Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Men Tess..åk till Svenljunga annars och rid cr dressyr;), ja dom har hopp också på em.
Jag tänkte åka dit och köra lite programridning så "krummelurerna" sitter.
Har ju anmält mig nu iallafall till den 24..Påskkärring på eldig kvast:D!!
Avanmälde mig också för säkerhets-skull till Lb1..velepotta jag.

Skönt hon är bättre!!!

*kl*
Nå´n som vet..Om man använder en kiropraktor på häst..brukar dom rekomenderas vila eller ska dom gå nästan som vanligt?
En duktig kommer i närområdet nästa den 15..

När Baristo blev behandlad första gången fick han SI-leden fixad, då skulle han helst röra sig så lite som möjligt så det blev vila och boxhage i 2 dagar, sedan kunde jag rida som vanligt. Fick en andra behandling efter en vecka, då bara rygg, longering 2 dagar sedan rida som vanligt!

Tror det beror på om kiropraktorn fått "fixa till" något.

När jag haft ute någon form av "behandlare" (ej veterinär) så har jag blivit rekommenderad att jogga lite lätt med hästen de första dagarna efter, men då har det heller inte varit några direkta "fel" som rättats utan mer bara lite förebyggande underhåll.

De kiropraktorer jag träffat brukar rekommendera vila någon dag, beroende på hur mycket de gjort, kanske bäst att inte boka in hårdträning dagen efter iaf. T

Tessa: dosen för penovet är 6 ml/100 kg så 30 ml till rosie låter ju vettigt, jobbigt bara att hon fått en så kraftig rektion, både allergi och infektion (lymfangit) samtidigt, stackare! Fick du rekommendation att hålla henne i vila eller att röra på henne med tanke på svullnaden? Ang. erfarenheter av penovet så tänk på att sticka varannan dag på hö och varannan dag vä sida samt alltid vara i boxen när du sprutar henne eftersom de kan chocka på penicillin.

Disa har fått lite lugnare pass den här veckan. Tränade visserligen i tisdags och joggade därefter i ridhuset på torsdagen, men i övrigt så har vi bara softat. Skrittade ut knappt en timme i fredags och idag joggade vi i trav och galopp längs våra anlagda ridvägar. Trots väl preparering så blir det lite vattensamlingar här och där:

32269596.jpg

Till veckan blir det lite trim med tävlingspiloten, ny dressyrstart om två veckor!

kl
Vet inte om jag ska skratta eller gråta...
Hade dressyrträning inbokad idag istället för i fredags då den blev inställd, får ett sms idag på fm där tränaren beklagar jättemycket men hon har blivit sjuk. Är nu minst en månad sen jag red för någon igen, börjar tröttna på det här...
Min tävlingsdebut i Isaberg känns som jag kan glömma:(.

Påtal om något roligt istället: Blir det terrängträning? Hur dags? Ska vi fika efter?
Måste nämligen ta ledigt från jobbet, så det underlättar ju tidigare jag vet...:)

Jag hoppar också av Isaberg. Måste fixa till formen på henne och så är vi bortbjudna på påskafton.:D

Hade kiropraktor på Irländaren idag. Grejar med hennes rygg. Hon ska vila två dagar efter varje behandling.

Fy vad trist Happy, men snart e´hon väl på benen tränaren så kan du komma igång:)!
Jag pausar två veckor från min träning pga olika faktorer, hinner med två pass innan start så det blir nog väl:crazy:.
Ska dit och träna på vita staket:D, miljöträna, fast mest mig själv;)..
Undrar också lite om tider OM det blir på torsdag, behöver nog kompa ut lite..

*kl*
Tack för svar om kiropraktik. Då kanske jag bokar för han ska vara så bra och det känns som det kan vara läge att kolla henne.

Jag tänkte åka till svenljunga nu den 10:e som det var sagt men är ärligt talat så j-a trött på deras vel. Varenda tävling flyttas ju!! :(

Gällande kiropraktor så rekommenderades jag att låta mina vila i två dagar.

Krusmynta, Tack! Hon får sprutan på olika sidor varje dag och alltid i boxen. De vill att hon skall röra på sig men inte mer än att skritta. Och det verkar fungera för att hålla svullnaden nere...

Ja, der är lite trist, håller med!
Att det blev förskjutet var för att grannklubben hade lokal och för att då ge fler möjlighet att välja. Det är ju "bara" klubbtävling men visst blir det lite knöligt. Jag ska ev. vara med men lite beroende på om jag får tid hos kiron och vad denne hittar på med poppsan..

Okej, vilken klubb är det? Vi får se, kanske åker ändå...

KL

Rosie fick en penicillinschock imorse. Hua, det var ingen trevlig upplevelse. Sambon var med ute i stallet och skulle sticka och ge henne spruta, är själv nämligen allergisk mot penicillin så jag vågar inte ge henne det. Gick jättebra tills den sista skvätten av första sprutan skulle i, märkte direkt att allt inte stod rätt till och jag hafe förvarnat sambon om att kanylen ska ut snabbt och även vi. Hon blev HELTOKIG, fick kramper och ryckningar, rullade ögonen och sprang runt i boxen som en tok. :(
Inget trevlig alls, nu sitter jag och väntar på att Slöinge skall öppna så jag vet hur jag ska göra...

Jobbigt..

Usch, så otäckt. Hoppas allt går bra med Er.

Svarar Er båda.

Hon mår bättre men det är inget som jag vill vara med om igen. Usch! :( Så hemskt att se sin i vanliga fall lugna och trygga häst förvandlas på någon sekund till något osäkert och förvirrat. Värst är väl att hon inte visste vad som hände, uppfattade det som om hon blev rädd för sig själv och att hennes värld bara snurrade...

Slöinge skriver ut ny medicin som skall ges i munnen och antecknar att hon ej ska ha penicillin igen. Hoppas att det fungerar bättre. Benet är fortfarande svullet men inte alls lika mycket som tidigare, tempen ligger och vandrar nu mellan 37,5-37,7 så det är ju snart normalt, skönt.

Men fy stackars er!
Vilken himmla otur med allt, hoppas verkligen det lugnar sig. :crazy:

Avel, Kul med tävlingen och att det går frammåt :)

happyrider, tråkigt med inställda träningar, men man kan ju inte göra så mycket åt det när det beror på sjukdom.

Kl
Kom själv äntligen iväg på träning igen, var fyra veckor sen sist för oss också. Det gick helt okey för att vara ett tag sedan. Lyckades tjata med sambon som skulle filma lite äntligen. Vad händer? Jo, klant jag har inte kollat hur mycket minne som är kvar i kameran så efter två små snuttar på uppvärmningen är minnet fullt :grin:.
Men eftersom jag inte har någonting annat att bjuda på så får ni se en kortis av vår uppvärmning typ fem minuter in i träningen.... Så ta det för vad det är. Det vart mycket trevligare och bättre sen.... dessutom så tappade kameran fokus också, just nu kändes det inte som en förlust att man inte ser riktigt :angel: Vill ha en "riktig" filmkamera, men den jag vill ha kostar en slant också.

View My Video

KL

Gällande terrängträningen! Jag har inte hört något från Therese ännu, så boka inte upp dagen ännu!

Herregud Tessa! Det är inte klokt vilken otur du har nu! Men...jag har varit med om "falsk" penicillinchock en gång. Det var när flera hästar i det stallet jag då stod fick penicillin o en dag så "chockade" tre av dom!! Men det visade sig vara luftbubblor som kan ge liknande reaktion som riktig penicillinchock. Efter det har jag aldrig sprutat in det sista i sprutan utan dragit upp lite för mycket istället, o knackat nogsamt ned alla bubblor.

Kanske krusmynta vet nåt mer om detta?

KL

Jag hoppas iaf på träning på torsdag! Å det är väl klart att vi fikar? Tänk på oss långväga gäster...:D

ojoj vad det var längesen jag skrev här! Varit mycket nu... Men för det första så måste jag hålla med alla andra, vilken otäck reaktion. Hoppas dock att det är bättre nu!

Kiri har äntligen blivit bekväm i flocken, då jag kom till stallet så låg 2 av 4 hästar bredvid varandra och resterande 2 stod och halvsov bredvid dem så det är skönt att dom har smält ihop lite. Precis som vi trodde så blev det ett sjuhelsikes liv när vi släppte ihop hästarna, valacken släppte inte "sina" ston nära Kiri och Kiri hon skulle bestämma men efter några bitmärken och trots att Kiri bestämde över honom så fick hon ändå inte komma nära tjejerna men som sagt så har det blivit tusen gånger bättre nu och jag är lite stolt över min gumma som är så snäll med dom andra hästarna - bra ledare!

Löshoppat henne nu 3 gånger. Damen hade ju aldrig hoppat tidigare när hon kom till mig. Förstod först ingenting men när hon väl fattade då jäklar fanns det ingen hejd på damen. Hon suger verkligen hinder och hoppar riktigt fint - nästan synd att jag är dressyrryttare.

Jag har fått ändra åsikt om henne, till en början trodde jag att hon var en dum häst - både IQ mässigt och dum på ett elakt sätt men igår när hon kastade av mig fick jag se motsatsen! Hade satt foten i stigbygeln och skulle just svinga mig upp när hon blir "rädd" för någonting och jag flyger all världens väg. Tappar luften rätt bra och står länge och försöker andas igen, Kiri kommer då fram med sänkt huvud, blottar halsen och står sedan med huvudet sänkt mot min mage - bara står gör ingenting alls precis som "menmenmen det var inte tänkt att du skulle flyga matte, förlåtförlåtförlåt". Sen när jag skulle sitta upp efter det stod hon alldeles stilla och gick inte ett steg förrns jag satt där jag skulle och sa till (annars har hon en "unghäst" tendens att bli lite för ivrig och gå iväg när jag NÄSTAN sitter i sadeln).

Nu är jag lite rådvill, vad blir nästa steg. Hur borde jag lägga upp träningsprogrammet kommande veckor när det är lite halvisigt på vissa ställen och bra på andra ställen.

Aldrig hör om att luftbubblor skulle vara ett problem och förstår inte hur de skulle kunna ge chockliknande symtom heller, däremot finns teorier om att hästarna både kan chocka på själva penicillinet men även få liknande symtom om man råkar spruta i ett kärl eftersom prokainet som finns i penovet. Här står mera! http://www.slu.se/sv/samverkan/kunskapsbank/2006/3/prokain-chockar-hasten/

Jag var ut en sväng idag efter att hästen fått vila 4 dagar pga lite resor och ösregn igår när vi väl kommit hem, han blir inte galet pigg men ser spöken överallt efter vila, snöhögarna är monster och vattenpölarna kan man säkert drunkna i. Hade en ordentlig diskussion om ifall han måste lyda även om han blir rädd, och efter det skötte han sig fint!

Tydligen kan luftbubblor det enligt enligt vårt djursjukhus iaf? Jag tror inte det var sprutat i några kärl, jag såg när det sprutades o det kom inte nåt blod när hon aspirerade före hon sprutade.

Men som sagt, detta är många år sen, måste varit 1994 eller 95.

KL

Igår var det galoppjobb som gällde på bägge hästarna!:banana: Som tur är så är grusvägarna lagom mjuka o vi har lååånga sådana så det blev riktiga intervaller körda! Majken tyckte det var lattjolajban o drog på riktigt bra! Grå dundrade fram i sitt enorma tempo!:eek: Man får hålla sig i o låtsas att det "bara är roligt".....:angel:

Idag fick Majsan ett lite lugnt pass men hon var pigg som den värste o ville minsann galoppa lika fort o länge idag!

Imorgon lite hoppning igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel