Demokrati - vad är den värd?

SD har tråkiga rötter - men är inte kopplade till massmord eller slaveri. Har liksom inte hänt under partiets eller medlemmarnas livstider.
ursäkta men... va? måste det ha hänt under deras livstid? kan du i så fall förklara varför rasism över huvudtaget fortfarande existerar, varför vita människor fortfarande gagnar från privilegier kopplade till hudfärg, varför diskriminering på grund av etnicitet fortfarande sker? kan du förklara vi fortfarande föds in i ett samhälle som odlar allas våran inneboende rasism? varför praktiseras denna rasism fortfarande, om de som startade den med folkmord och diasporor är döda sedan länge? varför kan vi inte bara glömma och gå vidare, om historien ändå inte har något med oss att göra?

det kan ni diskutera i små grupper.

ursäkta men... va? måste det ha hänt under deras livstid? kan du i så fall förklara varför rasism över huvudtaget fortfarande existerar, varför vita människor fortfarande gagnar från privilegier kopplade till hudfärg, varför diskriminering på grund av etnicitet fortfarande sker? kan du förklara vi fortfarande föds in i ett samhälle som odlar allas våran inneboende rasism? varför praktiseras denna rasism fortfarande, om de som startade den med folkmord och diasporor är döda sedan länge? varför kan vi inte bara glömma och gå vidare, om historien ändå inte har något med oss att göra?

Kan jag få lite av det du röker? Det måste vara rätt bra shit.
(japp jag blir säkert bannad för detta, men det är det värt)
Din hjärna rör sig i cirklar som många av oss här inte behöver diskutera i små grupper, det fattar vi instinktivt.

Hur ska ett parti kunna ta ansvar för något som redan hänt innan de ens var påtänkta som människor, annat än genom att starkt ta avstånd från de idéerna?

Men då kör vi 14 september utan SD, V och S - historiska händelser kring några av deras idebildningar utesluter dem att delta. Förmodligen får vi nog radera M och KD också, för där finns lite otäcka historier när det gäller apartheid och aborter och en del annat klasskit. MP är lite extrema på fronter, antisemiter, så då stryker vi dem också.

Äntligen kan vi få min drömregering för "folket" tycker som jag. Fast jag vet inte om det var så mycket demokrati.

Åsikter och värderingar är inga sanningar, det är yttringar från den tid vi lever i.
För 80 år sedan var vetenskapen övertygad om att det var rätt att bedriva rasforskning, idag är vetenskapen lika övertygad om att det är bortkastade pengar ..bör man inte bli lite ödmjuk inför det faktumet?
nej, eftersom jag är övertygad om att det bara finns två sidor av det här myntet, och fram till nu ('nu' som i nu när konsensus är att det är fel) har samhället stått på fel sida, och jag räknar inte med att det kommer svänga eller 'gå tillbaka' på något sätt. just för att "vi" har kommit fram till den enda korrekta slutsatsen som finns: nazism är fel.

Du verkar leva i en drömvärld där man kan förbjuda allt som är ont och sedan försvinner det.
Jag har istället en stark tro på människan och demokratin.
Det betyder att jag inom demokratins ramar arbetar stenhårt för att motarbeta det du vill förbjuda, glömma och gömma undan.

nej, eftersom jag är övertygad om att det bara finns två sidor av det här myntet, och fram till nu ('nu' som i nu när konsensus är att det är fel) har samhället stått på fel sida, och jag räknar inte med att det kommer svänga eller 'gå tillbaka' på något sätt. just för att "vi" har kommit fram till den enda korrekta slutsatsen som finns: nazism är fel.
Alltså hur gammal är du?
När jag var barn, som är rätt länge sedan jämfört med dig så låg "Om kriget kommer" framme på vardagsrumsbordet. Du har tydligen inte upplevt något av efterkrigstiden alls, men uttalar dig tvärsäkert om saker som hände när du var en spermie i din pappas pung. Underbart. Not.

Hur ska ett parti kunna ta ansvar för något som redan hänt innan de ens var påtänkta som människor, annat än genom att starkt ta avstånd från de idéerna?

Men då kör vi 14 september utan SD, V och S - historiska händelser kring några av deras idebildningar utesluter dem att delta. Förmodligen får vi nog radera M och KD också, för där finns lite otäcka historier när det gäller apartheid och aborter och en del annat klasskit. MP är lite extrema på fronter, antisemiter, så då stryker vi dem också.

Äntligen kan vi få min drömregering för "folket" tycker som jag. Fast jag vet inte om det var så mycket demokrati.
återigen, päron och äpplen.
som en fotnot vill jag bara säga att ja, de flesta (alla?) partier har, med glädje eller ofrivilligt, bidragit till och utnyttjat rasismen som maktmedel. anledningen till varför det är så anar jag är lite väl samhällskritisk för buke, men poängen är att SD, till skillnad från resten, existerar enbart på grund av och för den ideologin, som också råkar vara en av dem som faktiskt är helt åt helvete.

Du verkar leva i en drömvärld där man kan förbjuda allt som är ont och sedan försvinner det.
Det betyder att jag inom demokratins ramar arbetar stenhårt för att motarbeta det du vill förbjuda, glömma och gömma undan.
Precis. Istället för att förbjudas, glömmas och gömmas undan ska det dras fram i ljuset, genomskådas och avslöjas - så att fria tänkande människor själva kan ta beslutet att det där, det är inte någon riktigt bra idé.

Resterna av demokratin?! Du har uppfattat att vi har FRIA val om mindre än en månad eller?! Vi lever i ett demokratiskt rättsamhälle där individen har stor frihet att uttrycka sina åsikter så länge de inte bryter mot lagen. Lagen i sin tur har skapats av vårt folkvalda parlament, i demokratisk ordning.

Ja, jag är medveten om det. Har jag skrivit ngt annat?

Är det verkligen helt uteslutet att det i framtiden kan bli så att rasistiska partier tar en betydande del av rösterna? Så pass stor att de faktiskt har stor makt och påverkar starkt i politiska beslut som i sin tur påverkar samhället, budgetar, poster och annat?

Om det är uteslutet så förstår jag dina invändningar. Ja, jag vill begränsa att rasism får breda ut sig.

Om det inte är uteslutet, enligt dig, utan faktiskt helt möjligt, även om det ligger ett par rejäla år fram i tiden, låt säga 10 år, låt oss till och med säga, att partiet är på väg att inskränka demokratin. Vad tycker du att vi kunde ha gjort annorlunda, för att det inte skulle bli så. Jag vet att du aldrig kommer att säga att min väg är en ok väg. Och jag tycker inte att din argumentation behöver förtydligas med "och vad ska vi göra istället", din argumentation är klar och tydlig, och jag förstår hur du tänker, jag håller bara inte med. Däremot tror jag att vi hoppas på samma framtid, ett land med få rasister och med ett öppet och tolerant samhälle. Jag är uppriktigt nyfiken på vad du tänker kan vara med och forma det samhället. Jag är nog lite för dysterkvist just nu för att själv se andra vägar. Jag tycker mig kunna se att öppenhet och debatt inte gjort så där överdrivet mkt för att hålla skiten borta, även om jag också ser att svenska politiker har hållit stånd bättre än många andra länder. Men vi har ju alla olika förutsättningar och utgångspunkter. Så vad tänker du?

Precis. Istället för att förbjudas, glömmas och gömmas undan ska det dras fram i ljuset, genomskådas och avslöjas - så att fria tänkande människor själva kan ta beslutet att det där, det är inte någon riktigt bra idé.

Ja, och det har ju funkat jättebra *ironi*

Ja, jag är medveten om det. Har jag skrivit ngt annat?

Är det verkligen helt uteslutet att det i framtiden kan bli så att rasistiska partier tar en betydande del av rösterna? Så pass stor att de faktiskt har stor makt och påverkar starkt i politiska beslut som i sin tur påverkar samhället, budgetar, poster och annat?
Rasistiska? Var ser du dom?

Nu har vi gjort det, och nu har vi även kommit fram till att kommunismen också är fel väg att gå. Men vad du inte verkar inse är att alla beslut människor tar, tar de i skuggan av den tid de lever i.
Att i efterhand konstatera att det tyska folket tog fel beslut på trettiotalet är egentligen lika löjligt som att konstatera att medeltidsmänniskan hade fel som trodde jorden var platt.

Vi har en human inställning därför att vi sitter tryggt och har råd.
Ta bort dessa saker så kommer inställningen hos en majoritet av oss att andra sig.
Den som inte inser att skitet av civilisation är blott en tunn fernissa som lätt kan nötas av i hårda tider. Därför ska vi inte ge myndigheterna de kontrollmedel som krävs för att hålla SD, SP och V utanför riksdagen. För vem vet vad det sitter för småpåve och håller o stämpeln om 20 år

fast att förbjuda ett nynazistiskt parti från att propagera för och arbeta mot ett just nynazistiskt samhälle är rena rama motsatsen till att glömma och gömma undan. jag är medveten om att ideologin inte försvinner bara på grund av mina förslagna förbud, men det gör att vi inte behöver löpa risken för en ny förintelse. inte från samhällets insida åtminstone.

• Gilla
Reactions: Gry
Nu har vi gjort det, och nu har vi även kommit fram till att kommunismen också är fel väg att gå. Men vad du inte verkar inse är att alla beslut människor tar, tar de i skuggan av den tid de lever i.
Att i efterhand konstatera att det tyska folket tog fel beslut på trettiotalet är egentligen lika löjligt som att konstatera att medeltidsmänniskan hade fel som trodde jorden var platt.

Vi har en human inställning därför att vi sitter tryggt och har råd.
Ta bort dessa saker så kommer inställningen hos en majoritet av oss att andra sig.
Den som inte inser att skitet av civilisation är blott en tunn fernissa som lätt kan nötas av i hårda tider. Därför ska vi inte ge myndigheterna de kontrollmedel som krävs för att hålla SD, SP och V utanför riksdagen. För vem vet vad det sitter för småpåve och håller o stämpeln om 20 år
jag vill understryka att jag mycket väl vet att moral, etik och värderingar till väldigt stor del styrs av ens kultur. det är en förklaring, ingen ursäkt. det finns saker som helt enkelt aldrig varit, är eller kan bli försvarbara.

jag vill understryka att jag mycket väl vet att moral, etik och värderingar till väldigt stor del styrs av ens kultur. det är en förklaring, ingen ursäkt. det finns saker som helt enkelt aldrig varit, är eller kan bli försvarbara.
Inte bara ens kultur, även den tidsålder vi lever i.
Ta bara vad vi trodde var bra medicin för 100 år sedan, idag anses mycket av det ren tortyr.

Så du menar att vi lär av vår historia? Ja, men då så. Då väljer väl ingen SD/nasister i valet om några veckor. Puh!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 061
Senast: Sofie_B
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama