Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

KL

Tjatar vidare om min sadel. Var och botaniserad lite i affären. Ev. får de tillbaka en Albion K2 på torsdag som jag kan lån.
De tar med nya Albion till provningen men det var en annan modell. Tar även med Finess sadlar. Vad tror du om dem?
Fanns fortfarande inget begagnat som kan passa just nu.:confused:

K2 kan mycket väl gå. Vad var det för bomvidd? Ang Finesse så misstänker jag att den är rätt lik Edinburgh och Wellington o då borde den vara för svängd. Prova! Var MYCKET noga med att den ligger an hela vägen när du rider, får inte tippa o väga fram o tillbaka. Sen tänk alltid på när du provrider andra sadlar att hästen tillfälligt slipper sitt vanliga tryck o kan då upplevas som om den går FANTASTISKT bra men det är bara en illusion om den nya sadeln inte passar helt rätt iaf. Förstår du hur jag menar?

Å sen ta massor av bilder o helst film när du rider o där någon zoomar in hur sadeln ligger när du rider lätt, o galopperar stående o sittande.

Lycka till på hoppningen idag!!!:banana:

KL

Idag har Majken o jag hoppat för första gången sen 30 januari! Å jeeeesus vad hon har utvecklats!:bow: Riktigt studs o avstamp o så scoopig över hinder att det nästan är svårt att följa!:D

så himla roligt att min lilla busa är på G igen!:banana:

Jooo, hon vart rätt käck och bättre i formen än förra måndagen.
Härligt Nova att Majken är på G:)!
Har du tips omg på enkel övning/hinderuppställning? Har bara tre hinder..och ska ev. hoppa imorgon hemma för kompisen som INTE ska lyfta bommar.
( får leja barnen..)

5½ är lite tradig..;)

Japp, ställ dom på mittlinjen i zickzack. Då kan du hoppa på volt, svänga stort eller litet, byta varv över det i mitten osv osv. Går att variera i det oändliga...nästan!:D

+ Polly P och Happyrider.
Tack så mycket! Ja hon är en riktigt trevlig liten häst, väldigt samarbetsvillig :)
*KL*
Idag red jag igen efter två dagar. Igår hade hon vila och i söndags hade jag henne lös i ridhuset med lite löslongerings-inspirerad träning.
Hon var lite mer okoncentrerad idag än tidigare. Först var där hästar inne när vi kom in i ridhuset som sen gick och sen kom det in nya hästar efter en stund också så det var mycket annat att koncentrera sig på för lilla fröken;) Men hon var duktig ändå. Hon jobbade bra i galoppen idag och började bära sig bättre. De senaste gångerna har högergalopp varit lite jobbig för oss att fatta men idag gick det också mycket bättre, så det känns bra. Annars försökte jag mest få henne att fokusera på mig med mycket serpentiner och byta varv och sånt och när hon skötte sig bra avslutade jag där istället. :)
Om ni har några tips på att få så bra (alltså göra det lätt/rätt för henne) galopp fattningar som möjligt så är det väldigt välkommet :laugh:

KL

Idag har Disa och jag tränat för Jeanna igen. Jobbade vidare med att ha Disa låg och rund och att hon skulle bjuda på ordentligt framåt. Gick jättebra. Sedan fokus på galoppen, hitta takt och bjudning på stor volt och litet fyrkantspår först, sedan rida runt hela stora fyrkanten. Vända in på en liten båge mot medellinjen och tillbaka ut mot väggen för att börja sätta den förvända galoppen. Gick över förväntan bra. Ny träning om 2-3 veckor, då ska tränerskan få rida Disa. Spännande att få höra vad hon tycker om henne!

Tack för tipsen.

Hoppning idag gick mycket sämre än sist.:( Hade väldigt mycket svårare att följa med i sprången. Tror att det berodde på att hon var mycket piggare och att jag inte behövde driva. Svårare att sitta still och bara vänta.:confused:

Sara sa att jag såg ut som min telefon; dubbelvikt när jag red.:crazy:
Hade kortat stiglädren två hål sen sist men får nog korta två hål till.
Rivica tyckte nog det var kul för hon bjöd fint och var lite små busig. Måste göra det oftare om vi ska få någon flyt alls.

Härligt att Majken är på G.;)

Hej vilken rolig tråd!

Jag ska ev köp mig en 5 åring och tänkte höra vilken nivå ligger ni på med era fina inom dressyren?

Ja man får ju mycket bättre balans med korta läder även om det känns obekvämt o ovant i början! Sen är ju hoppning nåt man måste syssla med varje vecka, nästan iaf, för att inte tappa allt man hade sist.

Kämpa på, det går säkert bättre nästa gång!:)

KL

Min har borjat hoppa ut ur hagen :crazy: vad kan man gora at det, forutom att bygga hogre staket :confused:
Han hoppar fran stillastaende och har strackt ryggmuskler varje gang :(
Det finns bade sallskap och gott om gras i hagen - nu i helgen gjorde han det for att nagon gick forbi hagen med en annan hast. Han rymmer inte sedan, utan ar latt att fanga in. Vad gora??

Härligt att Majken mår bättre! Tänk vad lite vila kan göra :)

Nelliz, även här härligt att det går framåt! Gällande galoppfattningarna, nu vet jag ju inte vart Ni är men mitt tips är att ge er ut i skogen och få dem naturligt, lägg sedan till skänkeln när hästen kommer i galopp. I ridhuset så fatta ur en volt eller på volten, unghästar har ju oftast lättare att fatta galopp och dessutom rätt galopp då.

Avel, Deppa inte ihop nu! Det kommer med rutin! Hon var kanske mer taggad denna gången då hon visste vad som skulle hända osv. :)

Jempa, har dåligt minne. Har du ingen bild på hur din flicka ser ut? Kul att träningen gick bra!

Sunshine, Men vilken busunge du har! Jag vet en i byn som hade samma problem med sin äldre häst. Älskade att hoppa och eftersom det inte blev av på äldre dagar så valde han att hoppa ur hagen istället. De löste problemet genom att skruva upp en extra tråd på en pinne som stod lutad innåt hagen till.
\
l
l
l

Typ så. Han försökte men eftersom det blev ca 170 högt så orkade han inte riktigt över ;)

KL

Igår var det hoppträning för mig och Rosie för första gången sedan, jag ni, oktober tror jag. Det var dessutom ute i det härliga vårvädret och gissa vem som var taggad då. Rosie var mer ovan mark än på alla fyra hovar. Hon är så härlig. Gick iaf över förväntan och vi fick hoppat en hel del. Ska bli roligt nästa vecka, då är det Bulans tur :)

Hade du också anmält till Isaberg:D! Kul!
Jag har inte anmält än..Ska fiska upp lite självförtroende från skosulorna först;)..

*kl* Hopptränade för kompis idag och det gick sådär:crazy:..
Pållan var väldigt fokuserad på något som inte var JAG..morr:devil:.
Vi började med bommar i trav och så skulle jag göra halt över en bom och sedan rida kavalettiserien och så halt igen över bommen men poppsan ville bara springa och lyssnade inte nå´t.. Säkert en jättebra övning för att FÅ dom att lyssna egentligen så summa sumarium får jag väl TRÄNA mer..
Sista sprången var ok. men jag behöver hoppa mycket mer, typ följsam som ett kylskåp:cry:.
Nåja, nästa vecka kanske vi får dressyran kort stund innan så jag får lite connection med henne och vågar släppa fram henne mer..Som det var i dag så lägger jag tyvärr i bromsen lite för mycket men om jag "bara" låter henne gå så drar hon iväg känns det som:confused:..

Jag har ju inte varit så jätteflitig i denna tråd, mest för att jag var gravid förra året. Har haft god ridhjälp av duktig hoppilot som haft en utbildningshäst i stallet. Utbildningshästen åker hem till helgen och hoppiloten kommer att börja som "medryttare" på Disa. Blir toppen, tror jag! Själv har jag ridit ordentligt sedan årsskiftet och sedan en månad tillbaka kommit igång med egna träningar. Hoppiloten sköter hoppningen och tävlandet där. Hoppiloten fixar även en del dressyrtrim för att även tävla i dressyr. Jag är inte extremt tävlingsintresserad och vill absolut inte starta en grön unghäst så hoppiloten får göra det nu i vår och så får jag se hur det blir till hösten.

Disa (e. Dionysos) fick sola naken en stund idag.

32258232.jpg

Nu när jag är igång med ridningen själv tror jag att det blir roligare att hänga med er andra här i tråden :)

Min dator är "paj" så jag kan inte skriva så ofta längre:mad:.
Får på nåder låna dotterns dator när hon gått och lagt sig...
MÅSTE fixa min egen!

Är såå roligt att läsa att så många är igång med träning och tävling. Ska förhoppningsvis träna dressyr på fredag och bestämmer mig då om jag vågar anmäla till Isaberg. Vill egentligen jättegärna men tror inte att vi reder det hela. Samtidigt tänker jag att "vi är alla barn i början" och man måste ju börja någongång, eller hur...

Kul att lilla majsan är på hugget igen,:).
Kanske man får se en tävlingsfilm snart...
Är du nöjd med ditt nya släp förresten??

Avel: Jag tror att du behöver få lite mer hoppning i kroppen för att kunna få lite mer flyt i det hela. Är förresten jätteimponerad att du kommit igång att hoppträna, för visst är du dressyrtjej i botten?

Japp det har jag, såg dock när jag fick mailet att det var Bulan som jag anmält. Just nu verkar det dock inte som en dum idé då Rosie har fått inflammation i hö bak pga ett litet j-a muggsår. Blir så förbannad. Hoppade ju i tisdags, ingenting. Men igårmorse när jag tog in dem så kom hon aldrig och hon kommer nästan alltid först i hagen. När hon väl tragglat sig fram så såg jag på henne att allt inte var ok.
Väl inne så är benet väldigt tjockt och varmt. Fick en ordentlig tvätt och ett förband om. Är väl egentligen inte ett dugg förvånad för här ser hagarna ut som f-n, så mugg står högst på önskelistan nu :( Imorse tog jag tempen, låg på 38,8, vilket är feber, kunde inte se någon annan påverkan mer än att hon är slö och ser trött ut. Avvaktar till lunchen och åker hem och checkar av...

Jempa, Ja just det! Nu minns jag. Hon är himlans fin din polla! Härligt att vara igång igen efter barnafödandet! :)

Happy, tråkigt med datorn! Däremot så tycker jag inte din dotter har så mycket att säga till om med tanke på hur mycket du curlar dem ;) Säg till henne "Ingen dator till mamma, ingen ridning för dig"...hehe, hemska Emma.

Mugg är värdelös skit!:mad: Fullkomligt supersvårt att bli av med o det som hjälper ena gången hjälper inte nästa eftersom det är olika bakterier. Det enda goda råd jag kan ge dig är att tvätta med Virkon o inte ha bandage inne. Bättre att bygga liten hage åt henne som är helt torr o ha bandage ute.

Det är ju lymfan som svullnar o när man bandagerar så hindrar man blodflödet o då tar det, enligt min erfarenhet, längre tid att läka. Men rörelse är bra så om du kan fixa en ler fri hage så ska hon vara ute. Men har hon feber idag med så hade jag ringt vet o bett om penicillin.

happy: i den här familjen är det JAG som äger datorn o sonen som snällt får be att få låna den om jag ska titta TV:n...:devil:

polly; ta dig i kragen o anmäl! Ni platsar det vet du!:banana:

Är så glad, igår lasttränade jag igen och hon knata rakt på stannade och stod lugnt och stilla kvar. Tänkte att jag ska i alla fall börja fibbla lite med väggen och bommen så får vi se. ( har väggen vikt åt sidan så det är stort åt henne att gå in). Tar väggen talar klart om att jag är på den sidan så hon är med, för den åt mitten, tar bommen (inte en min av hästen) lägger lugnt på den och hästen står som inget hänt i transporten :love: Går fram och snackar med henne hon backar ett steg känner att bommen är där går fram lugnt och fortsätter äta lite :bow:

Tar en ridtur och gör om hela lastningen efter ridturen igen, gick hur bra som helst *lycklig*

Ska bli spännande att se vad hon gör när vi ska åka också.

Ja, jag ska vara med:). Är ju så nära för min del och det är ju roligt att komma iväg. Sedan har vi Lb2 "hemma" den 15/5 ( lägsta klassen, tyvärr ) men rörelserna skiljer väl inte så mycket bara att det är på lång bana.

Leeedig hela dagen åsså e´det ett vitt täcke på marken:mad:..
Städa, pusta fönster, rida och ev åka te´stan för å leta kläder..Hade vart roligare att botanisera i hästaffären;)..

Ska öva att rida bommar och kopierar den i "häst och ryttare", så kan vi jobba först i trav och så lite galopp enligt beskrivning.

Dax å köra igång!!!Wrooom!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama