Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ja så är det nog (till viss del i alla fall :))

Idag däremot hjälpte det varken med 2 eller 6 brodd när jag red. Skulle trava i skogen men pållen kom utanför "spåret" och trampade av sig en framsko i den djupa snön,:(.
Tur att min hovis kommer på fredag.

Mötte även två plogbilar/ traktorer på en smal grusväg, pållen blev mycket spänd men efter lite övertalning gick han förbi. Duktigt gjort av en häst som knappt sett en personbil i rörelse.:)

Usch då..tråkigt när dom trampar av sig dojjorna.
Men vad duktigt att han var så cool för plogbilen:)! Skönt när dom är vettiga i huvudet och tar det bra, underlättar så mycket.

*kl* Försöker rida på här hemma och tycker det går rätt så hyffsat.
Hon har varit väldigt "fluffig" och stor i traven, nästan så jag har problem att hinna med i lättridningen, känns som att trava i snö fast vi rider på vägen;).

Körde bara i padocken idag men den är ju lite krympt för tillfälllet och det är lite spooky underlag så det får bli gga kravlöst där också.
Längtar inomhus men vete 17 om det går att komma iväg på träningshelg då dom visar snö eller regn nu till helgen, suck:cry:...

kl.
Forts. ang. bockande häst.

Kom på att jag hade ett travhuvudlag med uppkäk. Så nu har jag ridit med det 2 dgr och än har han inte gjort ngt försök till bockning. Han fick springa lös på ridbanan först för att upptäcka att när han bockade så kändes det obehagligt i munnen. Jag har fäst uppkäket med krokar i bettet. Först hade jag stången i munnen men det blir ju både bett och stång så jag tog bort den och nu sitter uppkäket i bettet och löper över nosryggen genom pannband, nackstycke och till sadeln där jag fäst det i sadeln i ett longeringsdelta. Jag har det inte så hårt utan han kan skritta avslappnat men det känns om han kör ner huvet o bockar.
Håll tummarna för oss.:p

Har både provat guldskor ridmodell med 4 brodd och gillar dem väldigt bra. Enkelt, inga broddar som släpper. Nu har jag vanliga järnskor med 4 brodd o snösula. Har inga problem med fäste på is. Is kan vara ok att trav på, mer svikt i is än andra hårda underlag. Naturligtvis inga långa sträckor om inte hästen är van att gå på hårt underlag. Har kört travare på isbana på sjö, bra fäste och svikt.

kl.
Forts. ang. bockande häst.

Kom på att jag hade ett travhuvudlag med uppkäk. Så nu har jag ridit med det 2 dgr och än har han inte gjort ngt försök till bockning. Han fick springa lös på ridbanan först för att upptäcka att när han bockade så kändes det obehagligt i munnen. Jag har fäst uppkäket med krokar i bettet. Först hade jag stången i munnen men det blir ju både bett och stång så jag tog bort den och nu sitter uppkäket i bettet och löper över nosryggen genom pannband, nackstycke och till sadeln där jag fäst det i sadeln i ett longeringsdelta. Jag har det inte så hårt utan han kan skritta avslappnat men det känns om han kör ner huvet o bockar.
Håll tummarna för oss.:p
haha smart! Jag tänkte göra samma sak med shettisen men jag visste inte hur jag skulle fästa käken, smart tänkt med deltat!:idea:

Gällande det här med brodd eller inte, smaken är som baken :D Vi gillar olika helt enkelt, hos mig så har vi haft två ordentliga vintrar nu men aldrig haft problem med det, men ska absolut prova guldskor och se om det är någon skillnad, blir väl till nästa vinter... Går de att värma i ugn???!?

KL

Åkte ju till ridhuset igår. Efter i söndags hade jag inga förväntningar på att Bulan skulle samarbeta övh. Hon i princip vägrade ju gå på transporten sist och har väl kommit på att jag anv använder linan som en förlängd arm. Igår var hon lite tveksam så jag testade ny taktik, morötter och så gick jag in i transporten så långt grimskaftet räckte. Hon gick upp med alla benen på rampen men att gå in gick inte. Tillbaka på backen och då lade jag linan runt rumpan och vips står hästen i transporten. :) Kunde inte gå smidigare.

Väl i ridhuset hade vi sällskap av en liten ridponny hingst. Hon var stretig och ovillig till en början. Varje gång jag ridit henne så har hon inte riktigt tagit stöd och aldrig trampat på mer än några få steg varje pass. Efter uppvärmning idag så var hon precis så men så helt plötsligt så suger det tag i yttertygeln och hästen flyger fram, kändes som om hon inom sig skrek "JAG KAN, KOLLA MATTE, JAG KAN!!!" Hon jobbade på riktigt bra och det var UNDERBART att sitta på, vilken härlig trav hästen har när det stämmer :D Släppte i bägge varven och av frustningarna som kom så kan jag nog sammanfatta det som om det var väldigt skönt :)

Var så himla nöjd efter passet så jag bestämde mig för att åka hem, trots att Rosie stod i transporten. Vet ni vad som händer då, hon bara går rakt in i transporten!!!! :D Det gjorde min kväll igår. SUPERNÖJD över min nya lilla pålla

Så roligt att det gick så bra. Klart att du var nöjd med din nya häst.;)

Tessalonica; Å så härligt det låter! har ju samma procedur med min fröken och lastningen så jag vet verkligen hur nöjd och glad man blir när dom bestämmer sig för att helt plötsligt bara gå rakt på och stå så nöjda så :laugh:.

Happyrider; skönt att kunna möta traktorer och annat på småvägarna, speciellt nu när det är halt så vill man ju inte att dom ska fjanta runt!

Var i grannens lilla (20*40) ridhus igår. Det var verkligen ingen dans :grin:, stel som en pinne var hon. Viftade med svansen och hötte med bakbenen... Försökte verkligen få henne att mjuka upp och släppa efter lite och efter 20 minuter (35 inkl. skritten till ridhuset) så var det i alla fall hjälpligt så vi kunde göra lite av det jag tänkte mig för dagen. (öva skänkelvikning).

Det var som hon stått en evighet utan att röra sig. Men då har hon tränat fre och lör (då var hon så mjuk och fin), skrittat ut på lång tygel på södagen och sen stått mån och tis, så detta.... det har ju blåst regält de senaste dagarna så dom har kanske bara stått och tryckt i hagen. Är det vanligt att dom är så "kännsliga"? Jag har ju märkt det innan att hon går som bäst om hon fått gå dagen innan också. Men dom rör sig ju i hagen och är ute från tidigt på morgonen till sena kvällen.

Ikväll kommer i alla fall hovslagaren sen så kommer sadelprovaren på tisdag nästa vecka, det ska bli spännande. :)

Min var också fruktansvärt stel idag på träningen. Hon blev inte heller riden igår. Blir lite varannadags ridning nu pga vädret. Behöver nog lite mer regelbundenhet för att hålla sig mjuka och fina.:(

Tittade igenom filmerna om sadelprovning som nån rekommenderade här. Var väldigt informativa. Försökte kolla hur sadeln låg på Rivica och kom fram till att den ligger ok.:)

Funderade på att låta en massör gå över henne med Biolight men blir lite fundersam då Novali inte tyckte att det hjälpte. Får kanske hitta något annan.

Jag fick rådet av en equi-terapeut tidigare att unga ston var känsliga för att bli kalla, hon tyckte att jag skulle "täcka" henne mer. Och om det varit blåsigt så kanske det behövs. Nu vet inte jag om din redan har täcke.

KL

VEM har varit hemma hos mig med trollspöt??!?? :D Alltså jag vet inte vad som hänt men mina damer har gjort en helomvändning sedan det usla passet jag hade med dem förra veckan. Mina små änglar :) Bulan var det bara lite rörelse som gällde idag efter gårdagens guldpass. Gick lika bra idag. Superkul! För att inte tala om Rosie, gick som en klocka och lyssnade kanonbra. Hade lagt upp ett litet pass i huvudet innan och bland annat låg början på skänkelvikning med där. Har inte riktigt visat henne den vägen ännu men öppna och sluta finns lite i varje pass med hjälp av väggen. Hon tog dem inte perfekt men gisses vad hon kan mycket som jag inte tror :) Jobbade även på galopp från skritt först sedan stillastående. Mest för att jobba startmuskeln.

Är såååå nöjd med mina flickor idag!!!

Fast var annan dag brukar jag rida och det brukar i alla fall funka bra, Rider du din varje dag annars? Tänkte på detta"Hon blev inte heller riden igår. Blir lite varannadags ridning nu pga vädret. Behöver nog lite mer regelbundenhet för att hålla sig mjuka och fina."

Hur ofta rider ni andra era kusar? Jag tänkte jag skulle försöka komma upp i fem dagar i v. nu snart. (Men sen beror det lite på väder och ork med :o)

Jag fick rådet av en equi-terapeut tidigare att unga ston var känsliga för att bli kalla, hon tyckte att jag skulle "täcka" henne mer. Och om det varit blåsigt så kanske det behövs. Nu vet inte jag om din redan har täcke.

Så ston skulle vara kännsligare? Det har jag inte hört. Fast jag har ju bara hållt mig med killar annars ;).
Hon hade täcke på sig både mån och tis. Men på måndagen så sa dom att det skulle bli plus grader och då fick hon ett ofodrat täcke bara, så då kan hon ha varit lite kall. Inte så att det märktes på henne vid intag dock.
Sen på tisdagen så hade hon sitt vanliga amigo 200g med hel hals. Då är hon verkligen varm under om man sticker in armen och känner på henne.

Har annars uppfattningen om att hon klarar kyla mycket bra. Har bara varit med om att hon fryst så hon visat det en gång och då hade hon på sig ett regntäcke som jag tvättat och naturligtvis så hade det regnat hela dagen och täcket läckte som ett soll. Då var hon GENOM blöt och skakade när jag tog in henne. (då känner man sig verkligen billig som hästägare :crazy:)

Jag brukar rida henne ca 5 dagar i veckan och då är oftast två i skogen.
Förra veckan red jag lektion på tisdagen, sen planerad vila onsdag, snöstorm torsdag vila, 20 min i djupsnö fredag, vila lördag pga regn, skritt i skogen söndag, vila måndag pga oridbar paddock o halt, lektion tisdag.
Tycker inte det var en bra vecka.:( Måste ju rida henne mellan lektionerna så att de inte blir för ansträngande för henne och så hon hålls mjuk och fin.

Bara det blir bättre väder så vill jag få lite mer regelbundenhet i ridningen.;)

Det behövs nog inget trollspö när de har en matte som är så noga och ambitiös med sina hästar.:bow:
Jättekul att ni gör framsteg!!
Hos mig händer däremot INGET med ridningen. Kan inte komma iväg någonstans och det enda som är ridbart är de plogade vägarna. Känns lite tråkigt just nu...

Jag rider min häst 3-4 ggr i veckan nu och då bara i skogen. Försöker lägga in klättring en gång i veckan. Men så fort väglag och underlag blir bättre är ambitionen att rida 5 ggr/ vecka och att försöka få till ridhus/ träning åtminstone varannan vecka.

Men TACK, :)

Jag rider tyvärr, måste jag väl säga enbart i ridhus på veckorna. Det är bäcksvart när jag kommer hem och vågar inte ge mig ut då, däremot blir det två turer med dem båda på helgerna. Har ju precis kommit igång nu efter vilan men målet är ridning ca 4-5ggr i veckan med bägge.

Exakt så jag har haft det själv nu och då är det väll inte så konstigt att hon är stel när man tänker efter. :)

Tessalonica; Jag är imponerad över att du orkar och hinner hålla igång två kusar, en annan hinner ju som du ser inte ens med en.....

Men i helgen ska vi montera ihop sista på min nyrenoverade transport :bump: sen blir det i alla fall lättare att ta sig iväg till ridbara ställen oavsett väder (nästan) och det ska bli så kul!!! :laugh:

Tessalonica; Jag är imponerad över att du orkar och hinner hålla igång två kusar, en annan hinner ju som du ser inte ens med en.....

Den som ändå bara hade två :p Jag har fyra att hålla igång :crazy:

Å andra sidan är tre stycken födda 07 och en 06. Men när jag läser trådarna skulle 06an passa bättre i 07 tråden ;) Hon är lite efter, det beror inte på att jag inte haft tid utan för att hon har behövt "landa" mentalt :)

Tessalonica: Håller med, gud vad ambitiös du är med dina bägge å vad kul att det går så bra och att även Bulan motsvarar dina förväntningar:)!

Försöker faktiskt också hålla igång ca fem dagar i veckan, men med betoning på försöker:D.
Red ut idag i svagt månsken, avsaknad av pannlampa;), men snön lyser ju upp också..Vilken mysig tur:love:. Trots det skumma ljuset så bara hon matar på och bjuder framåt, framåt..känns som om man satt på en frieser eller nå´t, alltså hon är inte spännd utan kliver bara på och är såå mysig.
Dessutom att jag känner mig så trygg på henne och sitter och rider med ett leende, tjoho! Häromdagen jobbade vi ju i padocken och testade lite bakdelsvändning, nemas problemas;). Fortfarande önskar jag ju lite bättre lyhördhet från förhållande hjälper men för framåtdrivande och sidförande är hon riktigt trevlig.
Nu ska jag bara dansa en konstig dans och tillbedja vädergudarna så det går att komma iväg imorgon, vore så himla kul. Ska rida med två kompisar så det blir lite "tantgrupp" å får jag inte med poppsan så lånar jag ridskolehäst ev....

show.html

Ridbyxor, Linne, fleecetröja och runt 10 minus. Jag kunde ibland inte känna mina fingrar och lår men det var det värt!

Bildbomb på Thengilya och mig =D

Vi halkade ner oss på vägen för att fota...Jag kan inte rida henne förens den 27 Januari då hon ska få på sig skor med brodd...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025