athena_arabians
Trådstartare
Haha, du hann visst först.
Great minds osv
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, du hann visst först.
Får jag påminna om ditt påstående? "-Klart det sitter rasister i Riksdagen"
Det svarade jag på, inte "-men rasistiska uttalande fullkomligt haglar bland medlemmarna ut i landet"
Alltså jag vidhåller, det sitter inga rasistiska partier i Sveriges riksdag, min bedömning utgår ifrån partiprogram och partiernas ledningars officiella uttalanden.
Rasism är hets mot folkgrupp, rasideologi och det är olagligt.
Det är att kasta sten i glashus att klaga över att du får svävande svar, när du själv tydligen inte är beredd att svara på några frågor.Ni som är för att begränsa yttrandefriheten och då begränsa/avskaffa demokratin, hur har ni tänkt er genomföra det i praktiken. Jag och flera andra frågar gpng på gång men det blir mest bara svävande svar. Om vi ny hypotetiskt tänker oss att Sverige förbjuder alla former av rasism hur ska då vi som nation tackla det? Och vad för typer av påföljder är rent konkret lämpliga för att avskräcka folk att bryta mot lagen?
1: Exakt var drar ni gränsen, vad ska vara förbjudet och vad blir påföljderna mot brott mot ovan för:
a: Lindriga brott (kanske i klass med att hålla ett privat litet brandtal eller dela ut flygblad om att inte släppa in fler araber i landet eller om lagstiftningen är sträng uppmana en afrikansk familj att flytta hem till svartsaklle kusinerna)
b: Grova brott - ex bilda ett part, skapa opionon
c: Upprepade lindriga brott
d: Upprepade grova brott
Definera gärna vad ni ser som lindrigt respektive grovt brott i er utopi.
----
2: Vad tror ni blir effekterna av en lag mot nazism/rasism/komunism? Tror ni att folk ommer att snällt acceptera eller blir det protester? Tror ni att lagarna kommer att bli åtlydda, att alla rasistiska parier upplöses eller att folk kommer att fortsätta tycka vad de vill, ha olagliga möten och organisationer? Kommer folk att stanna i Sverige eller flytta utomlands som politiska flyktingar?
----
3: Vad tror ni att reaktionerna blir i omvärlden? Hur kommer FN/EU och andra länder se på att partikamrater i andra länder får restriktioner, inte blir valbara, att vissa partigrupper i EU förlorar medlemmar osv?
Jag tycker själv att både MP och KD mest kommer med dravvel. Men jag vill inte förbjuda dem. Eller förstörde jag hela din bild av mig nu!DU tycker ja. Jag vill inte lyssna på MPs dravel, kan vi då förbjuda dem också? Och KD också, jag tycker även de kommer med en massa dravel?
Nä, det kan vi väl inte, därför att DU tycker de har ok åsikter. Ser du inte vilken paradox det blir om man hindrar vissa från att yttra sig och inte andra?!
Ett nazistparti ska kunna gå lika långt som andra partier, dvs så långt som lagen tillåter. Det var väl att klart svar?Det är att kasta sten i glashus att klaga över att du får svävande svar, när du själv tydligen inte är beredd att svara på några frågor.
För hur långt tycker du att ett nazistparti ska kunna gå?
Om du argumenterade för din sak istället för att komma med påståenden av vad vi tycker skulle vara positivt, för vad vi tycker kan vi svara på själva. För detta påstående att avskaffa demokratin är dina ord.
En åsikt kan man inte förbjuda. Utövning av den är en helt annan sak. Lagar och straff för detta är inte en enkel sak och det har jag aldrig påstått.
Liksom alla lagar och regler kommer människor ifrågasätta dem och bryta mot dem hela tiden. Att jag är för en restriktion ytterligare i och med hets mot folkgrupp betyder inte att jag är mer för en kontrollsstat än demokrati.
Tror dessutom av de flesta stannar kvar i Sverige, tror inte dessa vill sluta ta del av välfärden som de vill undvara andra.
Nu är det ju inte bara du som ska kunna bestämma vilka partier som ska få finnas, och inte. Alla ska ju ha samma möjlighet som du att få tycka - om vi nu har en demokrati styrd på lag och ordning.Jag tycker själv att både MP och KD mest kommer med dravvel. Men jag vill inte förbjuda dem. Eller förstörde jag hela din bild av mig nu!
Eller finns det alltså ingen skillnad på ex miljöpolitik och rasism?
. Jag tycker faktiskt bara att de ska kravla tillbaka till sina grottor, sätta sig i skolbänken och inte råka ut för pamfletter, partiprogram och "reklam" coh annan påverkan som får ljusskygga individer att utvecklas åt fel håll.
Hepp.
Eller är det bara nazistiska och rasistiska åsikter som ska förbjudas?
Vem är det som ska bestämma vad som är ok och vad som inte är det?
Jag tycker själv att både MP och KD mest kommer med dravvel. Men jag vill inte förbjuda dem. Eller förstörde jag hela din bild av mig nu!
Eller finns det alltså ingen skillnad på ex miljöpolitik och rasism?
JAG FÖRBJUDER GENAST ALLA SOM VILL FÖRBJUDA POLITISKA PARTIER ATT TYCKA SÅ!!!
GAH!!!OCH JAG FÖRBJUDER DIG ATT SÄGA DET!
DU tycker ja. Jag vill inte lyssna på MPs dravel, kan vi då förbjuda dem också? Och KD också, jag tycker även de kommer med en massa dravel?
Nä, det kan vi väl inte, därför att DU tycker de har ok åsikter. Ser du inte vilken paradox det blir om man hindrar vissa från att yttra sig och inte andra?!
Vart har jag skrivit att SD och SvP inte får uttrycka deras åsikter? Jag skrev att det inte passar att uttrycka sina åsikter överallt, bland annat i skolor.Yttrandefrihet och åsiktsfrihet är intimt kopplade. Utan den ena är den andra rätt värdelös. Hur ska man kunna bemöta någons vision om ett totalt galet samhälle om de inte ens får uttrycka åsikten? Och vem avgör vilka åsikter som är rumsrena och okej att utrycka?
Jag ser ingen som helst fara i att lagstadga att man bara får rösta på partier som har demokratiska värderingar. Jag tycker att det är viktigt att slå vakt om det som finns kvar.
Organiserad rasistisk propaganda är redan förbjudet, så det behövs inget extra förbud mot detta. Det faller under 'hets mot folkgrupp'.Det är lite halmgubbe över det hela. Var har jag förespråkat att vi ska förbjuda folks åsikter sådär i allmänhet? Jag pratar om organiserad rasistisk propaganda. Ser du ingen skillnad eller gör du dig bara dum?
Ni som är för att begränsa yttrandefriheten och då begränsa/avskaffa demokratin, hur har ni tänkt er genomföra det i praktiken. Jag och flera andra frågar gpng på gång men det blir mest bara svävande svar. Om vi ny hypotetiskt tänker oss att Sverige förbjuder alla former av rasism hur ska då vi som nation tackla det? Och vad för typer av påföljder är rent konkret lämpliga för att avskräcka folk att bryta mot lagen?
1: Exakt var drar ni gränsen, vad ska vara förbjudet och vad blir påföljderna mot brott mot ovan för:
a: Lindriga brott (kanske i klass med att hålla ett privat litet brandtal eller dela ut flygblad om att inte släppa in fler araber i landet eller om lagstiftningen är sträng uppmana en afrikansk familj att flytta hem till svartsaklle kusinerna)
b: Grova brott - ex bilda ett part, skapa opionon
c: Upprepade lindriga brott
d: Upprepade grova brott
Definera gärna vad ni ser som lindrigt respektive grovt brott i er utopi.
----
2: Vad tror ni blir effekterna av en lag mot nazism/rasism/komunism? Tror ni att folk ommer att snällt acceptera eller blir det protester? Tror ni att lagarna kommer att bli åtlydda, att alla rasistiska parier upplöses eller att folk kommer att fortsätta tycka vad de vill, ha olagliga möten och organisationer? Kommer folk att stanna i Sverige eller flytta utomlands som politiska flyktingar?
----
3: Vad tror ni att reaktionerna blir i omvärlden? Hur kommer FN/EU och andra länder se på att partikamrater i andra länder får restriktioner, inte blir valbara, att vissa partigrupper i EU förlorar medlemmar osv?
I Kina är det bara kommunistpartiet som har de rätta demokratiska värderingarna. Eftersom de har makten bestämmer de ju också vilka som står för den rätta demokratin.
Istället offrar du demokratin för att bli av med de du tycker är obehagliga.Jag är inte beredd att offra demokratin helt för att få en majoritet av rasister och nazister i riksdag/regering.