Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

:D Ja, du ser. Men du är i alla fall modigare, LB känns betydligt mer avancerat än mitt LC mål ;)

En fördel är att vi kan skylla att det inte gick så bra på våra (naturligtvis) oskyldiga unghästar :angel: Borde ju fungera i alla fall året ut, eller hur?!

Här har du en som i alla fall kommer att hålla tummarna för er. :)

Halvt kl*

Jag köpte min Fifa (Fiva, som man uttalar det) i decmeber.

Vårat mål just nu är att bygga en balans och styrka för att få till rena gångarter.
Hon klarar inte ren trav för tillfället. Ren galopp blir bara uppför i högre fart.

Hon är mycket mycket känslig och väldigt lyhörd!! Hon är grymt lättlärd och superrolig att jobba med, dock är har damen både humör och vilja, men inget jag stör mig på, det har jag med:D

Det speciella med Fifa är:

* Hon har en sten hon står på varje dag.
32146035.jpg

* Blir protester och tjurerier vid något nytt hon inte förstår, så fort hon fattar är hon med på noterna.

Just nu letar jag sadel då jag ridit barbacka sedan jag köpte henne. Jag blir tokig på det här sadel letandet.

32170088.jpg

Vilken vaaansinnigt söt raggsocka!!!:love::love: Helt underbar! Hon har ju en uppsyn som inte är att leka med....

KL

Idag blev vi klubbmästare i dressyr.:D Vi red ju vårt program i december men sen blev det strömavbrott så idag fortsatte tävlingen med de andra programmen. Ingen slog våra 69% i LC trots att de fick extra poäng de som red LA och Msvb.
http://www.hippson.se/cldocpart/92205.jpg?m=1
Fick rosett, plakett och en pokal.:laugh:

Smidigt att vinna utan att behöva rida.;) Var domarsekreterare, så jag misstänkte att vi hade chansen när jag såg de andras poäng.

Åh, grattis Avel. Så himla roligt:D!!!
Själv våndas jag som bara den å några höga poäng får vi inte men jag MÅSTE komma ut för att vänja mig så vi får hoppas jag har kul iallafall..
Hästen ser ut som en hottentott-blir tokig på hennes man:devil:..

Tibra: Välkommen! Vilken vacker häst! Jätteläcker!

Jo visst hon är en liten sockersöt prinsessa:laugh:

halvt kl*
Red på plan idag. Red en del över bommar och började rida på volt med bommar. Gick jättebra, inte super runda volter men hon lyfte fint. Det där kommer ge med sig till slut :) Bra balansövning.

Lycka till.;)
Manen är ju bara att fläta. Ingen ser hur den ser ut egentligen.:D

:cry::cry::cry:Det gick riktigt dåligt..Beror ju på mig, att jag inte kan. MÅSTE lära mig rida henne mer för hjälperna. Övervägande bakom lod och på bogarna, bakom hand eller hänger i handen, 54%. Ok. Jag tror jag har ridit/presterat lite bättre vid något annat tillfälle och alla nerver var på utsidan så här första gången;), men det känns ändå tungt, vill ju verkligen klara av det här..Pållan var väldigt snäll och lätthanterlig och nojjade inte för staketen m.m, bara solkatterna.. Vill ju starta igen i påsk men vi får se..Lägger in filmen ändå för konstrukktiv kritik är alltid önskvärt och bra.http://www.youtube.com/watch?v=ghWYYa1O-KM

Bilder:
32183949.jpg
[/IMG]
32183940.jpg

Annars lägger vi ner åsså har jag ju en fin guldfuxig skogshäst:angel: ha,ha..

Men inte var det så dåligt, inte. Visst gick hon bakom handen hela tiden men hon var stabil i den formen. Får en känsla av att du ska lätta i handen och driva på mer. Du kanske höll lite mer än vad du brukar göra eftersom du skulle rida "fint"? Eller brukar hon gå bakom hand?
Ta nu med protokollet till din tränare nästa gång så får ni gå igenom det i lugn och ro och så får hon hjälpa dig att rätta till detta.;) Bara att anmäla till nästa tävling. Nu vet du ju vad du ska förbättra.
Domaren var nog hård också. Skrev för domare idag och en ponny som gick ungefär likadant kom runt 60%.:)
Kämpa på nu, inte har du en skogshäst inte.;)

KL

Tibra - vilken JATTESOT hast! Verkligen underbar :love:

Polly - Det ar bara att ta nya tag, du har ju en jattefin hast som du rider bra, men ibland har man daliga dagar. Traning ger fardighet!

Jag har haft en alldeles underbar dag idag, spenderade hela 6h i stallet! Det har jag nog inte gjort sedan innan barnen foddes. Flyttade lilla ponnyn till Joeys stall, han ar lika sot som en sockerbit sa hade horder av beundrare utanfor boxen :D. Pals som en kanin har han ocksa sa jag och golvet och allt inom rackhall var tackt med vita har efter bara 10min borstning...
Joey har inte varit nojd med sina ryttare pa senaste tiden sa nu har jag andrat sa att endast jag rider honom 3-4 dagar i veckan och min tranare en dag och sa far han vila resten. Jag red en RIKTIGT apdalig lektion pa honom i torsdags, ingenting funkade, kunde inte ens fatta galopp :eek:, men det blir ju sa ibland... han vaxer dessutom sa det knakar just nu vilket sakert har med saken att gora.

Avel: GRATTIS till klubbmästartiteln.:bow:

Polly: Har inte hunnit se din film men hon var JÄTTEtjusig på bilderna.

Själv har jag en dressyrkickoff bakom mig.:). Pållen har skött sig såå bra!
I går red vi ett träningspass med fokus på lösgörande, gick ganska bra men jag får kämpa med mig själv i galoppfattningarna, jag hamnar lite "efter" precis i fattningen. Pållen blev lite hög i nacken antagligen pga att han var lite spänd men i slutet var han riktigt härlig genom hela kroppen men ack så trött efteråt.:)

Idag red vi programridning. Först en gång med muntlig kritik och därefter en gång med skriftlig. Jag red LC:1 och tränaren tyckte att vi absolut kunde ut och tävla LC :banana:.
Vi fick även poäng och jag fick 62%, går givetvis inte jämföra med riktig tävling men HIMLA skoj!!
Nu MÅSTE jag skaffa en dressyrsadel och ut och tävla.:D
Men det bästa av allt, jag har antagligen skaffat mig en tränare,:laugh: hurra...:laugh:

polly! Det var inte alls så dåligt som 54%! Den domaren måste varit jättehård, var var du? Min väninna var i Bratteborg idag o där dömde någon precis sådär,väninnan har tävlat mycket dressyr o hon sa att hon aldrig nånsin fått sånt trist protokoll utan en enda uppmuntran!

Det enda du behöver rätta till nästa gång är tempot. Det ska inte kännas så himla BEKVÄMT när du rider! Att rida dressyr är jobbigt o ska KÄNNAS i hela kroppen!:banana: När det känns bekvämt så är tempot för dåligt, dvs undertempo o då hamnar hon bakom lod. Så på med klackarna o RID framåt så kommer det gå mycket bättre nästa gång!!!

happy: Vad roligt med träning o programridning! Grattis till tränaren också, blir säkert jättebra!

Avel: SUPER grattis till KM vinst!:banana::banana:

Nej men du, håller med ovan! Inte var det så himla dåligt. Nästa gång mer tempo och drivning så kommer det bli kalasbra!
Sedan ser jag på videon att hon går lite med svansen åt höger, testa svansrullning! ;) Kan släppa lite spänningar i rumpan.

Åh, vad glad jag blir ändå ni är så snälla alla:)..det kanske inte var riktigt katastrofalt då?
Det var i Bratteborg ja..tror jag kom sist men kollade inte resultatlistan..kanske hade varit smart för att se om övriga låg generellt "lågt".

Men jag vet att jag brast i min ridning, det fick jag kritik för "Du måste stämma av mer med dina hjälper". Mest är glad att jag kommit iväg för det var inte såå pretantiöst och läskigt på en lokal dressyr:D..

Dels hade jag väldigt ont i armen..får som spänningsvärk. Sedan var jag trött och nervös och så fanns det ingenstanns att rida fram merän i ridhuset 20'20 knappt.
Då tar vi nya tag och blickar framåt!!!

Superkul! så gott att du har fått tag i tränare. Det är kul när man känner att man kommer igång:)!

Jaha sedärja! Jag misstänkte att det var där! På väninnans papper stod det: Du MÅSTE få hästen mer på hjälperna!...jaha?? och domaren tror möjligtvis inte att hon var medveten om det men den dåliga framridningen gjorde det ju helt omöjligt att få en het häst lugn...

Så som sagt, bry dig inte om poängen, tanten var stenhård! Men jag tänkte på en sak till som jag glömde skriva, i vänster varv sitter du o hänger utåt i galoppen. Tänk på att trampa i innerstigbygeln där. O prova Tessans svansrullning! funkar super!:D

Håller med tidigare inlägg, inte var det så dåligt inte! Jag tyckte ni var jättefina! Stabil jämn ritt och visst var det bakom lod, men ändå... det var ju en premiärritt med nerver och allt och ni red rätt väg hästen skötte sig fin fint.

Jag hade ju hoppats på att kunna lägga ut en liten snutt på min polle här idag, men helgen vart inte som planerad tyvärr.

Syrran skulle ju följa med och filma men när jag står i stallet så får jag ett sms att hon krockat på väg till mig och inte kan följa med. Jag ber henne höra av sig när det är lugnt. Så får jag ringa sambon och be om lasthjälp. Hästen knölar och det tar ett tag innan vi får på henne. Sen far hon i transporten och framme vid tränaren är hon genomblöt :cry:.
Dumma jag har lagt på varma täcket och hon fick panik... Lastar i alla fall av och går med henne lite runt tills hon är sig själv igen.

Sadlar på och tar det lite lugnt. Helt otroligt nog så går det ovanligt bra att rida och hon är jättetrevlig och fin. Så trots den eländig starten så får vi ett ovanligt bra pass, vilket var skönt.
Tyvärr trampade hon på sig i transporten så det var till att tvätta och plåstra om broddtramp när jag kom hem. Men det var ingen större fara som tur var.

Pratade med syrran sen och hon hade fått åka ambulans och röntgat nacken.(verkade vara ok, men hon var lite öm) Bilen vart skrot. En kvinna med barn i bilen hade svängt ut mitt framför henne. Kvinnan hade väjningsplikt och felet var hennes. Läskigt nog hade hon en liten tös på ca 5 år i fram just där syrran körde in i hennes bil. Hon hade blött ut mun och näsa, men hon hade frågat en polis senare på sjukhuset och det var ingen fara med barnet.

Ja, det var inte så jag såg min helg innan. Men tur i alla fall att ingen skadade sig på något håll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama