Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag skulle också vilja ha en stor paddock! Har en 20*40 och det duger till lite trimmning och lite markarbete. Och den är belyst så man slipper mörkret iallafall =)

Simon är iallafall klippt för första gången och han var jätteduktig. Stog helt stilla fast det var lite läskigt vid öronen ;)
Imorse fick han och hans hagkompisar besök av min 05:a som sprängde sig in i deras hage. Inga skador som tur är!

kl
Nej någon helinackordering är det inte tal om utan jag kommer mocka/ sköta mina 2 varje dag.
Morgonfodring o utsläpp fixar ägarna åtminstone på vardagarna. Sen kommer vi hjälpas åt med resten. Så på det sättet blir det antagligen inte mindre jobb men å andra sidan tror jag att allt kommer gå lite lättare med bättre förutsättningar.
Kostnad/ månad, box + strö = 750 kr/ häst. Grovfoder köps in gemensamt och kraftfoder köper man själv.
Tycker att det känns prisvärt.
Under våren kommer vi strö med halmpellets och till hösten troligtvis torv eller torv/spånmix.

Låter väldigt bra prismässigt tycker jag!

Vi har också kört med halmpellets för första gången. Jag är helnöjd! Billigt, lätt och fryser inte i mitt kalla stall.

Däremot får Grå riktig halm för han står ju på logen i sin stora box. Där är ju väldigt högt i tak o riktigt kallt så jag anser att han ska ha tjock bädd o nåt att pilla i hela tiden.

happyrider: jadu det är mycket energi nu i mina hästar :) Måste försöka på det på film när dom får sina dagliga busryck ;) Då är det dom högre skolorna som gäller!

I mitt stall tar vi 1900kr för helackordering. Och då ingår in och utsläpp, fri tillgång på hö/ensliage, havre/korn betfor/kli. Och spån förståss. =) Sen har vi ett mockschema så om man har 1 häst så mockar man 1/11 dagar ( alla boxar förståss) ( då det står 11 hästar i stallet )
Det tycker jag är en bra system =) Fast det är jag som gör mest i stallet men mina 6 hästar :P haha

Gud vad det skulle vara skönt med så billigt, haha. :p

I mitt stall kostar det 3700 kr i månaden/häst. In- och utsläpp, plus fodringar på vardagarna, rullande schema (förutom kvällsfodring) på helgerna. Så ett pass i veckan har man själv. Ingår 10 kg hösilage/dag, 4 torvbalar. Ett täcke på eller av. Sen kan man köpa Mustangfoder av dem som kostar extra. Man mockar och gör mat själv.
I utestallet (där jag står just nu) kostar det 2400 kr, och då ingår inte täckesbyten - men allt annat.
Vi har upplyst ridbana på 24 x 70, och två stora gräsbanor.

Tycker dock att det är billigt för att vara här i Stockholm. :)

Tack:) Ja han är en fin kille. Morganhästarna är väldigt allsidiga och och används i de flesta dicipliner, även körning. De är väldigt bra i huvet och coola. Min är orädd för nästan allt. En jättetrevlig ras. Och de är väldigt vackra.
Googla på: svenska morganhästföreningen, så finns det info för den som vill.
Även ett bildspel på fina hästar.

Ja som du och någon skriver så kanske det gäller att driva på. Men det går ju så fort så jag vet inte om jag hinner känna innan. Min första reaktion är ju att få stopp på honom men jag ska försöka driva på istället.
Provade något som kallades bocktygel men han fick ner huvudet ändå.

Just nu vilar han ett par veckor. Sen får jag ta nya tag:)

Hur funkar grästyglar? Är det lika som bock-tyglar?

Hur funkar grästyglar? Är det lika som bock-tyglar?

du har ett nackstycke med 2 ringar som du färster i tränset till det har du 2 tyglar som går från sadeln-nackstycket-ringarna och till bettet. Om du går in på h**ks kan du se hur den ser ut.. Jag är så dålig på att förklara :P

Ja det är inte så kul när dom håller på att bocka. Simon tog över hos förra ägaren och slängde av henne rejält så hon blev rädd och andra som provat.Och sen så fort han inte ville gå så hoppade hon av..
Min första ridtur varade i 2 timmar av konstant bockande och stegrande , tills han gav upp! Jag har aldrig suttit på en häst som ska ha av en till varje pris! Men som sagt så är jag tjurigare än fan själv så jag höll mig fast och vann ;) En skadad sena i lillfingret och fläskläpp fick jag dock. Men redan andra ridturen så hade han slutat med dumheterna. Då vet man iallafall att det finns en hjärna där inne ;) Senast jag red var mer glädjebockningar då dom andra hästarna galopperade före och han blev laddad =)

Jag betalar 500 kr i månaden i kallhyra i kallstall där jag står, då är det boxen, hage, belyst paddock ca 20*40, varmvatten, lite uppvärmd sadelkammare (litet element bara som håller det lite varmare än övriga stallet). Fodringar 3 ggr/dygn. Inga täckesbyten. Fodringar och in/utsläpp delar vi på, men man får skriva upp sig på de pass man kan. Totalt är det 4 hästar i stallet. Stallägaren har 2, sedan är vi 2 inhyrningar.

Trivs jättebra. Så himla lugnt och skönt och huuuur trevlig stämning som helst! Aldrig något tjafsande och framförallt så är det så himla LUGNT!! Det är super för min lilla häst!

Ang den tidigare diskussionen om skopriser så jag betalar 900 kr för helskoning och då är det jag som får köra till hovslagaren. Men han är guld värd, skulle inte byta bort han för allt i världen!!! :bow:

Läste förresten att ni diskuterade hovis-priser förut. Jag betalar 800 för helskoning o 850 med snösulor. 200 för en verkning.

Det känns som om din hovis är lite dyr Tessa, men är han bra o det inte finns någon lika bra men billigare att hitta så är det ju inget att välja på!

Och jag tycker det där lät ganska billigt:eek::D Men i olika delar av Sverige är det olika dyrt/billigt.

KL
Jag har min på helpension för ett par tusen i månaden för tillfället. Men till sommaren får det bli eget igen det är mer ekonomiskt samt jag gillar skitgörat nästan mer än ridningen:p

Jag har min hemma i ett kallstall. Endast sadelkammare med värme. Inget vatten alls utan får hämta vid huset, 20 meter bort. Skulle uppskatta värme nu på vintern men kan inte få allt. Dottern och jag har tre hästar.
3dd0e6a819fa5258a79b4a394665eba6.jpg

Rivica, e Riverside, ue Krack C. Ska bli min nya dressyrhäst.
Dottern hoppade henne upp till en meter i somras men sen blev det problem så nu börjar vi om på lägre höjder.

KL

Jag ar pa battringsvagen, hurra :banana:

Vad billigt ni star allihop, ar jatteavundsjuk. Mitt stall kostar 790 pund/manad (vad blir det...runt 8000kr?) for fullskotsel inkl ridning, det ingar alltsa 5 rid/motionspass varje vecka om man sa vill. Eftersom jag ar lite petig med min sa ar det bara stallchefen som rider honom, blandning av uteritter, banridning och longering. Men ingen hoppning, han skall vila fran hoppningen hela vintern ar det tankt. Jag vill/ska rida mer sjalv med tiden men det ar svart att fa till det med 3-ariga tvillingar hemma som bara gar pa dagis 2 ggr/vecka.
Iaf, stallet ar ratt valutrustat med belyst 20x60 dressyrbana med speglar, belyst 40x50 hoppbana, nagra terranghinder, skrittmaskin, solarium, massor av hagmark, hyfsade ridvagar och 5min korvag fran ett jattestort tavlingscenter. Men jag saknar att "gora" min hast sjalv. Nar det blir dags for ponny at barnen sa lar vi flytta till ett kollektivstall, om tva-tre ar kanske?

Jag red forresten lektion haromdagen, fortfarande full av influensa. Det gick skitdaligt :D Joey var stark och vagrade trava, ville bara galoppera, och min dressyrtranare tyckte att hoppstallet gjort ett apdaligt jobb med markarbetet - back to basics for oss alltsa :p

*kl*
Jisses vad det skrivs ;) Kul!

Roligt med lite nya människor här också. Det droppar in några då och då. Välkommna!

Hemma tycker jag nog att min fröken fått mer fart nu när det är kallt ute, men jag är också bara glad över det. Har inte haft överflöd av frammåtbjudning innan om man säger så. Så när min dam tar i och lägger på en liten brall och bock ja då är man bara glad. (fast då är det inga problem att sitta kvar heller.)

Annars så jobbar vi på ute på skogsvägarna, försöker få in lite vettiga övningar och hoppas på att kunna komma ut på någon LC till våren. Har fått intryck av att hon växt på höjden med nu sista tiden, dessutom är det nog dax för en sadelprovning... hoppsadeln som inte ville ligga still förr ligger mycket mer still nu, men däremot dressyrsadeln som har legat still innan har börjat till att "rulla". Måste även köpa en längre sadelgjord, hon håller på att växa ur den hon har nu... (synd att det ska kosta en massa pengar bara :angel:)

Gott att du är på bättringsvägen:)!
Men vad tråkigt med dressyrbiten, löser sig säkert nu när du kan rida honom och träna lite mer.
Tycker ju dina filmer med hoppryttaren sett jättefina ut!

Aramis: Kommer inte riktigt ihåg..är det mest dressyr du rider också eller? Åh, visst är det ett dilemma med sadlar..jag blir själv lite småtokig..
Enligt hon som gick igenom hästen så låg båda sadlarna gga o.k men dressyren hamnar lite i bakvikt och det är inte vad min sits behöver he,he..
Inte lätt att hitta det optimala till min smal-grova poppsa:crazy:.hon är ju maffig i sitt framparti och lite smalare bakåt..

Jag har bokat sadelprovning nu för en duktig tjej (sägs det...) Svensk Ridsport i Kungsbacka ordnar det så nu hoppas jag att det finns något som kan passa mina damer. Samma kan jag nog glömma, även om plånboken mått bäst av det. ;)

Jag har bokat sadelprovning nu för en duktig tjej (sägs det...) Svensk Ridsport i Kungsbacka ordnar det så nu hoppas jag att det finns något som kan passa mina damer. Samma kan jag nog glömma, även om plånboken mått bäst av det. ;)

Jag måste också hitta nya sadlar. Har bara 1 hoppsadel som dom har fått dela på tills min -05 växt klart. Och otur har jag så hon är ganska rejält överbyggd :( Så det blir säkert en sadel som är dyrare än hästen.. Sen att simon betydligt ädlare än min -05 och -99 så måste jag köpa ny sadelgjord :/

Jo, det är dressyren som jag "siktar in mig på". Rider för det höga nöjets skull och inte för att prestera på tävlingsbanorna. Älskar att träna och få lära mig mer och mer. Men har inget behov av att visa upp mig. men någon liten tävling ska jag avverka i alla fall. Sen skogsmullar jag gärna där i mellan. :laugh:

Sadlar är verkligen ett kapitel för sig, att de sen ska kosta skjortan är också trist. Men så är det, tur att dom ger så mycket tillbaka i alla fall de rara kusarna.

Så lustigt, jag var hos dem mitt på dan och då visste de inte när de skulle ha nästa sadelprovning. När blir det?
Tycker att min dressyrsadel lättar lite bak nör jag rider. Har lagt en pad under men vill gärna kolla med någon duktig. Hoppas att om inte den sadeln ligger bra så kanske den andra vi har gör det. Har dessutom en som är för bred till salu utan att lyckas.
Alltid krångligt med sadlar och dyrt...:(

Nu har vi snöstorm. Har snart kommit lika mycket snö som förra året. Hästarna ville in när jag kom hem mitt på dan. Inte kul med blötsnö och blåst. :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur