Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ha, ha..Har gjort nästan samma:). Söndags mycket galopp i backar och igår hoppade jag för kompisen igen i padocken hemma. Satte upp en zig zag övning med fyra hinder mitt på ridbanan. Det tyckte Loppis var loligt:D.
Den enda nackdelen är att hon är himmla pigg och blir väldigt ofokuserad. Blir stark och olydig.
Speciellt när barnen "rider fram" sin ponnisar i hagarna bredvid..
Jag har liite svårt att acceptera det lite högre grundtempot och kasta hjärtat å följa med men övning ger väl färdighet..

Ledig till hallvtvå idag innan trökmöte å kvällsjobb så jag får nog ut på en luffsrunda med mycket skritt och trav åsså ev. vila imå´n..

Återigen mitt dåliga minne :angel: Minns inte riktigt hurdan häst du hade, uppdatera mig gärna :)
Roligt att Ni är på G igen iaf. Hur långt har Ni kommit utbildningsmässigt?

Krusmynta, Fick ny medicin igår, hippoterm, vet har skrivit på förpackningen att det är 96 dagars tävlingskarens, kan det verkligen stämma? Isåfall blir jag ledsen... :confused:

Nova och Polly! Jag var också ute igår på galopprunda, blev mest studs upp och ner men Bulis var riktigt trevlig den större delen av sträckan :)

Kan ju passa på att fråga hur ni lägger upp en veckas träning? Just nu är allt kaos hemma så om jag hinner rida är jag glad. Tänk vad en sjukling kan ta mycket tid :/ Men innan dess försökte jag alltid att på helgen planera kommande vecka.

Hur gör Ni? Och hur ofta är ni ute och tränar kondis?

Minnet brukar aldrig vara som det ska. :) Jag har ett halvblod importerat från Tyskland som fått 2 föl. Hon är ordentligt grundriden och påbörjat sidförande men jag har mer eller mindre varit tvungen att börja från ruta 2 för muskler osv. Så löslongerar alla gångarter, löshoppar, rider skritt och trav på rakt spår och skritt på böjt. :)

Veterinären måste ha skrivit fel. Max 14 dagar kan det vara. Om Krusmynta inte svara finns det listor att kolla i på ATGs travsidor.

Jag har också problem med upplägget av en vecka. Tror att Rivica kryper bakom hand för att hon inte orkar. Behöver stärka sig. Tömkörde igår och hon busade runt en del. Fick sedan galoppera över bommar och hon var genomsvettig efter 20 minuter.:crazy: Alltså totalt, inte 20 minuters galopp.

Har blivit lite väl mycket ridning i paddock och manege den sista tiden. Nu måste vi ut i skogen och konditionsträna. MEN vill inte rida för mycket heller. Håller mig till 5 dagar i veckan max. Ska jag räkna in arbete utan ryttare i dessa 5 dagar eller är det med ryttare det bör vara 5 dagar?:confused:
Ger ju inte så mycket att gå runt i en grushage på dagarna. Blir ju bättre när de kan komma över på gräset men det lär ju dröja med detta regnande.:mad:

Kl

Halloj,
Nu var det evigheter sedan jag skrev någon ting här. Jag har fått nytt jobb med en massa nya saker att lära mig samt en hel del resande, så buke-tiden har jag tvingats minska radikalt:mad:.

Min kära dam är ingen dam alls. Den senaste månaden har hon varit en hormonstinn diva med extremt tonårs-trots:crazy:. Men nu börjar det lugna sig lite, kunde genomföra ett riktigt trevlig dressyrpass i söndags med skänkelvikningar och lite förvänd galopp. Men i lördags ville Doris inte lämna stallbacken. Kom ca 200m sen stod hon på bakbenen och larvade sig. Hennes 175cm känns betydligt mer när hon ställer sig på bakbenen... Till slut fick mamma komma och gå framför hästen för att vi skulle komma där ifrån. Då gick det finfint. Suck. Jag som tyckte att vi skulle ha en trevlig, kravlös tur ute. Jag vill också kunna galoppera på härliga grusvägar:(. Men det kommer väl *hoppas*

Tessa: Hoppas att Rosie mår bättre och att hon fortsätter svara på det nya penicillinet. Min förra häst var en lymfangit-häst. Det var sällan han fick feber, men han svullnade rejält i benen, oftast hittades inga sår heller. Men han mådde bäst av att motioneras, då gick svullnaden ner fortare.

Terrängträning!

Tyvärr är det så att träningarna börjar inte förrän nästa vecka den 12 april, men jag har mailat Therese igen och frågat om någon utav tiderna är helt lediga så får vi se om vi kan få till en träning. Nu i april är det träning tis, ons och tors.

Återkommer när jag har mer info..

Ja just det ja :) Men då tycker jag att det bara är att fortsätta bygga muskler, den tekniska biten kommer ju allt eftersom orken kommer.

Toodiloo, vilken liten stållehäst ;) Är väl vårkänslorna som kryper fram, även Bulan hade sina tendenser igår till att skutta i luften.
Tack! Det hoppas jag med, alltså hon har ju inte konstaterad lymfangit utan behandlas för det eftersom vet inte kunde komma på något annat som kunde ligga i grunden till det här. Hoppas, hoppas att hon är på benen till slutet av april, för då är det ju dressyrtävling :)

Aj då, det var ju synd.
Säj bara till när det blir så hänger vi på.:D
Dock så har jag sadelprovning nästa torsdag och den måste jag åka på.

Är det inte många som slutar tidigare på skärtorsdagen? Är ju bara två veckor bort?

Attans att man jobbar i vården;)..Dessa kvällar ställer till det...
Trevlig tur med poppsan, kanske lite spännd men rätt ok..
Det trista är att hon blir lite snubblig bak i skritten på lång tygel, ja även fram.
Det kan ju bero på att vägen äer lite underminerad. Det kan kanske också bero på att det är hovisdax? Han kommer imorgon så vi får se sen i nästa vecka hur hon känns. Hon är inte överdrivet lång i tån ..

Simon fick småhoppa lite i går ett litet räcke och en vattenmatta på ridbanan som äntligen är framtinad =D Gick jättebra dock så var det bocksprång efter varje hinder ;) Men inga " jag ska ha av dig bockningar" utan glädjesprång. Vilket är stort steg för lillgrabben!

Hej allesammans!
Som de ser ut nu så kommer ja troligtvis köpa denna häst som jag ståt i samma stall sedan han va 1 år ca. En myshäst som ska bli tävlingshäst. så nu får ni alla hålla tummarna den 12 då han ska röntgas och besiktigas sedan efter de blir de full rulle här på buke och i stallet!

111-026_111143120.jpg

Pojken i mitten(2åring), han tv.(1åring) va min guldklimp och mittenkillens halvbror men fick tyvärr ta bort
min vackra kille pga bruten nacke ='(

Jag kan kolla med Therese om det kan vara något. Jag slutar kl 12,00 :)
Kan alla intresserade kolla den 21 april?

Polly, jobbar du kväll då? Det där med snubbligheten har jag hela tiden skyllt på att det är unghästar vi håller på med men träffade en tjej som är dressyrtränare i ridhuset i vintras och hon sa att det beror på att hästen inte arbetar korrekt. Rätt eller fel, ingen aning...

Avel, jag har också problem med planeringen och framförallt hur mycket som jag vågar rida på. När känner man gränsen?

Oanki, Så himla roligt att det gick bra! Ut på någon CR snart? Btw vart i landet bor du?

Gooing, Han kommer garanterat gå igenom, det är ju momsinlämningsdag, då kan inget gå fel ;) Himla tråkigt det där med pållen som du fick ta bort.. :( Aldrig roligt. Men är mittenpojken 06:a?? :)

KL

Ikväll är det debut för mig och Bulan på hoppträningen, ska bli kanonskoj. Tränaren har sååååå mycket titthinder och planscher runt paddocken så det är bra för både henne och mig :)
Har mina funderingar på att efteranmäla oss till en lokal 90cm klass på söndag i Harplinge. Vad tror ni? Är det för tidigt? Bestämmer mig efter träningen ikväll.

Japp, jobbar skärtorsdag kväll..
Tisdagen den 12?
Alt 19? Nä shit jobbar då me jue..ja,ja..så´nt e´re..

Jo, ang. snubbel i skritt på lång tygel..oroar mig också för att det beror på
att hon kanske inte skrittar genom kroppen eller så.
Eller menar den tjejen att dom arbetar fel och så visar det sig sedan i att dom snubblar när dom går på lång tygel?

Hmm, nojj, nojj..suck...

Tessa: Jag bor i sundsvall =) Jag hoppas på att det dyker upp lite CR men det verkar trögt nu. Ev att jag startar någon lokal 80cm i början på Maj =)

Tessa - Ja de får vi hoppas. Japps han är ett år äldre än min fina som ja fick ta bort så nog är han 06a allt. Dock ser han väääldigt kraftig ut just där. Men nu är han istället undernärd tyvärr. Så vi får hoppas ja kan ta han under mina vingar och ge massor med mat med!

här är en "veckofärsk" bild på lillkillen
1-129-034_141404091.jpg

Jag kan den 19 och 21 men inte den 12! Vi har träning på Sämsholm i klubben den 13:e som jag anmält till så då blir den 12:e lite fel...

KL

Idag hoppade Majsan helt super på träningen!:banana: vi skuttade massor av titthinder inkl vattenmatta o avslutade med en serie med 2 galoppbommar-räcke-1 språng oxer. I slutet låg oxern iaf på 110 o hon seglade över som inget!:bump:

Sen ikväll har jag tränat dressyr med Grå o det gick också jättebra! Finns faktiskt ett litet klipp på oss här:

http://www.youtube.com/watch?v=vYrbLa-noXY

Då ska vi se, vi har terrängbanan kl 17,00 den 21:a april. Hoppas nu att många kan vara med. Meddela mig vem som kan. Malin, hoppas att du kan byta tur, vi måste ju se om vi utvecklats sedan förra gången.. ;)

Oanki, okej. Tänkte att du annars kunde varit med på terrängträningen :) Klart du ska ut och hoppa!

Gooing, Riktigt söt kille! Hur stor e han?

Nova, Kul att det gick bra! Ska kolla in filmen.

KL

Var ju själv och tränade igår, gick som Novas tränings hel fantastiskt. Trots att vi var ute, det regnade och blåste så var det superskoj! Var ju orolig för att starta en 90 klass på söndag men igår efter träningen när jag var klar och egentligen hade bestämt mig för att inte anmäla mig så säger mina medkamrater att det är inga problem för att hoppningen låg idag på 100-115cm. :D Så nu åker jag ändå med min nya och duktiga tjej!

*räcker upp en hand* Jag är med den 21!

Kul med hoppträningen Tessa! Klart du kan starta en 90-klass, det kommer gå som hejsan!:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama