Sv: Del VI hur går det för era 06r?
Själv har jag nog haft något av den värsta dagen någonsin, blääää
.
Morgonen började mindre bra med en av unghästarna - som tyckte det var mer bekvämt stt slänga sig på rygg än att ta ett steg framåt, och gjorde den övningen en 10-20 ggr...
Sedan skulle jag rida ut på Cosmonova för första gången! Hade med tre andra unghästar från stallet. (kanske inte optimalt, men vi har i stort sett inget annat att tillgå i stallet än unghästar, och alla dessa tre har ändån blivit mycket uteridna innan om än inte på senaste tiden.) Efter en jättefin morgon följt av snöoväder var det jättefint igen, perfekta mjuka grusvägar, men kanske lite väl blåsigt med taggade hästar... Blev lite små helomvändningar i början när det dök upp något läskigt och en av de andra hästarna var lite laddad och skuttade omkring lite, kickade bakut när ryttaren lade på benen mm.
Men sedan var vi förbi allt läskigt och alla verkade ha lugnat ner sig, skulle trava uppför en backe så råkade jag komma lite för nära bredvid den laddade hästen och BANG - så fick Cosmonova en rejäl spark på bogen. Jag vet inte riktigt vad som hände sedan, om hon bara tvärvände eller om hon hoppade ner i diket och snubblade, men jag åkte iaf av och åkte med ett par meter på rygg på grusvägen innan jag tappade taget om tyglarna och Cosmonova sprang iväg på egen hand. Så då fick jag jaga häst ute på fälten ett tag. När jag fick tag på henne så hade andra vänt, hon med den laddade hästen ville inte rida mer så vi ledde hem hästarna.
Redan då sa vi - fyfan vilken dag det är idag! Men då hade inte det värsta hänt, för när vi var nästan hemma bestämde de andra två att de skulle försöka rida iväg igen. Så de gick in på uteridbanan och skulle hoppa upp igen och vi andra två fortsatte ner mot stallet en liten bit bort. Då ringer det i min kompis telefon, en av de andra hästarna gått över och landat på ryttaren, kunde knappt komma upp och rullade fram och tillbaka över henne
Kompisen springer iväg och jag blir stående med Cosmonova och den andra hästen som sparkat henne (som tur var inte lika laddad längre...). Står och väntar ett tag men ser sedan värsta ovädersmolnen komma mot oss så jag börjar gå tillbaka mot stallet, vill inte bli stående med två hästar ute i värsta hagelstormen... var precis utanför stallet när haglet började, så det var tur där iaf...
Slänger in hästarna i boxarna och tar av grejerna och börjar springa mot ridbanan, tittar in i ridhuset på vägen för att se om någon där vet något. De har pratat med de där uppe och läget verkar vara någorlunda under kontroll. Går tillbaka till stallet och sätter på Cosmonova sakerna igen, tar henne på lina för att se att hon verkar ok. Har märke och är lite öm och svullen från sparken men inte halt så jag hoppar upp och rider litegrann.
Då gick hon iaf jättefint, travade lite bommar, första gången! Hon har gjort det vid longering innan men bara med två travsteg mellan, aldrig flera med bara ett. Första gången tyckte hon det såg konstigt ut med så många bommar så tätt, men sedan gick hon på som ingenting
Sedan började det tjuta som bara den, och så hade vi plötsligt två amublanser OCH två räddningstjänstbilar på stallplanen
. Menmen... Lilla hästen brydde sig inte om sirenerna iaf!