Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

22371_320914285090_572305090_5016876_1553987_n.jpg

bild på såret väldigt fint här
22371_320494360090_572305090_5015385_7988423_n.jpg

Mamma Pauline till vänster och 06:an till höger på väg till betäckning 2009
26235_413853685090_572305090_5531876_4964231_n.jpg

april 2010 med hennes stoföl som föddes 1mån för tidigt och överlevde
26235_412522445090_572305090_5499623_235372_n.jpg

såhär brukar hon se ut på alla vanliga bilderna och min kära sambo kallar henne Dinosarien!

lite bonus bilder

Måste säga att jag inte varit inne innan idag och blev väldigt glad att se att vi fått nykomlingar till tråden! Välkomna oanki, FrittePower och theJohanna! :D Vi är snälla här i tråden men vi kräver bilder och presentation på nykomlingar ...hehe

Puh vad skönt att det är en tråd med snälla människor:D Du menar presentation på hästarna bara va? haha.

Rosie är welsh cob va? (Det är en av mina favoritraser...)

theJohanna Otäckt med skadan, hoppas hon repat sig fullt ut och att ni kommer igång igen. Hoppas hon kommer trivas i skorna imorgon:D Min är heller aldrig skodd hittills. Men framåt våren/sommaren kanske det blir en premiär...
Tycker hon är ser jättehärlig ut, även dinosauriebilden var ju charmig;)

Själv ska jag vara flitig idag och lasta in ett ton halm och ett ton hö. Står uppstallad fram till sommaren (hoppas skaffa eget igen sen) och det blev lite panik med stallplats när hästen kom hem från den potentiella köparen att jag fann en lösdrift åt honom. Han som stått på box. Och det fungerade! (puh!) Han söker sig gärna till någon av ligghallarna, han ser till att äta mycket och pälsen sa bara 'poff' så såg han ut som en burrig, lurvig ponny:love: Har inhandlat täcken åt honom för kyliga/blöta dagar.

Men det är skönt ha honom på lösdrift eftersom det kommer bli en hel del vila eftersom jag inte är på hemmamark så ofta.

*KL*

Var länge sedan jag skrev något här nu. För mig och Blomman har det gått jättemycket framåt. Han har börjat biffa till sig riktigt rejält nu! Just nu har vi ganska kass underlag överallt, inkl på vägen, så ridningen ligger lite lågt just nu. Blir mest lite bus i snön och lite race i de icke knöliga sommarhagarna. Som han springer där så tränar han rätt bra på egen hand =)

Har haft lite bekymmer att hitta sadel och snart är det dags att leta igen. Suck säger jag bara, ju mer han breddar sig ju värre kommer det till att bli.... Fast man får väl försöka se det som positivt att han faktiskt sätter muskler!

Just nu laddar vi upp inför att förhoppningsvis kunna delta i hingstvisningen i början på april! Ska bli hur kul som helst, hoppas att allt ska klaffa så vi kommer iväg dit.

Här kommer lite bilder från när vi red lite grann på ett av fälten under julhelgen!

31964712.jpg

31964717.jpg

31964725.jpg

31964752.jpg

31964750.jpg

31964679.jpg

31964693.jpg

31964749.jpg

Jag tycker att hon är söt trots minerna ;)

Fritte, Hästarna är ett måste men sedan är det ju alltid trevlig att se den som sitter bakom tygeln och tangenterna..
Jajamen, hon är en welsh cob.
Hoppas att du slipper träningsvärk efter allt bärande sedan, själv har jag ont som tusan i kroppen efter den lilla hoppningen igår..Även om hästarna inte behöver sättas igång efter vilan så behöver jag det :crazy:

Snigel, kul att ni kommit tillbaka hit :) Efterlyste er i Welsh Cob tråden. Vi har nog allesammans samma problem med snön och kylan verkar det som. :/ Kul med visningen hoppas att Ni hinner bli klara..

Hihi, jepp, såg att du gjorde det, var nog lite därför jag kom tillbaks :idea:;)

Är ju faktiskt lite kul med en tråd med andra hästar av samma årgång att bolla tankar med och se hur de utvecklas :laugh:

Oj, vilken otrevlig skada. Vilken tur att hon verkar blivit bra. Kommer hon hålla fullt ut för ridning?
Tycker hon ser jättetrevlig ut. Hur hög är hon? Ska ni behålla fölet?

Snigeleffekt: Kul att se din häst igen, var ju ett tag sen... Vilken skillnad sen sist, han ser otroligt rund och fin ut. Vilken trevlig form du rider honom i...
Nu får du uppdatera oss lite oftare...;)

Fritte, Hästarna är ett måste men sedan är det ju alltid trevlig att se den som sitter bakom tygeln och tangenterna..

Hoppas dem andra nya följer med också i en presentation. Ni som är i tråden har antagligen redan presenterat er, men känner ni för en liten repris så vill nog vi nya också gärna veta lite vilka ni är:laugh:

Jag är en 25åring som hängt på buke sen -03. Är mest på hund (vinthundstråden). Kommer starta upp som hovslagare till sommaren och har haft ett stadigt hästintresse sen barnsben. Ingen speciell inriktning utan ridning/körning/markarbete ja det mesta. Man lär så länge man lever.
Finns inga ridbilder på mig och 06an. Övht trivs jag bäst bakom min kamera.
Men bjuder på en liten kik!
omgjorggra.jpg
[/IMG]

Oj vilken snygging:love:

Jag har varit med här förut men nu är det länge sen. Har en Morganvallack som blir 5 år den 31 maj;)

Jag rider på hobbynivå och tränar delvis enligt akademiskt. Mkt uteridning dock.
Tänkte höra om era hästar varit eller är extra busiga nu sen det blev kallare och i den åldern de är. Vi har haft en period då Molle börjat bocka när vi galopperar ute. Ett hyss han testat under hösten men som blivit värre. Han har även haft extra mkt energi för övrigt.
Jag har åkt av en gång och så skickade han av kompisen som red honom. Annars är det bara jag som rider honom. Jag har hållit mig kvar ett flertal gånger men hade hoppsadeln och då satt jag lite "lösare" än med dressyrsadeln som jag brukar rida i. Har en förbygel med extra rem nu som jag håller mig i med ena handen och det funkar skapligt men jag är ju inte purung längre och tycker det är jobbigare att åka av nu än tidigare. Jag har blivit lite harigare känner jag.

Har ni några idee´r ? Det jag gör är som sagt att jag håller i en rem med en hand och håller den andra handen lite högre än normalt och är beredd att höja den. Men det går ju så fort när han kör ner huvet och skjuter upp ryggen o slår bakut. Har några gånger longerat honom innan uteritt. Men jag tar gärna emot idee´r.

Kort från i somras.

DSC01139.jpg

Vad fin din häst är. Har ingen erfarenhet alls av Morganer, roligt om du berättar lite mer. Vad används de mest till?

Ja min häst har fått mer energi i vinter men i vårt fall tycker jag bara det är positivt. Min häst är sådan att han i stort sett alltid håller sig på marken. Vid ytterst få tillfällen har jag känt bockningstendenser genom att galoppen blir rundare och rundare och kunnat ana att snart kanske det kommer en bock. Men då har det räckt med en liten smackning framåt och så har han glömt bort vad han tänkte:).
Jag funderar på om din häst börjat med detta nu så kanske det kan vara utrustningsrelaterat? Tycker att de ändrar sig lite i kroppen nu.
Förstår att du inte tycker det är kul att bli avkastad...
Men vad händer om du rider på lite mer framåt precis när du känner att han börjar tänka "bock", så att han får något annat att fokusera på.

ja vet. var possitiv men man vet inget förän hon börjar komma igång med ridningen igen...

ang. föl så vill jag väldigt gärna behålla hade jag fått en hingst hade jag sålt på en gång men nu blev det ju en flicka, mycket svårare att sälja då.

Ang.bockningar har du testat att driva på rejält när du kännar att bockningar är på G. Annars finns det grästyglar som gör att dom inte får ner huvudet så långt. Har haft det på min shettis och det fungerade jättebra =)

Själv använder jag en rejäl westernsadel för att överleva bockandet:D Så tar jag dressyrsadeln dem lugna perioderna... Nu är inte araben så otäck av sig, han skuttar mest. Men har haft en riktig bockhäst innan :crazy:

KL

Jisses frid här händer det saker när man dristar sig till att åka lite skidor...vad kul med flera nya!

Själv är jag lite justerad efter helgens bravader...:o Lyckades få ett felskär sista dagens första åk...gjorde en snygg saltomortal i luften men vänster foten vreds runt så jag fick en rejäl stukning. Snacka om svullen fot!:eek: Fick hoppa på kryckor o det är jag INTE bra på! Så igår fick laserkvinnan köra lite på min fot...o herrejisses idag STÅR jag på hela foten o kan gå!! Visserligen som Charlie Chaplin med vänster men kryckorna är iaf slängda...

Så nån ridning lär det inte bli för mig på ett par dagar till iaf.:mad:

Aj! Jag har bara stukat foten rejält en gång när jag var yngre. Och vad jag kommer ihåg så var den också som en ballong :P

Inte roligt att vara skadad när man kommer hem efter sin semester.
Men tur i oturen att det hände sista dagen så du förhoppningsvis fick några roliga dagar i skidbacken innan.

Kl
Har nu sagt upp mina boxplatser och flytten blir i månadsskiftet februari/ mars. Känns som helt rätt beslut!
Nya stallet har bekvämligheter såsom vattensystem inne och ute som inte fryser, varmvatten och diskbänk, uppvärmd sadelkammare med rinnande vatten, kylskåp, micro och kaffebryggare. Stora hagar, ridbana 40 gånger 70 m (klar i april/ maj) med belysning!! Rökdetektor som varnar inne i boningshuset om det börjar brinna i stallet, mm, mm.
För många av er är det här kanske vardag men jag är INTE bortskämd med sånt här.
Stallet ligger också närmare, 2 km hemifrån. Det är precis lagom stort, 6 boxar men bara 5 uthyrda. Känns såå spännande.:banana:

Aj, då vilken otur! Hoppas på snar bättring!

*kl*
Hade ute tjejen som behandlar idag och det var skönt;)! Hon tyckte Loppan var ganska mjuk och fin och att hon rörde sig bra med stora bogfria rörelser:).
Gott, då jag ju tenderar att oroa mig för det mesta;). ( Båda mina förra hon behandlat hade lite olika spändheter den ena var mitt fullblod som tidigare gått löp och den andra min vallack som var spännd och speciell med lite taskig halsansättning..)
Däremot en liten skevet i bäckenet som hon manipulerade och det trodde jag nästan skulle hittas får bara se så behandlingen består och att det ger resultat.
Var ute och red igår själv i vinterskymmningen och hon var så mysig så:love:..

Så skönt! Bra med något nytt där det finns bättre förutsättningar:)!
Det är tungt nog med hästeriet så man vill ju ha det så bekvämt som möjligt.
Varmvatten, det låter mumma. Stor padock också..Min "hade" måtten 20*40 men krymper undan för undan..har ju iof. sarg numera;), he, he..

Ja det gör verkligen tväront! Sambon fick släpa mig från restaurangen till bilen, jag dröp av svett för det gjorde så ont dels i foten o dels att hoppa på det andra benet!:(

Men men nu står jag ju på det iaf så snart är jag tebax i sadeln!

happyrider: Det låter som rena lyxen för mig med kallstall! Jag har ju förvarnat hemma om att detta var sista året utan varm sadelkammare o så ska det bli banne mig! Bara det att ha varmvatten, varma träns o täcken, sadlar mm...

Låter iaf som ett drömstall o jag förstår att du vill flytta! Blir det helinackordering o får man fråga vad du får betala?

Läste förresten att ni diskuterade hovis-priser förut. Jag betalar 800 för helskoning o 850 med snösulor. 200 för en verkning.

Det känns som om din hovis är lite dyr Tessa, men är han bra o det inte finns någon lika bra men billigare att hitta så är det ju inget att välja på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama