Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

De lade ut den igår på Facebook och hemsidan så jag ringde det första jag gjorde idag. Det är den 20 januari, någonstans i Anneberg. Om jag försvinner i skogen kan du ju åka dit vid elva om jag inte skulle dyka upp ;) hehe. Ska dit med bägge för min sadel ligger inte an hela vägen bak på någon av dem, har jag riktig tur så hittar jag varsin sadel som passar och för ett rimligt pris.. Får väl sälja den som jag har hemma men den är så skön så troligen sparas den till framtida pålle.
Ska prova både dressyr och hopp på bägge, lär väl bli inställt bröllop i sommar när jag är klar där :D

Nu ska jag har hit massor av hästvänner på middag, dags att sätta igång. Avel säg till om du hänger på till sadelprovningen, om du ringer på fredag så får du säkert en tid. Vore kul att träffas igen.

Kan berätta att ridhuset här hemma snart är beställt :) Känns riktigt skönt. Sedan ska bara snön släppa och tjälen så ska den allt upp..

Jag har också samma sadel till mina, hopp. Hoppas kunna ge dem varsin till ett hyggligt pris, de växer ju hela tiden nu, så jag vill inte lägga 20´kr på en sadel som passar i ett halvår...

Jag hoppar nog över sadelprovning redan i januari. Hon får utvecklas lite till innan jag gör något. Festligt, men Louise känner jag till. Har masserat Saras häst flera gånger. Vet inget om hur hon är som sadelutprovare.

Ska lämna ner min sadel till försäljning så att de kanske kan ta med den. ;)
Hoppas att den blir såld så jag kan köpa en ny.

Har varit med på deras provningar tidigare och då hade de massor av sadlar med sig både nya och begagnade.:) Var riktigt bra.

Vilken lyx med eget ridhus. Det skulle man behöva idag i snöstormen. Sara körde fast med bilen i vår backe så vi fick ringa efter hjälp att få loss den.:cry: Längtar till våren.

Okej, jag hade gärna också skippat det men det verkar som om jag inte har något val... :( Men vad gör man inte för dessa krakar. Jag känner inte till Louise alls men de sa att hin skulle vara lika duktig som den som nu är hemma pga graviditet.

Bad att de skulle ta med massor av begagnade, är ju ingen idé att köpa nytt ännu om priset är för högt..

KL

Jag red forresten lektion haromdagen, fortfarande full av influensa. Det gick skitdaligt :D Joey var stark och vagrade trava, ville bara galoppera, och min dressyrtranare tyckte att hoppstallet gjort ett apdaligt jobb med markarbetet - back to basics for oss alltsa :p

Härligt att du är på bättringsvägen! Jag läste oroväckande nyheter om många dödsfall i Storbritannien just av svininfluensa?

Ang hans hoppryttares markarbete så tror jag nog att han var rätt välriden när du fick tillbaka honom. Men du är tjej o han är kille o vissa hästar har svårt att ställa om sig till olika längd, tyngd o signaler från olika ryttare. Din häst är ju dessutom inte så erfaren vad det gäller ryttarbyte så säkert reagerar han på det.

Sen skiljer ju sig hoppryttarnas sätt att markarbeta en hel del från dressyrryttarens sätt att rida så det blir nog lite konflikter där, eller vad tror du själv?

KL

Idag skulle jag prova att rida en sväng på Majsan men när jag kliver upp så är det full snöstorm!:mad: Nu har det lugnat sig så jag tänker ta en sväng i eftermiddag istället. Svullnaden har nästan gått ned helt på foten o den gör bara ont om jag vrider den åt fel håll.

Ja, fy fan för sadlar, man hade önskat en helt inställbar sak som kunde modifieras från dag till dag.. Jag har kvar mina, bates caprilli hopp och tekna dressyr. Teknan glider bak och alla schabrak glider bak med den på, misstänker att den är lite för smal. Dessutom giller jag inte den, är hård i sitsen och knarrar. Bates-sadeln har hängt ett tag, fick för mig att den klämde runt manken men jag provade den igår och tyckte att det var helt ok, hade gärna haft mer vidd i fram. Ska svänga förbi S-magasinet imorgon och se om de har något intressant inne att prova! Albion och amerigo känns mest intressant..
På vår front har det hänt mkt, Birk bor numera på Åland och har fått 7 nya hagkompisar. Han verkar trivas toppen! Ridningen har varit lite på is, jag har jobbat och firat jul och nyår men lite vila skadar nog inte, han har ju att göra ändå med sina nya kompisar! Idag red jag ut med 4 andra, första gången med mer än en annan häst, och det var uppskattat. Galoppen blev som någonslags mellanting mellan galopp och bockningar, men eftersom jag inte kunde driva framåt då det var en annan häst där fick han sprattla på, det är ändå snälla språng så man flyger ingenstans! Snart är vi inflyttade också, och har då bara 3 km till stallet så då blir det igångsättning på riktigt!:bump:

Ja det finns bara ett sätt med sadlar o det är att bli riktigt duktig på det själv! Jo, jag menar allvar...för ca 10 år sen började mitt intresse för sadlar stiga på riktigt, jag fick kontakt med en sadelmakare i trakten som lärde mig hur en sadel ser ut inuti o hur bommar fungerar. Efter det började jag se på sadlar i min omgivning med helt andra ögon än tidigare o nu 10 år senare känner jag mig rätt säker på att kunna bedöma om en sadel passar eller inte.

Givetvis handlar det om intresse från min sida men å andra sidan vem vill inte ha ett intresse som gagnar en själv? Å det är inte så svårt bara man är intresserad.
Sen är hästar individer o även om sadelutprovaren säger att sadeln ligger bra o hästen ändå går som en potta gissa vem ni ska lyssna på...;)

En bra sadel har en stor anläggningsyta som inte släpper, guppar fram å tillbaka eller i sidled, som inte ligger i fram eller bakvikt å som känns skön för ryttaren! Ullstoppade sadlar går ju alltid att justera så de ligger bra på just den hästen. För det skiljer inte MASSOR på olika bommar. Däremot ska man vara vaksam på plastbommar o permanentstoppning. Plast för att den har en tendens att gå av o permanent just för att den är permanent o inte går att ändra.

Här på lilla Alnö har vi snöstorm så det blir inte så mycket ridning idag :/ Synd då jag sett fram emot en ridtur!

Ang hans hoppryttares markarbete så tror jag nog att han var rätt välriden när du fick tillbaka honom. Men du är tjej o han är kille o vissa hästar har svårt att ställa om sig till olika längd, tyngd o signaler från olika ryttare. Din häst är ju dessutom inte så erfaren vad det gäller ryttarbyte så säkert reagerar han på det.

Sen skiljer ju sig hoppryttarnas sätt att markarbeta en hel del från dressyrryttarens sätt att rida så det blir nog lite konflikter där, eller vad tror du själv?

Visst ar det sa. Hoppryttaren ar LANG (narmare 1.90) och jag ar bara 1.63. Dessutom rider han mycket battre an vad jag gor, men fokuserar ocksa pa andra saker. T.ex. sa har Joey inte gjort manga halvhalter i sitt liv, och travarbetet har inte direkt prioriterats. Jag tycker mig dock ha markt att en del tranare har en tendens att kritisera sina kollegors jobb, sa jag tar allt med en nypa salt. Det underlattade ju inte heller att jag fortfarande var ratt sjuk, hade inte mycket att satta emot direkt...
Jag tycker dock att det ar kul att fa lite att jobba med, sa far jag kanna att jag har lite inverkan ocksa :p

Vad skont att foten ar battre redan, sana skador gor sa ont :eek: och kan ta en faslig tid att laka om man har otur.

Tank att ni har sa mycket sno fortfarande, riktig vargavinter i ar!!! Har ar snon helt borta sedan strax innan julafton, och temperaturen ligger runt 5+. Om jag nu bara kunde fa till nagra riddagar (=friska barn!) sa vore det bra....

Ja, intresset har jag så jag försöker suga i mig kunskap där det finns och klämma och känna själv. En sak jag är lite konfunderad över är det här med bomvidd, det finns ju dels gradtalen (som alla pratar om) och själva bredden mellan ortspetsarna som inte har så mkt med gradtal att göra. Många fokuserar mkt på gradtal och på rak-svängd ryggprofil, men det känns som att området kring manken är det knepiga! På Birk ligger ju Bates-sadeln bra, vad gäller de parametrarna, men den är för trång kring manken enligt mig, det han snackar om i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=XpsHdHM66VY&feature=related
Tyckte den serien med sadelutprovningstips var ganska bra, håller du med?

Hon med hästen som har slinger skall avliva honom på måndag :(....

Så idag ska vi ut i det fina vädret och ta en sista ridtur tillsammans med honom, lär ju vara en hel del blandade känslor.....

Usch så otäckt, men det måste ju vara det bästa för alla parter.
Fruktansvärt tråkigt när sånt här händer. Hoppas verkligen vi andra slipper liknande sjukdomar på våra hästar.
Ta hand om din kompis på bästa sätt nu.

Nej det kan inte kännas något vidare alls...
Stackars kompisen.

Kl
Igårkväll blev det en liten uterunda med reflex och pannlampa. Funkar faktiskt riktigt bra med pannlampa, åtminstonde när man nästan bara skrittar.:)

Idag blev det slalomåkning i en backe här i närheten så lille pållen fick en vilodag. Däremot tänkte jag åka upp till stallet och klippa honom om en stund. Syns knappt att han är klippt längre och så ska det ju bli lite mildare framåt.:)

Kl

Och här görs det krumsprång för glatta livet. Inga otäcka utan rent bus från den lilla valpen. Men han känns för stunden som en ganska omogen 'femåring':D Ska bli skönt låta han vila en månad :angel:

Tessa: Stackars din kompis, jag vet hur det känns. Men svåraste tiden är fram till det är gjort, man har så mycket frågor o samvetskval så när det väl är över kan man äntligen stryka ett streck över den tiden o gå vidare.

happyrider: härligt ändå när hästarna är så snälla att man kan rida i mörker o med pannlampa. Har precis kommit in från mörker ridtur med Majsan, första sen min lilla fot-olycka, o hon var jättesnäll trots att det var kolsvart ute!

fritte: Ja, de är ju lite extra busiga nu, det syns i hagen nu när snön har sjunkit undan lite så dom kan röra sig bättre!:bump:

Vi hade en helt underbar sista ridtur! Solen värmde och vi pölsade i snön. Han var helt slut efteråt eftersom han inte gått något på ett bra tag. Som jag skrev innan var känslorna blandade men som de flesta av er skriver så kommer tisdagen kännas lättare. Anledningen till att jag är så inblandad är att jag varit med hela tiden med pållen och är alldeles för blödig... :( Vet inte om det är rätt men jag tar med henne på massor av provridningar nu, för att lätta sinnet lite och ändå komma ihåg hur roligt det är att rida, är det fel??

Ja jag tyckte han var jättebra! Speciellt som han förklarade att man måste vara vaksam även på sidorna runt manken så det inte trycker där. Har kollat igenom alla hans videos o dom är kanon! Kan rekommendera dom till alla som letar sadel...

Idag var vi ute en sväng igen. Majken snäll o käck som vanligt men aj aj vad foten tar stryk av ridning....:o Ska försöka tejpa den imorgon o sen köra laser igen på måndag så hoppas jag det löser sig när jag är i skolan 3 dagar nästa vecka. Ska ju på hoppkurs nästa tisdag med henne så jag behöver verkligen bli bra...

Nu har jag nte följt hela historien med din kompis häst, men kan bara svara för mig själv för fem år sedan, blev min häst utdömd efter tre månaders oro för hur illa det verkligen var. När dagen kom och allt var över var det nästan en lättnad, tiden man gick och väntade på besked och tills allt var beslutat och klart var det värsta jag varit med om så det blev som ett steck över hela den tunga tiden när det var avslutat.

MEN idag önskar jag att jag väntat längre med att köpa ny häst, inte kastat mig ut i hästdjungeln de första jag gjorde. Jag hade under hela tiden från första negativa beskedet varit inställd på att om han blir utdömd ska jag ha ny häst och så fort som möjlgt. När vi efter ett par intensiva månader åkt runt och kollat på hästar blev det till slut en som jaa, det här får duga ungefär. Blev aldrig riktigt bra, då hon under fem års tid jämfördes med den gamla ialla lägen. För mig var hon en ersättare, jag köpte henne inte för att det var hästen med stort H för mig utan jag köpte häst för att ersätta den häst jag inte längre hade kvar.

I maj efter fem år såldes hon, jag kan ärligt säga jag fällde inte en tår för henne när vi åkte därifrån, jag grät i en timme konstant för att jag saknade min förra häst. Samtidigt ångrar jag inte köpet då hon fick en fantastisk avkomma som är hästen med stort H för mig, idag är det honom eller ingen. Han har ingen ersättningsroll för någon annan utan han är den han är och jag har honom för att jag VILLE ha ett föl. Idag är jag lycklig, glad och har roligt i stallet igen, det var som en stor tung sten släppte den dagen hon såldes.

Detta är bara mina egna tankar runt hur jag fungerade när min häst blev utdömd, alla fungerar inte på samma sätt, så länge hon vill och tycker det är roligt åk och kolla, men hästen ni ev hittar ska vara hästen med stort H inte en ersättare. Jag hade kul det var roligt att rida och prova andra hästar men det blev inte bra i slutänden i allafall.

Jag tyckte också filmen som Krusmynta rekommenderade var mycket bra. Ska absolut titta på de andra när jag har tid. Det här med utrymme runt manken blev jag lite fundersam över och hade på min sadel på pållen idag utan vojlock och fårskinn. Blir lite tveksam över utrymmet, måste absolut kolla med min kompis sadelprovarn...

Kl
Idag ridtur i ösregn:crazy:, här växlar det fort...
Men tycker det är skönt att det försvinner lite snö, kanske kan få fram min transport snart.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama