Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jättefin är hon och duktig:)! Gillar färgen på shcabraket också, jättesnyggt!
Härligt!

Nelliz: Välkommen, blir roligt att följa Er:)! Hon är riktigt läcker!

Jempa: Vad kul att det gick bra och hon var duktig!
Härlig tjej, men du..Vem var det nu hon var efter?

Tessa: Ja, du kan bli avstängd på plats o inte få tävla o om du nollar o får rosett nån klass blir du fråntagen priset. Finns säkert mer som kan hända för du bryter mot TR så allt hänger på om någon ser vad du har o anmäler det.

På "Billighetsaffären" som öppnat i Kungsbacka finns kopior av Eskadrons skydd. De är godkända på alla håll o kanter! kostar 149;-.

Jempa: Din häst är ju jättesöt, kan vi inte få se filmen från dressyrtävlingen?

Tack så mycket :) De orden värmer gott med tanke på hur hon såg ut när hon kom i päls och självförtroende. Nej jag är medveten om att de inte är godkända, ska genast införskaffa ett par nya.

Polly, Tackar! Ja visst är schbraket najs ;)

Jempa, kul med dressyr. Grattis till fina procent!

Nova, Tack då vet jag. Haha, jag är impad över hur bra koll du har på allt! Tom butiken i Kba. ;)

KL

Idag blir det lugnt. Jag är ledig för engångsskull, dock är det inte av någon rolig anledning. Skall iväg och kolla mina pensionärsögon. :/ Men nu ska jag ut i stallet och gosa med mina fyrbenta! :D

*KL*

Halloj, nu har jag och Bellis varit iväg och tävlat igen, denna gången i Ängelholm.
Vi startade i 1,00m och 1,10 m (debut i 1,10m:eek:) och underbara lilla pollan hoppar felfritt i båda starterna!!! :bump::banana::bump:

Film: http://www.youtube.com/watch?v=7Y-l5Ld4XTs

1,00m
88298_1301255928.jpg

1,10 m:D
17450_1301255929.jpg

12212_1301255931.jpg

Oj, GRATTIS!!!!

Så fint hon hoppar! Ser verkligen trevligt ut, avslappnad och lagom frammåt. Ser så trygg och härlig ut.

Blir lite sugen på att få hoppa lite med min polla med. Kanske blir frammåt sommaren för vår del. Hon är ju knappt inhoppad än ;)

Vi skulle ju iväg på träning i helgen, men tyvärr vart den inställd då min tränare var sjuk. Så vi gav oss ut på en härlig tur i solen istället. Äntligen har grusvägarna kommit fram ganska så bra. (fortfarande isigt på sina ställen dock) Lyckades få en riktigt härlig tur. Pollan hade massor av energi och använde den på helt rätt sätt :d.

Lastträningen går frammåt, ger näring åt min önskan att kunna lasta lätt som en plätt ensam och kunna åka på div kul utan att behöva ha hjälp med sig. ;)
Hon har kommit på att transporten där är det lugnt och där får jag vara ifred, så nu travar hon på när vi hållt på några minuter. Sen backar hon ut igen efter ett litet tag. men det lilla taget blir sakta längre och längre. :)

Verkligen STORT Grattis! :D Superbra jobbat! Du har en riktigt schysst häst, mina hade aldrig någonsin hoppat över ett hinder om jag inte satt ner vid anridningen och hjälpte till. Men vi har alla olika sätt att få fram våra hästar.
Då blir de fler tävlingar framöver nu?? :)

Ja grattis! Ni är verkligen fina o hon har blivit mycket mer balanserad, det ser man på att hon sällan landar i fel galopp numera o när hon gör det så klarar hon ofta att byta.

Men nu är det nog dags att öka tempot lite? Det blir ju såna himla hisshopp när hon går så lugnt? Måste vara jobbigare för henne än om du satte upp ett ngt högre tempo från start.

Hon är iaf vansinnigt söt när hon kikar ner på de små vita grindarna!:love::)

Kul att lastträningen går rätt väg. Vad händer om du stänger bakom henne då? Det är ju inte riktigt rätt att hon själv får välja när hon vill gå ut....

Tack så mycket, mjo, tempot ska upp ju lite till men det är inte så mycket fart som fattas utan mer kraft och styrka i galoppen som behövs för att sprången ska bli jämnare (både min tränare och Peter Eriksson sa det). Men sen så saktar youtube ner filmen en hel del. Men vi kämpar på :)

Aramis: Tack så mycket!!

Tessalonica: Tackar tackar, :bow: jo, det kommer bli några :) Först blir det Peter Eriksson träning i Laholm, sen en tävling den 10 maj i Harplinge. Sen har jag inte riktigt bestämt mig än vart jag ska nästa gång :p

Grattis. Inte illa med felfria rundor IGEN.:D
Superbra gjort.

I morgon ska jag testa lite hoppning igen.:crazy: Har bokat hopplektion.

Om jag stänger...
Ja, är jag inte snabb nog så backar hon när hon ser att jag är på G att stänga. Dom gångerna som jag stängt "ändå" så tar det ju stopp när hon backar mot bommen och då kan hon ta ett par stressade steg i transporten sen lugnar hon sig tämligen omgående.
(men gången efter är hon ännu mer beredd att backa så det går åt fel håll då om du förstår hur jag menar)

Men nu tänkte jag att jag ska inte stressa och stänga innan hon verkligen står lugnt och stilla i transporten. Jag vet ju inte än om det ändå resulterar i samma beteende när jag väl stänger. Men jag vill att hon ska gå in stå lugnt så jag kan stänga utan att hon försöker backa ut.....

Sen är hon lurig för när jag är borta hos tränaren och vi ska hem. Ja då går hon minsan på utan någonting och inte försöker hon backa när tränaren stänger om henne heller.... Men då vet hon att vi ska hem :grin:

Tjusiga rundor:bow:!
Hon verkar ha en supertrevlig inställning!

*kl*
Idag blir det lite dressyrträning..
På onsdag kommer en kompis ut å hjälper mig medlite hoppning så det blir "hoppträning" hemma i padocken.
Hon är inte instruktör men hoppdomare så vi får se vad det blir för enkla övningar:)!

Pållan är lite mer gallig höger bak och det går inte tillbaka..mjuka och inge svullen eller varm. Däremot har hon broddtramp på just höger kronrand..Kan det vara det som ger gallan? Eftersom hon inte verkar ha ont eller det märks något i rörelseapparaten så borde det väl inte vara farligt att träna?

polly: Det är garanterat brodd trampet som gör gallorna o svullnaden.

aramis: ok jag förstår men det du behöver lära henne på backen är att hon inte får backa förrän på kommando. Då funkar det även i transporten om du förstår?

Avel: Vi hoppas på film???;)

Träningen igår vart ok..Hade med gubben då vi körde lånebill däär inte mitt körkort räckte till.
Hade bett honom filma men hade lite studier för jobbet att göra också. När han kom på att "just det..frugan ville ha lite filmat"..då tyckte han det såg "tråkigt" ut för vi höll ju på att stanna hela tiden ( öva halter :crazy: )
Ja, ja..det äär inte lätt:devil:..Just halter hade jag gärna velat fått film på då jag inte tycker det fungerar så bra..

Hon blir väldigt skummig i munnen och gapar mycket. Jag vet att det kan bero på andra saker än munproblem men ska börja med ett besök hos tandis ( har bokat ).
Min tränare tycker inte det är så farligt men det är det. Hon tror att häästen "alltid" kommer göra så men att jag måste våga "ta tag" i henne ändå. Jag vill gärna släppa/ lätta när jag tror att hon tycker det är obehgligt.
På bettlöst blir det inte samma.

Här är en ûberkort film ;):
http://www.youtube.com/watch?v=P4U40hpr5k4

Jo jag förstår precis, fast där är det samma problem som med vissa saker på träningen.
På backen gör hon ju inte så och då är det svårt att öva på det.
Som att hon på träningen inte svarar frammåt ibland (blivit mycket bättre med tiden dock), det är ju inte lätt att öva på det när man hemma har nästan motsatt "problem" att hon inte svarar tillbaka istället. ;)

MEN igår hade jag med transporten upp till stallet igen och skickade på henne. Hon knata raka vägen HELT in tog en tugga mat och stod kvar och kika lugnt och fint. Jag backar ut henne innan hon tänkt en tanke bakåt och går in i stallet igen. GLAD

Sadlar på och tar en tur till grannens ridhus, där skötte hon sig så fint så trots att det var fyra hästar samtidigt i ett 20*40 hus. Lite exalterad till en början men helt okey, massor av energi åt rätt håll och det var skönt. är så stolt över min tjej. :D

Efteråt så gick jag ut och skicka in henne på transporten igen. Hon går åter igen rakt på och mumsar lite käk, kikar ut genom fönstret. Där står vi i säkert fem minuter utan ett enda backningsförsök ens :bump: Om det håller i sig så ska jag börja fixa lite med bommen och väggen tills hon står still då med och sen tänkte jag stänga, vi får se... :laugh:

Men polly DÄR har du ju traven!!:bump: Helt fantastiskt att se henne trava så med svansen nöjt vajande bakom!:love:

Däremot har du säkert helt rätt om munnen, det brukar vara nått vasst när de tuggar så på bettet.

aramis: Men där har du ju det jag menade! Att DU bestämmer när ni går ut...;) Superroligt iaf att det funkar så bra.

Jag har ju försökt att förekomma henne, men det har ju ofta ändå varit hon som signalerar att nu kommer jag backa ut så att säga.

Ja, dom är snabba dom små rackarna!;) Men det är det man kan öva på själva lastrampen, dvs gå fram, stilla, backa på kommando, fram-upp, stilla, backa på kommando. Då brukar dom lära sig rätt kvickt vad som gäller. Men du har ju redan kommit så långt så du kan säkert stänga o köra iväg nu.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama