Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Avel: Var o en blir ju salig på sin tro men eftersom jag hade möjlighet att köra på mig själv den där veckan o märkte ingen som helst skillnad så har jag ju svårt att tro på biolight. Men en massör däremot är ju aldrig fel? du måste ju inte köra bio o betala för det med...

Tessa: Kan du tänka dig att ta över mina barn en period så jag kan åka till ridhuset lite mer?:D

polly o happrider: När tror ni vi får bakslag? dvs våra pållar är ju så snälla att det är löjligt, jag rider ju också ut själv mitt i mörkret o hon travar på hur käckt som helst, i veckan har junioren lastat henne o åkt på hoppträning när jag var i skolan, gick hur bra som helst! Så jag undrar...när kommer 5-års trotset....:angel::eek:

Huuu, säg inte så;)! Nu lever jag i min bubbla:love:!
Blir att stanna hemma från träning, glömde dansa väderdans å då blir det 15cm blötsnö:eek:.

Ut å pulsa istället för imorgon blir det regn och då kanske motivationen är ännu sämre..

TappsvedenHärliga bilder på dig och din häst:).

Hon tar 700:- för att först massera över hästen och sen köra med biolight. Det är nog inte så dyrt.

Varför skulle ni få bakslag? Är de käcka att rida ut på så kommer de nog att hålla isig.:laugh:
Har ridit ut själv på min sen hon var 3. Tyckte det var lättare än att släpa med sig en sur dotter till häst. Tog med mig hunden och om hästen tvekade skickade jag fram honom och så gick hon glatt efter.;)
Hon är fortfarande lika käck i skogen och lastningen går som en dans.:laugh:

Kom 1 dm blötsnö i natt.:cry:
Helt hopplöst att rida idag om man inte vill pulsa runt i snön. Alla grenar fulla av snö som trillar ner i nacken.:(
Rivica får vila och jag skrittade ut en liten tur gammel tanten istället.

Nästa vecka ska det bli ordning på ridningen igen.:D

Nej all sån där behandling kostar ju pengar helt klart!

Jo anledningen till mina små funderingar är att det är ju inte så många år sen som Grå var en snäll 4-åring...som förvandlades våren som 5-åring till ett MONSTER! Han hade jag ridit ut sen han var knappt 3 helt själv o allltid litat på men oopps vilka caprioler han kunde göra...slutade med sjukhus färd i augusti med sönderslagna knän efter en fantastisk luftfärd...:angel:

polly o happrider: När tror ni vi får bakslag? dvs våra pållar är ju så snälla att det är löjligt, jag rider ju också ut själv mitt i mörkret o hon travar på hur käckt som helst, i veckan har junioren lastat henne o åkt på hoppträning när jag var i skolan, gick hur bra som helst! Så jag undrar...när kommer 5-års trotset....:angel::eek:

Har funderat på det där...
Har några muntergökar i stallet som gladeligen talar om för mig att "vänta du tills han blir 3", inget hände...
"ja men akta dig när det blir höst och kallt ute", inget hände...
"Nu är han 5 då kommer trotset", vi får väl se...:grin:

Samtidigt tror jag man formar hästen efter sig själv när man haft den sen föl och visst kommer säkert motgångar och trots, men förhoppningsvis tar man sig igenom det ganska smärtfritt.:)

Polly: Tråkigt att inte din träningshelg gick att genomföra.

Jag och dottern gav oss ut på en härlig skogsrunda i värsta snöfallet. Nu har jag ordentligt med brodd så det blev både trav och galopp.
Pållen min var jättemysig. Lätt och fin i munnen och bra i formen.:)

:devil:Jag ska inte rida ut med båda mina barn samtidigt iallafall..
Liite jobbigt när den ena vill ha tempo och den andra skritta..bara kiv hela turen..suck!
Loppan var inte heller så samarbetsvillig, ok, snäll, men det gick inte att få ihop henne, blev lite "åka häst"..Tänkte kanske att hon kan ha lite träningsvärk? Vart ju ett helt anna "flow" igår. Kan ju också bero på underlaget? Blötare snö och halkigare?

Senare på hemväg bytte jag och äldsta dottern för den lilla busan satt och tramsade och sadeln gled på sne så jag vart tvungen å hoppa av och hjälpa henne att komma till rätta. Då var det lättare att byta med den stora tösen sedan så jag kunde slänga upp henne på Loppan. Hon tycker det är mysigt att rida mammas bebis så turen var rätt trevlig det sista:D!

Men gud vad mina hjärnspöken om att låna ut henne kommer fram när man känner sig otillräcklig för barnen och deras hästintresse, suck...

Du har inte funderat på medryttare då?
Om du känner att tiden inte räcker till så får du ju hjälp samtidigt som du kan ha kvar din fina häst. Du har kontrollen över hästen och bestämmanderätten.

Jag är minsann också splittrad ibland... men jag brukar tänka att jag säljer dotterns häst för att få tid för min egen.:angel:
Helt egoistiskt, jag vet men det är lockande ibland när man hjälper och hjälper och den egna hästen bara får ett par borsttag på ryggen för dotterns skull.
Men du, jag tror det kommer kännas lättare bara snön försvinner och det blir lite ljusare på kvällarna. Sen kommer betesperioden också, då slipper man lägga tid på att mocka o dyl.
Kämpa på...

Medryttre har jag haft men bor i en väldigt liiten by och ingen är beredd att åka från "tätorten" två mil neråt;). Nä, så tyvärr, medryttarmöjlighet finns inte:(.

Det är så svårt när barnen vill hoppträna/dressyrträna och åka på cr och allt vad det är och jag som inte heller är så rutinerad och vill som "tant" börja tävla ev. och lägga träningstid på mig och Loppan.
Så ibland tänker jag att "hon är bara fem, hon är ju fortfarande en fräsch och ganska ung häst när hon är tio, så om jag lånar ut henne ett tag nu och kanske även betäcker henne som sex-sju-åring-Då, om 3-5år så är tjejerna så mycket större vart deras intresse har landat, så kanske min äldsta kan hjälpa till och ha utbud av Loppsan med.
Det dumma är ju att jag också isåfall skjuter upp min egen eventuella tävlingsdebut;), fast jag har ju gul..
Åh, lite som du säger, kanske är det snön och vädret som påverkar mig till dessa funderingar. Hmm, men å andra sidan blir ju allt rörigare och dyrare och mer tidskrävande näär våren kommer också..
Känns inte lite i hjärtat, tanken på att lämna bort..vi får se...

Ibalnd har jag funderat på detta. Ok jag är lite äldre än vad ni är, har fyllt 50.:o
När jag var ung var det inga föräldrar som hjälpte mig. Fick skjuts till stallet och blev sen hämtad men allt annat fick man fixa själv. Sen fick man barn och då skulle man genast "offra" sig själv för att vara curling förälder och fixa allt åt barnen.:( Inte blev de tacksam för det.
När ska vi få egen tid? Inte blir vi yngre. :cry:Vill vi hålla på med hästarna måste vi sätta av tid till det som blir vår egen tid. Det får ungarna / maken acceptera och hjälpa oss med.
Oj oj så jag gnäller men man får nog tänka på sig själv lite också.;)
Nu är ju dottern stor och kan klara mycket själv men visst räknar hon kallt med att mamma fixar och donar. Boka semesterresa går utmärkt, hon har ju mamma hästskötaren hemma. Ok visst kan jag få hjälp också men får bli lite arg emellanåt för att hon ska förstå.:confused:

Ha, ha.. Kom att tänka på mig själv i åldern mittemellan där mina barn är nu:angel:!
Delade en liten c-ponny på foder med en klasskompis och jises vad kallt det var att cykla dom 4km till stallet i ur å skur. Bodde i Halmstad på den tiden och guud vad vinden var obarmhärtigt kall när man cyklade hem på vintern det fortaste man kunde av rädsla för "svarta damen" och andra hemska personer som enligt hörsägen härjade bland buskagen:D.
Kan säga att tårarna rann många gånger men det vart inget man visade när man kom hem..
Och dom för stora jodphurse skorna som jag nog inte skulle kunnat ha än idag..
Fast jag minns ju också alla härliga racergalopper på stranden när man fick rida där..

Curlar? Nä,nä..inte jag inte, ha,ha..joo, fy vad man gör det, fast igår när dom skulle ridit sina ponnysar å istället vart me´kompisar då hotade jag att köpa käpphästar istället..vi får sluta gnäälla annars får vi skapa en "curlingtråd" på "hästmänniska":D..Mammors rätt till egentid!!

Nova, Polly, Avel och HappyRider, jag avundas er som orkar hålla på. Eftersom jag då tillhör den yngre delen av den här tråden (tror jag :crazy:) så skulle jag vilja ge er lite råd.

Jag fick två hästar när jag var liten två st minishettisar, 1år gamla. Kunde inte ett skvatt om hästar men jag skulle absolut ha häst. Vi bodde på gård men tro inte att mina föräldrar brydde sig för det. Jag fick det jag ville sedan var det bara att ta hand om det. Trots att jag hatade och avskydde mina föräldrar för att jag jämt fick släpa hästarna ut och in så är jag idag väldigt tacksam. Det ansvaret som jag fick var ju egentligen enormt som 6åring, den dagen jag sa att jag var trött på dem (nu var detta inga änglar direkt) så sålde de dem direkt. Hårda bud, men är man inte beredd att ta hand om det man får så tycker jag det var rätt beslut av dem.

Idag ser jag iaf INGET av detta, barnen serveras ALLT. De har ju läxor, bullshit, det hade jag även ni när vi gick i skolan och ändå klarade vi av både skola och ponnys.

Avel din dotter Sara är ju vuxen nu, SÄG IFRÅN, det är ju nu du ska leva livet, Polly sätt krav på dina barn, de är väl lite äldre nu, gissar ca 10-12år. Då är man tillräckligt stor för att ansvara för hästen själv. Happy och Nova era barn vet jag inte så mycket om men glöm inte den viktiga EGEN TIDEN.

Lätt för mig att säga som inga barn har men jag anser att det daltas alldeles för mycket med barnen idag...

Ha, ja inte blev man klokare av den texten... :rofl:

KL

Trotsade de 12cm snö som föll inatt och begav mig till ridhuset idag med mina damer. Hoppning stod på schemat, vilket vi inte gjort sedan oktober. Lydnands hoppning för båda och det gick fantastiskt bra, Bulan taggar till lite för bra bara men lugnar sig efter ett tag. Det var studs med massor av bommar överallt. När det väl satt så var Bulan helt fantastisk, jobbade under sig i galoppen och testade därefter att hoppa i galopp och det gick finemang. KUL! :D

Rosie är en fantastiskt häst, jobbade först studs med henne med sedan ville jag se vad vintern gett med vilan. Började på 70, hoppade det och under tiden höjdes hindret, nästa varv 90cm, nästa 100cm, nästa 110cm!!!!! :) Sedan slutade vi, ville inte misslyckas när det gått så otroligt bra. Travade av och skulle bege mig hemmåt. Lastningen gick förresten superbra idag med Bulan både hemma och i ridhuset, slapp linan (så jag undrar allt vem som varit hemma med trollspöt :) )

MEN, när jag skulle åka så kom jag inte en centimeter.. :( De hade inte skottat gården där ridhuset ligger så jag stod bara helt still, som tur var kom kompisens kille med sin 4-hjulsdrivna bil och räddade mig. Ujja, är tyvärr lite trött på vintern nu...och så många månader kvar innan våren kommer :(

När ska vi få egen tid? Inte blir vi yngre. :cry:Vill vi hålla på med hästarna måste vi sätta av tid till det som blir vår egen tid. Det får ungarna / maken acceptera och hjälpa oss med.
Oj oj så jag gnäller men man får nog tänka på sig själv lite också.;)

:bow::bow: Men exakt! När son nr 2 föddes satte jag ned foten...min sambo ligger ju borta hela veckorna så jag är själv med barnen men jag bestämde mig där o då, jag ska banne mig inte lägga ned ridningen som jag i princip gjorde efter son nr 1! Å jag har kämpat som en blå men har faktiskt lyckats! Jag har ridit o tränat/tävlat precis så mycket som jag velat efter nr 2 o pappan har fått släpa med den lille på crosstävlingar var o varannan helg för jag har KRÄVT min egna tid efter att ha varit "ensamstående mamma" hela veckorna.

Nu kör ju bägge mina pojkar cross o har det intresset o jag är en fruktansvärt egotrippad mamma som glatt åker på hästtävlingar istället för att åka med o titta på dom..funkar alldeles utmärkt i vår familj o alla är nöjda o glada!:bump:

Sen kan jag lugnt säga att mina barn är de minst curlade i den här stan...den store får cykla precis överallt han ska inklusive till slalombacken med skidor o allt...:D Den lille cyklar snällt efter där han kan men är ju för liten än så länge för att släppas iväg själv. Han är däremot mycket tålig o följer snällt med till ridhus om så behövs eller stannar hemma med storebror som barnvakt. Bägge barnen har lärt sig att hästarna måste få mat, komma in osv före vi människor får vad vi vill ha o det är en utmärkt tålamod o empati skola anser jag.:idea:

Låter jättebra. Så skulle man gjort.;)
Crossen är jag involverad i genom jobbet.;) Jobbar på Honda.

Men jag ska inte klaga mannen, har ställt upp mycket för att jag och dottern skulle kunna hålla på med vår hobby. Men dottern har blivit bortskämd men hästskötar mamma. Det är nog sonen som har fått "lida".

Idag var det regn och massa plusgrader. All snö som kom i veckan är borta och istället är det isgata igen. Tänk om det ändå var ett tecken på att det ska bli vår.:laugh: men det är nog ett par månader kvar.

Red i kohagen och det var mycket blötsnö. Jobbigt för henne. Galopperade och hon tog ned huvudet nästan mellan frambenen. Som tur var orkade hon inte bocka i blötsnön så hon fick galoppera runt i nån studsgalopp.:D

Men precis, hästintresset fanns redan då jag och maken träffades, han fick det på köpet så att säga.
Det som är svårt är när man har ett barn med egna ambitioner inom ridningen. Själv undrar jag hur jag egentligen överlevde mina egna ponnyår. Fick en c-ponny när jag var 12, med totalt okunniga föräldrar. Jag tog som 12-åring ansvar för ALLT vad gällde ponnyn. Det var den hårda skolan det...
Själv är jag för medveten om riskerna när min dotter håller på i stallet. Det har givetvis blivit 100 gånger bättre (hon är 12 i år) än det var när hon var 6 och fick sin första b-ponny.

Jag tom. motarbetar hästintresset hos min 8-åring för att jag inte hinner hjälpa ett barn till. Så jag förstår att Polly har det körigt med 2 hästtokiga barn.

Sen har jag ju en son som blir 15 i år med vissa funktionshinder som har gjort att han krävt lite mer än jämnåriga barn. Men som Novali skriver så har han och 8-åringen fått vara själva en hel del när mamma varit/ är i stallet.
(men visst gnager det dåliga samvetet ibland)

Idag blev det i alla fall en skogsrunda med pållen själv, inte riktigt lika fin som igår utan spändare idag.

Avel: Honda! Fjortisens favvomärke! Han har haft Honda i olika omgångar o då alltid varit med på deras läger, mycket uppskattat! Men nu kör han den gula varianten av cross cykel...:angel:

happyrider: Ja, du har helt rätt, hade jag haft ponnybarn hade det varit på ett sätt besvärligare men på ett sätt lättare med känner jag eftersom jag så gäääärna ville bli ponnymamma o var beredd att satsa på det.

polly; Jag har sagt det förut o säger det igen, varför låna ut? Låt din häst gå på i den fart du själv orkar hålla o rid henne själv. Du är tillräckligt duktig för att rida henne själv o om hon får vila lite av o till, so what? Du förtjänar en fin häst!:banana:

KL

Jag blir lite nervos nar jag laser senaste inlaggen....jag har ju tva dottrar (3 ar) och hoppas pa att de ska bli hastintresserade, ska t.o.m. aka och titta pa smaponnies om ett par veckor...kanske man borde omvardera :confused:

Osteopaten var ute och kollade pa Joey i tisdags och det visade sig att han har en twisted pelvis (sv???), troligen uppkommen genom hoppningen, och muskler pa "fel" stallen dvs for mycket hopptraning och for lite markarbete. Sa han behandlades, har vilats och sen skrittats ute och igar var det dags for forsta langa travpasset (ff utomhus). Han FLOT fram och sog tag i bettet med riktigt underbar elastisk kontakt, nagot som jag inte kant pa manga manader. Harligt! Dressyrsadeln ar for smal ocksa, sa imorgon kommer sadelmakaren ut for att passa ut en ny.

Bottomless moneypit de har hastarna ;) :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 735
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30