Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag tror att man ska byta bett och nosgrimma ofta. Jag har ett litet tunnt tredelat och remont nosgrimma som jag växlar med ett tjockare tvådelat och en hög nosgrimma. Sitter på varsitt träns så det är lätt att växla.:laugh:

Angående bett så brukar jag viljja ha så milt som möjligt. Alternerar med ett tredelat med fasta ringa och ett tredelat med rörliga. Nå´n gång mitt tredelade sprenger och ibland mitt ponnyhack. Min blir också lite stark/stum ibland men tenderar också att krypa bakom och gapa en del. Jag försöker hellre tänka uppförsbacke och att hon kommer under sig än betsla upp för jag tror jag gör henne/mig en björntjänst då.

*kl*
Idag fanns resultatet från min tävlingsdebut och jag hade två efter mig ( alltid något för egot:crazy: ) samt att procenten generellt sett nog låg ganska lågt. ( menar inte att jag är nöjd ändå, vi har MYCKET att förbättra..)
Eftersom det är en bedömningssport så måste man kanske ändå jämföra "pocenten" för just den dagen och tävingen?

Avel: Jo, galoppfattningar har hon ganska lätt för, samt igångsättningar och ibland även avbrott OM jag lyckas parera så hon inte dyker;).
Jag har ju jobbat en del på töm och det tror jag hjälper till..Sedan är väl galoppen egentligen hennes främsta gångart om jag bara rider den rätt;)..

Å Tess och Avel: Stort lycka till:)!!Håller tummarna!!!

Fast om hästen trivs helt suveränt på en viss sorts betsling (utan att få skav i munnen) tycker inte jag att det finns någon anledning att byta...

KL

Disa går på ett tredelat Sprenger med en gummikula i mitten i både hoppning och dressyr. Till det har hon en remontnosgrimma. Dock ska jag prova pullarnosgrimma i hoppningen och vid fartfyllda uteritter då hon gärna "pullar" en del när hon har skoj. Fungerar det med pullarnosgrimma kommer jag att växla mellan den och remontnosgrimman efter vad vi har för oss för dagen. Jag använder även träns med remontnosgrimma när jag tömkör och emellanåt (ytterst sällan) skrittar vi ut lite stillsamt på hackamore. Jag kan inte ha engelsk eller achennosgrimma på Disa då hon HATAR dessa (även om de spänns jättelöst).

KHallen - om din häst tar bettet och blir stark och springer ifrån dig så är det nog övergångar, halvhalter och diverse förhållningar du bör jobba med. Biter den fast och blir stum kan kanske bettbyte vara ett alternativ. Blir den stark och hänger sig fram och blir tung i handen skulle jag lätta av i handen och driva på så att bakbenen aktiveras ordentligt. Vidare skulle jag även ta hjälp av någon duktig som från marken kan identifiera problemet och hjälpa mig lösa det.

Senast ändrad:

Nu är jag tillbaka efter en helt fantastisk skidsemester! Strålande sol i 4 dgr så jag är brun som en pepparkaka, har aldrig hänt på skidsemester i Sverige förut! Var ju mindre kul att vakna upp igår o vara tvungen att SKOTTA sig ut i stallet genom mängder av snö....herregud vad snö vi fick den natten!:eek:

Idag ska jag iaf ut på Majsan en liten sväng så får vi se hur det är med hennes fot. Hon haltar iaf inte i hagen.

Polly: Där ser du! Jag sa ju att domaren dömde lågt!:D Kul iaf att du inte tappat sugen.

ang bett så byter jag också ofta o även nosgrimmor precis som Avel. Anledningen är att även om nosgrimman är löst spänd o bettet ligger bra så är det ju ändå nåt onaturligt för hästen o det känns bättre för mig att variera så trycket blir lite olika på käkarna o i munnen så har jag förebyggt så gott jag kunnat mot ev. skav o tryck.

Svarar åt alla angående vår längd/höjd, jag är 176-177 cm och Birk är omätt, skulle gissa på knappt 165, så det är väl en kombo att han ser liten ut.. Har haft lite nojjor om att jag är stor på honom, men tycker egentligen inte att han känns liten att rida även om han kunde vara lite större.. Birk har vilat 3 dagar nu, har varit riktigt fin på sistone, fått aha-upplevelser när han kan korta galoppen och göra fina lyft i galoppfattningarna, red ut i onsdags och han svettades så han skummade av tyglarna mot halsen, men var glad och pigg och samarbetsvillig! Imorgon ska jag prova ett nytt bett, 3-delat fullcheek, rider annars på 3 delat eggbett eller rakt bett, nosgrimman har jag plockat bort för tillfället eftersom jag inte har något remontträns och de andra känns mer som att de kan stjälpa genom att trycka kinderna mot tänderna.

Fullcheek är bra i början när de inte vill svänga, hade det på Majsan när vi hoppade i början för hon ville inte svänga vänster!:eek: Men när vi ridit några ggr på det så märkte jag att kommunikationen blev sämre, dvs svårare att med små fina hjälper i tyglarna få henne att lyssna. Bytte då till samma bett som Jempan, 3-delat sprenger med gummikula, som hon älskar! Nu varierar jag mellan det o ett tjockt 2 delat tränsbett. Hon gillar tjocka bett 10 ggr mer än tunna.

Härligt med så´n semester:)!
Gott att Majsan är bättre med..

Jo, fast min självkännsla fick sig en icke välbehövlig törn, det förnekas icke!!
Men, men..det är minst fem veckor kvar till nästa gång. Pokulerar på vilka program jag ska rida då dom börjar på lc1, lb0 och lb1 men tar ett snack med tränaren. Är ju ändå faktiskt ett bra tag till..

Krusmynta, jo men då är ju du ganska lång, men det påverkar säkert varken kännslan eller synintrycket uppsuttet. Min kan kännas "hög" ibland när jag står jämte men aldrig när jag sitter på..lilla rumphuggna fian:D, då känns hon liten tyvärr.

Jag tror att LB1 är det lättaste av programmen. LC1 har mer svåra övergångar mellan trav, skritt och LB0 har tex galoppökning utmed långsidan och sedan minskning och fortsätta genom kortsidan.

Har skrivit för domare hela eftermiddagen i Msvc och då sa hon bl.a detta.
Din "fälttävlans kompis" Nova fick till en fin ritt och kom 2-a.;)

Ja jag röstar också på LB:1! Se till att öva serpentinerna så de blir perfekta så får du höga points!:D

Ja, jag pratade med henne igår Avel, o hon var jättenöjd med honom!

Å nu ska jag skälla lite på dig Polly!!! Du läser ju resultat som faaan läser bibeln!:D Du var 4 poäng från en 8:e plats, dvs det skiljde ju bara 1 poäng uppåt dit hela vägen så det innebär att med bara liiiite mer trav i henne hade du antagligen kommit 6:a. Så ta av dig dina solglasögon för man ser dåligt med såna på inomhus.....:angel:;)

Senast ändrad:

KL

Nu har jag kommit ner på jorden igen.:( Tävlingarna idag gav inga höga poäng. Domaren var nog hård men hon tyckte att Rivica gick bakom hand vilket hon gjorde och gav låga poäng. Fick ihop ca 59%:cry:

Kände det redan på framridningen men vågade inte gå på henne mer för risken att hon blir stirrig. Får ta med protokollet på träningen och få lite tips.

Nu får vi se fram mot nästa start istället. Vi gjorde i alla fall allt där man skulle och hade rätt gångart hela tiden. ;)

Procenten i sig säger ju inget för det beror ju på hur domaren dömde för övrigt. Huvudsaken är ju att du är någorlunda nöjd o att hon skötte sig!:)

KL

Årsdebuten i hoppning avklarad. En 0.90 vid en av Uppsalas lokala klubbar. Urusla framridningsmöjligheter på morgonen, men det gick bra i alla fall. Disa och duktiga piloten klämde i med en felfri runda!

http://www.youtube.com/watch?v=iaM3N3tErMM

Kommentera lite försiktigt eftersom det är en "inhyrd" pilot som rider.

Vilken kanonhäst!
Ser stadigt o fint ut och sen har hon en härlig bjudning mot hindrena.

Avel: Misströsta inte, var stolt över att ni genomförde det hela med godkänt resultat. Är imponerad över er som är ute och tävlar.

Kl
Själv är jag sjuk, har varit riktigt hängig med hög feber sen i onsdags. Bättre idag men inte riktigt feberfri och vansinnigt trött.:(
Så min lille pålle får vila sig i form.:D
Är himla ridsugen men blir trött bara av att gå i trappan här hemma.

Jag håller med Nova! Nu hann jag ju inte se din ritt men jag tror inte det var så farligt. Är känslan bra så är det bra! Glömde förresten att säga hejdå! Jag säger till när nästa tävling är inbokad ;)

Jempa, Grattis till en finfin runda! Hoppar hööögt över hindrena! :)

Happy, tråkigt att vara sjuk! Hoppas att det släpper snart så du kommer upp på ryggen!

KL

Precis som Avel så har även jag varit och gjort min och Rosies debut på tävlingsbanorna! Vi skrapade ihop hela 54% och jag är helnöjd! Alltså hon var så spänd när jag gick in på framridningen att jag tänkte att det här går aldrig vägen. Fick henne hyffsat lugn men väl inne på banan så nästan dog hon av. Vilket som vanligt när det gäller mig resulterar i attt jag tror att "Hmm, om jag länger tyglarna lite så kanske hon går lite mer fram..." Höhö, gick ju inte alls, slutade med glappande tyglar och hemska hörnpasseringar. MEN trots allt det så tycker jag hon skötte sig super! Var ju som sagt första gången ensam i ett stort nytt ridhus, första tävlingen ever för min del så därför är jag helnöjd med våra %.

Nu laddar vi inför nästa tävling!

Måste kännas skönt att debuten är avklarad. Tror att din lilla pålla måste få lite mer rutin för att kunna slappna av och prestera som hon gör hemma. Tycker att du reflekterar klokt över din ritt och som du skrev: nu får du ladda för nästa tävling!!

Jempa! Gud vad fin hon är:love:! Ser ju jättetrevligt ut med hoppningen!

Avel och Tess: Skönt ändå att ha debuten avklarad. Bara att gå vidare:)! Det är ju roligt att ha börjat komma igång!

Happy: Krya på dig, inge´ kul att vara sjuk, I know..Hoppas det går över fort!

*kl* Varit curlingmorsa då båda töserna ridit cr i hopp. Kämpade tappert speciellt min elvaåring på obstinat fjord som INTE var så samarbetsvillig. Stod emot typ tio meter från hindrena och gjorde riktiga ko vändningar, då krävs det mycket starka ben:crazy:..
Stortösen nollade båda sina..
Ibland får jag lite dåligt samvete över att dom inte har bättre hästar men tyvärr finns det inte ekonomiska möjligheter OM inte jag säljer min å de vete fasen om det är värt..?
Konstaterade att min hoppsadel inte ligger bra alls..Ruggar pälsen på ena sidan..??? Himla dumt:confused:...

*kl*

När det äntligen blev väder (= inte full storm) att rida ut så vart såklart mitt sällskap hemma... Så jag och Cosmonovan fick ta en tur på egen hand istället! Red henne rätt ordentligt i ridhuset först så att hon blev trött, sedan travade vi iväg uppför backarna på de härligt blöta grusvägarna. Gick iaf jättebra, så nu är det iaf avklarat :p

Baristo har jag ridit på igen också! Stor skillnad mot före behandlingen, men tycker fortfarande att han inte känns helt 100 i ryggen. Så det är nog tur att han ska få en omgång till imorgon!

Så jag har longerat innan ridningen så att han blir uppvärmd innan jag sitter på honom, och såklart bara jobbat i lättridning och mest lätt sits även i galoppen.
Och nu idag fick jag äntligen lite ordentliga bilder! Även film, kommer nog de närmsta dagarna :)

DSC01367.jpg

DSC01376.jpg

DSC01401.jpg

DSC01426.jpg

DSC01430.jpg

DSC01444.jpg

Gud vad läcker han är. Himla snyggt med en så svart häst!
Hade du lånat denna eller?? Vad är planen? Dressyr eller??

Polly: Jag tror dina töser lär sig jättemycket på en envis fjording, men när det sen är dags att gå vidare så kan jag rekommendera att köpa en äldre tävlingsponny. Min tös fick en c-ponny, mycket duktig och välutbildad, tävlad alla dicipliner till ett MYCKET bra pris pga åldern+ att han hade en galla i ena framknät. Enligt klinik inget som hindrar honom på de nivåerna min flicka tävlar. Så det finns jättebra ponnysar som inte kostar en förmögenhet, så du kan nog behålla din;).

Kl
Fortfarande sjuk, ska nog försöka rida lite i em.:)

Din Disa är kanonfin! Men varför inhyrd pilot? Vad har jag missat? Hon är ju inte så lätt att rida din häst...liknar min Grå lite grann, dvs de grejar lite mellan hindren, lyder lite för bra o kommer då i botten ofta. Det som har hjälpt på honom är att ha ett lite högre tempo o låta honom gå lite lite friare, då tänker han mer framåt istället för uppåt! Litet tips bara.:)

Grattis till debuten Tess! Det är bara att tävla på så blir det nog bra. Gjorde hon alla rörelser?

happy: inte kul att vara sjuk men ta det lugnt så du blir frisk ordentligt o inga bakslag för att man hastar ut för tidigt...

polly: Ungarna lär sig att rida ordentligt på hästar som kräver skänklar men om du vill låna en ponny så har jag en på lut! PM:a isåfall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30