Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

När jag ska tävla Rivica kommer jag bara att rida en klass per tävling. Tycker det är så mycket för dem med andra hästar, framridning och själva starten så det räcker med en gång. Om hon däremot hade varit tittig kanske jag hade gjort annorlunda. Visat banan i första klassen och satsat på den andra.

Den gamla hästen red jag alltid två klasser när jag ändå åkte iväg.;)

Träna lite lagom dagen innan. Inte fel att ta hjälp av en tränare då men låt inte hästen vara trött dagen efter eller stel.

Hej, hej! Jag har kommit igång ganska bra med ridningen efter min graviditet, nu i dagarna fyller lillkillen 6 månader och jag har ridit regelbundet sedan november. Vi har tränat några gånger för min gamla ridfröken (dressyr) och här närmast väntar en träning för en "kändistränare". Egentligen är vi inte klara för något sådant, men kul för motivationen, tycker jag.

Ang antalet starter per dag så är planen att Disa gör två starter när det är hoppning och en start när det är dressyr. Jag tror att det skulle kunna vara bra med två starter även vid dressyren, men det brukar vara så långt mellan starterna och jag vill inte låta henne vänta så länge i transporten ännu, så det får vara för ett tag.

Jag hade inte tränat dagen innan start därför att om nåt inte går bra då så kommer just det att gå dåligt på tävlingen också. Faktum är att jag aldrig rider dressyr dagen innan av just den anledningen, jag brukar rida ut eller gymnastik hoppa lite för att hålla pållarna på gott humör!

En unghäst startar jag 1 klass per dag pga långa väntetider på dressyr.

Lycka till nu polly o inga frågor är dumma frågor vet du väl!!:banana:

Tessa! Har ju glömt att säga till dig att din "svansrullning" funkar utmärkt! Har nu rullat svans sen vi pratade om det sist o såvitt jag kan se håller han numera svansen helt rakt!

Tänk vad buke är bra!:bow:

Idag väntas klubbhoppning för mig och Simon :) Hoppas på att han uppför sig bland alla andra hästar, Film kommer förhoppningsvis då pv:n lovat att följa med =) 80 cm ska vi hoppa!

Jo, jag rider nog bara en klass och det blir troligen Lb1:an..
Däremot passar jag på att åka till tränaren..det är ju synd att det inte var på fredagen men eftersom jag nu är lisensryttare så sponsrar ridklubben med halva avgiften:D på deras träninsgelger som infaller en gång i månaden..Då tycker jag det kan vara tillfälle att få en liten genomgång MEN inte hårdträna:). Skönt att komma in i ridhus och bra underlag..Får skippa framridning på tävlingen istäället då den är utomhus på grusbana;).
Sedan tror jag att jag lärt mig tänket att inte fokusera på bristerna när jag rider själva programmet utan lite "tänka" bort dom. För jag är övertygad om att sitter jag och oroar mig och fokuserar på de moment vi har svårare för så blir dom också det och utförandet sämre:D..Vi är ju ett blankt kort för domarna.

Hur många inlägg får man göra i en tråd innan man måste göra en ny? :P Vi är uppe i 1067! Men det kanske är 1500 inlägg man får göra? :P

Så roligt att du märker skillnad. Jag har lite fler saker man kan testa om du är intresserad ;)

Till alla; Är det inte så att unghästar endast får starta en gång /dressyrtävling? Alltså enligt TR, eller gäller det enbart 4-åringar?

oanki: det är moderatorerna som låser tråden, oftast inte så här tidigt i en tråd som inte så mång hänger i.

Tessa: kom igen! Jag är intresserad!

Ang. 1 start per tävling gäller det bara 4-åringar. Men däremot brukar ju unghästar bli rätt trötta av att stå i transporten så det är väl att rekommendera om väntan blir lång mellan klasserna.

Det gick riktigt bra på träningshoppningen =) Vi kom in lite stort på en oxer så det blev ett stopp men annars flöt det på ganska bra! Han var ganska lugn på framhoppningen tills ALL snö på ridtältet rasade medans vi var där inne, lät som att tältet skulle falla ihop! Men som tur var så gjorde ingen illa sig eller ramlade av =) Efter det var han väldigt spänd och hade svårt att slappna av. Han är ju en häst som har nerverna utan på kroppen redan ;)
Han slappnade av lite mer när vi kom in i ridhuset och han fick syn på hindrena =) Travhoppade faktiskt flera hinder och jag red på lite halvlång tygel så att han kunde få slappna av och skutta över hindrena. Han blir en helt annan häst när man hoppar :) Lär han sig att coola ner lite så blir han nog en riktigt trevlig häst =)

Jag bjuder på några suddiga bilder, filmkameran hamnade hemma hos killen...

Kul att det gick bra. När snön rasar från taket brukar ju de flesta bli riktigt rädda. Låter förfärligt.

KL
Fick precis besked att min tävling till helgen är inställd. De har hosta i stallet i Göteborg. Blev lite lättad för LB:0 var vi nog inte redo för.:o

Nu har vi tre veckor att träna till Kungsbacka istället. Där startar vi LC:1:laugh:

Ser jättetrevligt ut! Han hoppar bra. Passa dig bara så du inte blir efter med handen...vet hur det är för jag gör samma sak själv!:)

Nästa steg är i samband med svansrullningen. Många hästar har problem med antingen för högt lyft svansrot eller att de nästan trycker in den i skåran mellan skinkorna. Hästens svans skall bara lyftas lite behagligt i samband med ridning. Du har säkert sett hästar som knappt lyfter på svansen men ändå är "avslappnade" och de som lyfter den upp till skyarna. Man kan tro att det är bra när de är där uppe men oftast sitter det en spänning från svansen upp till nacken och för att motverka detta gör man såhär :)

Man måste vara två för att klara av det och det görs med ca 1v mellanrum. En står brevid hästen bak och håller svansroten helt upprätt, den andra personen står fram och håller upp huvudet på hästen, samtidigt som man gör detta så skall hästen backas ca 5-6steg, och det skall upprepas 2-3ggr beroende på om hästen släpper spänningen eller ej. Anledningen till upprepningen är att få muskelminnet att ändra sig, dock tar det några veckor innan hästens muskler anpassat sig.

När jag gjorde detta på Bulan de 2 första veckorna, alltså det lät som om ryggraden skulle ploppa ut, men icke sa nicke och idag är det inga problem. Testa gärna :)

Oanki; Så högt han hoppar ;) Ser jättefin ut!

Avel; Skönt att den blev inställd om du känner så, jag rider igenom LC:1 programmet en gång varje gång jag rider, och fokuserar minst en gång/v riktigt noga på delar av programmet med vägar osv. Mitt problem nu är att Rosie blivit lite tung i tygeln, hon går fint men är vad jag tror stark. Vad tror ni, bett byte kanske?

Ok ska testa på bägge. Ingen av dom lyfter ju svansen onormalt högt eller lågt men ska testa ändå!:)

Nej, jag tror inte på bettbyte utan på att du måste öka drivningen. När de hänger i handen är det ofta att du har för dålig aktion i bak, dvs motorn är inte igång riktigt. Prova att hålla kvar stödet o verkligen DRIVA med bägge skänklarna framåt! Då ska hästen trampa till under sig, händer inte det så får du kicka till så den lyder skänkeln. Då känner du iaf för en kort stund hur det SKA kännas o kan se fortsätta att driva till hon släpper.

Okej, då testar jag det :) Ska även träna för min dressyrtränare nu 1ggn/v för att verkligen komma åt detta problemet. Tänk så skönt ändå att buke finns, erfarenheter är det bästa jag vet :)

Så därför Tusen tack alla som hjälpt mig med kommentarer etc, jag tar åt mig och försöker lära så gott det går. Trillar ju över 25 snart och vissa menar att inlärningen slutar där, men visst finns det de här i tråden som har motbevisat det ;)

Haha, kram på Er

/Emma

Ser jättetrevligt ut! Han hoppar bra. Passa dig bara så du inte blir efter med handen...vet hur det är för jag gör samma sak själv!:)

Ja jag har en förmåga att vara lite före i språnget..tyvär men skam den som ger sig ;) Jag kanske lär mig någongång!

Oanki: Vad läcker din häst är. Ser så kul ut att hoppa.

*kl*Gahhh:eek:..Känner mig bara frusen å lat. Orkade inte rida idag och träningen vart inställd för dom ska till Irland, orkar inte traila upp för att komma inomhus. Red inge igår heller och hoppas jag hinner imorgon innan jobb..börjar vid ett..O.k..hon döör nog inte av två-tre dagars vila nu, även om min ambition är att starta på söndag i en klass men det känns inte så bra:angel:..

Tappar lite motivation i detta råkalla hårda hala:mad:.
Dessutom har jag två kompisar vars hästar ådragit sig rejäla skador pga hala hagar trots brodd. Den ena en sträckning i bogen så den är supersvullen och halt.
Kompis två´s häst, eller hennes sons rättare sagt i korset eller baklår..såg alldeles hopsjunken ut sade hon och fick knappt med sig bakbenen. Fy så ledsamt..

Usch inte kul när det händer saker med hästarna! Majken har ju också skadat sig men är ju "bara" halt av såret så det lär ju läka med tiden iaf, värre med muskelskador.

Men Grå o jag var ute en sväng ikväll iaf! Tog oss upp på berget efter mycket ståhej, det är igensnöat och massor av små träd som blåst ned så det är ett riktigt meck att ta sig upp. Väl där uppe var det värt det iaf för jisses vad fint det gick att trava på grusvägen! Skidspåren går ju parallellt med vägen så när jag kom där så kom det en skidåkare....TRAVTÄVLING skrek Grå o älgade iväg efter skidåkaren som skrämt såg sig om o skidade iväg...Grålle travade glatt efter o la sig sen jäms med den stackaren!:D

KL

Kom iväg på dressyrträning igår. Känns som om det går framåt nu. Roligt.;)

Bokade dessutom hopplektion till nästa vecka för Saras hopptränare.:o
Börjar redan bli nervös. Oj oj.

Polly, vilka otäcka saker! Ingen höjdare alls, man får vara glad om man klarar sig utan skador nu.. :/ Rosie har trampat till på ballen och skadat sig i frambenet :( Som tur är har hon inte ont av det mer än att det är svullet och ömt..

Nova, haha! Han tyckte väl det var super med ett dragplåster som han kunde köra om :) Hur går det med Majkens sår?

Avel, kul att det ger något. Jag trampar vatten här hemma men med motgångar kommer framgångar och ikväll är det dressyrträning och det känns bra! Kul med hoppträning, det kommer du klara galant! Vem tränar du/sara för?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 752
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama