Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Oj vilken tur att du hann att väja.

Ang hovis, har haft samma i nästan 6 år och är jättenöjd. Tyvärr åt det äldre hållet så jag får se hur länge han orkar att hålla på... Jag betalar 1600 för två vanliga rundskoningar. (800 kr styck).

Krya på dig Sunshine, INTE roligt att må så kasst.

Är så himla sugen på att rida och på lördag har de lovat plusgrader här i småland:laugh:. Tänkte väntat in hovis för att få på ordentliga broddskor men tror jag smyger igång i helgen. Min pålle har ju faktiskt vilat en hel månad.

Polly: Modigt att rida barbacka, har inte vågat mig på det än...

Gott Nytt häst ÅR!!! Hoppas på lite mildare väder så vi hinner ladda inför tävlingssäsongen 2011. Glöm inte att gratta era pållar imorgon, då är det 5år :D

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLIHOPA!!
Har lite svårt att fatta att våra små pållar blir fem, men så är det visst...

kl
Blev så inspirerad av Polly att även jag vågade mig på en barbackatur idag. Pållen skötte sig så bra och med tanke på att han vilat en månad så var jag jättenöjd med honom. Tänk att så lite kan göra mig på gott humör en hel dag!!:D

Härligt med barbacka. Jag var också ute i det underbara vintervädret :) Helt fantastiskt vackert och lagom temperatur.

Visst är det konstigt. Kan inte förstå hur åren kan gå så fort...men vi blir väl inte äldre...?? ;)

Nej verkligen inte...
Men det är klart, äldsta barnet mitt blir 15 år så antagligen är jag inte 25 längre...:confused:

KL.
Igår blev killen klippt. Gick jättebra! De höll dessutom på att såga till plankor i stallet för att byta i dörrarna, så det lät och bankade samtidigt. Lugn kille som bara tyckte att de var oförskämda som inte frågat om lov, haha. ;) Han ska godkänna allt!
Så efteråt var det ett longeringspass som stod på schemat, och killen har varit pigg denna vecka eftersom jag inte haft tid att rida igenom tyvärr. Så när vi promenerade fram så gick han på en, slängde med huvudet, bockade och stegrade (!!!) flera gånger. Verkligen inte normalt beteende för honom, men tänkte att det kanske hjälpte om han fick springa av sig när vi linade. Men icke. Helt tokig, fullt ös i galopp runt, sparkandes och slitandes. Så blev själv rädd eftersom det var nära bara när jag ledde att jag skulle få en hov i huvudet. Så tog in honom och borstade honom noga noga, igen. Även täcket. Eftersom jag hade hår i handskarna så kunde jag bara ana hur det kändes på honom om det var det. Sen gick vi ut och han var normal igen, bara pigg. Skönt att man kan tyda sin häst i alla fall, när andra tycker jag är nojig. :mad:
Så nu får vi borsta noga i några dagar.

Red lektion idag också, länge sedan sist. Han var lite skuttig och bockig i början, men när vi började trava så släppte det fort och han arbetade på bättre än han någonsin gjort tidigare! :D Tyckte både jag och tränare. Hittade en fin form fort och var lättare att hålla honom där, sen i galoppen lyckades vi även sätta tillbaka honom lite och få igenom halvhalterna och form och ställning på volt, innan har han bara rullat på runt fyrkanten. Han orkar mer nu! :D Känns jättebra att vi faktiskt utvecklats under vintern trots att vi i princip bara ridit ut.
:bump:

Gott nytt år alla! :D Jag tänker inte räkna min som 5-åring förrän 17 maj när han fyller. ;)

gottnyttr_124437858.png

Bild från 12 dec.

Gott Nytt År allihop.

Hämtade transporten som stått parkerad på jobbet i tre veckor och körde Rivica till hovslagaren för att få dit tappskon.;)

Konditionstränade i kohagen och hade på både fälttävlansskydd och boots för att inte få fler tappskor.

Nu är hästarna installade, alla lampor tända och radion påslagen. De kommer att få så myclet hösilage de vill ikväll för att inte bli oroliga. Hör att smällandet redan har börjat.:(

Klart att vi ska ha 5-års kalas imorgon. Morotstårta? :d

Jag som letat efter 06-ornas tråd men kunde inte hitta den :P
Jag har en valack f 06 efter Artist ue.Rastell
Köpte han för ca 3 veckor sen så jag har inte hunnit med så mycket än. Han är grundriden och inhoppad. En känslig kille =)

Jag kallar han för Simon =)

läst igenom denna tråd nu och är grymt imponerad hur långt ni har kommit med era -06or min egen är bara grundriden i skritt, trav och galopp fick i o för sig föl nu i våras.

Tessalonica: hur gick det med din kompis slingers häst??? vi hade också en äldre valack för ett par år sedan som fick slingers fanns tyvärr inget vi kunde göra för honom och han är på de gröna ängarna..... hoppas dock att ni inte behöver genomgå det.

Blir lite nyfiken på vad det är för häst du har. Ras? Stam? Tänkt användningsområde? Berätta gärna lite mer om din pålla...

Kl
Härlig ridtur i skogen idag. Pigg häst som var lite stark men så kul att ha satt igång lite igen...:)

Lämnar ett litet avvtryck här. Har en 06:a hemma, började rida honom som treåring hos uppfödaren, som fyraåring hade jag honom hemma hos mig 6månader på träning/foder, sen såldes han av uppfödaren men pga strul kom han tillbaka och är nu hos mig igen. Och denna gång behåller jag honom för det är en fantastisk häst med gott psyke. :love:

Det är en arab (jag som inte skulle ha en sån:D) som just nu ligger kring 150 (+?) men är ganska omogen i kroppen fortfarande.

Under sommaren utvecklades han kanonfint och gick från klarhet till klarhet. Han skötte sig fint i alla gångarter, blev inhoppad och gick enklare dressyr. Nu när han är hemma igen känns det konstigt nog som att börja om. Antagligen för all energi som finns lagrad i den lilla kroppen just nu! Men han har tappat muskler så dels får jag sätta igång med markarbete av den anledningen och i ridningen är han samma busiga kille som han var som treåring. Lite bock och hopp alltså. Fortfarande lika godhjärtad och kan gå först/sist/mitti när man rider ut. Men plötsligt är han otrygg ensam, och vi red ju nästan bara ut ensamma förut.
Dels är han i nytt stall nu, kanske behöver han många månader på sig att landa ordentligt. Han ska fortsätta denna vecka med markarbete/ uteritter och sen vila en månad. Sen får jag se hur han vill göra sen:D

Det känns skönt att han är tillbaka. Och det är inspirerande att läsa er andras funderingar och berättelser om era 06or.

Målen just nu är köra in honom och fortsätta ridutbildningen. Vi får se tillsammans vad det är vi brinner för.

Välkommen Oanki..Härlig färg din ser ut att ha? Väldigt mörk:).
Fritte och the Johanna välkommna ni med åsså lite bilder vore kul på era småttingar.

*kl* Vart ute med min äldsta dotter och en kompis till henne på en trevlig tur igår..
Red faktiskt på mitt ponnyhack..har testat det innan och då har hon älgat iväg som en ångvält på bogarna. Igår så funkade det jättebra och jag tycker det är trevligt med ett bettlöst alternativ när man är ute och pulsar..

DSC_0216.jpg
[/IMG]
Sommaren 2010 samt 28december 2010.
DSC_1009.jpg
[/IMG]

Jag rider också på ett ponnyhack :) Det funkar alla tider även om han också är bettvan. Men veterinären hittade vargtänder som ska tas bort bara jag får tid över...

Välkommen Oanki..Härlig färg din ser ut att ha? Väldigt mörk:).
Tack =)
Ja han är väldigt mörk, Mörkbrun står det i passet men jag tycker han är svart ;) Lika svart som min shettis som är svart i passet. Vi får se till sommaren om han blir ljusare. =)

KL

Körde till ridhus och red idag. Längesen det blev ordentlig ridning med ridstövlarna på.

Lite stel i vänstersida men samarbetsvillig och kändes fin på slutet.:laugh:

Jag fick också ta bort vargtänderna på min. Gjorde det för två år sedan. Tog nästan en timma på klinik innan de var ute. Passade på när hon hade vintervila.

Red ut på Simon idag och han var väldigt piggelin! Mer i luften än på backen kan man säga.Efter ett tag så gav han upp och inser att han inte kan få av mig ;) Då är det inte lika roligt att bocka.. Mellan bockningarna så kändes han riktigt fin och avslappnad :P

Kul med nya i tråden. Välkomna hit och gärna mer bilder...

Kl
Tog en skogstur idag med dottern på sin c-ponny. Underbart härligt vinterväder. Dottern hade kameran med i fickan och tog lite foton som jag bjuder på:

vintern10-11hst003.jpg

vintern10-11hst006.jpg

vintern10-11hst011.jpg

vintern10-11hst013.jpg

Tackade förresten ja till de nya stallplatserna idag. Känns lite pirrigt, har aldrig bytt stall på detta sätt. Måste säga upp mina nuvarande så fort som möjligt. Antar att jag får räkna med 1-2 mån uppsägningstid. Har inget kontrakt skrivet men vad brukar vara skäligt? Vill också göra det så schysst som möjligt så hon får tid att hitta nya hyresgäster.

Får börja med att hälsa dig VÄLKOMMEN!!! :) Vi är väl alla egentligen på olika nivåer med våra 06:or, men det är bättre att skynda långsamt.

Gällande kompisens häst så kommer även han att få vandra på de eviga gröna ängarna. Det blir bäst för honom... :(

-------------------------------------------------

Måste säga att jag inte varit inne innan idag och blev väldigt glad att se att vi fått nykomlingar till tråden! Välkomna oanki, FrittePower och theJohanna! :D Vi är snälla här i tråden men vi kräver bilder och presentation på nykomlingar ...hehe

Avel, skönt att vara på G igen. Stelheten släpper förmodligen efter lite mer ridning framöver.

HappyR, Härligt med vintertur, man får lätt mersmak när man väl kommit igång igen. :) Så himla skönt för dig att du hittat ett nytt stall. Är det närmare hemmet? När blir flytten?

Rebecca L, spännande med päls som kliar..hihi, kul att han ändå lugnade sig när du fick bort det mesta. När jag klipper så brukar jag alltid tvätta dem efteråt, det brukar få bort det mesta klieriet efteråt :) Är ju dock väldigt svårt nu när det är iiiskallt. Blev det helklippning?

KL

Idag var jag iväg med mina damer i ridhuset för första gången på 4, nästan 5v. Bulan var inga problem att få på transporten. Kanske har hon insett att man kommer hem igen när man går på. Rosie lika duktig som vanligt.

Det var lite lydnadshoppning som stod på schemat. Har ju bara hoppat Bulan en gång tidigare och det gick väl egentligen sådär.. Idag var det en helt annan häst. Körde travhoppning och gjorde halvhalt i vartannat steg och hade ordnat övningen som Novali här tipsade om i somras. Fungerade verkligen kanonbra. Är att rekommenderas för den som har en osäker eller olydig häst. :)

Rosie var lika fin som vanligt, mjuk och följsam. Nu är det träna, träna som gäller inför 2011 års aktiviteter :D

Tessalonica: Yes, det blev helklippning. :) Sparade bakbenen från knäet och ner, samt halva ansiktet.

Lite otydlig bild, men ändå. Mycket snygg i nya tränset dessutom! :love:
myggis_023_124537252.png

KL.
Igår fick jag även veta att jag äntligen ska få flytta in från uteboxarna till stora stallet, första februari. Ska bli riktigt skönt att slippa frusen box och behöva släpa sadel, träns, ryktlåda och liknande fram och tillbaka. :p Blir ju mycket dyrare i månaden nu, men men. Haha.

hihihi... vad snälla ni är, tack så mycket för era välkomnande ord! :D

min 06 är min egen uppföddning SWB och världens mest ofotogenica häst men jag kan bjuda på lite bilder ändå.. heheh...
http://www.blup.se/sv-SE/horses/206886-palona-sk-swb
stam Orlando-Landlord-Marco Polo fick ett sto föl 2010 e: Calido alltså hopphästar ;)

06an har gått 3års testet med poängen 788868 och 86 för hoppningen, hon skaddade sig sen tyvärr nov 2009 då hon fastnade i en kabinhake och skar upp hela vägen in till ledkapseln och man kunde se hovkapseln. sedan fick hon föl 2010 i april, håller nu på att sättas igång lite lätt ska ev skos imorgon för första gången någonsin.
163152_10150102320545091_572305090_7743603_2828285_n.jpg

från 3årstestet min enda bra bild
4942_111662795090_572305090_3154332_6613621_n.jpg

också 3år
26746_415077345090_572305090_5566675_2320954_n.jpg

2010 nu hittade jag ju flera bra kort

blev visst lite ivrig, blev ganska många bilder. upps

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama