Då förstår jag hur du tänker. Jag är nog rädd för att jag tillhör de där som inte ser på SD och liknande som minoritetsgrupper. Jag ser att stora delar av Europa har fått partier och organisationer som stödjer samma tankegångar. Jag ser att de "kuppar" sig in med demokratiska metoder i olika typer av val och att det varnas väldigt mkt för att vi "måste" rösta eftersom avsaknad av röster ger större chans till majoritet till främlingsfientliga. Jag läser och hör om hur människor utsätts för rasism i samhället. Jag möter det genom mitt yrke osv. Jag är faktiskt mkt oroad. Jag var på Liseberg i helgen och delade bord med ett äldre par som genast ville diskutera flyktingpolitik. De var inte så välkomnande. Det diskuteras ofta och överallt. Jag kanske bara är mer uppmärksam på frågan, selektiv varseblivning och allt det där, eller så är det valet. Hursomhelst. Rasismen finns ganska utbrett.
Jag tycker heller inte att de marginaliserar sig själva. Mångas tro på att det är lika bra att släppa in dem i debatten och allt det där har ju inte lyckats precis. De har ju ganska många procent nu. De bjuds in att tala, de intervjuas, de ska in i skolor, allt i demokratins förtecken. Ja, helt rätt enligt demokratiska principer. Men att de marginaliserats håller jag inte med om. Tvärtom. Jag anser att det bara gett dem ännu mer kostym och legitimitet. Men just det sistnämnda kanske inte alla håller med om. Jag anser att det är högst beklagligt att de öht släpptes in. Om det är odemokratiskt att önska att de faktiskt inte fått tid i tevesoffor och blivit behandlade som ett parti lika gott som något så är jag nog odemokratisk.