Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Härligt med sån galopp!:bump: Här kan vi överhuvudtaget inte rida pga isgata...:mad: inte kul.

ang staket så har jag bara på elen på övertråden, undertråden funkar ju inte med all snö. Men i övertråden är det helt ok kräm så ponnyuschlingen inte vågar göra nåt...:devil:

Idag har jag lasttränat Simon =) Han var lite svårlastad när jag köpte honom och jag har inte provat lasta honom förens idag. Lite bråkig var han i ca 3 min sen stog han i transporten och åt ur matkrubban ;) sen fick han gå in och ut ett par gånger tog sedan och borstade och masserade i ca en halvtimme. Sen innan han gick till hagen så testade jag lasta igen och då gick han på direkt. En duktig liten häst har han varit idag =)

KL
Idag har en osteopat gått över Rivica. Jag klagade på att hon var stelare i vänster sida och att hon var spänd när jag sitter ner i traven.
Han började massera bakom öronen och konstaterade att första kotan "satt fast". Knådade länge och böjde på huvudet. Hon verkade gilla det och tog ner huvudet så långt det gick.

Sen fortsatte han att känna över ryggen och även lyfta och greja med bakbenen. Sa att hon var lite stel i högerbak men inget farligt. Tog en penna och drog ut med ryggen och ner på sidan av rumpan så hon själv böjde hela baken. Hon var inte öm i ryggen men lite "hoptryckt".

Visade sadeln och han tyckte den var helt ok men att jag skulle sadla längre bak. Får testa detta och han lovade mig att hon skulle få en härlig trav.;)

Tyckte att vi kunde titta på henne igen fram emot sommaren. Det lät ju bra. Han håller på att fixa Saras häst och henne behandlar han en gång i månaden för att hon är så stel i ryggen, men hon var bättre nu.:laugh:

Vad skönt att det inte var några stora saker att åtgärda. Skulle själv vilja gå igenom min häst nu när jag förhoppningsvis kommer börja träna lite mer.

Igår blev det favorit i repris, vi red samma runda som i lördags och lät hästarna sträcka ut i galoppbacken. Duktig pålle men trött, matt och frusen matte som hade 38,4 graders feber när jag kom hem från stallet.:crazy:
Idag blir det till att ta det lugnt och vila lite...

Avel: Du måste berätta hur det kändes sen när du har ridit dressyr nästa gång o sadlat längre bak!

happyrider: Hoppas du mår bättre idag iaf!

KL

Vi har gjort årsdebut i hoppning! Nervös som en liten gnu var jag men jag tog mig själv i kragen ända tills jag hör i högtalarna: "Ja just det ja, vi ska ha VATTENMATTA i 90-klassen" att jag inte trillade av hästen...:eek: Men men jag tänkte, det är ju clear round så funkar det inte så får dom GRÄVA NED den där mattan tills jag har hoppat över hindret!:D

Men det gick rätt bra...faktiskt väldigt bra...så här bra:

http://www.youtube.com/watch?v=oiW6LWXo8IQ

:banana::bump::banana: I love my little påwnie!:love:

Gick ju galant. Vattenmattan var väl det hinder hon tittade minst på:D

Min lilla har inte hoppat ett språng sen oktober. Funderar att ta henne på löshoppning på söndag så hon får ha lite kul och hoppa själv.;)
Idag blev hon skodd så i morgon får vi sikta in oss på något ridhus. Ska sadla långt bak och se om jag märker någon skillnad. Hon kanske bockar av mig.:p

Wow, klockrent!! Ser så himla stadigt och okomplicerat ut...
Och vilken skillnad från förra gången då du bröt av till trav i svängarna. Pållen har verkligen tagit ett steg framåt.:love:
Har precis för mig att du skrivit att det blivit en del vila för hästarna i det dåliga underlaget...
Men det har verkligen inte gjort saken sämre! Grattis till ett bra arbete!

Tack för det bägge två!:)

Jo, de har vilat men inte så jättelånga perioder. De fick stå veckan innan jul o några dagar över nyår när vi åkte skidor. Sen igång igen men lite av o på pga underlaget och nu går dom ca 4 dgr i veckan. Om de kommer lite mer snö nu så blir det ju lättare. Den Grå får inte gå i ridhus mer än 2 dgr/vecka eftersom jag är rädd om honom o inte vill att han ska gå på mjukt underlag för mycket. Men Majken är väl ok om hon får gå fler dgr i ridhuset men tiden ska ju räcka till??? Hur GÖR man för att få allt att gå ihop? suck.

Red lite i paddocken igår på simon och han har ju som sagt haft tendenser till att vilja få av sin ryttare.. Och då kom jag på den briljanta idén att sätta nosludd på sidostyckena ( typ halvstängt huvudlag ) så att han inte kan titta bakåt utan bara framåt! Han har gått som en klocka 2 dagar i rad nu utan att tjura mot skänkeln =) Ibland är det tur att man är uppvuxen på både rid och travsidan ;)
Idag red jag ut och galopperade och det var väldigt uppskattat från en väldigt pigg Simon =)

ursäkta lite sent svar, som sagt så är jag inte så ofta på buke längre :)

Det är min andra häst som är till salu, va lite innan en sväng på att sälja 06:an, så lite (mycket) velig i frågan har jag varit...vill ju igentligen ha kvar dom alla, dom är ju så bra på sina egna sätt. Problemet är att jag inte längre har egen gård utan står med alla inhyrda, i två olika stall ca 2 mil ifrån varandra. Så man är uppbokad på det ena eller andra hållet regelbundet. Fast många ggr är det ju värt det också, det är ju en livsstil som man säger. Känns nog lite extra motigt nu bara när man inte ens vet om den lille kommer tas bort eller inte.

Haft lite lydnadsträning (främst markjobb) med 06:an nu sista veckan o det verkar göra gott. Fått jobba sig trött mentalt. Imorgon kommer kiropraktor igen och checkar igenom honom.

Nåväl, ha det så trevligt så kämpar jag på med hästarna! Är hästvakt till en 4 åring under veckan också så har lite extra mkt att pyssla med... :)

KL
Så skulle jag iväg till ridhus idag. Allt var färdigt bara att ta ut hästen och göra iordning. Tittar på hennes framhovar och tycker att den ena ser "skum" ut. Hoppas att hon bara står djupt i ströt men ser när jag lyfter hoven att skon är borta.:cry:
Brukar inte ha problem med att hon tar av sig skorna men denna vinter har det hänt flera gånger.:(
Så nu är det bara att avvakta hovslagaren igen. Får prata med honom om jag ska ha boots på i hagen.:confused:

Wow vad duktig hon blivit:bump:!!!
Förstår att du blir stolt:)!
Blir så sugen på att hoppträna, jag med men nu får vi dressyra lite istället...

Oanki: Gott at hitta lite knep som manövrerar busfasonerna;)..

Avel: Nä, vad trist..å nyskodd var hon med va? Känner igen det där med att hoppas på synvilla eller hörselfel när man rider och det börjar klonka å skon sitter lite loss:crazy:.

*kl* Var iväg å träna..gick sådär, fast å andra sidan finns ingen rimlig möjlighet till så lösgörande ridning hemma så vad ska man begära?
Tränar ihop med en väninna numera, kul, fast det var nästan lättare att rida själv (bättre space och fokus då hästarna är ganska olika) men det kanske blir bättre..Är kul å tjöta lite före och innan.

Tack! Ja hon är en liten pärla, sanslöst okomplicerad och i måndags firade vi 1-årsdag hon o jag! Då var det 1 år sedan jag satt på henne för första gången!:banana:

Fast jag anser att träningar ska vara lite social samvaro också...:angel: Är ju så himla kul att träffa likasinnade o tjöta lite som du säger!
Träningen av våra bäbisar får ju bli det det blir just nu...jag tränar inte Majken för dressyrtränare för jag får ju välja lite vad jag gör med tanke på kostnaden, men tycker nog att hon utvecklats fast hon är sanslöst svår att sitta ned på i galoppen!:o

Avel; gud vad trist med tappsko igen! Men denna vinter har ju varit sanslös med sina väderomslag så det är kanske inte så konstigt. Eller också växer Rivica o har svårt att hålla ordning på fötterna?

oanki: Ja, det är bra att vara okonventionell ibland!:banana:

Men visst är det så, att det är skitkul med lite socialt:D..Det var ju därför jag frågade om hon ville träna ihop med mig och Poppsan..Här kommer en trälig film från träningen på den svåra skritten:crazy:..Åsså lite bilder då yngsta dottern fick sköta "motioneringen" i söndags..( Försökte få maken att fota mig å Loppan i lördags när det var kanonväder men konstigt nog var veden viktigare:D..)
32050561.jpg

32050562.jpg
[/IMG]
32050564.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=ZsjMWrCJNqk

Kunde tyvärr inte se filmen, datorn hackar och hackar.:mad:

Men fotona var fina, gillar din fux skarpt!! Bra att du behåller henne, du ska se att det blir en utmärkt mor-dotter häst så småningom.:)

Novali: Kan fortfarande inte fatta att du inte haft henne längre än ett år. Med tanke på hur de första bilderna såg ut på henne...
Trodde faktiskt du hade skrivit fel första gången jag läste när du köpte henne.

Kl
Idag har jag anmält mig till dressyrträning!!
Äntligen, känns otroligt spännande. Tyvärr var inte datumen klara än men troligtvis en gång i feb och en gång i mars till att börja med. Känns som det passar mig precis, med tanke på den lilla "tidsbristen" man lever med.
Blev genast sugen på att åka till ridhuset på fredag, ska nog skotta fram min transport imorgon.:idea:

Men jag såg videon o polly ni är så himla fina ihop! Men en liten detalj jag tänkte på...flytta fram höger skänkel lite till så får du in bogen. Nu har du skänkeln såpass långt bak så hon sladdar ut med rumpan lite, då tränger du lite med höger tygel o tar vänster hand ut mot ridhusväggen istället för att flytta in bogen...blir inte riktigt bra effekt som du gör för då spårar hon ännu sämre.
Men formen är kanon o med jämna mellanrum skrittar hon riktigt bra o gör jättefina halter!:bump:

happyrider: vad kul med tävling! Jag kommer neråt ditt i februari med....:angel:

Dottern passar ju perfekt på henne. Dröjer inte länge innan ni kan dela på henne mer på riktigt och då är alla dina problem lösta.:laugh:

Fick tag på hovslagaren, så ikväll skall alla skorna vara på plats igen.:)

happyrider: vad kul med tävling! Jag kommer neråt ditt i februari med....:angel:

Herregud, skrev jag tävling??
Det är bara en helt vanlig dressyrträning... Riktiga tävlingar känns väldigt avlägset, det är stort nog med en riktig träning.;)

Vart ska du i feb? Är det någonstans här omkring?

Tack för konstruktiv kritik:)! Jobbar med det och har mina "tics";)..
Men du tror det finns hopp för skritten??? Hoppas det iallafall så hon känns mer lösgjord och mjuk även i skrittarbetet..

*kl*
Idag=kallt som tusan å inge ridsugen men hon stod i går så, äh, upp på´na utan sadel och med täcket kvar för att ha lite stoppning iallafal ( har ingen barbackavänlig rygg )..
Nåja, det var riktigt mysigt, tog en skogstur och tom lite galopp..konstaterade att jag måste vara för ung för å ha så stora barn, he, he..Eller så är jag en rätt barnslig 38-åring:angel: för det är himla kul och hon är så fantastiskt bussig så det förgyller min kväll.
Nu till ridhus med stora dottern för hoppträning burr, burr..

Hon ser fin ut! Birk har också lätt att få lite trippig kort skritt, jag försöker växla mycket mellan lite längre tyglar och öka på steget (svårt utan att de börjar trava, men bra träning) och att korta ihop och försöka bibehålla rörelsen genom kroppen då. Han har börjat inse att man faktiskt kan skritta på i form nu också, och lite framåtdrivande betyder inte alltid trav..
Var ut en sväng idag, och Birk var pigg som en mört ! Han föredrar vänster galopp och kan knixa och byta en del när man galopperar, jag som är hypokondriker över mina djur tänker alltid att nåt är fel, och har funderat ganska mkt över galoppen. Idag blev det flera vändor högergalopp, och jag lyckades hålla den ett bra tag! Han är lite tittig i skogen, inte konstigt eftersom det ränner rådjur överallt och det är fullt med älgspår och då bryter han lätt av om han skyggar lite fast man håller om.

Avel: Typiskt med skon! Jag gav upp kampen mot tappskorna och drog av dem istället, och nu är det kallt och snö så det går finfint att rida på skogsvägarna..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama