@rutans
Lobelia vanlig stil
Rutans fetstil
Som jag skrivit tidigare så respekterar jag demokratin. Det innebär att skulle över 50% rösta på nazisterna så är det de som ska regera. Det skulle förresten bli extremt konstigt om man genom en lag förbjöd över 50% av befolkningen att ansluta sig till det partiet de önskade eller ställa upp i valet. Nu tror jag för all del att risken är mindre för partier av nazisternas kaliber får majoritet om man kan ha en öppen debatt där alla får vara med än om man utesluter vissa grupper.
Det är just detta som jag är bekymrad för och inte kan stödja. Jag tycker demokratin är den bästa av alla system, men jag kan omöjligt stödja detta i den övre texten.
Du vill ha kakan kvar och äta upp den, partiell demokrati. Så länge folk inte röstar fel så får de rösta som de vill. Kanske du kan komma på en annan term än demokrati så det inte blir missvisande?
------------------------------
Och jag påstår det är omöjligt om man inte vill fylla fängelserna med politiska fångar. Ett sådant Sverige vill jag inte ha, jag vill inte ha en enda politisk fånge oavsett åsikt. Anledningen till att jag envisas med att fråga är för att få dig och andra att tänka till. Förbjuder man ett politiskt parti, demonstrationer, även fredliga, och att folk framför sin åsikt så måste man också vara beredd att ta konsekvenserna. Vill du ha politiska fångar i våra fängelser och att svenskar begär politisk asyl i våra grannländer? Förutom avskaffande av demokratin och komplikationerna där, så är det konsekvensen om man vill se till att förbuden följs.
Nej jag är inte för detta, men jag är heller inte för att sådana partier kan komma till makten. Jag ser givetvis dilemmat. Men jag ser även dilemmat med att detta kan röstas fram till att styra.
Jag kan lova dig att alla här ser dilemmat.
------
Att folk kan ha en framtidsvision som innebär att vi får politiska fångar i Sverige är skrämmande.
Ja det är din åsikt, min åsikt är att det inte ska behöva bli så. Lägg inte över din åsikt om hur det kan bli, till att jag har det som en önskan och vision.
Som jag skrev, effekterna av din vision, inte din vision. Hur ska ska man lyckas förbjuda partier och hindra folk att rösta på oönskade partier utan att ta till tvångsmedel. Ska du gå och be de felande att lägga ner verksamheten annars så blir du ledsen eller? Ska de beläggas med bötesstraff eller utvisas månde om nu fängelse är tabu för de som vägrar ge upp demokratin?