Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Det låter ju som en allergisk reaktion?
Är hon inte allmänpåverkad så behöver du nog inte hasta iväg på morgonen men självklart kolla upp det..
Fy vad tråkigt..

Sååå fin:love:! Å vilket tempo, ändå ser det mjukt ut och du rider så himla bra:bow:!

Jag som nästan bromsar min plutta till nästan undertempo för att hinna med själv:crazy:..Nä får nog lära mig väga följa med framåt lite mer;)..

Tycker du gör rätt i att jobba henne i ett lugnare tempo, bättre att jobba med tempoväxlingar så får du aktivitet i alla muskler. Nu sa ju gabby_ossi sist hon visade film att hon vill att hästarna rids i ett högt tempo för hon vill ha bjudningen.
Det har väl inte din lilla Loppa ngt problem med?

Jag jobbar inte på samma sätt, men vi är alla olika :)

KL

Rosies bula var mindre svullen idag men blivit större i omkrets. Ska ringa vet snart och se vad de tycker, men själv tror jag att den kommer försvinna. Dock får hon stanna hemma på söndag. Det blir en Emma och Bulan dag :)

Skönt att det såg bättre ut!
Jo, du har så rätt..Vi har ju jobbat med grundtempo och ridit ett lugnare för att hitta takt och den sitter stundtals riktigt bra:). Så jag ska nog inte ändra mitt tänk för risken är att hon bara blir "springig" framtung och rumlar iväg.
Som det är nu så får jag så trevlig ridkänsla även ute det mesta med MYCKET takt och då är det roligt att jobba tempo-längning också så jag är tacksam så länge snökäpparna sitter kvar..
Terräng vore kul :laugh:!
*kl*Får vårkänslor;) och bläddrar i hingstkatalogen och avelsextra men nope-betäckning får vänta, fast liiite sugen blir jag..hmm.

Superfin häst! Tycker du rider honom på ett mjukt och fint sätt. Jag har ridit min väldigt mycket fram också men som någon skrev så har vi alla olika sätt för att det ska passa våra olika hästar.:)

Tessa: Du tror inte hon fått i sig något i hagen nu när det blivit barmark? Verkar konstigt om hon skulle reagerat på sitt kraftfoder om du inte bytt vill säga...

Angående terrängträning så passar tisdagar mig utmärkt. Slutar tidigt från jobbet då och slipper ta ledigt hela dagen.:)

Tack för sadeltipsen Novali, du har absolut rätt i att det är bättre med en bättre begagnad, men de ska hittas också...

Tack för hjälpen. Det finns ett foto på Isabellen från sidan med det blev bara som en länk.

Tror att hon inte gillar kilbossorna. Nu har jag tröttnat på den sadeln och vill ha nåt annat som ger mer stöd framför knät.:(

Förstår inte riktigt varför sittpunkten hamnar där du markerar med pilen.:confused:

Får prova den "billiga" begagnade sadeln idag. Ska ta lite kort också om jag tycker att den ligger bra.
Är alla Stübben sadlarna "fel" för henne? Kan prova en Scandica som en kompis har.

Får nog åka dit Tessa åkte för de verkar ha fler begagnade sadlar att välja på, men om jag på det andra stället tar en ny så tar de min i inbyte.:crazy:

Så svårt det är.

Boka terräng och vi hänger med.:D

Det var väl egentligen det jag tänkte först med. Bulan har nämligen också haft en liten tendens till små bulor på halsen, men de är nästan borta efter tre dagar. Har ju ekar som står runt hagen, kanske kan vara ekollon från förra året som hon pillat i sig. Får väl försöka stängsla om lite hemma och se om det släpper.

Jag kollar terrängen med Therese :D

*kl*
det skrivs så det knakar i tråden hinner knappt med. ;) Fast jag läser allt och alla är så duktiga med träningar tävlingar och allt :bow:

Jag har varit regält förkyld och sammtidigt så passade pållen på att slå sig på bakbenet så hon svullnade upp ganska mycket. Så vi har vilat, mer eller minder frivilligt.... Nu har jag bokat in en träning på lör och jag hoppas att det kommer kännas ganska ok trots att jag inte har hunnit med mer än ett par pass innan dess nu.
Kör på med lite lastträning också men det är svårt att få tiden att räcka till, snart är det i alla fall sommartid och en timme ljusare gör ju stor skilllnad ridmässigt i alla fall. Det ska bli skönt!

Nä, nu måste jag göra lite nytta på jobbet :angel:

Jo den hamnar där eftersom sadeln är för smal o hamnar i bakvikt. Ännu mer markant blir det när du sätter dig i sadeln. En sadel som ligger i balans har sittpunkten där jag markerade med den andra pilen. Den ändrar sig inte när du sätter dig i den men en för smal sadel "välter" bakåt o trycker på länden. (samma fast motsatt med en för vid sadel, den "välter" framåt o trycker på manken)

Jag tror att alla Stubben är för svängda i bommen o har för smal kanal.

Bra sadlar som finns i 10-15000 kr begagnat klass är Jensen Gladiateur eller Amiral med rundbossa. Men även Amerigo Classic, det finns garanterat på din klubb att prova, t ex hos min FT-vän.

Jag tror också på allergisk reaktion. Typiskt att hon pillat i sig nåt nu när det töat så du kan nog lugnt ge henne den mat hon är van vid. Inte så bra att du drar bort allt helt drastiskt.

Super med terrängträning!:bump:

Det känns som om Ni kan ha rätt där. Rosie är ju av den typen att allt åker in i munnen trots att det kanske inte riktigt var menat som föda för häst eller någon annan ;) Bättre att smaka än att riskera att missa godsaker, det är hennes taktik.

I know! Ska bli roligt!

Provade den begagnade Remmy sadeln idag. Låg exakt som min Bates och såg likadan ut. Måste ha kopierat Bates. Även den lättade lite baktill. Den går inte att göra om bommen på så den var inte av plast.

Funderade på om min sadel kan vara aningen för bred och behöver komma upp lite till fram för att ligga an bättre bak? Kan ju testa ett smalare järn, nu sitter det normala i.:confused:

La en fårskinnspad under sadeln och red i paddocken som nu är helt ridbar. Hon var rätt stirrig och spänd. Har vilat några dagar. Spänningen kanske inte alls kommer från sadeln.:confused:

Hoppas Rosie blir bra fort. Lät ju lite läskigt med alla utslag. Ekollon ska ju vara giftiga i förstora mängder.

kl
Känner mig fortfarande inte helt 100 pigg efter min influensa men har iallafall ork att rida lite.:)
Blev en härlig ridtur i skogen tillsammans med min syster på vår c-ponny, syrran har inte ridit på 4 år men det gick bra. Hon kommer nog ha träningsvärk imorgon,:angel:.

Glöm inte att flytta klockan inatt, nu blir det ljust en timme till:banana:.

KL

Idag var jag iväg med Bulan på "tävlings"debut! Hoppade 70 & 80cm, hade ingen felfri ritt men är så himla nöjd ändå. Det var alltså full storm och naturligtvis framridning utomhus, helt värdelöst i denna väderleken. Man hörde inte ens när ryttarna ropade vilket hinder de skulle hoppa på framridningen. Usch! Men trots allt detta så tar hon det med ro och jag kände att vi hade riktigt roligt tillsammans :)
Nu laddar vi inför nästa som är om två veckor. Det är hoppträning nu i veckan för första gången, ska bli såå spännande.

Rosie fick ju vara hemma idag pga reaktionen, det har nästan försvunnit helt och hon är precis som vanligt. Ska sätta igång ridningen imorgon igen. Några dagars ledgihet är aldrig fel :)

Här kommer lite bilder från dagens hoppning, tyvärr inget från hoppningen men ni kan ju se hur Bulis ser ut nu. Vad tycker ni? Har hon ändrat sig sedan sist? Man blir ju lätt hemmablind.

20110327151.jpg

20110327155.jpg

20110327153.jpg

Min fina tjej :D

20110327152.jpg

Jag tycker hon ser fin ut. Kommer inte ihåg hur hon har sett ut innan men nu var hon både söt och fin.:laugh:
Duktigt att komma iväg och hoppa. Gör inget om de petar ner något. Kanske att jag vågar följa med nästa gång.:crazy:

Om det finns plats vill Sara gärna följa med och hoppa sin häst med oss på terrängträningen. Aldrig fel att få med en rutinerad häst som kan hoppa otäcka hinder som draghjälp.:D
De var placerade idag på Kungsbackas nationella tävlingar i 120.;)

Grattis till debuten! Alltid skönt att ha det avklarat o vem bryr sig om några pet?

Jag hade velat se henne "naken" för att kunna ge någon konstruktiv kommentar? Men hon är iaf jättesöt i sitt bling o bild nr 2 kan du använda som instruktionsbild när någon undrar hur man sadlar perfekt!:love:

Sen en annan sak, har du mätt dina bakskydd? Du vet väl att unghästars bakskydd har en maxhöjd? Tror det är 15 cm.

*KL*

Då är det väl dags för mig att ta över uppdateringen om Cosmonova, lilla fuxen som Gabby_Ossi har visat i sina inlägg:) Jag är då alltså Gabbys lillasyster och Lillan har nu bott hos mig här på Bollerup i nästan en vecka och hon är skött sig galant. Liten påminnelse. Hästen är ett sto på cirkus 157 cm e.Cosmopolite S-Standford-Artist. Hon är då alltså efter i utbildningen, inriden till 3-årtestet och sen mest bara gått i hagen tills i februari i år då vi lånade henne. Min syster, Gabby_ossi har ridit henne tills för en vecka sen då hon kom hit. Innan dess har jag väl ridit henne ett par tre gånger på helger när jag varit hemma från skolan.

Jag har en löshoppningsfilm från förra lördagen att visa och några bilder sen förra söndagen, innan hon flyttade hit.
http://www.youtube.com/watch?v=Yfsw9h9SbJY

dsc01283_138543397.jpg

dsc01356_138726677.jpg

dsc01396_138727394.jpg

dsc01405_138727518.jpg

dsc01427_138727636.jpg

dsc01449_138727944.jpg

Jag vet om att mina skänklar är lite varstans ibland och att jag måste hålla händerna mer stilla, men jag jobbar på det! Annars är kommentarer om hästen, och ridningen välkomna. Det är bara nyttigt.
Här är den ridfilm Gabby_Ossi lade upp i tråden innan. Det är andra gången jag rider henne där :)
http://www.youtube.com/watch?v=UWBEZwdPM2k

Åh du får säga Grattis till Sara! :) Så duktig hon är!
Självklart ska du följa med. Håller helt klart med, vad gör några pet ;) Var verkligen helnöjd med att vi kom över alla hinder och att hon var tillfreds :)

Jag tar med Sara i beräkningen, Carro som var med förra gången tar nog också med sitt nya ånglok.

Nova, Ja hon är allt en liten godbit. :) Haha, så du gillade den. Man gör så gott man kan, hehe. Ska se om jag inte kan ordna en helkroppsbild en dag.
Nej skydden är inte godkända men inte av den anledningen utan pga av att de har resår. Har tyvärr inte fått köpt mig några godkända för unghästar ännu...Som tur var det ingen som påpekade något idag. Kanske är konsekvenser om man har fel på?? :/

Nelliz, Välkommen in i tråden! :) Ska bli spännande att följa era framgångar! :)

grattis till debuten! Fantastiskt att hon sköter sig så bra trots lite sämre förutsättningar.
Tycker hon framförallt ser väldigt välskött ut, ger ett trevligt intryck.
Tänkte också på skydden, tror inte den typen av "teknikbakskydd" är tillåtna alls. Kolla för säkerhetsskull upp det till nästa tävling.

Nelliz: Kul att få följa er i tråden. Tycker din häst ser toppen ut på alla sätt.

KL

Disa och hoppryttaren debuterade på dressyrbanan idag. (Debut för Disa, hoppiloten är van att tävla dressyr också.) Lite spänd häst som då blev väl kort i formen emellanåt. Skötte sig dock helt super, fin vid all markhantering och lydig och ridbar trots lite spänningar. Det var en regional LB:3. Domaren låg överlag ganska lågt och för Disa blev det 57,58% och en placering ungefär i mitten av startfältet (32 startande).

32248324.jpg

32248428.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?