre kostnader o mer tävlingar :bump:

Fin svartis :love:

Tiger har fått supersnabba skor i veckan, äkta galopphäst (eh, var nog mest travhästar som hade sådana skor iofs...) nu va:
11046486_759939657447105_6959048870195351598_n.jpg

Fattar inte vad du menar med att sätta startavgifterna efter vad man vill betala? När har jag nånsin sagt det? Men att höja startavgifterna drastiskt påverkar ju hur många tävlingar man kan rida för det är privatekonomin som styr det. Så med andra ord då, om priserna höjs så drastiskt och lönen inte höjs i samma takt så blir det färre tävlingar som man rider.

Nu när andra proppar kommer ut så ser man ju dessutom att tävlingen vi diskuterar inte ligger i fas med de andra avseende avgifter.

Du skrev bla såhär i ett av dina första inlägg i frågan:
Men du @the_connemara...privat ekonomin är ju den som allena råder när det kommer till tävling??? Utan den så blir det inga tävlingar hur många arrangörer som än finns så den är nog i allra högsta grad relevant.

Mening ett kan jag inte riktigt tolka på annat vis än att den (privatekonomin) ska påverka startavgiften? Och hur annars ska den påverka om vi inte ska sätta avgifterna efter vad folk vill betala menar du?

Andra meningen håller jag som sagt inte med om, man kan ju lika gärna vända på det o säga att utan arrangörer så blir det inga tävlingar. Det är ju liksom en grundförutsättning att det finns en bana o en klubb för att ens skapa en tävling o därmed en startavgift för tävlande att förhålla sig till. Och det är väl snarare brist på arrangörer, inte tävlande, det märker ju inte minst ni i norr av som måste köra långt? Eller har jag missuppfattat?

Antingen missförstår vi varandra eller så tycker vi olika, helt okej vilket som för min del :p

Du har missuppfattat delen om privatekonomi. :) Jag menar att den styr vad man har råd med att tävla. Om en tävling då väljer att chockhöja startavgiften så tror inte jag att den tävlingen kommer vara den som styr och det har redan bevisats av andra proppar som kommit ut. För att ALLA arrangörer ska få många tävlanden så krävs att startavgiften är rimlig annars ransonerar ryttarna sina tävlingar o det gagnar inte sporten. Hänger du med hur jag tänker nu?

Vilken är den ENDA ridhjälmen man ska ha? Jag funderar på gatehouse, men det gör inte min plånbok :mad: (om inte jag hittar den billigare i england?) Jag rider i den hjälmen som fick sig en test förra sommaren när ytterligare en ridskolebrun trodde att vi var på Monzabanan och körde Formel1-lopp :meh:

Bästa @fio , var tränar du i Kungsbacka? Det hade ju varit helt klart närmare för mig än en del andra ställen. Jag vill gärna komma på studiebesök utan häst på någon träning och beundra banan. (och dig :D)

Tränar vad? Terräng? Nä det gör jag inte i kba. Falkenberg eller Halmstad

Jag har bara JW hjälmar. Sammetsvariant i dressyr/hopp o terränghjälm såklart till terrängen. Älskar mina hjälmar och såklart inköpta i England...:D

Med tanke på att jag har en förkärlek att glida på huvudet när jag trillar av så föredrar jag en riktigt bra "glidarhjälm" :D
Såklart har du shoppat i England @Novali01 , kan du inte byta en hjälm mot en startavgift förresten? :idea:

Vilken är den ENDA ridhjälmen man ska ha? Jag funderar på gatehouse, men det gör inte min plånbok :mad: (om inte jag hittar den billigare i england?) Jag rider i den hjälmen som fick sig en test förra sommaren när ytterligare en ridskolebrun trodde att vi var på Monzabanan och körde Formel1-lopp :meh:

Jag har en CO (som @Novali01, hon har bara inte fattat att CO är märket och JW är en av sammetsmodellerna :p), min terränghjälm är en J3. Pro Skull är också en vanligt variant.

Den är dock liiite liiite djup på mig och har provat en äldre Gatehouse som var ännu skönare! Så jag tänkte prova Gatehouse nästa gång om jag åker av :)

Ha ha jo JAG vet att det är CO men de flesta tror att de heter JW därav mitt inlägg.
@Hippocampus pga av mitt Englands inköp har jag överhuvudtaget råd att starta! Hade jag handlat i Sverige hade jag fått rida hemma i skogen...
:devil:

Puh!! Trodde både @Speedway och @LenaH skulle passa på o spamma tråden jeeeetemycket när jag var borta en kväll men Speedie är väl fullt upptagen med att scanna nätet efter GRÖNA saker och Lill-Lena leker säkert med de andra små ulvarna...:angel:

Spännande att du fortsatte här. Varför inte skriva dina åsikter där vi redan diskuterade? Får du inget mothugg här?
1) Det har visat sig att 1-2000 kr/år per ekipage i höjning inte är katastrof. Du kan välja olika typer av tävlingsplatser men vill du satsa behöver du tävlingsplatser osm utvecklar banan så du inte rider på samma hinder/bana år efter år. Fått från flera ponnyföräldrar (som är på väg att börja tävla) att 500 inte låter hutlöst om man jämför med vad en dressyr eller träning kostar. Jag stöttar dem i tänket. ;)
2) Du menar alltså på fullt allvar att du tror att en 5-dagars hopptävling är jämförbar med vilken fälttävlan som helst. Möjligen om du menar en vanlig regional endagars men jag hade uppenbarligen för höga tankar om dig. Antalet funktionärer på en vanlig nationell fälttävlan handlar på en dag om ca 100-150. Under SM/NM på Flyinge hade vi 450 funktionärer varav många hade vänner/partner med sig. Det är otroligt många som ska ha något att äta!
3) Att du ens tror att en hopptävling är i närheten av kostnader /ekipage skrämmer mig. Intäkterna är långt mycket större!
4) Vem har pratat om att finansiera allt? Varför är du så negativ? Hatar du klubben så mycket? Uppenbarligen gör inte de flesta andra det. Antalet starter talar för sig själv. Även ponny är uppe i sitt normala antal. Som mest handlade ökningen om 200.
5) Driften på en terrängbana hjälper inte att slå ut på ett år, utan på antalet ritter, träning och tävling. Bara att hyra in maskiner för underlaget är stora summor, att bygga nya hinder kostar. Att reparera/underhålla kostar. Känns som om du jämför med lilla klubben x som har en terrängbana som dammas av inför tävling 1 ggr/år. Så kanske det är i "din klubb" men så är det inte på flerparten av tävlingsplatserna.
6) Hoppning är den tävlingsform som allra enklast kan ta in sina pengar pga antalet starter. Varje ekipage är inne 1-2 min på banan. Intäkten är stor, växer och oftast är de fräcka nog att ta in lite extra på veterinär. Vilket är tillåtet. Inom fälttävlan kan vi sällan ta ut fullt veterinär/ambulans/hästambulans eftersom kostnaden då lätt springer upp i 250-300.
7) Tror gör man i kyrkan. Tro kan man komma långt på. Hoppas du kommer dit du vill. Däremot är vi många som vet att fälttävlan inte betalt sina kostnader i klubbarna på många år. Flera klubbar har under de senaste åren vittnat om detta. Där klubbkompisarna börjat protestera för de insett att det enda som ger pengar är hoppning. Och sponsorpengarna som klubben fått in ska delas mellan grenarna. Fälttävlan sliter ju även på dressyren och hoppningen, inte bara terrängen.
8) Vi kommer ha klubbar med lägre ambitioner dvs bara regionala låga klasser (fd lokala). De kommer ligga lägre i startavg men vi lurar oss själva om vi tror att någon annan betalar. Någon annan tröttnar.
9) Några lägger all sin fritid, all sin tid på att få tävlingarna att bli bra. Att förbereda en fälttävlan tar tid. Den tiden syns inte. Trodde fler förstod vad det innebar. De flesta gör det dock.
Att jobba ideellt är viktigt men för svensk fälttävlan är det av vikt att vi gör det även inom vår gren. Det är så vi kan överleva. De flesta klubbar som ordnar fälttävlan är små, riktigt små även om de ordnar större tävlingar. Det krävs engagemang utanför klubben för att få ihop det. Finns inte en chans inom.

Det bästa med allt detta är att varje klubb kan ta den avgiften den vill. Tågarp vågade sticka ut, och det gick hem med råge. De som inte anser avgiften vettig kan ju enkelt vänta och tävla nästa helg, vilket jag tar för givet att de gjort. Vem vet om vintern tagit sitt grepp om Skåne den helgen? En ökad tävlingskostnad på 1-2000/år/ekipage är försvinnande liten del i det stora hela. Och ja! Vi märker det. Med 6-7 hästar till start blir det mycket pengar! MEN jag vill ha bra tävlingar, bra underlag, bra hinder, ideella funktionärer som får bränsleersättning för den körning den gör innan tävling osv. Det anser jag är värt det! Jag unnar de som jobbar ideellt att få sina direkta utlägg reglerade! De ska inte behöva sponsra mina starter. Vill jag sänka kostnaderna så vet jag att jag kan hjälpa dem att jaga sponsorer så sänks avgifterna men jag orkar helt enkelt inte med det också. Men vetskapen hjälper mig! Jag vet att jag kan påverka och jag vet att det kan alla andra också!

• Gilla
Reactions: AW
På vilket sätt Novali tror du att dina inlägg och ditt sätt att göra ner arrangörer gynnar svensk fälttävlan och dess utövare? VI är alla fälttävlan! Är du en av oss? Känns inte så, känns som om du tagit steget bort, känns mer som om du väljer att svärta ner allt du kan och gör allt för att tala om att annat är bättre. Tråkigt men det är självklart så att du får ha din åsikt! Precis som alla vi andra får ha vår!

Senast ändrad av en moderator:
4) Vem har pratat om att finansiera allt?

Det var nog jag! Du har ju tusen gånger bättre koll på ekonomin än jag. Jag syftade på att en tävling ska ju inte gå back och den måste väl ha en viss vinst. Slår man ut kostnader och intäkter över ett år för så tycker jag (!) inte att fälttävlan (tävling, träning på terrängbanan iom anläggningsavgift osv) enbart ska precis gå runt vad gäller terrängbanan. Vi använder ju hela anläggningen vid tävling, dressyr o hoppbanor och övriga ytor/utrymmen. Hopp o dressyrsidan ska inte behöva stå för allt underhåll, upprustning och utveckling av dessa områden.

HUR det ligger till vet jag inte, men jag ville poängtera att jag INTE tycker det är ok att om man fått in X på tävling och X på anläggningsavgift på terrängträningar och sedan har man Y kostnader för att hålla terrängbanan i bra skick och då är man +-0. Då ska man ju ligga på vinst för att även stå för resten av anläggningen OCH sedan ha pengar över för att kunna utveckla terrängbanan (dvs efter normalt underhåll/markberedning).

Vill jag sänka kostnaderna så vet jag att jag kan hjälpa dem att jaga sponsorer så sänks avgifterna men jag orkar helt enkelt inte med det också. Men vetskapen hjälper mig! Jag vet att jag kan påverka och jag vet att det kan alla andra också!

Och ett ännu enklare sätt att i liten mån påverka kostnaderna enligt ovan är ju att själv meddela sig som funktionär så slipper arrangörerna lägga MASSOR med tid bara på att jaga funktionärer! Som de kan använda på bättre vis, tex kanske få tid o jaga lite sponsorer :) Detta kan vi ALLA göra hur enkelt som helst :)

Spännande att du fortsatte här. Varför inte skriva dina åsikter där vi redan diskuterade?

Vad har vi andra missat för intressant diskussion nu? Inte här på buke?

Min åsikt i frågan är att självklart kostar fälttävlan mer eftersom det faktiskt är ett större arrangemang med fler grenar än en ren dressyr/hopptävling.

Jag är dock en "nybörjare" som vill tävla för att det är en kul del av min hobby. Har inga som helst ambitioner att bli proffs och jag tror att det är väldigt många som är som jag som förmodligen aldrig kommer starta högre klasser än H90-H100 men är nöjda ändå.
För mig är naturligtvis privatekonomin väldigt avgörande och om en start skulle kosta runt 600 kr så innebär det absolut färre tävlingar per år. Jag skulle helt enkelt inte ha råd med så många hur gärna jag än vill. Samtidigt så har jag inga som helst problem med att ställa upp som funktionär och gör det dessutom ofta på tävlingar här hemma. Det hör till sporten liksom.

Jag har en CO (som @Novali01, hon har bara inte fattat att CO är märket och JW är en av sammetsmodellerna :p), min terränghjälm är en J3. Pro Skull är också en vanligt variant.

Den är dock liiite liiite djup på mig och har provat en äldre Gatehouse som var ännu skönare! Så jag tänkte prova Gatehouse nästa gång om jag åker av :)
Jag tycker också CO är lite djupa, jag ser ut som en svamp (fast det gör jag nog oavsett om jag tänker efter)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar