Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Läste i Ridsport att 5-åringen kostade 5 miljoner, så det är inte konstigt att den såg fin ut;)

Ska planera dagens ridning innan jag börjar. Har förstått att jag måste rida mer fram och variera tempot bättre.

Varför har du raderat ditt konto Stilett?

Åh, vad intressant! Hade varit kul att lyssna på!
Läste ridsport och tycte jag fick lite:idea:..Bla att Brinken sade att man ska ta tag i den sidan man inte får stöd och få hästen att acceptera det istället för att lirka med den stumma/starka sidan vilket jag gjort.

Min är ju framåt så det är svårt att hitta bra ridning utan att bromsa speciellt för mig som inte är så bra på att hinna med:o..
Men det är kul med allt man läser och lär och sådant som känns tankvärt.

Tävlingsnojja:
1:Kan jag ha mina mountainhorse highrider stövlar på lokal dressyr? Elegantare ska inhandlas till mig själv i födelsedagspresent längre fram:angel:..

2:Vit ridskjorta med ståkrage? Behöver väl ingen plastrong?

3: Knoppad pålle eller ej?:D

Å mer frågor kommer när det närmar sig, om det blir av..vart få anmälda..

1. Okej, men då ska de vara välputsade. Antar att det är de som sitter lite lösare?

2. Också okej, på lokal behöver man inte plastrong men regional och uppåt.

3. Självklart knoppad :D

Haha, jag har också noja och det är ju låååångt kvar till den 20:e mars. Vi får gadda ihop oss om "looken". Kavaj är väl ett måste på lokal dressyr va?

Tack Tess och Avel;)! Jo, men kavaj har jag..dock omodern men passar, he,he..

Såg att jag uttryckte mig konstigt ang att bromsa hästen:D. Förstår givetvis att man inte ska sitta och hålla hårt utan mitt mål är att få henne lätt men med stöd och sug. OM den dagen kommer och jag klarar ut det:crazy:..

20:mars! Jag ska hejja på dig:bump:! Tyvärr :o ville barnen hopa så jag får låta dom göra det...3-hästars trailer, mums!!

Vilket underbart väder vi har i sundsvall idag! igår hade vi minus 22 grader och idag är det minus 4 i skuggan och 10 plus i solen! Så nu blir det långritt tror jag bestämt!

Jag har ingen kavaj men imorgon bär det av till GHS och då kommer det troligen att shoppas en fining :)

Tycker absolut du kan ha dina MH.

Personligen tycker jag ståkrage är snyggare...

Absolut knoppad, gör såå mycket på helhetsintrycket.

Lite angenäma problem det här eller hur?:D

Javisst är det kul att dom kommit så långt att dom kan tävla, våra små skrutt-ungar!:love:

Jag tycker också du kan ha dina stövlar, ståkrage men knoppning det MÅSTE du ha tycker jag!:bow: Dressyr går ju ut på att det ska se elegant ut o flygande man gör ju tyvärr inte det...jag hoppas vädret blir mildare så jag kan släpa mig ut i stallet snart o få ordning på bägge minas vildvuxna hår!:eek: Det är ju iaf 2 grader varmt idag till skillnad mot i onsdags då det var 20 minus!

Nu ska jag ut o trava på grusvägarna med Grå, Majsan får vara några dagar, hon hade rusch i hagen o trampade sig häromdagen...ett rätt djupt jack men det verkar redan börja läka så jag hoppas tävlingen nästa helg kan gå av stapeln! Annars får Grå rycka in o försvara Stall Hagabergs färger!:D

Värst vad alla skriver, kul att tråden håller igång!

Håller med, våren känns myycket långt borta! Här har det nästan varit 0-gradigt idag, kändes vårigt jämfört med -20 som det varit flera dagar!

Birk fick skor förra veckan, har ju gått oskodd ca 2 månader eftersom jag tröttnade på tappskor pga djupsnön! Han som brukar vara stökig att sko (sederat några gånger, matat några gånget) skötte sig bra, jag förklarade läget att han försöker ta sig loss, men också att om man håller i första försöken så brukar det gå bättre. Två ordentliga ryck där han backade nästan i en levad blev det, men en envis och stark (kvinnlig!) hovslagare som berömde och lät honom vila när det behövdes gjorde att han lugnade sig. Stallägarens kommentar "jaha, han är sederad?" när hon kom in i stallet visade hur lugn han blev sen! :)

Den här veckan har han fått behandling av en lasergubbe/kiropraktor/massör, hade lite spänningar i hals och länd vä sida samt innanlår och triceps hö. Känna skönt att få bekräftat sånt som jag känt, tex att han inte vill ställa ärligt till hö, troligen pga spänning i halsen på vä. Tycker själv att det är kul att massera och brukar klämma igenom honom med jämna mellanrum för att checka att allt är ok. Försökte jobba från marken igår, kapson och vanliga tyglar eftersom jag inte har några long reins, provade lite ställning åt båda håll och testade på öppna, men tröttnade att slira runt i snön efter ett tag. Är peppad på att rida i helgen, orkade inte idag eftersom det istället för smällkallt är nästintill snöstorm! Hunden vägrar nästan gå ut, kan inte snön bara smälta snart!:crazy:

*KL*

Nu var det jättelängesen jag skrev något...

Har haft lite strul med en hoppinriktad (jag rider helst dressyr och vill absolut inte hoppa in en unghäst) medryttare som inte matchade varken mig eller hästen särskilt bra. Får nu hjälp med hoppningen av samma tjej (stallkompis) som hjälpte mig med hoppningen förra året. Det blir några hoppstarter i vår och dessutom ska vi försöka få till lite terrängträning. Det passar bra eftersom piloten tävlat internationell fälttävlan.

32143283.jpg

Ha ha oanki, vi har också snö på grusvägarna! Men inte som du förstås fast jag skulle nog önska mig mer snö...för som det är nu är det bara isigt o stenhårt, går ju att trava men inte galoppera. Innan första härdsmältan på nyår så var det ju perfekt här! -4-6 grader, mycket snö på vägarna så man kunde galoppera i oändlighet! Sen töade det o har inte kommit så mycket snö sen dess..

I vilket fall, jag har träningsvärk efter gårdagkvällens ritt! Vi travade en lång sträcka o jag hade tydligen tappat både det ena o det andra på 14 dgr...:eek:

Hej Jempa! Kul att höra ifrån dig och berätta gärna mer hur det går för er!
Både för dig och med hoppningen. Tråkigt att det inte funkade m. den förstaedryttaren!

Novali: Ja snö eller tö:eek:. Var ute igår och galoppsade lite också på breda traktorspår så det var snötäckt och inte isigt.
Men vad jag längtar tills man kan mata på lite mer. Fast det kommer väl snart!
Är för lat för å traila till ridhus..tar ju en halvtimma dit å nästa vecka blir det ev. fyra resor med hästlåda har jag räknat ut. Tur att man har ett liv brukar jag tänka när kollegorna pratar om Ernts senaste inredningstips :angel:( ironi).

Var också ute och galopperade lite på skogsvägar igår. Där är det bra underlag men besvärligt att ta sig dit.:( Skorna satt i alla fall kvar när vi kom hem.

Idag blev det ridning i ridhus. Hade en plan och red mer framåt än vanligt. Avslutade med att rida upp två program. Hon blir spänd efter galoppen så andra programmet gick inte så bra.:crazy:

När vi nästan var klara kom det in två ryttare och den ena började plötsligt longera sin häst för att den skulle få springa av sig.:mad:
Det är inte tillåtet och hon frågade inte ens. Jag sa till att du får vänta med longeringen tills vi har gått. Blev att jag travade av snabbare än planerat.

Hmm, ska man anmäla till ett eller två program när man tävlar? Vet inte om jag ska ta både Lb0 och Lb1 alternativt bara Lb1 för den känner jag mig mest hemma i fast "nollan" har rätt enkla linjer fast även en del tjorviga bågar.
Det är också träningshelg på lördagen, tycker ni det blir för myckket att åka på träning dagen innan? Tänkte ju att jag be tränaren ha ett upplägg så vi jobbar avslappnande och lösgjörande föör att ha nytta av det på tävlingen?
Vi kan jobba lite hårdare på måndagsträningen?
Å:o, ursäkta, men jag kommer att vara så här frågvis ett tag;)!
Häpp, ut å göra lagår´n och sen rida virvelvinden:angel:..

:(När jag ska tävla Rivica kommer jag bara att rida en klass per tävling. Tycker det är så mycket för dem med andra hästar, framridning och själva starten så det räcker med en gång. Om hon däremot hade varit tittig kanske jag hade gjort annorlunda. Visat banan i första klassen och satsat på den andra.

Den gamla hästen red jag alltid två klasser när jag ändå åkte iväg.;)

Träna lite lagom dagen innan. Inte fel att ta hjälp av en tränare då men låt inte hästen vara trött dagen efter eller stel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 752
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama