Demokrati - vad är den värd?

Några få... har du läst oponionsmätningarna? Läser du dagspressen om vad som sker med våra invandrare och flyktingar runt om i landet? Om rasism och förtryck? Det handlar ju inte om några få ultrahögernassar längre. Det hävdas ju tom att nissenassarna ska in i våra skolor och propagera.

Jag väljer inte ett totalitärt samhälle. Jag förordar en inskränkning gällande organisering mot människor, jämför gärna med liknande lagar som finns för att skydda människor för fysisk skada. Jag har så otroligt svårt att koppla ihop tex terrorlagar och stämpling till terror med åsiktsregistrering, totalitärt kontrollsamhälle etc etc. Ja, det finns en fara i att begränsa demokratin. Jag ser det också. Men jag vill fasen inte leva i ett nazistiskt land heller. Och nu är SD inne i riksdagen.

Problemet är väl inte att partierna som vi inte tycker om finns.
Problemet är väl att tillräckligt många människor delar uppfattningar och åsikter, för att rösta på partier som många av oss andra tycker är skrämmande.
Problemet är faktiskt inte att Sverigedemokraterna ska behandlas som andra politiska partier.
Eller att vemsomhelst har rätt att hålla en demonstration för att uttrycka sina åsikter.

Problemet är - igen - att det verkar vara många människor som är tillräckligt frustrerade för att hålla med om att "alla invandrare ska ut" eller liknande åsikter.

Problemet är - igen - att det verkar vara många människor som är tillräckligt frustrerade för att hålla med om att "alla invandrare ska ut" eller liknande åsikter.

Och tycker tillräckligt många det för att det ska realiseras så har vi verkliga problem, hur ska en minoritet av befolkningen kunna bestämma över en majoritet utan att göra det med hot, våld, tvång och diktatur?

Och tycker tillräckligt många det för att det ska realiseras så har vi verkliga problem, hur ska en minoritet av befolkningen kunna bestämma över en majoritet utan att göra det med hot, våld, tvång och diktatur?

Därför är det bättre att åsikterna kommer ut i vädret, bemöts och argumenteras emot - och då tror jag verkligen att de allra, allra flesta inser hur knepiga de är. Det är därför SD är så kompakt och starkt ogillade av den svenska befolkningen.

Sedan kan det gå snett, som i Danmark och en del andra länder, där man förväxlat rätten att framföra sina åsikter med att man måste låta xenofobin få inflytande i realpolitiken. Då havererar både debatt och politik och de har en mycket, mycket jobbig situation.

Självklart ska vi i en demokrati göra allt vi kan för att de åsikter som går på tvärs mot det vi vill ha - inte får något inflytande alls, så länge det är möjligt. På det sättet är svenska politiker fullkomligt beundransvärda, som förebilder för andra länder, och det kan hända att det finns betydligt mer beundran att hämta efter valet 2014.

Kan bara hålla med. Det är en verkligt avgörande punkt, där resonemanget havererar.

Det och hur man tänkt sig rent praktiskt hantera frågan, hur beter man sig på ett hållbart vis när man implementerar lagar som gör att exempelvis 10% av befolkningen inte får rösta på sitt parti för det är förbjudet? Och när de oundvikliga protesterna och lagbrotten florerar över landet?

Och det är väl nånstans här vi får inse att vi inte kommer längre i debatten. Jag har tagit del av alla motargument men vidhåller ändå att jag inte är beredd att byta åsikt. Detsamma gäller för dig.

Det enda jag tror vi kan enas om är att ingen av oss kommer att jubla när SD får många procent i valet om två veckor och jag gissar att du drar andra slutsatser än jag om ett sådant resultat. Du, efter vad jag förstår, kommer att dra slutsatsen att det är ännu viktigare att värna om demokratin. Jag kommer att tänka ngt i stil med "tack demokratin, för att du gav oss ett odemokratiskt parti i riksdagen, bäst att se till så att det stoppas i tid" och ytterligare några användare i tråden kommer att jubla över resultaten och forsätta spamma internet med sin smörja, helt euforiska över att deras åsikter är lika fina och legitîma att lyssnas på som alla andra ideologier. Rasbiologi och lika mkt värde, sida vid sida.

Så jag tackar för en mestadels intressant diskussion och intressanta och tankeväckande motargument som belyser hur komplext det är.

Ja, det är viktigt att värna om demokratin, inte bara efter valet utan alltid. Alla människor är lika mycket värda. Intoleranta åsikter ska inte bekämpas med mörkermedel, de ska bekämpas med demokratiska medel.

Jag anser att SD mfl har fel i många saker men det gör dem inte till mindre värda människor eller att vi andra har rätt att säga att de och deras åsikter inte får existera. Då gör vi oss nämligen skyldiga till det vi vill bekämpa.

Underbara fantastiska "tillsammans Karlskrona". Ibland blir man lite extra stolt.

De lyckas samla ca 300 personer och ena dem till en tyst, tillståndsgiven, motdemonstration med vända ryggar mot SvP. De flesta hade vidare klätt sig i rosa, rött och orange.

Polisen: "lugnaste torgmötet på hela SvP:s turné"

"Fredrik Andrén, en av grundarna till gruppen, går igenom reglerna för deras motdemonstration.
– Hotbilden är större vid denna demonstration än de tidigare med Sverigedemokrater. Kom ihåg att vi inte vill ha något bråk eller stök. Skrik inget mot Svp och gör inga andra tecken än hjärtan i luften."

"– De enda som tjänar på oredan är Svp själva, säger Fredrik Andrén."

"10.30 Talet pågår än. Polisen är förvånad över att motdemonstranterna står lugna och i stort sett tysta.
– Det som händer här i Karlskrona är helt unikt, säger Eva-Gunn Westford och berättar att ekipaget mött högljuda protester på alla sina stopp hittills, utom här."

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/polisen-(4423032).gm

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/klaipedaplatsen-avsparrad-vid-mote(4422731).gm

Hur man lyckas läsa SDs program och inte se rasistiska toner är för mig obegripligt. Det är ingen som påstått att programmet är ensidigt rasistiskt utan bara att det är rasistiskt.
Jag har aldrig påstått att inte deras program innehåller tongångar som isig är mycket tveksam, Vad jag har påstått och vad jag vidhåller med skärpa är att det finns ingen text i deras program som är klart rasistisk. Trots att många initierade debattörer sagt emot mig här är det ingen som lyckats plocka fram den rad som kan beskrivas som rasistiskt., Men du kan ju göra ett försök.

De citerade och framförallt analyserade framförallt SD:s principprogram om Människan - en text som är utgiven av SD. Den delen av principprogrammet är direkt rasistiskt. Sedan finns det stora tveksamheter i några andra delar, men där ligger rasismen mer begraven.
Men så citera den eller de raderna som du säger är direkt rasistiska, och anmäl dem då som hets mot folkgrupp.
Så är ju den saken ur världen eller hur?

Att man kan tolka texten som främlingsfientlig på gränsen till rasistisk förnekar ja absolut inte. Men lika viktigt som det är med det fria ordet så är det att korrekt läsa och citera det fria ordet.
Att skylla en text för att vara rasistisk är en rätt grov anklagelse så därför, visa var du har dina kort .. på bordet. vänd ditt påstående till ett dokumenterat citat istället.

Det vore ett omöjligt uppdrag. Tänk på hur många medlemmar ett politiskt parti kan ha!
Sossarna hade väl en nyligen som framförde samma bladder som vissa SD:are har gjort. resultatet blev detsamma, han är väl inte med längre. Men kanna anklaga SaP för det? Nej det anser jag inte det är individuella tokerier.

Ja, jag vet att jag tjatar...

"Polisen uppskattar att runt 500 personer befann sig på Klaipedaplatsen i Karlskrona när nazistiska Svenskarnas parti höll sitt möte där."

"– Det sköts väldigt snyggt här idag. Demonstranterna hindrar inte en tilltåndsgivet tal men visar samtidigt sitt avståndstagande mycket tydligt och snyggt. Effektfullt framför allt när de står med ryggarna mot, säger Håkan Larsson från Malmöpolisen.
– Helt i polisens smak. Och vi vill passa på att tacka från hela polisens sida till demonstranterna som var här idag, säger Håkan Larsson från Malmöpolisen."

"När partiledaren Stefan Jacobsson började tala vände sig den stora massan ryggen till och stod tysta i 45 minuter.
– Det blev så bra att jag fick gåshud. Det står 500 människor och vänder ryggen till och han får stå där och prata, säger Fredrik Andren." (Min fetning)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5949565

Underbara fantastiska "tillsammans Karlskrona". Ibland blir man lite extra stolt.

De lyckas samla ca 300 personer och ena dem till en tyst, tillståndsgiven, motdemonstration med vända ryggar mot SvP. De flesta hade vidare klätt sig i rosa, rött och orange.

Polisen: "lugnaste torgmötet på hela SvP:s turné"

"Fredrik Andrén, en av grundarna till gruppen, går igenom reglerna för deras motdemonstration.
– Hotbilden är större vid denna demonstration än de tidigare med Sverigedemokrater. Kom ihåg att vi inte vill ha något bråk eller stök. Skrik inget mot Svp och gör inga andra tecken än hjärtan i luften."

"– De enda som tjänar på oredan är Svp själva, säger Fredrik Andrén."

"10.30 Talet pågår än. Polisen är förvånad över att motdemonstranterna står lugna och i stort sett tysta.
– Det som händer här i Karlskrona är helt unikt, säger Eva-Gunn Westford och berättar att ekipaget mött högljuda protester på alla sina stopp hittills, utom här."

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/polisen-(4423032).gm

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/klaipedaplatsen-avsparrad-vid-mote(4422731).gm
Underbar läsning, tänk om fler vore så kloka och insåg att man löser inte problem med odemokratiska metoder. :love:

@athena_arabians
Det tycker jag du ska! Jag tror det finns bättre möjligheter till att unisont komma överens om en lugn stämning i mindre städer. Sen har väl tillsammans Karlskrona den fördelen att de har flera starka frontfigurer som är tydliga med att om man vill delta i vår demonstration så gör man det på våra regler. Annars får man ansöka om ett eget tillstånd.

Sen tycker jag att vi allihop ska sprida artiklarna och visa på att det går, och framförallt vi är många som hade velat delta i motdemonstrationerna om vi varit övertygade om att det var sådär det skulle gå till.

----
Edit:
Att tillsammans Karlskrona gång på gång visar att deras motdemonstrationer hålls lugna och att de fullt ut samarbetar med polisen gör ju oxå att de får tillstånd att stå just bredvid SD och SvP. Istället för på andra sidan stan som det blivit om de gång på gång ställt till med bråk eller fört oväsen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 061
Senast: Sofie_B
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama