Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Vad skönt att det inte blev dyrare än en omvärmning, aramis!

Låter som om hon gick bra iaf o jag känner att man får vara nöjd för de små framstegen med våra småttingar!

Avel: Härligt! Det är så himla skönt när man känner att de släpper till i ryggen o man kan få den där känslan igen...
Blir spännande med kiropraktorn, du måste rapportera!

Jag var hos sadelmakare idag med. Min Jacson Celine låg hyffsat, lite mer stoppning och sedan en mattexpad som var extra stoppad för Bulan. Perfekt. Sedan fick jag med mig en Rööslii (stavning??) dressyrsadel som passar bägge, riktigt lyckad dag :D

Låter ju bra att kunna ha samma dressyrsadel på båda:).

Oanki: Vilken söt bild! Funderar på att försöka lära min "smile". Min häst är himla "pillig" och social så jag tror att han skulle tycka det var roligt.:)
Kan kanske vara ett alternativ till annan träning, eftersom här snart är omöjligt att rida någonstans:mad:.

*hugger sista*

Ja hemma ÄR det omöjligt att rida utomhus nu. Jag var SÅ less på skitväglaget när jag kom hem igår. Skulle ut på en tur tänkte jag. Fullmånen lös så fint och hästen känndes mjuk och frammåt.
Men det är tok-is gata hela vägen och jag avskyr att rida på bar isväg. :crazy: Hittade en liten plogad sträcka på kanske 100 meter där det var snö och inte is. Red fram och tillbaka på den snutten säkert 10 gånger (då gick hon så fint och gjorde så trevliga övergångar mm), sen tänkte jag att jag kanske kan gå på åkern, det har ju ändå smällt ihop ganska mycket. Det skulle jag inte ha provat.... Hård skare och fortfarande djupt gjorde att vi nära på gick omkull först när hon gick genom skaren och "sögs fast" i snön, sen när hon i panik kastade sig upp på isvägen för att komma bort från åkern.
Det var bara att ge upp och smyga vägen tillbaka till stallet. Nä, nu blir det att ta sig till ridhus för alla ridpass framöver så länge som det ser ut som det gör på vägen. :( men jag hoppas det förvandlas till ridbart skick snart...

Novali01, ja, ingen var gladare än jag att jag kom undan med en omvärmning, att börja om med att leta sadel är verkligen inget man längtar efter. Nu har jag ju både en hoppsadel och en dressyrsadel som passar och som är sköna att rida i. Nu ska jag bara byta upp min sadelgjord till hoppsadeln mot en 130cm, 120 cm har hon lyckats växa ur.

Stilett, tråkigt att höra om din minsting, hoppas verkligen det går bra!

Nej jag blir också galen på vädret! Nu är det -6 idag från att ha varit +4 o givetvis så halt att man får ha brodd för att ens gå utanför stalldörren.:mad:

Idag är det laser som gäller både för mig o lilla pållan o sen får vi se om vi kan rida en liten stund med.

Tessa: Jag älskar Röösli sadlar!:love: Underbara att rida i men brukar ofta vara lite smala i bomvidden så kolla verkligen om den inte blir för smal för Rosie om den passar på Bulan.

Ja risken finne att även jag förälskat mig i denna sadel. Satt ju som en smäck i den :) Jag har kollat, men faktiskt så är det så att Bulan är bredare än man kan tro, trots sin nätta och ädla kropp. Ska träna i den ikväll så vi får se om det ger bra resultat :)

Gött att det funkar med dina sadel och att du hittat en dressyr som passar båda...

Skulle ju skriva mer men klicka iväg för fort, ha,ha..
Håller med om att det är väl ombytligt väder..vackert men det har ju blivit så hårt i backen igen, tyvärr..Funderar lite på att tömköra idag, hmm..
Är ledig så får vara lite ambitiös:)!

Åkte du till en annan sadelprovning än den du hade planerat?
Fick för mig att den skulle vara idag.
Lämnade ner min dressyrsadel till butiken för försäljning igår. Den passar ingen av hästarna, är för vid. Hoppas jag får sålt den.
Ska be kiropraktorn kolla på Rivica sadel. Tycker själv att den är ok, men man vet ju aldrig.:confused:

Ja det gjorde jag, åkte till Horsefarm i Falkenberg istället. Har velat åka dit jättelänge, men de har inte haft plats så ringde hon mig förra veckan och i samma veva bokade jag av Svensk Ridsports tiden. De i fbg har bra utbud på beg, sedan hade det iof inte så stor betydelse då Bulan och Rosie har avancerade ryggar :/ Men jag är supernöjd ändå, fick köpt snyggaste sadelgjorden ever från Catago :D

Låter ju bra att kunna ha samma dressyrsadel på båda:).

Oanki: Vilken söt bild! Funderar på att försöka lära min "smile". Min häst är himla "pillig" och social så jag tror att han skulle tycka det var roligt.:)
Kan kanske vara ett alternativ till annan träning, eftersom här snart är omöjligt att rida någonstans:mad:.

Ja jag tycker det är jättekul med trickträning =) Hästarna också när dom får känna sig duktiga ;) Min shettis brukar använda sig av tricks när han vill ha min uppmärksamhet ser ganska kul ut när dom står och flemmar och vinkar med frambenen ;)

Hade världens skitdag igår...

Har problem med mina ögon så dels har jag ständig huvudvärk, trött och känner typ att jag snart blir sjuk :/ Tillråga på allt så skulle jag till ridhuset igår efter jobbet och träna. När jag kommer ca 1km från ridhuset så krockar jag med ett rådjur. Tyvärr så blir reaktionen att jag tvärnitar med två ton efter bilen, ingen bra kombination...! :( Jag säger bara TACK och lov för min stora och väldämpade transport för hästarna klarade sig utan skador osv, enbart något chockade och bara för att inte göra det till en grej så åkte jag och tränade ändå. Tyvärr väldigt ofokuserad men är nöjd med min sadel.
Rådjuret bröt dessvärre bägge bakbenen och fick somna in... Riktigt skitdag! Nu hoppas jag att helgen blir bättre och det vet jag att den blir.
Min kompis som fick avliva sin fina vallack har nu hittat hästen med stort H, ett jättefint litet sto på 10år, gått 135. Hon kommer på söndag så det ska bli roligt :)

Trevlig helg till er alla och kör försiktigt!

OJ, vilken skitdag!
Tur i oturen att både du och häst klarade er oskadda.
Och lite glädjande att sadeln är bra :)

Hoppas att lagning av bil inte tar allt för lång tid, nu när det är dax att sätta igång ordentligt med vårträningen :crazy:

Verkligen! :( Det som är lite tråkigt är att jag i augusti 2010 krockade med ett rådjur, som tur är har jag djurkollision i försäkringen så det kostade mig inte en krona, men den är ju precis helt omlackerad ...

Men det är bara att ta nya tag, det händer ju många fler än mig

Usch, jag bävar för den dan det ska smälla med något vilt, man kan ju hoppas att det är ett rådjur eller mindre och inte en älg.. Här vimlar det av båda delarna i skogen, rådjuren går an tycker Birk men idag fick vi vittring på älg, både hunden och Birk betedde sig konstigt och när jag fick se alldeles färska spår i snön fattade jag varför.. Eftersom jag satt barbacka så vände jag lite lugnt och red hemåt istället för att utmana ödet och bli kvar i skogen och se hästen dra hem!
Birk har lyckats dra av sig skorna på löpande band, så jag tröttnade och tänkte att han kunde få gå barfota ett tag, men då kom såklart tövädret och på det isgatorna! Nu har det frusit med lite snö på så man kan komma fram, men det blir lugna turer och mycket trask i skogen för vår del, men det gör honom säkert gott! Tömkörde ut igår, han har verkligen börjat suga på bettet nu, verkar gilla sitt raka! Försökte mig på lite sidvärts, funkade ibland men det är svårt när vi båda är nybörjare :-) Är det några av er som tömkör som omväxling? Eller longerar eller gör annat arbete från marken regelbundet?

Birk har blivit så lugn sedan vi flyttade, står alltid coolt trots att vi är ensamma i stallet, tidigare har han haft lite separationsångest och inget tålamod att stå still! Det beror nog mycket på rutinerna, de går ut vid 6 och in runt kl 20, har fri tillgång till hösilage i foderhäckar och är en flock på 8 hästar, så det blir så nära lösdrift man kan komma! Nu är även jag och sambon flyttade, och jag har knappt 3 km till stallet, fantastiskt skönt! Har haft en ledig vecka innan jobbet börjar på måndag, och har njutit av att ha tid att pyssla på stallet, det är den bästa avkopplingen som finns!

Kul att ni trivs på nya stället och att Birk har kommit till rätta.

Jag försökte i höstas tömköra en gång per vecka men sen när all snön kom så blev det inte av mer. Får börja om till våren igen.;)

Tessalonica; vilken himla otur att krocka med ett rådjur. Tur att det inte blev värre.

Hade också en dålig dag. De kom inte upp för vår backen när containern med gödsel skulle tömmas. Bara att betala för en bom-körning och hoppas att isen försvinner:crazy:

Såg först att gammelhästen trampat av sig en baksko och sen att Rivica trampat av sig en framsko.:mad:
Hade i och för sig tur och hittade båda skorna i hagen, men blev alltså ingen ridning idag. Får ringa hovis istället.

Ja fy Falun... Krocka med hästtransport efter bilen är ju en riktig mardröm. Tack och lov att det gick bra med dig och hästarna.

Krusmynta: Måste kännas skönt att märka så tydligt att hästen trivs. Ska ju själv byta stall om ca en månad, hoppas, hoppas att min häst kommer trivas på nya stället!!

Min häst har fått vila två dagar, har verkligen haft fullt upp med övriga livet.:)
Men imorgon tänkte jag rida men det får bli efter jag lagat ponnyhagen, idag har de små odjuren tagit sig ut 3 gånger.:(

Usch, det lät inget vidare..Tur att du har möjlighet att rida i ridhus även jag förstår att man längtar ut..
Rider själv ut mycket och det fungerar o.k trots bara två brodd i varje sko, men det är ju grusat också så det hjälper upp det hela.

Tessalonica: fy vilken mardröm..är min fasa..Dessutom kör jag som en biltjuv säger andra:crazy:, dock inte med hästlådan på släp. Här är mycket ällg och rådjur runtomkring..

Krusmynta: Vad skönt att han är lugn och tillfreds i det nya stallet. Jo, tömkör gör jag ibland..Har varit på lite kurser men tycker det är lika skitsvårt ändå, fast rätt skoj när det fungerar och jag ser att hästen jobbar på bra.
Käckt ibland att ta till när vill jobba med något som tex övergångar och på min halter och igångsättande så inte jag sitter och stör..Har iof inte anammat det än i år..

*kl*
Testat ett pessoa magicbett ihop med låg nosgrimma och tycker att känns väldigt trevlig på det i skogen.
Det är bara skritten hennes som inte är så kulig så den låter jag bli till största delen, jo, på lång tygel så klart, men jag vet inte om det är bättre att låta bli att arbeta henne i just skritt?
Hade en underbar tur idag ialllafall:), nu till släktmiddag hos brossan..

Tessa: Fy fagerlund vad hemskt, din krake, att få en sån chock är inte kul. Bra ändå att du åkte o tränade för då fick du ur adrenalinet ur kroppen...kul med sadeln, kan vi inte få lite bilder? Jag har också problem med Majken, hon sluttar uppåt o blir över-rak när jag rider så även fast mina sadlar har små kilbossor så känner hon av det o det funkar inte.

KL

Idag har jag haft en härlig hästdag! Först lite hoppning med Grå, som äntligen börjar kännas som jag är van vid, och sen dressyrpass med Lilla Bruna som glatt skuttade runt trots en massa hantverkare i ridhuset som borrade o grejade!:banana:

Hoppas maten smakade bra.:)

Kl
Blev en ganska ordentlig tur i skogen idag på en pigg och lite ofokuserad häst.:)
Jag är ju i vanliga fall löjligt noga med form o dyl även i skogen men idag minsann lät jag honom galoppera på REJÄLT.:)
Kom fram till en plogad skogsväg som sluttar ganska ordentligt uppför och där fattade jag o dottern galopp. Det gick undan men fy tusan vad härligt det var.
Mot slutet av backen frustade pållen i varje galoppsprång och när vi saktade av kändes han såå tillfreds!!
Får absolut bli lite mer sådant för oss...:banana:

Ska strax till stallet och ta in hästarna, får se om ponnysarna är på rätt sida tråden:).
Vad gör ni åt hagarna nu när det är så kallt/ mycket snö. Strömmen i tråden känns knappt.
Idag har vi förstärkt grinden, skottat fram undertråden och låtit ponnysarna gå utan täcke med extra mat hela dagen...
Får se om det hjälpt, stallägaren är givetvis på Kanarieöarna så vi får fixa så gott vi kan själva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern