Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Så är det inte här nere. I och med att du är startanmäld genom att du är anmäld behöver du inte gå till sekretariatet innan du åker hem.
Ibland vill veterinären se intyget och ibland sekretariatet. Oftast visar man mappen och de säjer att det är bra så:laugh:

Det finns vissa nitiska klubbar som skriver att man ska visa intyget innan man får lasta ur men det är väldigt ovanligt.

Var på DM för Gbg o Bohuslän där ryttaren före oss hos veterinären visade upp ett intyg som hade gått ut. De fick snällt åka hem igen men inget händer. Det som du hänvisade till var nog för att ryttaren saknade licens och grönkort + att hästen saknade veterinärintyg. Inte många rätt där.:o

Kapitel VII. Djurskydd. Omsorg om häst och ryttare
Mom 170 Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar, (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell
tävling och elit tävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt giltigt
vaccinationsintyg, eller vidimerad kopia ska kunna visas upp före start.

Står att intyget ska kunna visas före start. Är upp till klubbarna om de vill se det.

Senast ändrad av en moderator:

Det är säkert olika i olika distrikt hur strikt det är men jag kan lova dig att TR är inte skrivet så att klubbarna kan välja egentligen! När jag kom till hemma tävlingarna sist hade jag glömt mitt vaccinationsintyg hemma. Jag fick gå till överdomaren som lovade att jag fick lasta ur o börja rida fram eftersom det snart var min tur, eftersom jag bodde i stan o sambon var på väg med intyget...ÖD upplyste mig också om att det var böter och avstängning som gällde om intyget inte visades eller om hästen visade sig vara ovaccinerad.

Huvudsaken är ju att man vet vad som gäller i sitt eget distrikt!;)

Rivica är verkligen en jättevacker häst! Hon ser ut att tycka att det är löjligt lågt men jättekul att få skutta lite!:banana:

Jag kan svara för tävlingarna förra året an vacc.intyg.
På flera ställen fick jag visa vacc.kort. Men ett ställe sa att det började bli nya system, att man bara startanmäler via TDB. Behöver ej gå till sekreteriat på tävling. Men det görs stickprover och då måste man visa upp vacc.intyg.

Om man tappt bort sitt vaccintyg så är det bara o kontakta vet. som brukar vaccinera. Dom brukar oftast skriva ut nytt intyg. Det hände mig en gång i tiden och det var inga problem att få nytt.

Jag har fått testat det mesta sprutor,nässpray,tabletter.Just nu tar jag blodtrycksmedicin varje dag för att inte anfallen ska komma. Får det som sagt inte lika ofta som förut. Det nästa och sista dom ska prova är epilepsi-medicin, då ska jag på hjärnröntgen innan!:crazy:

Oj, förstår att det är jobbigt för dig, och att du haft det så länge, fy...
Jag har absolut inte så besvärligt men enligt läkaren har jag spänningshuvudvärk med migräninslag + något som heter Hortons (?) huvudvärk som är en ensidig ganska besvärlig värk. Men idag är jag pigg igen...:)

Trist när ridläraren behandlar dig på det sättet. Det har hon ju inget att vinna på... Du har väl lika stor rätt att vara där som hon!

Avel: Din häst är jättefin!! Ser lekande lätt ut när hon hoppar och sen är jag ju svag för mörkbruna hästar:).

Polly: Vad roligt att du känner att du tog rätt beslut när du behöll din häst. Tänk vad mycket roligt ni har framför er, träningar och tävlingar.:banana:

Jag vågar inte svara alls för hur det fungerar häråt men jag har inte heller hört att man inte behöver anmäla sig i sekretariatet. De tävlingar som jag själv varit på (de få stackarna ;) ) så har man varit tvungen att visa vacc.intyg innan urlastning och även de större tävlingar som jag varit med kompisar på.
Kanske tycker arrangörerna att det tar för mycket tid att kolla alla kort så man har gjort det till ett stickprov istället. Man har väl insett att alla seriösa tävlande vaccinerar och sköter sin häst och därför behöver man inte den kontrollen. Och är det inte så att de som är vaccinerade är fria från de sjukdomarna? Då är det ju bara synd om de som inte skött sig om någon häst bär på smittan och de blir sjuka.

Avel, hon är ju för skön din Rivica! :) Sköna små bockningar och bus efter sista hindret :)

Oanki, jag hade sagt till, blir faktiskt förbannad när jag hör sådant. I det lilla ridhuset som jag är i så är vi ibland ca 4-5 stor hästar vilket är väldigt många med tanke på storleken. Det är aldrig något problem med sådant som du blivit utsatt för då vi har respekt för varandras träningspass. Dålig stil tycker jag med tanke på hennes position med... :(

Stilett, kul att det går bra med din kille. Men är det inte lite väl tidigt att börja med förvänd redan tredje passet? Borde han inte få lite med acklimatiseringstid? Iaf ett par veckor? Så hon kan rida ihop sig lite med honom. Antagligen har hon väl full koll på vad som är bäst iom att hon är proffs men det låter lite tidigt tycker jag..
Fortfarande ingen förbättring på den lille?? :/

KL

Igår red jag igenom programmet till LC:1, MY God! Vad jag har mycket att träna på ;) Tur det är några veckor kvar.
Bulan var jättefin igår, hon har dock lite svårt att hitta någon form i galoppen den kommer efter en liten stund men varar bara korta stunder. Ska bara rida igenom den lite fram över och sedan jobba mer på skritt och traven. Förresten Nova, har gjort kollen som du bad mig om och på tredje passet, igår alltså så blev det inte det glappet i munnen som jag tidigare upplevt. Hon suger mer tag i bettet och vågar stanna kvar där. :)

See ya!

Men vilket tråkigt bemötande i ridhuset.
Skönt att han skötte sig fint i alla fall, speciellt om det var första gången för er i det ridhuset också.

Ang att dra fram hinder, kolla noga innan vad dom har för regler bara. Vet flera ridhus där man får nyttja materialet men man får bara hoppa om det är okey för alla andra i ridhuset. (så jag kan gissa att hon bara sagt att nej jag ska rida dressyr här nu.)

Men du ska ju inte behöva flytta dig från spåret om du kommer i galopp för att hon ska fram där då... låter ju synnerligen osympatiskt. :grin:

KL

Idag ska jag sitta i Scandinavium hela dagen och titta på tävlingarna. Ska bli så roligt.:D

Är dessutom en clinic med Andreas Helgstrand. Får se om jag kan snappa upp något nyttigt om hur man ska rida sin 5-åring.;)

jag har valt att inte avgöra vad han ör redo för, jag har bara sagt att jag ridit han på lite lb nivå. Sedan får ryttaren avgöra vad han ska lära sig eller stärka sig. Förvänd galopp kan man rida för o stärka upp den vanliga galoppen, det gjorde vi mycket med en annan häst jag hade. O såklart bara korta frekvenser. Men som sagt, ryttaren får avgöra vad han klarar av. Denne har nog en baktanke med det hela :)

Åååå avis jag blir!! vill också sitta på Scandinavium o inte göra beskattningsarbete....suck.:mad:

Okej, alla har vi olika upplägg. Om du åker och hälsar på honom en dag så filma gärna lite. Vore superkul att följa ett proffs utbildning på någon som är som våra :)

Avel, jag åker på lördag! Ska bli SÅÅÅÅ roligt, vann dessutom en biljett till söndagen så det lutar åt att jag åker då med :)

Jag kommer absolut filma och skicka en privat länk till dig sedan :laugh:
Jag lägger dock inte ut det på forumet.

Men vilket tråkigt bemötande i ridhuset.
Skönt att han skötte sig fint i alla fall, speciellt om det var första gången för er i det ridhuset också.

Ang att dra fram hinder, kolla noga innan vad dom har för regler bara. Vet flera ridhus där man får nyttja materialet men man får bara hoppa om det är okey för alla andra i ridhuset. (så jag kan gissa att hon bara sagt att nej jag ska rida dressyr här nu.)

Men du ska ju inte behöva flytta dig från spåret om du kommer i galopp för att hon ska fram där då... låter ju synnerligen osympatiskt. :grin:

På helger har dom halva dagen dressyr och sen hoppning. På vardagar innan träningar/ridskola är det fritt att bygga fram.
Man blir lite trött på snobbigt folk :grin: Med tanke på att vi betalar en hel del för att få utnyttja ridhuset.

MEN som tur är så tävlar jag inte för dom längre ;) Den klubben jag tävlar för är alla trevliga! =D Så varje vecka åker jag istället 5 mil enkel resa till den klubben! Och när jag måste tar jag klubben som ligger 5 min restid från mig :P

jag skippar...går jag in på mässan så kommer jag säkert hem med 10 träns till.

Jag har så mkt träns så jag har hängt upp dom på en stor träpåle hemma. sambon påpeka lite surmulet när pålen rasade häromdagen (den var fastskruvad i väggen) att nu får du ta ett uppehåll med ditt tränshoppande :crazy: tränsen drog ner allt i fallet. på flera hänger tom prislapparna kvar! går jag in på mässan så är det tvärkört...lite blingbling och jag är fast! :angel:

Clinicen med Andreas var väldigt intressant. Fina hästar och bra tips.
Här är en länk till ett reportage.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/helgstrand-visade-vagen-pa-clinic.htm

Han sa bl.a att man måste ha en plan med sin ridning, inte bara rida omkring. Känner igen mig. Ofta bara rider jag utan att ha bestämt i förväg vad jag skall föra med just det passet.:o Nyttigt att höra.

Hans hästar var som gummiband. Han red fram och tog tillbaka hela tiden. Släpp bromsen var hans råd.

Ja, det är väl det som vi alla har svårast för? Att lägga upp ridningen ordentligt o sen följa planen...:cool:

har bett o få mitt stilett konto raderat från buke. Jag hör av mig framöver med film :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama