Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Novali01; Jag tror det bor en väldigt envis människa i din kropp, uppe och rider redan med din fot. ;)

Ha ha ja jag känner mig piskad faktiskt att få igång djuren! Och som min läkarkompis påpekade så SKA stukade fötter röra på sig dock kanske inte riktigt så mycket som min gör...:angel::D

Foten är sådär måste jag erkänna, gör faktiskt mest ont när jag rider o den rör sig i stigbygeln men ont ska med ont fördrivas!:devil:

Idag har jag tvingat min 14-årige urstarke son att gräva en gång genom drivorna till vår löjligt stora gräsmatta! Jag planerar att skritta runt där ikväll med Grå för att rida upp ett spår....:banana: Sen ska här dressyras på gräsmattan!:bump:

Ja det är lätt att kana av med bilen, usch...men bättre när sambon/mannen gör det, he,he:D, slipper man kommentarer om det..

Hade tänkt försöka åka iväg till tränaren idag men eftersom det inte gick att på vägen så konstaterade jag att det nog vore dumdristigt:crazy:. Får hoppas det blir bättre till helgen så jag kan komma iväg då.
Ute på en ganska mysig skogstur där hon stundtals var jättefin i traven.
Har däremot stora problem i avsaktningar eller mest i halterna. Hon försöker undandra sig bettets verkan, gapar och lägger huvudet på sned. Försöker jag göra en halt så släpper hon stödet och vänder huvudet åt vänster öppnar gapar och känns stum. Känns som det är något som besvärar henne på högersida i munnen men vet inte..tandläkarbesök framöver?
När jag rider på bana och för tränaren så tycker jag att hon tar ett jämt och lagom stöd med fint sug mot handen i övergångar och halter.

Dessutom hade vi lite putsstund där jag försökte mig på hennes stolthet manen vilket resulterade i att jag är lätt halt efter en rejäl tramp på foten..broddar känns, tji fick jag, rufsig vill hon vara;).

Novali, det lät nå´t det, att skotta upp ett ridspår:)! Min padock kan man nog åka skridskor i s det kanske vore ett alternativ.
Hoppas det blir bättre med foten snart och var snäll och tala om vilken backe för vi drar till Branäs vecka 5 och jag hoppas kunna hålla mig hel men åker verkligen hellre än bra fast det är skitkul:D!

Jo spår blev det men om det blev nåt vidare bra det kan man fundera över! Men att gå runt där i 20 min blir ju bättre än att inte kunna rida alls. Här är det glans is ute på vägarna så jag kommer ingenstans.

Ang att din häst inte tar förhållningar ute, det är möjligtvis inte så att hon tycker ni rider för långsamt o definitivt inte har lust att jobba utan bara ha trevligt i skogen? för funkar hon i munnen på banan så är det nog inget fel.

Inte kul med ont i foten efter att ha ryckt man! Du får skaffa en sån där kratta som man kammar manen med istället, har inte provat själv men dom ser käcka ut! Jag ryckte manen på Grå igår men han är lätt, har inte vågat mig på Majken än för hennes man ser ut att sitta som berget!:o

Ang Branäs så finns det ju bara en backe där...;):D

:angel:..mankratta får införskaffas.
Angående "munproblem" så är det väl en kombination av piggis och kanske lite "olydnad" och jag som blir lite brysk när effekten uteblir? Tänkt att jobba lite på töm och öva halter och förhållning men inte idag för jag tar nog en liten tur..ska testa mitt ponnyhack idag igen, fick faktiskt en himla trevlig kännsla på det sist.
Någon som vet/har negativa synpunkter på att alternera till hack en/två ggr i veckan så tar jag gärna emot råd isåfall!
Städa, byta gardiner mocka rida åsså va på jobbe´klockan ett, hej å hå, nu får jag sätt a fart..äh, jag skiter i gardinerna;)..

Lät som ett bra beslut att låta bli gardinerna :D

Kom iväg till träning idag. Gick riktigt bra. Hon är samarbetsvillig min häst:laugh: Känns äntligen som om man rider lite dressyr.:laugh:

Snön har blivit stenhård och det är helt oridbart i paddocken. Troligen inte bra att rida ut heller.:confused:

Städa, byta gardiner mocka rida åsså va på jobbe´klockan ett, hej å hå, nu får jag sätt a fart..äh, jag skiter i gardinerna;)..

Helt riktig prioritering...:)

Kl
Nu har min häst fått vila 2 dagar. Här är om möjligt ÄNNU halare än innan. Ska försöka rida en liten skogssväng imorgon men jag har bara vanliga skor med 2 brodd i på honom så det känns lite halt. Min hovslagare kommer på fredag och då blir det guldskor med 6 brodd i varje!! :banana:

Avel: Kul att det gick bra på träningen. Är lite avis på er som kommer iväg till ridhus.

Fast jag har bara 2 brodd i varje sko o isgata hemma men mina hästar halkar verkligen inte? Jag är helt fascinerad av detta men jag har både skrittat uppsuttet o sett alla hästarna gå ut i hagen genom denna isgata utan en enda som halkat.

Är det verkligen nödvändigt med flera broddar, vad tror ni egentligen?

Simon har fått tagit det lugnt någon vecka och vi har tränat på lite roliga saker som att buga och "smile" ( flemma på kommando )
Och det tycker grabben är roligt! Så han kanske kan bli cirkushäst om han inte blir hopphäst ;)

Jag har provat båda alternativen och jag tycker det är en otrolig skillnad.
Började sko dotterns ponny med dessa skor för att jag ville att det skulle vara så säkert som möjligt.
Häromdagen skulle dottern och jag galoppera uppför en snöig backe (c-ponnyn har 6 brodd) och dotterns ponny galopperar helt obehindrat medans jag känner att det "släpper" i tån på min häst.
Har varit utför en ganska ordentlig olycka pga halt underlag så jag har en otrolig respekt för halkan.
Jag kan bara rekommendera dessa skor och har aldrig varit utför några skador på hästarna pga skorna/ brodden. *peppar, peppar...*

Hur gör ni andra?

Jag har alltid bara haft vanliga skor med snösulor och 2 brodd i varje sko. Har tyckt att det har funkat super. Blomman går just nu oskodd så där är det ju totalt obroddat, det är inge höjdare, fy :crazy:, vi tar det rätt lugnt just nu. Blir mest bara hagbus för hans del. Men det gör inte så mycket, blir som en liten periods vintervila för honom helt enkelt :idea:

Jag hade aldrig vågat ha "färdigbroddade" skor...Mina sparkas och lekar ganska hårt och jag vill inte ens föreställa mig skadorna som kan bli från det. Tur att det fungerar för er nu när du känner att du behöver det..

På mina har jag inte ens snösulor, ska jag ut i snön och isen så blir det två skruvbrodd i varje sko, det fungerar kanonbra här hemma :)

Du skruvar ur dessa sen när du släpper dom i hagen? Halkar dom inte i hagen?

Jag skulle inte våga mig på att ha obroddat i hagen, känns som att det är där det händer om det händer, i alla fall som min busar loss i mellan varven. Men så är dom ju bara två i hagen och när dom busar så sparkar dom inte åt varandra utan dom springer, bockar och hoppar var och en för sig. :laugh:

Ute kan man ju kontrollera vilken väg och vilket tempo som gäller, i alla fall hjälpligt ;)

Jag har fyra brodd i bak och två i fram. men det var två i fram bara för att hovis inte hade fyra håls skor till fram med sig sist, nu hoppas jag att jag kan byta till fyra runt om. Snösulor är ett måste, förstår inte hur man klarat sig utan dessa förr.

Har haft guldskor med 6 brodd i varje till min förra häst och på honom fungerade det toppen, men jag vill ha möljighet att brodda ur nu och fyra verkar räcka för henne så jag är nöjd med det jag har nu.

Vaknade i morse till 5 cm nysnö. Kanske bra att den lägger sig över isen:confused:

Mina har minst 4 broddar i varje sko. Den ena fick inga snösulor men guldskor med 6 broddar i (travskor). På dessa är det helt hopplöst att sätta i "glasslock som snö sulor". Skorna är för smala.:mad: Hur tänkte jag??:confused: Snöskor men inga sulor?

Guldskornas broddar är så små så jag tror inte de gör någon skada om de skulle sparka varandra. Menar att en spark i sig kan ju gör den andra illa så den lilla brodden gör nog ingen skillnad.

Tycker att det är bättre med 4 eller 6 broddar då hoven står plant på hårt underlag och inte den konstiga vinkeln det blir med två broddar. Dessutom behövs brodden i tån när man gå i uppförsbackar vilket vi gör mycket.:D

Japp det gör jag, och de halkar inte mer i hagen än vanligt :D Kan ni inte lägga in en bild på hur dessa guldskor ser ut?? Jag har inga problem med att det blir för mycket styltor på hästarna därför väljer jag att inte ha snösulor.

Tänk så olika vi gör ;)

Ikväll ska jag till ridhuset med mina stjärnor, ska bli kul :)

I stallet där jag står har vi diskuterat oss fram till att skaderisken är större om vi släpper dom i hagen helt obroddade eftersom de springer och far en hel del. Till saken hör också att det är svinhalt på sina ställen framförallt på väg ut till hagarna. Hade inte gått att leda dem där obroddat.
Men precis som någon annan skrev är dessa broddar mindre än vanliga.

Skillnaden enligt mig att rida med 2 eller 6 brodd i varje är att med 2 brodd känner jag att jag kan skritta någorlunda säkert men med 6 brodd rider jag i alla gångarter och det känns tryggt.

Jag skulle aldrig kunna släppa ut mina hästar utan brodd. Mycket större risk att dom halkar och fläker upp sig. Jag har till och med mitt avelssto skodd för att jag inte vill att hon ska halka och gå omkull med stormagen =) Dock använder jag inte 6 brodd utan det räcker med 4 och snösulor =)

Jag tycker det verkar som om man skor o broddar lite efter var man bor i landet om man läser alla svar här? Hos mig är det ju mycket snö på vintrarna, ytterst sällan hästarna står broddade på hårt underlag o behöver mer än 2 brodd för att stå plant. Dvs i snön sjunker ju broddarna alltid igenom o likaså inne i boxen så ända gången hästen står icke plant är på gången när den sköts om.

Eftersom vi oftast har mycket snö så behövs inte extra broddar för halkan utan det räcker gott o väl med två brodd. När det töar o blir isgata så spelar det ju ingen roll hur många broddar man har här för det går ju ändå inte att rida i nån annan gångart än skritt beroende på att det blir stenhårt.

Däremot förstår jag att på västkusten är det ju mer sällan så jättemycket snö men ganska ofta stenhårt o fruset o då är det ju naturligtvis bättre med fler brodd så hästarna står jämnt.

Slutsatsen blir nog att vi broddar efter hur vi bor!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025