Jag skulle egentligen sova men ligger och funderar.
När Frej var valp så var han inte alls rädd för främmande människor på samma sätt som han är nu. Han var faktiskt ganska pigg även på att få hälsa på folk ute. Han verkade ganska glad när vi var till veterinären, både vid vaccination (12 veckor) och när han fick kräkspruta (5-6 månader), även om han ville åla sig som en mask vid det senare tillfället.
Första julen när han var knappt 8 månader var han kanske inte direkt social, men skällde inte heller ut folk för att han var rädd för dem. Strax därefter fick Frej sin första slipped tendon med cirkusen kring det. Och det var också i den vevan jag märkte att han började bli mer misstänksam mot folk. Men det kom liksom smygande så jag har tidigare egentligen inte kopplat ihop händelserna så mycket. Men när jag tänker på det nu så känns det så självklart att det hänger ihop. Han har säkert rent genetiskt med sig osäkerheten mot människor men jag undrar verkligen om han hade blivit likadan om han sluppit alla operationer m.m.
Nåja, jag får vara glad över att han inte har några problem med folk så länge de tittar åt ett annat håll... Ska i alla fall försöka ägna julen till att hjärntvätta honom till att förstå att min farbror som han är rädd för är trevlig egentligen. Ska bara klura ut hur. Det bästa vore om farbror köpte en liten lurvig snäll hund och följde med oss på kurs några dagar men det känns en smula ogenomförbart.
Jag försöker lära Frej att skaka på huvudet. När vi provade idag verkade han fatta att det gav belöning att vrida huvudet åt ena hållet, så det ska nog gå att utveckla rätt snart
.
Jises, vad text det blev
.