Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Tack för länken. Verkade vara en vettig grej. Får se om jag kanske kan hitta i Sverige eller möjligtvis på Scandinavium. Lovade hovis dyrt och heligt att låta bli djupsnön ett tag så att skon sätter sig. Han satte den tight, ingenting sticker ut.;)

Novali, det blir ingen film på lösshoppningen då jag åker själv och får springa som en dåre för att släppa hästen och sen vara vid slutet för att ta henne.:o
Blir rena motionspasset för mig. Tror bara att det blir två hästar totalt i Rivicas grupp.

Min lilla häst är bara bäst!:love::banana: In i 95 cm, med allt vad virrig framhoppning och högtalare innebär! Men who cares sa Majsan, bara jag får hoppa! Å det gjorde hon som en liten radiostyrd kanin...skuttade över lätt som en plätt o det var bara att åka med...fick med sig en frambom när vi kom lite nära en oxer men för övrigt felfri!

Jag är såååå nöjd med min lilla häst!:bump:

Avel: det förstår jag att du inte hinner med! Får bli en annan gång!

Jag är "impad", ser lika fint ut som vanligt och det där med att du slänger dig fram, jag har sett värre...:)

Är själv stolt som en tupp idag. Har varit i ridhuset och ridit och fixade detta helt själv. Är såå skönt när man slipper vara beroende av någon annan när man ska iväg. Min snälla, fina häst är så cool och kliver på och av transporten som om han aldrig gjort annat, och då är han inte körd sådär vansinnigt många gånger i sitt liv...
Ridningen gick helt ok med tanke på hur lite markarbetsriden han är nu det sista. Fin bjudning och stadig i formen, endast i galoppfattningarna rätar han ut sig några steg men är relativt lätt att forma till igen.
Flyttade undan några steg i skritt och det gick sådär.
Vi har mycket att jobba med men NU är vi pågång!!!:banana:

Ser så enkelt ut. Du bara står i lättsits och så guppar ni över alla hinder. Önskar jag kunde göra likadant.;)

Var iväg på löshoppning. Hästen var heltokig. Var 5 hästar i gruppen så det blev lite väntan och i början var hon tvungen att rusa runt och uppföra sig illa när de andra skulle hoppa. Nästan omöjlig att hålla.:(

De första vändorna hade hon högt huvud och hoppade inte så bra med ryggen men när hon lugnat ner sig och blev tröttare åkte huvudet ner och ryggen arbetade bättre.;)

Hade två räcken och en oxer som de fick hoppa. Blev rekommenderad att komma tillbaka nästa vecka så hon får in tekniken bättre.

Jag såg er!! :D Kom precis när unghästklassen höll på att lida mot sitt slut och visst gick där en liten brun häst med stora öron in på banan :p

Majsan har blivit SÅ FIN ju! Det såg plättlätt ut när ni skuttade runt, fin pålle har du där :)

Red min bruna virvelvind i de två andra klasserna, det var häst överallt... fick ovationer från läktaren för att jag överhuvudtaget lyckades kontrollera honom :angel:

Åh, vad kul att det gick så bra!
Otroligt vilken utveckling på den lilla skruttan du köpte..
Stor eloge:bow:!

Första tillfället var någon gång i feb, var inte riktigt klart än.

Glömde tala om: Jag tog ridborgarmärket idag:D:D, allt för att stödja klubben...

Men SKOJA??? Var du där? Jag kollad aldrig några listor eftersom jag skulle rida första klassen. Vi satt på läktaren sen o tittade på en bra bit av 1-metersklassen, red du i avd B? För den såg inte jag.
Javisst har hon ändrat sig? O hennes inställning kan ju få även en hästrädd människa att börja hoppa!:D

happrider: Vad roligt att han är så snäll att köra! Å kul att få lite fast mark under fötterna o börja rida lite "på riktigt"

Avel: De har slutat löshoppa så här hemma, dvs med flera hästar inne samtidigt, för det blev så stressande för de som väntar. Numera får man en fast tid istället.
Men kul att hon skärpte sig o du får tvinga dottern att följa med nästa gång o filma!

Tack polly, ibland glömmer man ju hennes bakgrund o tycker det går lite långsamt fram om man jämför med andra så det är bra att bli påmind!:idea:

Undra var Tessalonica håller hus?

Här är jag :D Kul att du saknar mig Nova. Har problem med synen vilket har blivit värre nu sedan årsskiftet så jag får inte sitta vid datorn mer än jag gör på jobbet. Men jag är inne och läser varje dag ändå.

Avel;
Jag sadlar också längre bak, dels för bogfriheten och för att få ett bättre sadelläge. Dessutom upplever jag att hästarna gillar det bättre, hade jag med gjort eftersom de får mer rörelsefrihet.
Känner igen det där med löshoppningen, mina blir också helt galna när man är fler hästar i ridhuset :) Och vilken otur du haft med tappskor, det kan inte vara så att hon växer lite nu och inte riktigt har koll på benen?
Förresten, var du och Sara på Rean i Kungsbacka, Svensk Ridsport? Tyckte jag skymtade Sara när Ni gick ut..

Happyrider;
Kul att komma igång med träning igen, hoppas att du hinner få lagat bilen tills dess. Min krånglar inte så mycket rent motormässigt, men mannen i huset här hemma kanade ner för en isig backe och resultatet av det blev en förstörd bakdel..och så mitt rådjur fram.

Novali;
Stort Grattis till dina fina rundor! Kul att det går så bra! Hon ser verkligen ut att älska hoppningen.

Jag har ett litet dilemma...Tycker det är så himla svårt med försäkringar, i veckan ringde de och frågade om jag vill lägga om försäkringen i samband med 5 år på Rosie, motiveringen "Hon borde ju vara värd mer nu..." Jo visst, det är hon ju, men...

Hur tänker ni, har ni beloppen i förhållande till vad ni betalt för hästen eller är det rent känslomässigt värde? Jag har ju inte betalt särskilt mycket för varken Rosie eller Bulan. Hur fanken sätter man ett värde på sina bästa vänner??

Visst var vi på rean i torsdags. Synd att vi inte såg dig. Hittade två billiga täcken.;)

Alla våra hästar är bara veterinärvårdsförsäkrade och den gamla A2 försäkringen (liv). Har inte råd att försäkra dem i A1. Har samma liv belopp som vi köpte dem för. dvs det jag betalade för Rivica när hon var knappt 3-år. Kommer inte att ändra beloppet bara för att hon blir äldre.:(

Jag köpte också två täcken. Fick bli stalltäcken, Superfina, tyvärr är det bara för mig att inse att "lilla" Rosie inte är 135 längre så Bulan fick två täcken. Rosie får sitt när mässan kommer.

Jag ska helt ärligt säga att jag inte vet om jag har A1 eller A2, har Dina försökringar och tror inte de har den delningen. Min farfar jobbar där så han fixar allt sådant. Jag har dem vetförsäkrade samt livtotal tror jag det heter. Vet att om det blir så att jag måste avliva dem så får jag ut summan jag har försäkrat dem i.. Rosie kostade ju inte mer än 18 700kr och Bulan 25 000kr, så det är ju väldigt svårt att sätta ett värde på dem. Jag har båda i 30 000kr liv och vet 120 000kr tror jag...

Vad har ni gett för era? Det kanske är en känslig fråga?

A2 innebär att jag får ut pengar om de måste avlivas pga kolik, benbrott eller liknande men inget om det är en långvarig hälta som inte går att bota. Har mina i Agria. Kollade med Dina Försäkringar eftersom vi har huset där, men det var svårt att flytta över gamla hästar som har haft skador. Rivica hade just då problem med en tandrot så hon var inte heller intressant. Tror annars att de var billigare.

Har utökad veterinärvård så det ska räcka till en buköppning på Rivica och Saras. Den gamla har lägre för henne kommer vi inte att öppna om det skulle bli aktuellt.:crazy:

Det där med försäkringen är ju lurigt, och framför allt skitdyrt om man ska ha de livförsäkrade :(

Jag köpte min tjej för 45 för 3 år sedan nu, startade med en livförsäkring på 50 och vet för 60. Året efter (tror jag det var) så ville jag höja vet till 120, 60 är ju trots allt inte mycket om det händer någonting värre.
I samband med det så gjode dom om försäkringen och det var MYCKET dyrare än innan.
Det slutade med att jag helt enkelt tog ner livförsäkringen till 5 tusen (annars fick jag inte ha kvar dolda fel försäkringen), höjde vet till 120, tog en begränsad liv på "resten". Nu kostar den mig 5600kr/år

Jag tycker det viktigaste är en ordentlig vet försäkring. Pengar vid dödsfall är inte viktigt för mig, jag får ändå inte tillbaka henne om någonting händer. *gud förbjude*

Men det där är ju en smaksak och ja, de är ju bra att man kan välja. Synd bara att det ska kosta så enormt mycket....

Skönt! Jag började undra var du var...men inte kul med synen?

Ang försäkring så höjer jag varje år men förutom A1 så har jag en tävlingsförsäkring på mina hästar, har Fo****am som bolag. Den höjer jag varje år men låter livvärdet stå. På det sättet får jag en mer heltäckande försäkring än bara A2.

Vad innebär en tävlingsförsäkring?
Såg att jag betalar 1270:- / månad för våra tre hästar. Mycket pengar.:(

Haha, tack så omtänksam du är :) Nope, den är ingen höjdare, kommer troligen bli ordinerad till ögonkliniken och då är det typ samma operation som man gör på gamlingar som har starr.. :/ Jag är ju inte sååå gammal, buhu.. Man byter ut linsen osv, BLÄ! Det orkar jag inte tänka på.

Undrar precis som Avel, vad är tävlingsförsäkring? Typ användbarhet i tävling då? Jag betalar 576kr/månad för mina två, tycker det är helt okej faktiskt med tanke på mitt försäkringsläge

Kul att höra från dig Tess!! Ledsamt med dina ögon, verkar jobbigt, men kul att du hojtar in å följer oss ändå:).
Ang försäkring så håller jag med att det är lite meckigt..
När jag kollade över utgifter barn å hästar å träning och hela faderullan då jag nojjade som värst hur jag skulle göra för att få ihop allt så kollade jag lite extra över vad jag betalar för popplan..
Hoppsan:o! 900 i månaden då jag lagt till en extraförsäkring för buköppning m.m.
Ska se över den..
Har henne i A1 50.000 och det fördyrar också så jag ska sänka nog den och plocka bort extran.
Skönt att fler tycker det kostar på att försäkra. Det viktigaste är ju att kunna ge en bra veterinärvård. Att ha henne i hennes rätta värde finns ju ändå inte:angel:..

Idag to the trainer..hoppas det går bra..Snorhalt ute dessutom, suck..
Men vill ju vara med på cr i dressyr den 13 februari så det är bäst att ligga i hi, hi..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 739
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel