Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Himmel vilken otur för din syster. Men tack och lov att alla inblandade klarade sig ok.

En liten film hade varit roligt, tror inte jag sett er på film...

Ibland blir man förvånad över de små hästarna, när man tror att det ska gå dåligt (pga olika förutsättningar) så minsann skärper de till sig och går jättebra. Undrar hur mycket som ligger hos oss ryttare, att vi skapar förväntningar som ingen kan leva upp till?
När man däremot rider helt förutsättningslöst så kan man ibland få till det sådär super...

Fy, vad det lät oträckt med din syster!
Gott att det gick bra!

Skönt att du fick ett bra ridpass och det fungerade med pållen:).
Tänkte på i trailern? Du har inte så hon kan åka brett? Min Lolla är ju "tyvärr" bredåkare men när hon åkt smalt så stressar hon och svettas och det har resulterat i sår både här och där..Kan ju bero på täcket också men det är ju ändå rätt så kallt ute nu...

Tänkt testa att köra henne ihop med gammelponnyn och då ställa henne på höger sida för att se om det går..Hade ju varit rackarns smidigt att kunna hoppträna ihop med äldsta dottern:crazy:..

Jag kan nästa garantera att hon inte blir bättre av att byta sida, snarare tvärtom för nu har hon lärt sig att balansera på vänster sida, om du byter blir hon förvirrad o det blir värre.

Jag har haft egna bredåkare o ponnyn som står i mitt stall blev plötsligt bredåkare för 1 år sen. Hon kan nu åka i mitt Boj-släp med mjukvägg ihop med Grå men hon ställer ut hoven under den mjuka väggen så hon kan stå rätt så brett iaf. Din häst får ju sina bakfötter längst bak eftersom hon är längre än en ponny, det innebär att även om du har mjuk vägg så hamnar hennes fot mot stolpen som bär upp mellanväggen längst bak. Då kan hon inte ställa ut foten o får svårt att balansera igen.

Det är klart att det är smidigt att kunna köra dom ihop men jag hade väntat en tid till tills hon växt färdigt lite mer o åkt mer transport regelbundet.

Ja, det var osis, ställer ju till det när man blir utan bil också.
Ja, det är knappt jag sett mig själv på film ;), åker nära på alltid själv och då blir det ju ingen film tyvärr. Såg fram emot att få se hur det ser ut själv med....
Jag har dock lagt en liten snutt på oss i sommras det kommer jag ihåg i alla fall. Men det var läänge sen nu.

Jag tror det ligger mycket i ditt resonemang, jag förväntade mig verkligen noll och intet. Kastade sporrarna åt sidan och tänkte bara ta ett par kravlösa travvarv. Både jag och min tränare vart possetivt överraskade.

Ang trailern, det är bara att erkänna. Jag gjorde bort mig, hon vart överhettad!

Det var visseligen bara ett par plusgrader, men det tjocka fleecetäcket är VARMT. Sen till råga på allt så hade jag inte öppnat ventilerna heller :crazy::o
Det är sån där halv mjuk vägg i min transport så dom ska kunna bredda.

Nä, ibland är man verkligen dum.

Jag är glad över att hon gick på transporten hem från träningen i alla fall. Sen lasttränade jag lite igår och kunde skicka in henne, stänga och ge lite gottis. Så hon fick nog inga större men av det i alla fall. Men jag lärde mig en ordentlig läxa!!!

När vi körde en ponny och en storhäst ihop skaffade vi en kortare bakbom så att ponnyn fick något smalare utrymme längst bak. Eftersom ponnyn är kortare så påvekardes den inte speciellt och den stora hästen kunde bredda sina bakben. Fanns bommar att köpa som var reglerbara.

Helt hopplöst när de är vana att stå på en sida och inte går att skifta. Vi har två hemma som ska stå på vänstersida båda två. När vi fick Rivica var vi snabba att vänja henne att stå på högersida. Nu kan vi köra Rivica tillsammans med någon av de andra.;)

Aramis, vilken otur med alla skadade men tur att det inte blev värre.

KL

Idag har Disa och jag tränat för en ny tränare. Mycket basjobb för att få Disa att jobba i en rund och låg form. (Pållan har naturligt nosen i högläge och en spänd underhals) Fick många bra tips på hur jag ska jobba vidare, så nu är jag jättepeppad för ytterligare tränande.

32195752.jpg

Bilden tagen ur videofilm, därför lite blurrig kvalité.

Senast ändrad:

KL
Kom iväg på min första hoppträning med Rivica idag. Så roligt det var.:laugh:
Gick riktigt bra. Fick några kråksprång när hon kom nära för att jag tyckte hindren blev höga.:o
Hon uppförde sig perfekt och brydde sig inte det minsta om de två andra som var med i gruppen. Har mognat betydligt sen i höstas. Några kommer väl i håg hur stirrig hon blev i Tranemo på terrängen när de andra hästarna hoppade.

Sara filmade så det kanske kan bli en snutt att visa.

Fy sjutton vilken tur din syster hade! Det är så himla hemskt med trafikolyckor... :(
Aramis, gällande det här med överhettningen. Jag hängde nog inte riktigt med i inläggen, vad var det som hände? Mina är iof helklippta men på Rosie har jag ett 400gr som transporttäcke även om det är +2. Har aldrig sett att hon varit för varm... :/ Iof har jag väldigt luftigt i transporten och bra ventilation.

Polly; Funderade lite kring det här med bredåkningen. Hur bred transport har du? Självklart kan du inte bara byta den hursomhelst men Rosie var lite bredåkare i början med men när jag bytte transport så behövde hon inte den ytan längre. Var precis som om hon bara behövde lite mer frihet runt kroppen för att kunna stå stabilt.
Gällande det här med att byta sida så gör jag det ibland. Tycker det är bra för dem att skifta, och gällande körningen så gör det inte så mycket då de väger ungefär lika mycket... Däremot om du ska testa så kör väldigt, VÄLDIGT lugnt de första gångerna, för balansen blir helt omvänd för dem..

Jempa; Kul att se att ni är på G. Du har inte lust att dela med dig av filmen som fotot kommer ifrån??? ;)

Avel; Åhhh!! Roligt att det gick bra för er!!! Väntar med spänning på en film :) Jag vill också hoppträna, borde väl ta tag i detta nu kanske...

KL

Ikväll är det dressyrträning igen, ska bli roligt :D

Jag kan tänka mig att aramis häst tycker transport är lite obehagligt o då svettas ju hästar...i o med det så blir ju även ett tunt täcke för varmt i det läget därav överhettning.

ang byta sida så gör jag det också på hästar som INTE är bredåkare! Det är nyttigt o bra att kunna stå på båda sidor, men bredåkare har ju fått in balansen på just den sidan så därför byter inte jag på just dom. Därmed inte sagt att det inte kan funka utan det är bara min teori!;)

Lyckat till på träningen ikväll, vi ser fram emot rapport!

JempaNi är så fina:love: men håller med att det vore kul med filmsnutt.
Avel: Härligt!

Å jag har fått influensa..hade feber i måndags och var hemma igår, då kännde jag mig bättre ooch var ute och red med lilldottern, trodde det vart över men idag vek jag ner mig..Tur jag var och vaccinerade Loppan igår, hon ska ju ändå vila så då får jag vara gnällig utan att våndas för att hästen inte går;).

Jaja, då är det ju inte så konstigt om man blir lite varm under täcket ;)

Tack! Hoppas på att tränaren är lite sugen på att filma så jag för en gångs skull kan visa en film.

Polly; Usch för att vara sjuk! Ingen höjdare alls... :( Påtal om vaccinationer, hur lång "vila" har ni efteråt. Vaccinerade Rosie för inte så längesedan och frågade då vet vad de anser att hästen skall vila och då säger hon en vecka. Är inte det lite väl lång tid, jag brukar skritta de första 3 dagarna och därefter köra på som vanligt om de inte har feber eller är hängiga..

Tänkte försöka nästla mig in i den här tråden med min foderhäst som om allt går bra, kommer bli min! Hon är ett halvblod, importerat från tyskland. Grundriden - ej utbildad. Har senaste åren gått som avelssto. Här kommer några bilder! :) Hur tränar ni era ungdomar, några tips åt mig?

kiri_huvud2_136656995.jpg

lille-d_33_136657064.jpg

Här är damen med sitt 2 dagar gamla föl D. :)

Jaha, lägger upp en liten filmsnutt, men tänk på att det är första gången som jag rider för denna tränare. Att kommentera henne vill jag absolut inte att ni gör. Jag vill heller inte ha några direkt kommentarer/tips på hur jag bör/ska rida min häst eller höra hur fel min häst går. Denna träning blev ett test för alla tre inblandade parter och i det här skedet tycker jag inte att "hjälp" från andra som inte känner oss ger så mycket.

Men ni får i alla fall en liten bild av hur vi ser ut i rörelse :)

http://www.youtube.com/watch?v=ovc-_Cc56vU

Välkommen! :D Vilken sötnos! Du skriver att hon gått som avelssto de senaste åren? Har hon fått mer än två föl? Iaf en riktig läckerbit!

Ojdå, här var det ord och inga visor! ;) haha, skojjar bara. Men trodde det var Jempa som skrev men du kanske bara lägger upp filmen eller har jag blandat ihop anv.namn nu???

Så sött.:) Vem är pappa till fölet? Och vad har du för stam på stoet?
Ser trevlig ut. Har hon fått flera föl?

Luden; kul att se film och höra tränarens kommentarer.;)

Idag fick vi snöstorm:mad: Körde fast i backen hemma TVÅ gånger. Blev vansinnig till sist och bara gasade för att komma upp sista biten. Alla varningslampor i bilen lös men till sist lyckades jag. Nu är det varmare så förhoppningsvis töar det snabbt bort.

Ha, ha! Vådan av att ha två anv.namn. Använder det andra mest på föräldraforumet och då ville jag vara lite anonym när jag var nygravid.

Jag är lite restriktiv till filmkritik via nätet då det skrivna ordet emellanåt misstolkas helt galet plus att det finns "folk" (ni behöver inte ta åt er!) som har massor med "tips" utan att veta om utgångsläget etc.

Tänk vad olika man tänker!:) För min del är det precis tvärtom, jag vill höra ALLAS kommentarer om jag lägger upp en film för någonstans bland alla besserwissrar så finns det en eller flera som kommer med fullkomliga KANON tips o dom vill inte jag missa....De dåliga kommentarerna väljer jag bara att ignorera.

Jag tycker iaf att din häst är jättefin med härlig takt och det blir säkert bra när det är klart!:laugh:

Välkommen! :D Vilken sötnos! Du skriver att hon gått som avelssto de senaste åren? Har hon fått mer än två föl? Iaf en riktig läckerbit!

Jo hon har fått mer än 2 föl, tror bestämt att det är 3... Har funderat mycket på det, är det en nackdel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama