Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Avel, vet du va? Jag tycker du var jätteduktig på hoppningen! Du var aldrig efter i sprången, drog henne inte i munnen o galopperade käckt på framåt!:bow:

Om du kortar lädren så får du bättre balans. Sen ska du bara luta dig tillbaka lite mer så du har en chans att sitta kvar om nåt händer o tänka: Vänta på hindret, vänta på hindret...så kommer det bli kanon! Rivica är en superhopphäst måste jag säga!:love:

Den riktiga provningen är om två veckor. Detta var en begagnad som de fick in. Kan fota idag när jag lägger på den. Ska provrida i den också.

Tack. Det var snällt. Sara var gullig och klippte bort alla dåliga språng.:D

Hmm, jag känner att jag så lite rutin på hoppningen så jag är supernervös för terrängträningen men hästen tkr ju det är kul.
Hon är dessutom väldigt het för tillfället, önskar jag kunde ladda ur henne lite lagom innan..Ja, ja..det blir skoj iallafall på torsdag:)..

E´så roenrasande på mina barn som jag bad släppa ut hästarna i morse å dom säger att dom redan är ute, trodde gubben min då hunnit med det också, kors i taket..grrr..men det var dom inte upptäckte jag halv nio..( maken morgonfodrar när jag inte ska iväg på morgonen.) Skitungar..

Jag tror att problemet med barnen är att de vet att mamma har koll på hästarna ändå.;)
Har fortfarande samma problem med Sara; ibland "orkar" hon inte fylla på vatten så hon låter bli. Vet att jag kommer senare och kollar så att de har vatten.
-Oj då, det glömde jag visst, blir svaret.:o

KL

Idag har jag varit i Slöinge med Rosie. Pratade med vet igår och fick åka in akut imorse. Hon har ju stått med 39graders feber i två dagar och det tyckte vet inte var bra. Hon är helt jämntjock från hasen ner till lite under kotan i hö bak. Dessutom har hon fått mer utslag vid bogen och är jätteöm i huden på de ställena.

Vet konstaterade snabbt att hennes reaktioner i huden är allergi mot kutterspån så det blir att slänga ut den och in med halm igen... :/ Det värsta är att hon har fått lymfangit. Hur i h-vete kan det komma på 2dgr? Jag har spolat deras ben sedan snön försvann vilket borde vara ca 3v sedan, varit jättenoga med att hålla dem rena och torra. Men ändå! Vet kunde inte helt hundra konstatera att det var det men hade jag väntat till efter helgen så hade det troligen varit riktigt illa.

Fick med henne hem iaf, först ville de ha henne för observation men ändrade sedan uppfattning när hon inte var halt... :)

Så nu blir det butta i tio dgr och en spruta som skall ges rätt in i halsen/nacken minns inte vad den hette. Vilket jäkla jobb, snacka om att man varit välsignad från sån här skit innan!

Nu ska jag ut och stänglsa och gud nåde om tjälen inte har släppt...morr!

Fy vad tråkigt! Stackars Rosie:cry:..
Så som du beskrev knutorna så var min tanke också att det var från underlaget, attans också.

Kan faktiskt rekomendera torv:). Ok. mörkt och en del säger att det dammar menfaktiskt så ger det en bra hygieni stallet då det binder ammoniak.

Hoppas på bättring snarast!!! Kram Malin

Ja det är faktiskt synd om henne. Hon pirkar aldrig men nu kan man se att hon mår dåligt.. Vet ringde innan och berättade att sista blodprovet (som jag inte fick svar på där nere) visade att hon även har en infektion i kroppen. Hoppas att medicinen hjälper och att hon är på benen snart.

Om det nu blir någon terrängträning då så kommer ju Bulan att få åka med, hoppas att även hennes dispens gäller där ;)

Stackars Rosie. Allergisk mot kutterspån:confused: Har aldrig hört talas om det innan.
Vi har också torv, vilket fungerar bra. Testade halmpellets under vintern då torvbalarna frös. Var också bra och väldigt lätthanterat.:)
Hoppas allt går bra med henne.
Ska bli spännande att få se Bulan i Tranemo;)

Det var tydligen inte helt ovanligt enligt vet, hon hade iår sett en annan häst med samma problem. Antagligen är det en vanesak, har ju haft spån i botten och halm ovanför men nu gick jag för ca 4v sedan över till helt med spån. Och då undrar ni säkert varför hon inte reagerat innan. Jag med, tills jag kom på att hon haft halstäcke på sig inne fram tills för ca 2v sedan när det blev varmare. Och då kommer hon ju klart i kontakt med spånet... Nu har hon en god fin bädd av halm, hoppas att det hjälper.

Någon som erfarenhet av penovet?

kl

har också tänkt träna terräng med min pålle... men lite långt till göteborg dock. någon som tränar på trossnäs??? har ingen anning då träningarna drar igång eller något och om vi är välkomna eller ej.

KL

Uppe med tuppen och i ridspåren red kl 7. Gäller att hinna före alla motionärer om hundarna ska springa med;)
Kortade stiglädren 3 hål. Känns som värsta jockeyn. Kommer trilla av före första hindret.:crazy:

Provred K2 igår. Såg ut att ligga fint på henne men när jag red fick jag stolsits och benen åkte fram. Sadeln var nog i bakvikt eller helt enkelt för liten för mig. Skyndade mig att lämna tillbaka den då de skulle ha 13´och jag inte ville att något skulle hända med den, så det blev inga kort.:(
Är den kvar tas den med till sadelprovningen ändå.:)

Svarar från min Fån så ursäkta kort svar. K2 har mindre knästöd o är flat i sitsen så därav din stolsits. Prova SLK om möjligt istället.

Tessan: det kan finnas små spår av fotogen i spån som en del känsliga hästar reagerar mot. Ang penovet så är det ju penicillin? Jag uppfattade inte att du fick det o skulle precis fråga varför? Brukar man få mot lymfangit. Fick hon cortison mot sin allergiska reaktion? Du har inte misskött hennes ben på nåt sätt utan bakterier letar sig in i mikroskopiska sår, inget man kan hindra. Se bara till att hon rör på sig nu så löser det sig säkert fort. Men svullnaden ska gå ned betydligt över helgen annars ring vet på måndag.

Glömde, har provat halmpellets denna vinter o är supernöjd!! Mycket bra alternativ till spån o torv.

Men vad tråkigt för dig o Rosie. Hoppas nu hon svarar fint på behandlingen.
Klart Bulan är välkommen i vårt gäng:laugh:.

Har själv strött med halmpellets hela vintern och är nöjd, tycker dock det skitar ner i stallet så man får sopa en del.

Avel: Vilken skillnad mot förra filmen, tala om utveckling!!
Såg mycket bättre ut med kortare läder, men ta du något hål till;).

I min dressyrträning går det "troll". Igår blev tränarens barn sjuka:( så jag fick rida själv i ridhuset, det var iof jättenyttigt för pållen som var helladdad. Känns som jag fått en ny häst:). Fast jag är så rasande glad i mitt lilla yrväder...
idag hovslagaren och imorgon nytt försök till träning...håller mina tummar.

KL

Var och tävlade idag. Red LC1 igen. På framridningen var hon busig och skuttade sen i manegen var det varmt, 16 grader utanför, så då tröt framåtbjudningen. Gick bakom handen i volterna igen.:mad:

Fick 1 poäng mer än förra gången men var precis utanför placering, så det går framåt.:)

Ja vet sa detta och eftersom jag inte haft helt med spån i boxen sedan i höstas så var det väl en chock för hennes kropp (har dessutom bytt till grann-ns spån, kanske är mer i det...) Har inte tagit bort allt utan har halm ovanpå spånet, kanske blir inhandling av halmpellets längre fram.
Jo hon fick penovet, men jag tyckte det kändes som för stor dosering så jag vågade inte ge det igårkväll, men ringde Slöinge och det var inte fel så hon fick första imorse. Himla läskigt att sticka en nål nästan 4cm rakt in i halsen :/
Gällande allergin så tyckte vet att vi avvaktar med cortison eftersom hon får både butta och penovet.

Som tur är mår benet redan bättre, svullnaden är betydligt mindre än igår och hon har knappt ingen feber kvar. Känns underbart. Hon går dock själv nu och är såååååå uttråkad, vill inte ha henne i deras skitna vinterhage..

Avel, Grattis! Bra jobbat! Det är bra jobbat, bakom hand går hon säkert för hon är nervös...

Man brukar ge 40 ml i 7 dgr när det är så kraftig reaktion, var det nåt sånt du fick?
Skönt iaf att det verkar ge med sig. När du slutat med penicillinet får du vara mycket uppmärksam så det inte flammar upp igen, sån där lymfangit-skit har tendens att gå tillbaka med penicillin o sen flamma upp när man slutat med kuren.

Kan inte Bulan gå med henne i hennes hage då?

Avel: Det tar sig sa mordbrännaren!:banana: Det är säkert som Tessa sa, hon blir nervös o då visar det sig genom att hon inte riktigt går fram.

Jag fick ordinationen 30ml, tyckte det var mycket men det åker in så fint i huden :) Jo vet sa detta, ska på återbesök med henne någon gång under nästa v (15). Släppte Rosie med min gamla tåssa idag. Mycket lugnare i hagen då :)

Hur går det med tävlingar osv för din/er del?

SKa köra Sara till Trollhättan på hopptävlingar den 17-e.:D
Får bli nästa gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama