fast att förbjuda ett nynazistiskt parti från att propagera för och arbeta mot ett just nynazistiskt samhälle är rena rama motsatsen till att glömma och gömma undan. jag är medveten om att ideologin inte försvinner bara på grund av mina förslagna förbud, men det gör att vi inte behöver löpa risken för en ny förintelse. inte från samhällets insida åtminstone.
Fast du förenklar det hela väldigt mycket. Vi har redan förbud mot att propagera mot vissa åsikter, bära vissa symboler m.m. enlig lagen om hets mot folkgrupp så den biten har vi redan. Jag tror inte ditt förlag om att förbjuda själva organiseringen löser någonting, för det kommer alltid att finnas vägar förbi dem om vi inte kommer till rätta med värderingarna som dessa personer har. Ett förbud mot att människor organiserar sig på ett visst sätt gör bara att de organiserar sig på andra sätt, om önskan att samarbeta kring vissa åsikter och visioner finns kvar. Så är det i många samhällen, ibland för att verka åt det goda hållet och ibland drar det åt andra hållet. Med alla förbud följer också ett krav på bevisföring för att det förbjudna verkligen ska minska. Det är en sak att förbjuda allt "rasistiskt", det är en helt annan sak att lagföra det. Med hårdare regler för vad man får tycka och säga kommer antalet rättsprocesser om vad som är okej och vad som inte är okej att öka, vem ska döma i dem? Den energin kan vi lägga på att skapa ett trivsammare samhälle istället, genom att bekämpa inskränkta fördomar och ge folk mer kunskap och analysverktyg.