Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Hon ser trevlig ut.;) Håller med om att hon var stabil i formen. Gick som en klocka.

Så duktiga alla våra hästar är när man täcker på att de precis har blivit 5 år.:d

La märke till vilket fint ridhus ni har. Ljust med massa fönster.

Avel-Ja, hon ska starta på fredag, en 105cm. Jag är inte så nervös över själva banan eller hinderhöjden. Däremot tror jag att jag ska dö när jag tänker på framhoppningen:) Inte så kul att förstöra för andra som rider unghäst genom att ha ett prickigt monster på framridningen, man brukar liksom ha nog med sitt ändå på någotvis...Tror att jag ska rida fram henne hemma, sedan lasta och bara ta ett språng eller så på framhoppningen. Spännande;) Hon har startat ett par gånger förra året, men då var hon inte lika stark i kroppen och galen i hinder...Det är jättekul att hon gillar hoppning, men hon kunde gärna få låta bli att toka sig:)

Hon ser så härlig ut din häst, som en gummiboll! Hennes prickiga rumpa och korta svans gör ju sitt till det, ser ut att ha en rejäl motor i bakdelen!

Jag bara väntar på att vår ridbana ska tina nu, känns inte värt att ta ut tränare när det är så dåligt underlag, och jag vill inte börja lastträna innan det är barmark så jag iaf ska stå stadigt om Birk gör utbrytningsförsök! Rider så mycket dressyr som möjligt ute och det går ju det också, hade bästa ridpasset någonsin i lördags, red öppnor och slutor i trav och avslutade med galoppfattningar, blev helt förvånad när galoppen plötsligt gick att korta ner till riktigt samlad galopp!

Tog lite bilder idag, blev en promenad med sambo + hunden, Birk har börjat fälla som bara den och är känslig i huden, grinig när man borstar, han som brukar älska att bli pysslad med! Fick med mig kameran och tog lite dagsformsbilder, behöver fortfarande mer överlinje och rumpa, men det är ju en förbättring iallafall!

Före jul 2009, första dagen hos mig:
IMG_1808.jpg

Mars 2011:
IMG_0832.jpg

IMG_0852.jpg

IMG_0857.jpg

Dolly: Hon hoppar ju verkligen bra, ser lekande lätt ut för henne. Tror att det är därför hon "hinner" med att busa lite emellan, hon tycker det är för lätt.;)

Gabby: Vilken trevlig häst!! Ser verkligen supermysig ut. Vad hade du för planer med pållen? Var det din syster som skulle ha den? (kan ha blandat ihop dig med ngn annan...)

Krusmynta: Vilka härliga bilder, sol och klarblå himmel och en så himla söt häst.
Han ser inte så hög ut, eller är du väldigt lång??
Visst blir man glad när man får sådana där fina ridpass... Jag blir på gott humör i flera dagar.:laugh:

Håller med, vilka fina bilder, han är riktigt söt:)!

*kl* Fyller år idag så det får bli en härlig skrotrunda i skogen i detta härliga väder:D.
Får smälta måndagens icke lyckade träning.
Blir så besviken. I vänster varv, böjda spår skjuter hon ut bogen och jag har jättesvårt att forma henne samt få ett jämnt stöd. Hon blir lite tassig och jag upplever att hon inte har styrkan och så blir jag osäker på mig själv och vill lätta fram henne.
Min tränare säger att jag ska "ta igenom" men jag tycker det är så svårt.
Rakt fram känns det jättebra och hon känns jämn fram till bettet men, men..

Antar ni andra också stöter på patrull ibland och att jag måste lita på tränaren och fortsätta lite till även om hon visar att det är jobbigt och svårt.

Grattis på födelsedagen.:banana:

Problemet med vänstersidan, upplever du det varje gång eller var det ett tillfälligt problem? Om det är tillfälligt gör du nog rätt i att ge henne några skrittpass för att se om det kan vara träningsvärk eller något annat tillfälligt som i så fall ger med sig.
Ett annat förslag om du upplever det svårt är ju att be tränaren "rida igenom" henne för att dels se på och lära och sen förhoppningsvis känna skillnad.

Lycka till!!

Joo, problemet har väl varit ett tag men för ett par månader sedan så vart hon lite så´n i högersidan och det har ju löst sig för där e´hon finare nu.
Om det känns lika tjorvigt på måndag så ber jag nog tränaren sitta upp eller åker dit extra. Jag blir ju bara spännd, ledsen och frustrerad...

Krusmynta, fin utveckling, men som Happy säger, är du lång eller han låg eller är det bara bilden som luras? :)

Dolly, hon är ju tokig din donna! ;) Haha!

Malin, Kanske är hon inte lite i växtperiod nu? Annars är det bara att nöta på och gör mer lösgörande så kommer även den sidan.

Beata, OMG har du sett start listan till söndag? Jag startar ju nästsist :) Trodde aldrig för mitt liv att det skulle bli så sent som kl 14,44. Men antar att det gör det med så många starter. En annan sak, nu när jag kommer dit så behöver jag alltså inte gå till sekretariatet och anmäla min ankomst? Förstod jag proppen rätt då?

Ursäkta trådkapet lite men är man beginner så är man :D

+ dolly och avel: Tack! :laugh:

Japp, precis, det är min syster som skall ha henne, så nästa vecka flyttar hon igen! Fast jag kommer kanske hjälpa henne att rida henne nån gång!

*kl*

Igår var kiropraktorn här och fixade Baristos rygg, hade fått ett återbud :bow:. Så nu idag har han (Baristo alltså, inte kiro :p ) fått gå i boxhage för att inte springa upp något, imogon blir det samma plus en liten promenad för hand i skritt. Sedan kan jag kaanske rida på fredag och i helgen om han ser bra ut på lina! Sedan kommer kiro tillbaka på avtalade tiden på Måndag och ger honom en omgång till.

Cosmonova skulle ju egentligen gå ut en runda igår, men vi har haft halv storm både igår och idag så det kändes inte som en jättebra idé...
Men igår red vi ett litet dressyrpass, gick superfint, börjar hitta jättebra balans även i galoppen, där har hon mest velat springa fort innan...

Och idag hoppade vi för andra gången :bump:
Gick superbra! Hoppade cavalettibockar, travhoppade med bom framför och bakom, och red tom en liten "serie" med bom - kryss - bom - ett galoppsprång, cavalettibock! Lite vingligt de första gångerna men jätteduktig! Hon är så himla go, bara går på allt, även om hon är lite tveksam så krånglar hon sig igenom det och löser det så bra som hon kan :bow:.

Det står varken i proppen eller ryttarmeddelandet att man är startanmäld i och med att man anmält till tävling. (Så står det oftast när det gäller hoppning). Du bör gå till sekretariatet och meddela att du har kommit. I dataprogrammet gör man en markering när ryttaren finns på plats så man vet om det blir någon strykning. Sista höll de fasta starttider även om det var strykningar och tror att de gör så nu också. Lycka till.:D

Kl
Ledig från jobbet imorgon och har bokat in dressyrträning på fm, vaknar idag med feber:mad:. Är väl så typiskt...
Får försöka flytta träningen till nästa fredag...

Tessalonica: Vad rider du för klass på söndag?? Lycka till.

Jag ger mig, det var i en hopp-propp som jag sett det. Fick bara för mig iochmed diskussionen som vi hade när mitt pass var borta. Om jag inte minns fel så sa du att det var så och då fick jag för mig att det var så just i Kungsbacka. Tänk så man kan vrida till det.

Lycka till själv! Vi ses ju då!

Happy, jag rider endast LC:1 men det är inte att förkasta, svårt nog för min del :)

KL

Igår fick jag något snedvrid i huvudet, anmälde mig, Rosie och Bulan till 80-90 i början av maj med...Vad är det som händer? ;)

Var hittade du en 80 klass?:o

Alltså när jag var i sekretariatet sist i Kungsbacka så registrerade de att ryttarna hade kommit men även de som inte hade anmält sig ropades upp för att komma in på banan. Alltså ingen koppling mellan sekretariatet och starterna.:confused:

Det har det i Ätrabygden, om du söker på Västra Götalands Län så hittar du det. Är ju Lokal tävling med med bedöming CR. Sugen på att hänga med? 7maj tror jag det är.

Okej, men jag gör som man brukar, jag går till sekretariatet och anmäler mig, för säkerhets skull.

Åh, vad kul! Riktigt på gång? Härligt:banana:!

*kl*
Här kommer två små röriga snuttar från igår..en där jag skuttar och det är inga supersprång direkt:crazy:.
Åsså lite vänstervarv, fast dotera tyckte inte det var så lätt att filma från hästryggen så de ble´lite vingligt m.m.http://www.youtube.com/watch?v=4mrPrB2YvYo

http://www.youtube.com/watch?v=WqdTCfT_ZcY

Idag har jag lastat och kört en sväng SMALT och det gick kanon så det finns hopp:). Tänk om jag å stordottern kunde hoppträna ihop, hade varit sååå bra och smidigt...
Se´n en skogstur..hon är verkligen så fin nu när man rider ut, härligt det iallafall:laugh:!
Nu t´jobbet, suck..

Grattis i efterskott.:)

Vilka fina fattningar ni gör.:d Hon bara fattar galopp, inte som min som måste kasta lite med huvudet först.

Du säjer ju att du inte hoppar, men det såg himla enkelt ut när ni gjorde det.:D

Om det inte funkar att köra henne smalt men ponnyn jämte så testa att ha en justerbar bom så hon kan få lite större utrymme där bak.

Senast ändrad av en moderator:

Hallå Hallå.. Ni får ursäkta att jag hoppar insåhär mitt i tråden men av ren nyfikenhet satt och och strö läste lite och såg att ni började disskutera bett.. Och jag måste bara höra mig omkring.. Jag har en 06a som är ganska stark och gärna tar bettet och ja springer ifrån mig lite. Har ni något förslag på bett? Det måste helst vara godkänt i dressyren.. Just nu går han på en vanligt tredelat bett..
Är det någon som har lite mer erfarenhet än mig av det här eller är det helt enkelt bara att traggla på med övergångar och halvhalter? ;)

Kram på er alla.. Karin

Avel-Ja, hon ska starta på fredag, en 105cm. Jag är inte så nervös över själva banan eller hinderhöjden. Däremot tror jag att jag ska dö när jag tänker på framhoppningen:) Inte så kul att förstöra för andra som rider unghäst genom att ha ett prickigt monster på framridningen, man brukar liksom ha nog med sitt ändå på någotvis...Tror att jag ska rida fram henne hemma, sedan lasta och bara ta ett språng eller så på framhoppningen. Spännande;) Hon har startat ett par gånger förra året, men då var hon inte lika stark i kroppen och galen i hinder...Det är jättekul att hon gillar hoppning, men hon kunde gärna få låta bli att toka sig:)

Lycka till idag! Jag kommer nog och tittar på prickiga faran :D

Hej på dig! Kul att du också har en 06:a!! Du får joina tråden och berätta mer om er! :)

Jag har fått lära mig att om hästen arbetar med ryggen och har med baken så är det nyckeln till lätthet i handen. Kan vara så att jag har fel men går h*n kanske lite på bogarna och arbetar inte korrekt med rumpan? Hade exakt samma problem med min och dels skaffade jag tränare igen och sedan var jag supernoga med att hon inte hamnade i handen i någon gångart utan skall hitta sin form och arbeta utifrån det.

Har du tränare? Och vad säger isåfall denne?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama