Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Samtidigt svårt med A1an om något händer då min har ett visst avelsvärde som t-märkt? Men va fasen, lägga en jädra masa på ett högt försäkringsvärde för att få ut vid ev t-märkning är nog långsökt, hon ska ju ändå stanna här isåfall..hua..
Svåra funderingar, vad som bäst är..

OMG, jag känner att jag inte kan ett dugg om försäkringar!!!! :( Buköppning, menar ni att det inte ingår i den vanliga hederliga vetförsäkringen?? Shit nu får jag hem och kolla... :/

Fy bubblan med dina ögon, inte roligt för dig.

Ang försäkring så är det tyvärr en kostnads fråga för mig, har mina relativt lågt försäkrade. Min store i 30 000 liv och 120 000 vet vård har jag för mig. Det ÄR dyrt att ha dem försäkrade i vad de är värda...

Buköppningar ingår i den vanliga försäkringen men de blir ofta väldigt dyra och då kanske beloppet inte räcker.
Ha dem användbarhetsförsäkrade är ju i princip omöjligt. Men den gamla A2 som ersätter när man måste ta bort dem omgående pga skada är inte så farligt dyr. Har Rivica livförsäkrad i 90 och utökad veterinärvård 120. Tror att det kostar ca 6000 om året.
Egentligen skulle man kanske tjäna på att lägga undan premien och betala veterinären själv.:confused:

Låter inte roligt med dina ögon. Hoppas det löser sig. Min mamma har bytt sina linser och det gick galant.;)

Jag red som tredje sista eller något sånt i 100, och bland de första i 110. Så ni hann nog hem innan vi occuperade banan :angel:

*halvknapppåförsäkringsämnet*

Angående försäkringar så har vi de två "billigast" i enbart veterinärförsäkring (dock dubbelt värde, det har vi på alla). 4-åringen i liv (det han fick som föl, inte höjt) och dubbel veterinär. Yngre tävlingshästen har jag tävlingshästförsäkrad och i halva sin inköpssumma på liv (+ dubbel vet såklart).

Äldre fd tävlingshästen är den enda som hela tiden varit försäkrad strax under sitt värde. Men han har använt sin försäkring också, det kostade bolaget + ett annat bolag ett par hundra tusen när han blev hundbiten. Och nu är han triangelmärkt så vi har alltså inkasserat en stor del av hans värde. Men så kostade hans försäkring femsiffrigt varje år fram tills det att vi t-märkte och ändrade till enbart dubbel veterinärförsäkring.

Jo det är en försäkring som faller ut om mina hästar inte går att tävla mer men kan gå som promenad/avels hästar. Tog den på Grå för jag klarade inte att höja A1:an mer rent ekonomiskt...så han är försäkrad i A1 60 och tävlingsförsäkring 40. Så om han dör får jag 100 eller om han blir obrukbar iaf.

Majken har samma upplägg men betydligt lägre A1, 20+ 40 tävling.

Sen har bägge en extra försäkring för buköppning, dvs jag betalar 300/st o år o det täcker alla kostnader för buköppning. Så då räcker min vet.försäkring på 50 000 lätt o jag slipper lägga extra pengar på det.

Men det är dyrt nog ändå, jag betalar ca 1300/månad för bägge!:eek:

Halv KL.

Minns inte exakt vad för belopp min häst är försäkrad i för veterinärvård, men tror det är på 50 000 i alla fall, jag är inte den som har hand om försäkringen på honom. Men vet i alla fall att hans livförsäkring ligger 70 000 som är det han köptes för. Han kostar cirka 850 kr i månaden, över 10 000 per år.
Har suttit och läst lite och är smått sugen på att teckna för buköppning åtminstone, men som sagt så är det inte jag som betalar och står för hans försäkring. Släktingar är bra! :)

*kl*
träning idag och inga rosa moln bara regntunga skyar:cry:..
Uhu..det gick sååå skitdåligt.
Min kropp samarbetar inte så det blir som den ska. Traven blir bara trippig å trippig å stum mest åt vänster varv som tidigare varit vår gräddfil:(.
Höger varv har lossnat betydligt bättre men, suck..
Jag blir bara så besviken på mig själv och självkänslan hamnar i bott, men det kanske är lite up`n down´s med di små ibland?
Vet ju hur hon kan kännas så det blir extra tungt när det krånglar så här.
Analys:
1:Hon har tappat två skor ( maken spikat på men är nog i behov av den där hovslagaren snart, brukar kännas sämre när hon blir lite lång i tån..)
2: Har inte kunnat rida med någon ordning pga väglag och tidsbrist
3: Jobbat mycket, är trött och lite stressad.
4: Min focus blir bättre när jag rider ensam:(, vi har vääldigt olika hästaroch olika problem..

Äh, nya satser, nya tag..Kan inte glida på en räkmacka jämt..
Nä, nu ska jag sova och drömma om när hon är väl genom kroppen med härlig energi och lite längd och stuns i steget:angel:.
Ville bara skriva av mig..

Min är livförsäkrad A1 i inköpssumman och veterinärvårdsförsäkrad för 100000. Nu blev vet.vården höjd till 130000 med en rörlig självrisk till skillnad mot den fasta som var tidigare. Aja, smällar man får ta, känns som att det kan bli en dyr historia att byta, samt att numer finns väl bara ett bolag kvar som har fast självrisk på den utökade vet.vården!? Jag har hursom alltid varit nöjd med mitt bolag och de har alltid ställt upp, både på djuren och bilarna och så :angel:

polly p: Visst är det tungt när det går "dåligt", men det är väl kanske en del av tjusningen just med att träna unghästar. Allt går i vågor för att sedan plana ut och sakta men säkert stadigt gå mot det bättre :idea: Det verkar ju finnas en del anledningar att det gick som det gick också, det blir säkert snart solsken och fint väder på er himmel igen :laugh:

Novali01: Vad fint ni hoppar! :love: Jag och min ponnyman har bara hunnit med 2 uppsuttna hoppningar så här långt, men gud va kul det är! Fast vi har lång väg till vi är ute och rider tävlingar. Hon ser så himla bussig ut!

Här kommer liten uppdatering i filmform från oss! Vet att jag fiskar med innertygeln och att stiglädrena är för korta. Vet också att jag behöver tänka på att föra ihop skulderbladen en aning och slappna av i benen och börja andas lite bättre. Men what the hell, jag har aldrig påstått att vi skulle vara något ideal på nåt sätt så här kommer vi :p

http://www.youtube.com/watch?v=3hWQQBieoPo

Haha, jag var på en kurs i centrerad ridning i helgen och där fick jag hela tiden höra, EMMA! ANDAS!! När man väl börjar tänka på det så släpper spänningarna i hästen och man bli avslappnad, men det är shitsvårt.

Tänkte på det, är din kille fortfarande hingst? :) Fick förfrågan igår om att betäcka Rosie, en tjej som alltid varit storförtjust i henne och vill köpa föl, är ju kul men den första vill nog jag ha själv..

Tänkte på filmen, eftersom vi har samma ras. Hur är han i styrka i galoppen, Rosie har fortfarande väldigt dålig kondis/styrka, är de rasen eller är hon bara sådan?

Usch! Vilka motgångar nu! Kämpa på och håll det goda arbetet uppe, man får motgångar med dessa unga hästar, ibland känner man sig helt hopplös och ibland är man bland molnen och flyger.

Keep up the good work!!! :D

Jepp han är fortfarande hingst, planen är att visa honom på hingstvisningen om han går igenom den vetrinära delen av det hela nu när vi ska ner till hbg och besiktiga.

Galoppen ÄR hans svaga gångart. Den blir sakta men säkert starkare men han har jobbigt att orka hålla ihop sig. Han har en ganska stor galopp med rätt mycket framben och bakbenen pallar inte riktigt bära upp det än. Jag tror dock han kommer få en väldigt trevlig galopp när styrkan och balansen kommer mer. Bara att kämpa på :laugh:

Egentligen skulle man kanske tjäna på att lägga undan premien och betala veterinären själv.:confused:

Nej gor inte det. Jag provade under nagra ar och det var verkligen ingen hit. En manad efter mitt beslut att sluta med forsakringen sa blev valacken sparkad i huvudet, krossade kakbenet och spenderade 10 dagar pa klinik. Ett par manader senare fick bada hastarna hovbolder som tog lang tid att laka ut. Sen brot stoet benet i hagen, en stressfraktur som tog 8 manader och manga klinikbesok. Och som kronan pa verket blev valacken halt och fick diagnosen reumatism i alla 4 hovleder. Allt fick jag betala sjalv, och hastarna var givetvis oforsakringsbara efterat.

Det misstaget gor jag INTE om igen :crazy:

Men vilken otur, så mycket skador och på så många hästar. Det lät avskräckande, Låter nog mina ha kvar sina försäkringar.:laugh:

Har regnat hela dan, hoppas verkligen att en del is försvinner. Kom iväg på träning. Hade sadeln längre bak och det fungerade. Idag var hon inte spänd när jag satt ner. Vet inte om det berodde på sadeln.:):)

Allt som verkar funka är värt att tro på!:bump:;)
Om hon kändes avspänd idag så är det bäst att göra likadant nästa gång...ju fler avspända ggr desto lättare lär det bli...

Idag har jag varit hos lasertanten igen, Majken har ju känts mycket bättre för varje gång o nu var sista gången på ett tag för lasertanten tyckte precis som jag, att hon kändes riktigt fin! Men själv får jag fortsätta att gå ett tag för min skuldra är långt från bra o inte heller min skidåkar-fot...:mad:

Var i ridhuset o försökte rida dressyr på Grå men det var ingen höjdare idag...får inte till takten så att han känns mjuk o fin utan han är studsig att sitta på= släpper inte till ryggen. Galoppen är som vanligt wonderful:love: men man måste ju faktiskt trava ibland med...
Ett litet klipp kan jag bjuda på iaf...http://www.youtube.com/watch?v=o_gJnCM2lNw

Ser mycket trevligt, balanserat och lyhört ut. Sen tycker jag att han ser ut att ha rundat på sig, var ju lite tunn framförallt i överlinjen då i höstas...
Du har en superhärlig häst i den där grå:love:.

Han ser hemskt söt och trevlig ut!!
Tycker att även han vuxit till sig lite sen jag såg honom sist.
Spännande med hingstvisning, håller tummarna för att allt går bra på vet.besiktningen.:)

Polly: Försök att inte tänka FÖR mycket på de dåliga passen utan fokusera på hur det känns när allt klaffar. Du ska se att det reda nästa gång känns bättre...
Det är verkligen både upp och ner med våra härliga unghästar, hade man inga bakslag skulle man inte uppskatta framstegen så mycket, eller hur?
Kämpa på!!

Får jag tipsa om en liten sak. Kan se när ni rider längs högra sidan att han håller svansen lite mer åt vänster. För att få han att släppa den spänningen och lägga den rätt och få med de musklerna genom ryggan så kan man rulla svansen så de blir avslappnade där. Gör det innan varje pass en vecka så kommer du garanterat känna skillnad. Jag trodde inte ett skvatt på min osteopat när hon sa det till mig.. Men det fick jag snabbt äta upp.. :D

Ja han kör ut höger bogen i vänster varv. Hur menar du? Måste prova! Men du får beskriva mer exakt hur man gör?

SnigelEffekt: Har ju glömt att skriva att jag såg din film o din Blomma har verkligen utvecklats. Som Ironwill skrev till dig tycker jag med, korta tygeln o rid på ännu mer framåt, sen tillbaka, framåt o tillbaka osv så kommer han att korta upp sig o trampa under sig mer! Såsom jag borde ha ridit på min film!:angel:

Polly: happyrider har ju helt rätt, man ska inte hänga upp sig på dåliga pass, hade ju jag med igår men det är sånt som händer. Om du nu inte trivs med att ha kompisen med på lektionen så ändra på det! Säg på ett vänligt sätt: Vi kan väl rida efter varandra istället?

happyrider: Jag har nog glömt att säga det till dig, men du är oerhört uppmärksam som kan se så mycket på en bild eller film! Du sätter ofta fingret på punkten, i det här fallet överlinjen, har jag märkt!:)

knapplån, detta med försäkringar är så himla dyrt, betalar 2000 i månaden. Men samtidit så skulle jag inte våga vara utan. Som tex min 2 åring som nu fått fraktur, redan betalat ca 10.000 pga det o det hade ju blivit ännu mer om han va oförsäkrad. En uppdatering om 06 an är som sagt att kiroptaktorn kommit igen, denna gång blev han lite mer öm efter behandlingen. Vi har vilat o mest jobbat i tömmar. Ridning ngn gång ibland blir det. Han börjar vinkla haserna lite bättre, speciellt i galoppen på töm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur