Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Så sött.:) Vem är pappa till fölet? Och vad har du för stam på stoet?
Ser trevlig ut. Har hon fått flera föl?

Hon har fått 3 föl. Pappan till fölet på bilden är Zuidenwind, från Holland om jag inte är helt ute och cyklar. Är inte så insatt i det här.

Stoet har - i alla fall vad jag har fått en väldigt bra stam. Nu är inte jag så bra på sånt här så kanske blir lite fel men i ena ledet finns b.la. Davignon I, Donnerhall, Donnerwetter & Piroschka. Och i andra ledet Lou Wolkentäzerin, londonderry, Weisse rose, windsor queen och Weltmeyer. Det här säger mig ingenting men det kanske säger dig någonting?

*kl*

Får man hoppa in i den här tråden? :)

Brukar läsa mycket och skriva lite i 08-tråden, men nu har jag ju faktiskt två 06or också :banana:

Liten presentation:

Cosmonova e. Cosmopolite S - Stanford - Artist
Liten ponnyliknande fuxmärr som vi lånat! Efter i utbildningen, gick treårstest med inte så lysande resultat men har efter det bara gått i hage och löshoppat någon enstaka gång, fram tills för drygt 3 veckor sedan när vi hämtade hem henne.
Nu håller vi på med lite grunder inne i ridhuset, idag hoppade vi för första gången! Det blev ett liten kryss, en bom på sockerbitar, och en vattenmatta!
Jag hoppas att jag snart kan lura med mig någon stallkompis ut så hon kan få se lite annat än ridhusväggarna...
Tanken är dock att min syster skall ha henne, så om ca två veckor flyttar hon ner till hennes gymnasieskola.

Film från drygt en vecka sedan:
http://www.youtube.com/watch?v=VDV3cGMsi-E

Baristo e. Richfield - Maraton - Herkules
Svart dressyrhäst som jag lånar och har haft i exakt en vecka idag. Var egentligen "såld" men gick inte igenom besiktningen. Är nu behandlad och friskförklarad, men har restriktion. Så tanken är att jag ska rida och tävla honom fram till någon gång i sommar och att han skall säljas efter det. Ägaren har två söner som har ridit honom, men de är egentligen alldeleds för stora.
Han är ganska tunn och omusklad och dessutom öm i ryggen, så jag red honom bara precis första dagarna eftersom ägarna ville se hur det såg ut. Nu har han fått springa på lina och blir bättre för var gång.
Kommer kanske lite halvkassa bilder senare...

Tack! Jag tror att det kan bli bra med den här tränaren. Jag har min gamla ridlärare som jag tränat länge för, men nu känner jag att jag behöver komplettera henne med någon. Inte för att hon är dålig utan för att det alltid är bra med nya ögon och lite nya idéer.

Jag har lite dåligt med skinn på näsan... Jag kan absolut ta kritisk kritik, tips och råd, men gör det hellre IRL då jag tycker att det är lättare att diskutera olikheter och tips med direktkommunikation.

Då låter det bättre. Hade det varit tre föl så hade jag tyckt att hon var alldeles för liten vid första fölet. Är fölet på bild ditt eget?

Jempa; Aha, då hänger jag med bättre. :) Du får nog räkna med en del felskrivningar här iaf av mig om du har två användare ;)

Gabby_ossi; Spännande med två 06:or! :) Hon ser trevlig ut. Nu tänker jag kommentera lite, ta åt dig om du vill annars ignorera. Nu vet jag inte om det är du som rider, men det går enligt mig alldeles för fort!! Börja med en långsam trav, nästan närhet till skritt, så du får med takt, balans och aktivitet från baken, därefter kan du öka och jobba utefter det. Just nu ser det aningen för hispigt ut. Nu vet jag ju att du inte haft henne hemma så länge, men det kan vara ett bra tips för framtidens ridning.

Ha du ingen bild på dressyrhästen? Var det fin egen som såldes men inte gick igenom eller lånar du den?

KL

Träningen igår var lyckad. Hon frågade om jag använt trollspö på Rosie ;) Men i själva verket så vart hon vaccinerad i fredags och blev endast riden igår efter det, så vila gör susen. Fortfarande lite så att hon hamnar på bogarna och orkar inte riktigt bära upp sig hela vägen/tiden men det är på gång. Red igenom programmet en gång och det gick fint, men jag förväntar mig inga superprocent med tanke på att hon blir trött fort.
Red Bulan innan träningen med Rosie och hon går framåt för varje gång nu. Hon har väldigt mycket trav så att jag har riktigt svårt att sitta ner och vara kvar i sadeln, det är väl bara att träna mig själv med men vad finns det för knep som man kan ta till? Tänkte startat en klubbdressyr med henne på söndag men jag avvaktar någon månad till med henne. Hon är så himla känslig när jag fattar galopp och jag har ju helan och halvan vad det gäller hästar då Rosie kräver mycket kontakt vid fattningen. Men vi övar på det så det kommer med tiden :)

Btw hade ju med mig kameran igår men vi var så upptagna med träningen att vi glömde att filma..haha, så kan det bli :D

Lundqvist: Vad skönt att det inte var 3!:D Å jag glömde säga att jag tycker din häst var väldigt vacker, ska bli kul att se mer av er!

Jempa: Alla är vi olika! Jag tycker det är bra att du har flera tränare, då får du mer input o kan jobba utifrån det.

Avel: Har inte hunnit kolla din film än men jippe ay för att du hoppar!:banana:

Gabbi: Välkommen hit! Ska du bli dressyrryttare nu igen....;) Tycker också att Tessans råd var bra men vet att det finns olika skolor när det kommer till det här. Jag har provat att rida på framåt såsom du gör o det funkar inte för mig men som sagt, jag vet att det finns olika skolor.

Tessan: Härligt med dressyrträningen o du FÅR inte glömma kameran nästa gång! Ang att sitta ned så släpp stigbyglarna o skumpa med helt förutsättningslöst så du inte omedvetet bromsar med sätet för att det är svårt att sitta ned.

KL

Majsan är nästan ohalt o såret läker bra men attan vilken tid det tar! Nu åker vi på skidsemester på sönd-tors så jag låter henne vara till nästa helg så får vi se om det går att börja rida då. Tur man har 2 säger jag bara! Hatar såna här långa uppehåll när man precis kommit igång...:mad:

kl
Himla roligt med nya i tråden...
Välkomna!:)

Gabby_Ossi: Som någon skrev så gör vi ju olika med våra unghästar, men det viktiga tror jag är att man hittar ett sätt som passar för en själv+ häst.
Jag har hela tiden ridit min väldigt mycket fram, dels för jag har velat få igång lite trav och inte börja med att bromsa för mycket. Nu känner jag att vi hittat en takt och form som gör att jag kan börja samla upp "farten" något. Har däremot alltid varit väldigt noga med att inte få för mycket häst i handen utan fram med lätt kontakt annars övergång och nytt försök.

Tycker din häst är fin!

Jempa: Vet att du inte vill ha kritik... men här kommer lite positiv:o: Mycket trevlig häst med fin takt. Tycker du rider den mjukt och fint!!

Skidsemester igen?? Låter iof jätteskönt och förhoppningsvis är lilla Majsan helt ohalt när du kommer hem.
Se nu bara till att inte du själv kommer hem och är halt!;)

Tessalonica: Jo, jag hade missuppfattat det där. Hon har haft 2 föl och det tredje var planerat men sen kom jag och då blev det inget. Nej fölet på bilden är inte mitt, den kunskapen har jag nog inte riktigt än! Men han är en riktig snygging och charmig som få! Kommer nog smälta mångas hjärtan!

Novali01: Tack! Jag har så mycket planer för den där damen så du anar inte! Men närmaste månaden åtminstone tragglar vi på med tömkörning, longering, NH och lååååånga skritturer så hon får sig lite muskler! Är lite tveksam över hennes trav, ska försöka få upp någon film så ni kanske kan se på den lite också!

Har sett Zuidenwind på tävlingar i höstas och han var verkligen snygg.:love:
Men antar att du inte har fölet hos dig.

Har sett Zuidenwind på tävlingar i höstas och han var verkligen snygg.:love:
Men antar att du inte har fölet hos dig.

Jo jag har sett bilder och han såg ut att vara en riktig blickfångare. :) Nej... Han är såld till södra Sverige :grin: i hopp om att bli en riktig dressyrpålle, han hade verkligen superfint steg och bra psyke så jag tror på lillgrabben! :love:

Åh, "Zudden" hade jag vart sugen på till popplan om jag skulle betäckt i år..
Det ska jag iof inte för jag hade tänkt rida;)..Men ev. nästa år då jag vill betäcka henne när hon fortfarande är gga ung, fast vi får se..

kl

Till alla:
Det är helt ok med kommentarer! Jag börjar hellre med framåtbjudningen. Här är hon riden i en vecka ca, så sålänge hon bjuder framåt, går i en bra form och går där jag vill i den gångart jag bestämt så är jag nöjd och vill inte börja bromsa henne. Hon har rätt bra takt och balans trots tempot, där i traven som hon tappar takten är när hon försöker börja galoppera och jag stoppar henne ;)
Nu har jag börjat träna lite mer tempoväxlingar, att hon kan både komma tillbaka och trampa på framåt. Ska försöka fixa ny film nästa gång mamma och min syster komer och hälsar på. :) Sedan ska hon som sagt flytta till min syster, även om jag kanske kommer rida henne någon gång ibland till henne!

Tessalonica: Japp, skoj med två, även om det inte blir så länge till :) Kul att jämföra, även om lilla fuxen är betydligt mindre riden så tycker jag hon är mycket finare att rida änsålänge :p. Men sedan har jag ju bara ridit den svarte två gånger, han blir nog fin han med efter lite jobb!
Har lite bilder på min telefon, men har glömt sladden till datorn hemma så de får vänta ett tag! Jag har lånat honom.

Nova: Haha jepp, det blev visst så :p Jag är glad bara jag får tävla lite öht i år! Fast det första min mamma sa när jag berättade att nya lånehästen var helt obegåvad i hoppning var: "Jaha, då blir det ingen fälttävlan :( "

happyrider: Tack! Ja, det är lite så jag tänker också. Lilla fuxen är faktiskt väldigt fin i handen och har varit från första början, jämnt mjukt stöd men blir aldrig tung eller stark!

KL
Var iväg på dressyrträning idag. Blev mest träning på att sitta kvar. Snön rasade ner från taket minst en gång i minuten. Ibörjan var Rivica jätterädd och tvärstannade och skuttade in till mitten. Sen vande hon sig lite och skuttade bara iväg när det trillade ner precis när vi passerade.
Blev inte mycket till dressyrlektion.:(
Skönt att få vara inomhus då det var både regn och snö och blåst ute.:mad:

Ja här var marken vit när jag kom ut i morse o allt fruset o snorhalt!!:eek: Knappt jag kom till jobbet imorse...o när jag kom hem så blåser det storm o att rida ut är inte att tänka på...

Men jag har en kul grej att berätta iaf! Jag köpte mig en annan hästtransport igår!:banana: En Boj, precis som jag har innan, men nyare o extra bred o extra hög så nu slipper Grå vika ned öronen när han står där....:cool:
Den var jättefin med silverstripes o mycket välvårdad så jag är som ett barn på julafton känner jag!:bump::bump:

Det var roligt med ny transport! När ska du inviga den?

kl
Skulle galoppat lite på fältet idag men underlaget var helt värdelöst. Blev skritt och trav fram och tillbaka på grusvägen. Men faktiskt var pållen jättefin.:)
NU vill jag att snön ska försvinna så att det blir vår!!!

Själv har jag nog haft något av den värsta dagen någonsin, blääää :(.

Morgonen började mindre bra med en av unghästarna - som tyckte det var mer bekvämt stt slänga sig på rygg än att ta ett steg framåt, och gjorde den övningen en 10-20 ggr...

Sedan skulle jag rida ut på Cosmonova för första gången! Hade med tre andra unghästar från stallet. (kanske inte optimalt, men vi har i stort sett inget annat att tillgå i stallet än unghästar, och alla dessa tre har ändån blivit mycket uteridna innan om än inte på senaste tiden.) Efter en jättefin morgon följt av snöoväder var det jättefint igen, perfekta mjuka grusvägar, men kanske lite väl blåsigt med taggade hästar... Blev lite små helomvändningar i början när det dök upp något läskigt och en av de andra hästarna var lite laddad och skuttade omkring lite, kickade bakut när ryttaren lade på benen mm.

Men sedan var vi förbi allt läskigt och alla verkade ha lugnat ner sig, skulle trava uppför en backe så råkade jag komma lite för nära bredvid den laddade hästen och BANG - så fick Cosmonova en rejäl spark på bogen. Jag vet inte riktigt vad som hände sedan, om hon bara tvärvände eller om hon hoppade ner i diket och snubblade, men jag åkte iaf av och åkte med ett par meter på rygg på grusvägen innan jag tappade taget om tyglarna och Cosmonova sprang iväg på egen hand. Så då fick jag jaga häst ute på fälten ett tag. När jag fick tag på henne så hade andra vänt, hon med den laddade hästen ville inte rida mer så vi ledde hem hästarna.

Redan då sa vi - fyfan vilken dag det är idag! Men då hade inte det värsta hänt, för när vi var nästan hemma bestämde de andra två att de skulle försöka rida iväg igen. Så de gick in på uteridbanan och skulle hoppa upp igen och vi andra två fortsatte ner mot stallet en liten bit bort. Då ringer det i min kompis telefon, en av de andra hästarna gått över och landat på ryttaren, kunde knappt komma upp och rullade fram och tillbaka över henne :crazy:

Kompisen springer iväg och jag blir stående med Cosmonova och den andra hästen som sparkat henne (som tur var inte lika laddad längre...). Står och väntar ett tag men ser sedan värsta ovädersmolnen komma mot oss så jag börjar gå tillbaka mot stallet, vill inte bli stående med två hästar ute i värsta hagelstormen... var precis utanför stallet när haglet började, så det var tur där iaf...
Slänger in hästarna i boxarna och tar av grejerna och börjar springa mot ridbanan, tittar in i ridhuset på vägen för att se om någon där vet något. De har pratat med de där uppe och läget verkar vara någorlunda under kontroll. Går tillbaka till stallet och sätter på Cosmonova sakerna igen, tar henne på lina för att se att hon verkar ok. Har märke och är lite öm och svullen från sparken men inte halt så jag hoppar upp och rider litegrann.

Då gick hon iaf jättefint, travade lite bommar, första gången! Hon har gjort det vid longering innan men bara med två travsteg mellan, aldrig flera med bara ett. Första gången tyckte hon det såg konstigt ut med så många bommar så tätt, men sedan gick hon på som ingenting :D

Sedan började det tjuta som bara den, och så hade vi plötsligt två amublanser OCH två räddningstjänstbilar på stallplanen :grin:. Menmen... Lilla hästen brydde sig inte om sirenerna iaf!

Vilken uppsats det blev :eek:. Men jag tycker trots allt lilla hästen skötte sig bra, med tanke på allt... Vi får se hur stel hon verkar imorgon.

Och hon som fick hästen över sig verkar rel. OK trots allt, inget brutet och inga inte blödningar... Men ligger kvar för observation.

HERREGUD vilken dag, ni får vara tacksamma att ni överlevde allihop låter det som. Skönt att det gick ok med din ridkompis...

kl.
Vi har ju lovat varandra fler filmer...:) så här kommer två från dressyrkickoffen förra helgen. Tyvärr bara trav för galoppen hade min kära dotter filmat genom en immig glasruta, gick knappt se vad som var fram eller bak på hästen:).

http://www.youtube.com/watch?v=fLCWikft6Go

http://www.youtube.com/watch?v=KsNhHTyfMBs

Kul med film Happy:). Det ser jättefint ut, men vad stor han ser ut ( vet att du brukar få höra det:crazy:.) Våra är ju nästan lika höga men min ser så puttig ut å jag som hade önskat en stor:D. Nåja, byter inte ut henne för det, jag får köra diet, suck..Härligt att komma igång nu va? Det är bara så himla beroendeframkallande bara när man börjat träna:)..

Nova: Lol:D..Blir också som ett barn på julafton när jag köpt ny sadel eller annat i hästväg.

Gabby_Ossy: Vilken dag,ja..Usch och fy men vad skönt att ingen verkade skada sig allvarligt och att pållen vart fin sedan i ridhuset. Vad sunt tänk att du tog in och jobbade lite med henne.

Å imån ska jag upp på min ystra fuxmärr om jag inte mår sämre..har inte ridit sedan tisda´n så det blir gott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama