Om det är att dra andras definition i smutsen att upplysa dem om att deras version bryter från den officiella så får det stå för dig. Det står dig fritt att uppfinna nya definitioner av alla ord. Räkna bara med att folk inte håller med och att alla dina nyuppfunna betydelser av ord kommer att dras i smutsen.
Poängen var den att ska man gå hårt på andras definitioner så kan det vara värt att se över sina egna.
Betraktar du ett naziststyre som demokratiskt för att det blivit folkvalt så har din definition av demokrati stora problem, men det är alltid enklare att kritisera andra än att ifrågasätta sina egna resonemang.
Det känns tråkigt att se tendenserna i tråden att sitta och vara nöjd med sin bristfälliga definition av demokrati för att andras inställning också är dålig, jag menar du tex är en av de som går hårt när andra gör fel men du är ovillig att reflektera över din egen definition - det känns inte helhjärtat. Det blir bara endimensionellt när det kunnat bli intressant. Det är det jag uttrycker lite frustration över, jag menar du faller i princip på ditt eget grepp (förklarar nedan) och då känns det mer som att du drar andras definitioner i smutsen än kritiserar på ett genomtänkt vis.
Och när det gäller nyuppfunna betydelser - hade folk nöjt sig med sina definitioner tidigare i historien hade vi inte haft dagens demokrati.
Så om vi ser på din definition tex, där ett naziststyre kan ses som demokratiskt om det är folkvalt.
Demokrati förutsätter lika möjlighet till deltagande i demokratin - hur ska förtryckta grupper i praktiken ha samma deltagande i demokratin menar du, exempelvis om de befinner sig på ett plan deporterade från landet pga sin hudfärg eller religion (för att ta ett övertydligt exempel)?
Eller förutsätter inte demokrati folkrepresentation? Hur ska folket få sina röster hörda i enlighet med det demokratiska systemet när de förtrycks?
Du faller på ungefär samma grepp som de du kritiserar, men på en annan väg.
Ser du vad jag menar med att även din definition har brister?
Du tänker fel när du hävdar att nazister kan regera demokratiskt. För det kan de inte göra om deras åsikter realiseras. Det skulle inskränka på medborgarnas demokratiska rättigheter, och därigenom på demokratin, på rösterna som ska höras. Det du beskriver som demokrati, ett majoritetsvälde utan direkta begränsningar utom att det ska vara folkvalt, är snarare den antika demokratin där lika rättigheter inte spelade in - inte den mest moderna definitionen.
Därmed inte sagt att man ska hindra nazisternas framfart genom lagar som förbjuder folk att rösta på dem, som förbjuder dem att organisera sig politiskt etc, det tycker jag inte (som jag redan skrivit), det är en farlig väg att gå, en demokrati som krackelerar. Men om de väl når makten så är inte heller det att betrakta som en demokrati. Absolut inte.
Höj kraven.