Demokrati - vad är den värd?

Som jag skrivit tidigare så respekterar jag demokratin. Det innebär att skulle över 50% rösta på nazisterna så är det de som ska regera.
För att vara någon som dragit andras definition av demokrati i smutsen så har du en rätt tvivelaktig inställning till demokratin själv.

Ett naziststyre vore inte en demokrati. Så fort nazisternas åsikter omsätts till praktik är demokratin död.

Demokrati handlar ju inte bara om antal röster utan bygger på att alla medborgare (även minoriteter) har ett antal fri- och rättigheter som inte är förhandlingsbara.

Nej skulle nazisterna komma till makten så finns det inte en chans att jag skulle respektera det.

@Foinix

Lite så tänker jag också att demokrati handlar om att alla har lika värde och samma rättigheter.

Jag vet inte om det är en korrekt definition eller ej.

Jag tänker att för att demokratin ska kunna fortsätta vara demokratisk så kanske det inte finns utrymme för något odemokratiskt i demokratin.

Om ni förstår hur jag tänker?

@Foinix

Lite så tänker jag också att demokrati handlar om att alla har lika värde och samma rättigheter.

Jag vet inte om det är en korrekt definition eller ej.

Jag tänker att för att demokratin ska kunna fortsätta vara demokratisk så kanske det inte finns utrymme för något odemokratiskt i demokratin.

Om ni förstår hur jag tänker?

Kanske ska förtydliga att jag med odemokratiskt menar att lagarna ska hindra odemokratiska handlingar inte att man ska begränsa folks rätt att tycka och tänka.

För att vara någon som dragit andras definition av demokrati i smutsen så har du en rätt tvivelaktig inställning till demokratin själv.

Ett naziststyre vore inte en demokrati. Så fort nazisternas åsikter omsätts till praktik är demokratin död.

Demokrati handlar ju inte bara om antal röster utan bygger på att alla medborgare (även minoriteter) har ett antal fri- och rättigheter som inte är förhandlingsbara.

Nej skulle nazisterna komma till makten så finns det inte en chans att jag skulle respektera det.
Om det är att dra andras definition i smutsen att upplysa dem om att deras version bryter från den officiella så får det stå för dig. Det står dig fritt att uppfinna nya definitioner av alla ord. Räkna bara med att folk inte håller med och att alla dina nyuppfunna betydelser av ord kommer att dras i smutsen.

Jag har sagt det både en och flera gånger till dig och de som resonerar som du gör, gillar ni inte hur lagarna ser ut engagera er politiskt och jobba på en förändring. Någonting du tänker göra, eller ska du fortsätta sitta och tycka att det är helt ok att pöbelmentalitet är bra så länge det är vänstersympatisörer som sticker ner meningsmotståndare och kastar sten på polisen samt uppvigling och våldsamt upplopp? :yuck:

Du vet inte om jag engagerar mig politiskt eller inte. Jag har aldrig sagt att jag tycker att våld är bra, eller att sticka ner personer eller kasta sten. Hur många gånger ska jag behöva upprepa det?
Kan du möjligen dela med dig av den då?

Det är en brottsutredning, alla sådan innehåller givetvis uppgifter om vad som hänt och olika versioner och är i viss mån ett register. Det dock inte jämförbart med att samla ihop material och utreda om ett parti är lämpligt att komma in i riksdagen eller ens att existera. Omfattningen och den stora skillnaden att man försöker förebygga eventuella brott som man kan begå i en ideologis/ett partis namn i framtiden är på ett helt annat plan är att utreda misstänkta brott.

Så med andra ord så vill åtminstone du ha politiska fångar, intressant, minns inte om det var du eller någon annan som definitivt tog avstånd från just det.

Tja, som jag skrev ovan. Ex. riksdagen tar gemensamt beslut om att granska SvP eftersom den gemensamma tolkningen är att de är nynazister. Sedan får domstolen/tillsatt grupp i riksdagen granska den fakta som finns utifrån partiprogram, huvudpersoners offentliga yttringar, osv osv. Blir de bedömda som att de strider mot mänskliga rättigheter kan de komma vissa begränsningar iom det, ex att de inte ska få demonstrera på torg, få ekonomiskt stöd osv. Bryter de mot detta blir det samma repressalier som för hets mot folkgrupp. Exempelvis.

Eller så utreder man om organisationen är brottslig i sig om man ex anser att den bryter mot mänskliga rättigheter. Men många brottsmål handlar ju till viss del om att förhindra kommande brott, det är ju delvis därför man låser in folk, både i fängelse och inom psykvård.

Så du anser att de som hetsar grovt mot folkgrupp och blir dömda till fängelse för det är politiska fångar?
Menar du verkligen en lag enkom riktat mot SvP?

Tja de som bestämmer kan för all del göra vad de vill men i dagsläget är det rena självmordet för ett parti/ett block att ens försöka genomföra en sådan ändring. Demokratin och åsiktsfriheten har ett starkt stöd i våra lagar, det är en grundlag. Det krävs alltså två beslut med ett val emellan. Jag gissar att det är den fråga som enskilt skulle kunna framkalla störst reaktioner i Riksdagen med folk som lämnat rummet i protest och liknade. Valrörelsen mellan valen skulle bli dramatisk, att Sverige skulle peta på demokratin skulle få alla politiska journalister i världen att flockas här.

En ganska sannolik utgång skulle varit att partierna som försökt driva igenom det skulle få slicka sina sår i skamvrån och be om ursäkt.

Och du det skulle förmodligen bara finnas en glänsande vinnare i spelet, SvP, tänk vilken publicitet och troligen en plats i riksdagen på kuppen.
-----
Ja jag spekulerar, men att peta i Svea rikes demokrati gör man varken lättvindigt eller i en handvändning. Som du ser här så försvarar en massa människor som har noll sympatier med partiet, och det lär det göra i ute i landet också. Jag är själv inte mycket för demonstrationer (ingen närvaro alls som vuxen) men för att försvara demokratin då hade jag slagits om en plats överst på barrikaderna (bildligt alltså) och jag hade haft massor av sällskap.

Och när det gäller åsiktsregistrering så är det direkt impopulärt, förtom att det är olagligt.

Nej, en lag riktad mot organisationer som bryter mot mänskliga rättigheter.

Det beror ju på om man ändrar grundlagen eller ej. Det beror på hur lagen blir utformad, jag är inte säker på att man behöver peta på grundlagarna för att nosa på denna lösning.

Jag tycker att det är lustigt att man hellre försvarar demokratin än allas lika värde. För mig är det senare viktigast. Men kanske handlar det om att man bara orkar engagera sig när de handlar om en själv. Nazister som kränker stora delar av Sveriges befolkning - håll för öronen eller möjligen vänd ryggen åt. Någon vill begränsa nazisters yttrandefrihet överallt - stå på barrikaderna och kämpa emot.

Bara för att jag inte har någon exakt lösning betyder inte det att det är totalt omöjligt att genomföra. Nej, jag är inte för åsiktsregistrering som sådan, när jag snackade om att granska yttranden från medlemmar så snackade jag om offentliga yttranden av ledande medlemmar, även om jag inte var tillräckligt tydlig med det. Att granska yttranden från samtliga medlemmar skulle ju vara omöjligt att genomföra.

Staten kan förändra sina möjligheter att begränsa något lagligt.

För det första så existerar ju möjligheten att granska offentliga uttalanden redan idag
För det andra, skulle något av dessa uttalanden strida mot lagstiftningen så existerar ju redan idag möjligheten att lagföra.
För det tredje, jag förstår inte vem som ska bedöma och hur bedömningen ska kunna ske om inte en åsiktsregistrering används ( "-Nej, jag är inte för åsiktsregistrering som sådan, när jag snackade om att granska yttranden från medlemmar") För att kunna granska ett material måste detta ju samlas in och förvaras (registreras)

För det fjärde, om nu det insamlade materialet inte visar sig vara olagligt, på vilka grunder ska då det parti eller den individ som det gäller kunna utestängas från sin idag grundlagsskyddade rätt att verka politiskt?

Ska du införa en lag som säger: -vi, staten, tycker inte om vad XX säger alltså förbjuder vi XX att verka politiskt.

:confused: Det vore väl den gummiparagraf du behöver för att genomdriva dina dåligt genomtänkta ideal

PS du tar upp de mänskliga rättigheterna...du borde nog läsa igenom alla paragrafer där...

"Ex. riksdagen tar gemensamt beslut om att granska SvP eftersom den gemensamma tolkningen är att de är nynazister."
1. Var och en skall, vid prövningen av hans civila rättigheter
och skyldigheter eller av en anklagelse mot honom för brott,
vara berättigad till en rättvis och offentlig förhandling inom
skälig tid och inför en oavhängig och opartisk domstol,
"-Sedan får domstolen/tillsatt grupp i riksdagen granska den fakta som finns utifrån partiprogram, huvudpersoners offentliga yttringar, osv osv."
Artikel 10 - Yttrandefrihet
1. Var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt
innefattar åsiktsfrihet samt frihet att ta emot och sprida
uppgifter och tankar utan offentlig myndighets inblandning och
oberoende av territoriella gränser. Denna artikel hindrar inte
en stat att kräva tillstånd för radio-, televisions- eller
biografföretag.

Tog mig friheten att möta vissa citat med utdrag ur de europeiska reglerna för mänskliga rättigheter, ratificerade av Sverige sedan länge.

Du vet inte om jag engagerar mig politiskt eller inte. Jag har aldrig sagt att jag tycker att våld är bra, eller att sticka ner personer eller kasta sten. Hur många gånger ska jag behöva upprepa det?

Tja, som jag skrev ovan. Ex. riksdagen tar gemensamt beslut om att granska SvP eftersom den gemensamma tolkningen är att de är nynazister. Sedan får domstolen/tillsatt grupp i riksdagen granska den fakta som finns utifrån partiprogram, huvudpersoners offentliga yttringar, osv osv. Blir de bedömda som att de strider mot mänskliga rättigheter kan de komma vissa begränsningar iom det, ex att de inte ska få demonstrera på torg, få ekonomiskt stöd osv. Bryter de mot detta blir det samma repressalier som för hets mot folkgrupp. Exempelvis.

Eller så utreder man om organisationen är brottslig i sig om man ex anser att den bryter mot mänskliga rättigheter. Men många brottsmål handlar ju till viss del om att förhindra kommande brott, det är ju delvis därför man låser in folk, både i fängelse och inom psykvård.

Så du anser att de som hetsar grovt mot folkgrupp och blir dömda till fängelse för det är politiska fångar?

Nej, en lag riktad mot organisationer som bryter mot mänskliga rättigheter.

Det beror ju på om man ändrar grundlagen eller ej. Det beror på hur lagen blir utformad, jag är inte säker på att man behöver peta på grundlagarna för att nosa på denna lösning.

Jag tycker att det är lustigt att man hellre försvarar demokratin än allas lika värde. För mig är det senare viktigast. Men kanske handlar det om att man bara orkar engagera sig när de handlar om en själv. Nazister som kränker stora delar av Sveriges befolkning - håll för öronen eller möjligen vänd ryggen åt. Någon vill begränsa nazisters yttrandefrihet överallt - stå på barrikaderna och kämpa emot.

Ska du förbjuda ett parti part, begränsa yttrandefriheten eller realiser de idéer som diskuteras här så bryter det mot våra grundlagar. Grundlagarna som är konstruerade i syfte att ett parti/koalition ska kunna ta över och göra just det du föreslår, att inskränka demokratin. Just det som du vill förhindra.

Du vill ju inte rikta lagen mot ett vist parti, däremed så går den att tillämpa på andra företeelser eller parti. Det är just sådana ändingar som skrämmer, att bereda en väg för mer oönskade ändringar.

Ska du förbjuda ett parti part, begränsa yttrandefriheten eller realiser de idéer som diskuteras här så bryter det mot våra grundlagar. Grundlagarna som är konstruerade i syfte att ett parti/koalition ska kunna ta över och göra just det du föreslår, att inskränka demokratin. Just det som du vill förhindra.

Du vill ju inte rikta lagen mot ett visst parti, däremed så går den att tillämpa på andra företeelser eller parti. Det är just sådana ändingar som skrämmer, att bereda en väg för mer oönskade ändringar.

"-Du vill ju inte rikta lagen mot ett visst parti, därmed så går den att tillämpa på andra företeelser eller parti. Det är just sådana ändringar som skrämmer, att bereda en väg för mer oönskade ändringar."
Där slog du huvudet på spiken.
Det är ett gummiparagraftänkande som banar väg för just det JosefineLi vill motarbeta.

För vad är det som säger att en regering om 2,3 val kommer att använda den våldsamma ändringen i grundlagen ansvarsfullt.

Det är den medvetenheten som skiljer naiva godtrogna medborgare från sura cyniska och kritiska, ;)

Jag är liksom @landsbygdsbo är inne på att vi är negativa för att vi tänker flera steg framåt. Tänker man sig en värld utan SvP skulle då jag inte sakna dem, det skulle vara trevligt att slippa dem och andra extrema element. I mitt tycke är deras budskap för jävligt.

Det som händer i min skalle när någon presenterar ett förslag är att jag automatiskt analyserar konsekvenserna. Analyserna behöver inte vara komplexa eller långa i triviala frågor, men här ringde varningsklockan. Någon vill folk vill förbjuda SvP att alltifrån demonstrera till att existera...

Min hjärna går igång

-förbjuda parti/demonstation
-Det är yttrande frihet
-ändra grundlagen
-folk blir förbannade
-protester
-kravaller
-upptrappning
-sympatier med de som förbjuds
-mer ändringar
-huva tänk om de förbjuder "mitt" parti.
NEJ TACK

Det tar väl ett par sekunder och så insåg jag att varningsklockan var befogad och tänker igenom konsekvenserna mer djupgående.

Jag är liksom @landsbygdsbo är inne på att vi är negativa för att vi tänker flera steg framåt. Tänker man sig en värld utan SvP skulle då jag inte sakna dem, det skulle vara trevligt att slippa dem och andra extrema element. I mitt tycke är deras budskap för jävligt.

Det som händer i min skalle när någon presenterar ett förslag är att jag automatiskt analyserar konsekvenserna. Analyserna behöver inte vara komplexa eller långa i triviala frågor, men här ringde varningsklockan. Någon vill folk vill förbjuda SvP att alltifrån demonstrera till att existera...

Min hjärna går igång

-Det är yttrande frihet
-ändra grundlagen
-folk blir förbannade
-protester
-kravaller
-upptrappning
-mer ändringar
NEJ TACK

Det tar väl ett par sekunder och så insåg jag att varningsklockan var befogad och tänker igenom konsekvenserna mer djupgående.

Ja det är just den händelsekedjan en godtrogen naiv idealist inte ser framför sig.
Men de verktyg vi placerar i myndigheternas händer kan brukas av såväl goda som dåliga myndigheter. Och, Gud förbjude, att vi placerar kontrollerande regler i händerna på fel regering som ett "gefundenes Fressen" som ett verktyg att slå ner en opposition som värnar om de mänskliga rättigheterna...

Min hjärna går igång

-Det är yttrande frihet
-ändra grundlagen
-folk blir förbannade
-protester
-kravaller
-upptrappning
-mer ändringar
NEJ TACK

Fast så där är jag också. Hela tiden. På ren automatik.

Fast jag tänker

SD får mer och mer röster
Rasismen är rumsren och frodas.
Främlingsfientliga partier ökar i Europa
Tänk om SD och andra idioter får mer makt
Tänk om de kuppar sig till styre
Då är all demokrati ett minne blott
Då är det lätt att vara efterklok.
NEJ TACK!!!

Och så tar det ett par sekunder och varningsklockan ljuder. Och man vet att det kanske inte står på förrän det måste ageras i tid.

Fast så där är jag också. Hela tiden. På ren automatik.

Fast jag tänker

SD får mer och mer röster
Rasismen är rumsren och frodas.
Främlingsfientliga partier ökar i Europa
Tänk om SD och andra idioter får mer makt
Tänk om de kuppar sig till styre
Då är all demokrati ett minne blott
Då är det lätt att vara efterklok.
NEJ TACK!!!

Och så tar det ett par sekunder och varningsklockan ljuder. Och man vet att det kanske inte står på förrän det måste ageras i tid.

Fast vi låter inte rasismen bli rumsren bara för att åsiktsfrihet råder. Den ska motarbetas och argumenteras emot så fort den visar sitt fula tryne. På det sättet får de inte växa i det dolda.

Sverige är unikt i hänseendet att vi inte låtit xenofoberna definiera debatten eller få inflytande. Det ska vi vara grymt stolta över.

#JosefineLi jag tror tyvärr att argument inte biter. Det är självklart att man kan lagstifta om rasistiska och främlighetsfientliga handlingar och odemokratiska partier. Precis som man redan gjort.

#JosefineLi jag tror tyvärr att argument inte biter. Det är självklart att man kan lagstifta om rasistiska och främlighetsfientliga handlingar och odemokratiska partier. Precis som man redan gjort.

Fast ett parti med din åsikt är ju odemokratiskt. Lagstiftas bort? Rasistiska handlingar finns lagstiftning mot.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 061
Senast: Sofie_B
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.