Jag började med att säga att jag inte behövde motivera alls varför jag inte ville ha fram hennes hund, nästa gång så ska jag försöka hålla tyst helt och hållet. Jag är rätt konflikträdd och det här påverkar mig i ett par dagar nu.
Kattmatsburk låter bra men då får jag nog svårt att få med mig mina egna därifrån.
Grejen är att alla argument man ger blir något för den andra att fästa vid och argumentera emot. Nej stänger dörren - vad kan man svara? Jo?
Vi vill vara artiga och säga mer än ett ord, plus att man ju vill att motparten ska förstå varför (och man vill nog också att de ska hålla med en), så man motiverar. Nej, för att. Och då får hon en chans att förklara varför ditt "för att" är så himla fel. Och så svarar man med att argumentera emot det, och vips har man lagt 10 minuter på att prata med en vägg, må dåligt, och nå noll resultat för nästa gång.
Säg nej, må eventuellt lite dåligt över oartigheten i det, och spendera sekunder på att ta dig ur situationen. Det är det enda som funkar, och dessutom har det oftast en god effekt långsiktigt också. De här människorna får inte ut något av att argumentera mot ett ensamt nej.
Vad gäller kattmaten, hiva iväg burken mot den mötande hunden då?