Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

oh sa fint hon hoppar, vilket harligt flyt :love:

Polly, jattefin form pa din verkligen!

Jag skrittar ff min mycket, vi har precis borjat galoppera igen och imorgon blir det lite travarbete over bommar. Overlinjen borjar se lite battre ut, sag en ny muskel pa ratt stalle imorse :banana:

Idag har jag kollat pa en ponny till mina 3-ariga dottrar :o en ursot liten Welsh A, skimmel, valack, 12 ar. En riktig parla som lart flera barn rida, han har bra gangarter; inte for stora och inte for sma och hackiga, hoppar fint och jamnt, underbar lattsutten galopp och kan tydligen sta i timmar medans sma barn putsar och fejar :D
Nar de transade honom bojde han ner huvudet nastan anda ner till marken :love:
Aldrig varit sjuk eller skadad, kan ga ute 24/7 eller sta uppstallad.

Hade egentligen inte tankt kopa ponny forran nasta ar - men what the hell - spelar det egentligen nagon roll om de borjar nar de ar 3 eller 4? Forsta aret blir det ju bara att aka hast da och da anda och vara med i stallet. Som det ar nu foljer de sallan med for min hast ar inte lamplig och det finns inget annat i stallet for dem att rida pa/pyssla med.

Vad tror ni, ar det vansinnigt eller vettigt??

Tror inte ett år hit eller dit spelar någon roll. Det jag sökte när jag köpte första ponnyn till dottern, då 6 år, var att ponnyn skulle fixa att inte bli riden på x antal dagar och ändå vara lika lugn och trevlig + som du skriver skulle hanteringen vara (så gott det går) 100% säker/snäll.
Köpte själv en liten Welsh mountainkille på 12 år till dottern, 116 cm hög, helt underbar!
Ville inte köpa shettis utan valde att köpa liten b-ponny, vilket jag inte ångrar!

Kl
Hade tänkt ta mig till ridhuset idag MEN bilf*n startade inte i förrgår så ikväll ska den förhoppningsvis lagas.
Blir som vanligt en tur i skogen men får ta på mig massor, termometern visar på -14 nu.

´
Igår satt alla skorna på plats och det blev en tur till ridhuset. Provade att lägga sadeln längre bak. Tycker inte att det syns på fotot men den ligger några cm längre bak än vanligt. Har en anatomiskgjord så sadeln drogs inte fram. Rivica verkade inte bry sig.;) Testade inte att sitta ned i traven, får göra det i kväll.
90383.jpg

Happyrider: Så hopplöst när bilen inte startar. Hoppas det går lätt att fixa.

Men Happy så tråkigt:devil:..Sånt kan bli liiite irriterad över..

Avel, blir spännande att höra hur hon känns..
Skulle själv vilja hitta något som paddar upp bara ytters lite till bak:confused:.

Varit Duktig idag och tömkört..Gick ganska bra faktiskt, lite halteroch övergångar och så försökerjag få henne att ställa igenom och spåra bättre i vänster varv, svårt..

Du kan testa att ta en gästhandduk och vika och lägga under bak om du bara behöver ytterst lite. Många dressyrryttare gör så när de vill lyfta sadeln något fram. Lägg mellan sadeln och vojlocken.:) Hoppas det hjälper.

Bra förslag från Avel! Annars kan man köpa vanligt skumgummit på tygaffären o klippa till en "bakre del" av en pad. Sen bara sy ett litet fodral av gammalt lakan o lägg den i. Jag har en sån sen ca 20 år tillbaka!:o Den funkar perfekt.

Håll i er nu tjejer...på söndag är det debut i 95 klass för Majken o mig!:eek: Jag drömde inatt att vi rev varenda hinder...berättade det för sambon (drömde nämligen att jag körde på tentan som jag vrålpluggar till med...:grin:) men då sa han: Inte min Majken inte!:D Det är ju hans häst förstår ni....:D

Kul med hoppning. Det går säkert bra.;) Blir det en liten film?

Testade idag att sitta ned i traven och la sadeln kanske ytterligare något längre bak. Gick fint. Hon var inte spänd.:) Kunde däremot inte känna någon större skillnad på det som osteopaten gjorde, men hon var inte sämre. Bra att veta att inget var fel med henne i alla fall.

Jag är alltid noga med att sadla minst tre fingrars bredd från bogbladen, och känner efter på båda sidor så sadeln inte ligger för nära, mot eller värst av allt på. Nu har jag en sadel som är så pass rörlig att den inte hämmar bogfriheten om den ligger över, men är ändå noga. Han rör sig helt annorlunda och är lättare fram och tar ut stegen - jämfört med om jag skulle sadla för långt fram med en sadel som är alldeles för låst. Då kan han knappt gå! :p Åtminstone högst ovilligt, haha.

2gtznup.jpg

Såhär sadlar jag bogfritt. :)

Du är minsann på gång. Härligt!
95 cm är verkligen inte dåligt men hoppar hon lika säkert som på 90 sist så är det inga problem. Säger som maken: kommer gå alla tiders!!

då har vi olika åsikter om bogfrihet för i min värld o som jag ser ditt foto så ligger din sadel på tok för långt fram...:cool:

Det här är bogfritt som jag ser det:
30854924.jpg

30854925.jpg

KL

Ja det blir nog film...:angel: kanske!:devil:

Det har ju inte bara med hur långt bak sadeln ligger, utan hur den ligger i förhållande till bogbladen - och på min häst så är det där lagom. :) Lägger jag för långt bak bullar istället bogmuskulaturen upp sig framför sadeln, vilket inte är bekvämt för honom heller.
Olika från häst till häst. :) Vad jag kan se så sadlar du också bogfritt, men det är svårt när man inte ser hästen framför sig och kan känna var bogbladen är exakt. :p

KL

Kan inte tro att det är sant men hon trampade av sig en framsko idag igen.:mad:
Skulle bara skritta ut en liten promenad och klättra. Underlaget var inte bra, ganska mycket snö som var rätt hård som hon sjönk igenom. Hade ändå på boots.:confused:
Nu är det bara att hoppas att hovslagaren är på ett strålande humör och barmhärtigar sig över henne i morgon igen.;)

Har anmält henne till löshoppning i morgon. Kan bli spännande. Hon har inte hoppat sen oktober.

NEJ vad tråkigt med tappsko igen.
Hade en häst i stallet som trampade av skorna ständigt och hovis blev tillslut bekymrad för det fanns inget kvar att fästa sömmen i. Då köpte ägaren en slags plastgrej som skruvades fast i broddhålen och skyddade totalt mot avtrampade skor. Kommer däremot inte ihåg om hon red med dem eller bara hade dem i hagen...
Vet att hon fick ideén från tidningen Ridsport.

Nej vad värdelöst Avel! Är det samma sko som åker hela tiden eller olika? En vän här hemma har haft samma problem med sin unghäst nu, en framsko åker hela tiden...

Löshoppning blir ju spännande! Kan du filma?

KL

Rebecca: Ja det kan säkert vara så att det ser annorlunda ut i verkligheten. Men jag kan ju bara gå på ditt foto.:)

Det lät ju spännande. Du kan inte luska vidare?
Tror att hon är obalanserad på dåligt underlag. Får be hovis att sätta på den trångt. Får komma dit i morgon.:)
Hoven är i och för sig fin och inte söndertrasad.

Nu trillade jag in här i ren tristress :angel:

Majken är så söt, öron som min :p och vad fint hon hoppade, måste vara en jäkligt bra utvecklingskurva på henne under det år hon blivit riden :D

Men 95 cm imorgon säger du? Är det möjligtvis Tidaholm du ska till..?

AVEL:
Hittade dessa:
http://www.shoesecure.com/
(hoppas det är ok att länka??)
De min kompis använde såg ut såhär men jag har för mig att hon köpte dom i Sverige. Men hennes häst tappade inga skor då hon använde dessa skydd.
:)

30136969.jpg

Gammal bild..
Lägger min så här ungefär.. Dock inte denna då jag bytt upp mig i strl til både häästen och mig:crazy:..Iof samma modell och märke.
Tycker det är skitsvårt med sadelläge.. Hon är ju ganska rejäl framtill. Ibland tycker jag sadlarna hamnar för långt bak tom..

Avel..Vilken otur med skon..Fast jag mötte samma öde idag:crazy:..Prisad vare maken som fixar tappskorna, vart tvungen att lära sig efter min sejour som fullblodsägare;)..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama