Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I det här fallet är pappan till barnen väldigt mycket ledig trots 100%. Mamman jobbar dagtid mån-fre och vill gå ner i arbetstid. Pappan arbetar ca 12-14 arbetspass i månaden.Handlar det om barn som behöver mer tid med föräldrarna så varför går inte bägge ned lite i tid istället, barnen får bägge föräldrarna och pension och sådant blir mindre lidande
Ja och?”Jag vill ha mer kvalitetstid så du får betala mer” låter det i mina öron.
Jag hade nog inte ens reflekterat. Hade min sambo känt att han behövde gå ner i arbetstid så hade jag betalat mer, speciellt om orsaken var att få mer tid till våra gemensamma barn eller en strategi för att inte bli utbränd etc.. Var orsaken till minskning av arbetstid av sådan art att han vill ha tid för mer egna nöjen hade jag nog tyckt att han fick ta den kostnaden själv.Hur resonerar ni kring delad ekonomi där två gifta får ut lika mycket efter skatt - men där den ena personen vill gå ner till 80% arbetstid?
Bör de gemensamma utgifterna fortfarande delas lika mellan personerna, trots att den som går ner i arbetstid får ut mindre i lön?
Om det har betydelse, den som jobbar 100% är mer ledig än partnern, trots att hen går ner till 80%. Anledningen till mindre arbetstid är att hen vill träffa familjen mer.
Gemensam ekonomi är inte ett alternativ då den ena personen har en dyr hobby.
Absolut, så långt är jag också med men kände att diskussionen började glida iväg.Jo det har du rätt i! Men den ena personen är ledig mer än den andra även vid heltidsjobb.
Lika mycket inkomst men olika mängd arbetstimmar.
Jag tänkte bara fel. Jag tänker fortfarande samma även om inkomsten är lika.Absolut, så långt är jag också med men kände att diskussionen började glida iväg.![]()