Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Osteopaten var ute och kollade pa Joey i tisdags och det visade sig att han har en twisted pelvis (sv???), troligen uppkommen genom hoppningen, och

Måste ju vara vad de svenska ET kallar för roterat bäcken.:)

kl

Det var ett tag sedan jag skrev här, men här kommer en uppdatering.
Doris och jag har tränat på. Eftersom jag jobbar dagtid blir det ridhuset på vardagskvällarna och ut på helgerna. Längtar tills isbanan vi har här i Uppland försvinner och kvällarna blir ljusare. Jag har dock tur som fått fatt i en underbar hjälpryttare som rider ut med Doris i dagsljus varje måndag.

Lite roligt var det att Doris bara någon dag efter nyår visade ny styrka och har nu mycket lättare att flytta över en del av vikten på bakdelen. Hon ligger inte alls så mycket på bogarna längre:banana:. T.om. tränaren var överraskad, och mycket nöjd. Vi skojade lite om att det märktes att hon fyllt 5:D

Men på träningen i lördags visade Doris att hon är en tänkande individ. Vi har övat skänkelvikning på hörnlinjerna och hon började förekomma mig. Oj vad sur hon blev när jag helt plötsligt red rakt fram, eller vände åt höger ist. för vänster. Började galoppera på stället och tramsa. Så nu måste vi träna på att hon ska lyssna på mig och inte tänka själv. Och jag får inte bli arg eller uppgiven utan bara ignorera...

Nu är lilla hästen vaccinerad och ska vila i 14 dagar, Vi passade på att väga henne när vi var hos vet. och hon väger 624kg! Hur ska det bli när hon är i full träning och ordentligt musklad? Tur att jag tagit e-körkortet!

Hur hög är din häst? Låter som en maffig bit.;)

kl

Men på träningen i lördags visade Doris att hon är en tänkande individ. Vi har övat skänkelvikning på hörnlinjerna och hon började förekomma mig. Oj vad sur hon blev när jag helt plötsligt red rakt fram, eller vände åt höger ist. för vänster. Började galoppera på stället och tramsa. Så nu måste vi träna på att hon ska lyssna på mig och inte tänka själv. Och jag får inte bli arg eller uppgiven utan bara ignorera...

Nu är lilla hästen vaccinerad och ska vila i 14 dagar, Vi passade på att väga henne när vi var hos vet. och hon väger 624kg! Hur ska det bli när hon är i full träning och ordentligt musklad? Tur att jag tagit e-körkortet!

Å en till med egen vilja och skalle ;) Jag får ofta höra att min häst har mycket skalle, men än så länge så är det inte mer än jag bemästrar i alla fall och hon är himmla trevlig för det mesta så jag är nöjd. Det är ju lite roligt också att märka och veta att dom tänker själva också. :laugh:

624kg, hur hög är hon? Ett halvblod??

Det värmer att du säger så...
Men jag har en väldigt dålig koordination och pinsamt problematiskt å hålla reda på sittbenen osv.
Skönt därför att få instruktörshjälp:).
Sedan är det att kostnaderna blir lite stora när man vill att barnen ska ges möjlighet till mer ridundervisning också.
Men en vacker dag kanske det står en fux i ditt stall åsså stjäl jag med en liten brun för som du beskriver henne så verkar hon vara en utmärkt mor & dotterhäst både storleks och temperamentsmässigt:D!
Loppan är snäll men väldigt framåt, vilket iof är kul, tycker jag..men frågan är hur många år det dröjer innan man kan våga låta äldsta dottern rida mer???
Sedan känns det lite tråkigt att inte kunna satsa så mycket som möjligt nu, blir kännslan av att bara stå och stampa..
Vi får se vad som händer..svider i hjärtat..

*kl*
IDAG ska jag iväg och träna iallafall, blir kul! Spännande att se hur hon funkar..
Tänkte faktiskt nämna mina problem och funderingar till tränaren..Varit i kontakt med en tjej som söker häst och som tränat för "min" tränare också..

Ha ha ja DÅ skulle jag bli mäkta förvånad om det stod en liten fux i Majsans box!:D Men Majken skulle verkligen bli en jättfin mamma-dotter häst, hon kräver inte så mycket o är alltid lika snäll i alla lägen.

Men de brukar ändra sig med åren för Grå var också så fruktansvärt lättriden o snäll för alla när han var ung. När han blev mer utbildad o känsligare för hjälperna så märkte jag att orutinerade ryttare med obalans inte så lätt klarade av honom! Han blev lite stressad av gas-broms signaler samtidigt eftersom han lärt sig att svara snabbt...samma grej hände en gång när jag skulle sälja en häst jag fött upp, jag tyckte han var superlätt att rida, käck o framåt men ändå lydig. Det kom 2 st riktigt obalanserade spekulanter o jisses frid vilken monster häst jag då ägde!:eek: Han sprang i 190 knyck runt runt i ridhuset med dessa 2 så jag blev nog lika rädd som dom...:D

Men iaf polly, du ska givetvis göra som det känns bäst för plånbok o sinne men jag kan inte låta bli att peppa dig iaf!;)

:D!
Nä, å jag kan inte påstå¨att jag hade min tränares fulla stöd för mina ideér heller..hon tyckkte det var synd:cry:..
Fick dessutom frågan om jag ville vara med i div3 laget..
Vi får se, kan ju ta gul annars, moha-kör GI stenhårt så han inte bryter ihop.

:love:vad käck hon var idag ändå efter vila ochh lull...
Provade lite förvänd också och jobbade lite öppna, tycker hon kör överkurs.
Man vill ju bara träna mer å mer..

Gör ingen förhastat bara utan tänk efter noga.

KL
Red i paddocken och underlaget var verkligen slipprigt av 1 dm packad blötsnö. Borde ha rejäla snöbroddar för att få fäste. Hade bara pyttesmå isbroddar i. Fick träna övergångar för att få något gjort, skritt, trav, skritt.
Glad att det gick att rida i alla fall.:laugh:

Jag och Simon skulle ut på en långtur i det fina vädret men han hade lyckats få av sig 2 skor i hagen! Som jag dessutom inte har hittat i djupsnön :/ så nu får jag vänta till torsdag då hovslagaren kommer innan jag kan rida han. Vi tränade lite trickträning istället och han är väldigt lättlärd! Så snart kanske man har en häst som sitter fint på komando ;) Om han fortsätter tappa skor i den här takten...

Ååå vad det låter kul att träna...
Förvänd galopp, det låter nåt det... Själv är jag glad om vi lyckas fatta rätt galopp.:)
Jättekul att det går så bra för er.
Tror du inte du skulle sakna det här något fruktansvärt om du lämnar bort henne? Absolut inget ont om din gule, men tror inte du kommer känna samma tillfredsställelse, eller?
Men givetvis ska du göra det som passar dig bäst. Hellre låna ut än sälja...

Min pålle har vilat i 2 dagar men imorgon hoppas jag kunna ta några varv på ridbanan, om det försvunnit tillräckligt med snö vill säga...

Oanki: Låter roligt med trickträning. Vad lär du honom?

Precis som du skriver så självklart får jag nog knappast samma tillfredställeslse på fjorden, han är jättemysigt och livet med honom är gult och glatt och också ganska okomplicerat men det går ju inte upp mot den glädjeruskänslan när man gjort något bra på Loppan.
Jag var väl lite fundersam och nedstämd på ett sätt igår, speciellt som det hade varit kul att vara med som "den felande länken" i ett lag, jag som inte tävlat tidigare;).
Kul med den gemenskapen då det är en annan 06-a med som en .

Har världens bästa make:love:, han tycker jag ska köra med min så får barnen lite enklare alternativ med att dela varannanvecka i en ridgrupp. Dom är ju inte lika hängivna "hästtjejjer" varje dag då kompisar lockar m.m..Så i nuläget avvaktar jag.

Angående galoppen var jag förvånad själv..det svåra var ju att på rakt spår, iof sig lite innanför, fatta "fel" galopp. Är nöjd att hon kunde det, känns som att fattningarna iallafall är befästa. Fast jag har å andra sidan skitsvårt med halter och att få henne att bjuda fint mot bettet och jobba genom kroppen i skritt:confused:..

Tack och lov för maken:bow:
Verkar vara en förståndig "gubbe".
Skönt att du bestämt dig för att ha henne kvar.
Rida i laget låter fantastiskt kul. Vilka klasser rider man i div. 3?

Oanki: Låter roligt med trickträning. Vad lär du honom?
Just nu tränar vi på "cirkusbuga" som det så fint kallas när dom har huvudet mellan frambenen och bugar. Också tränar vi på Smile, vilket är att flemma på kommando =)
Det är faktiskt väldigt lätt att lära dom, ta en godisbit mellan fingrarna och peta på mulen så att dom drar den uppåt och försöker fånga godisen mellan fingrarna.Beröm med godisen så fort dom drar mulen uppåt. Tillslut behöver man bara peka med pekfingret så flemmar dom =)

:rofl::rofl::rofl: Vilken otroligt kul bild!

KL

Var i ridhuset igår med Majken o den tanken hade hela resten av ridklubben tydligen också...ett tag var det 10 hästar samtidigt o nog för att vi har ett stort ridhus men...min lilla häst skötte sig som vanligt o bryr sig inte ett dugg om andra. Efter lite pyssel lyckades jag få loss henne riktigt bra men fortfarande enormt svårt att få ut halsen ordentligt...suck. Men fattningarna gick över förväntana o galoppen var riktigt bärig för att vara hennes galopp!:bump: Hon är ju byggd som en dragster så det är inte så lätt...:cool:

*kl*
Nu har sadelprovaren varit ute och kikat på min dam. Visade sig att min magkänsla stämmde och det känns bra. Dvs hoppsadeln som förut rullade lite har ju sista tiden legat riktigt still och kännts helt okey. Den satt perfekt, och det var ju skönt att höra. :laugh:

Sen min dressyrsadel har ju börjat rulla och den visade sig vara för vid, men det är en äldre appalosa och den går ju att värma om så den tog han med sig för att värma om. För i övrigt så passade den också bra och stoppningen var inte i behov av justering heller så det var en riktigt bra kväll.

Sen fick jag tips på hur jag skulle kolla sadlarna var 3:e månad för att se om/när hon musklar sig och växer att sadlarna sitter som de ska.

Passade på att ta en tur i ridhuset efteråt eftersom vi ändå var där. Gick ganska bra, var stadig och fin i formen i skritt och trav, galoppen var sådär. passade på att rida serpentiner med skritt halt övergångar och skritt trav övergångar och det fungerade riktigt bra efter ett tag. Men det kräver lite övning och påminnelse för att få henne allert på frammåtdrivande hjälper. ;)

Kan bara hålla med. Det verkar vara en bra maken du har.:D

Låter ju spännande att rida i lag.;)

KL
Blev dressyrträning igår och det gick tom sitta ned i traven utan att hon blev för spänd. Känns som om vi börjar hitta tillbaka till där vi var före jul nu.:laugh:

Har bokat att "kiropraktorn" som går över Saras häst ska titta på henne också på söndag. Kan kan även se att sadeln är ok, men när jag kollade och försökte göra som i filmerna så ligger den bra.

Jag vet inte riktigt vilka klasser.
Tror faktiskt det är lc1 men får ta reda på vilket:D.

Idag blir första träningen för yngsta dottern i dressyrgrupp med gul, hoppas hon inte blir för biten;)..

*KL*

I måndags var jag och min Blomma med på en ridlektion borta på klubben. Var 6 hästar i ridhuset totalt (20*40ridhus). Prinsen var pigg som en spigg till en början men skötte sig toppenbra! Kikar lite på de andra hästarna men säger ingenting. Känns att han blivit starkare i kroppen under vintern. Han sitter ihop mer i sina rörelser och takten har lugnat sig lite. Helnöjd med min underbara lilla ponny :love:

Idag var vi ute på en tur längs vägarna. Snön har smält bort rätt bra på de flesta ställena där det är skottat så det går rätt bra att rida där nu. Höll oss till skritt och trav. På slutet slappnade han av riktigt fint och frustade lite. Jag börjar mer och mer komma på hur jag ska förhålla mig till honom. Han är så enormt känslig att minsta lilla stressreaktion hos mig överförs direkt på honom och han blir spänd. Snacka om att man får jobba med sitt eget inre liv lugn när man har en sån häst :angel::o

På fredag får han skor, på tisdag ska vi hoppträna för andra gången i hans liv och igår ringde jag och bokade besiktning, mätning och chippning inför våra tävlingar och utställningar som vi ska försöka komma iväg på i år! Jag är verkligen taggad inför det här året, hoppas det kommer bli ett toppenår! :idea:

knapplån

jag är väldigt oaktiv här på bukefalos nu för tiden (känns faktiskt skönt att ta sig tid till annat än internet :angel: för jag har inte mkt tid till att sitta inne längre,,,pust hästarna tar verkligen all min tid just nu) men slänger in en snabbrapport.

06:an har haft vintervila, och dessutom kommit in i en trotsperiod. Så han är vild! tom för vild för att vara med i hoppgruppen så han är utplockad från den tillsvidare o ska träna privat för tränaren tills han lugnat ner sig. På ett sätt är jag glad för all den nya energin för han har verkligen kommit ur den där unghästlojheten som dom kan få och är nu MKT framåt. (jättefin att rida!) Lite för mkt ibland men okey...det går väl över när vi kan aktivera honom mer i vår, han tar det fortfarande väldigt lugnt. Rids i snitt ca 2 ggr/vecka o markjobbas lite utöver det men vilar resten. Hade kiropraktor ute igår som knäckte rätt honom lite efter hans växtperiod (kiron tyckte dock han såg fin ut!) och vi kör på lite massage o några dagars vila nu, sedan igångsättning och kiropraktor igen, sedan får man väl ta tag och börja sätta igång på allvar inför våren.
Är bara så svårt att hinna med allt just nu känner jag. Min 2 åring har ramlat i hagen och fått fraktur bak och han har ett halvår på sig att bli bättre, eftersom ahn har boxvila så vill man ju tillbringa mkt tid med honom så han inte känner sig ensam, stackaren! den andra hästen ska väl ev. säljas (fast jag vill igentligen inte) men har man inte tid så får man skapa sig tid på ngt sätt. Phu..

lycka till mer era 06 or så hörs vi väl igen om ett par månader.

Senast ändrad av en moderator:

Tråkigt med din tvååring, hoppas verkligen att den blir bra. Men boxvila låter inget vidare för en så ung häst.

Vilken var det du skulle sälja, 06:an?

Kl
Hade ju planer på att rida lite på ridbanan idag men då har det givetvis frusit på så hela banan var stenhård och knögglig.
Blev istället lite klättring och en skogsrunda. Är såå less på denna ridning vill ju komma igång och träna och jobba lite mer...
Men vem vet detta kanske är den optimala igångsättningen, massor med skritt, mycket klättring och en del plumsning.
Jag kanske har en superstark och muskulös 5-åring i vår.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 735
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30