Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

knapplån

ställer ni av på vila enbart i hage eller sysselsätter ni hästarna med tex bara skogsridning eller dylikt på deras viloperioder under sommaren? Alla gör ju olika så intressant o höra! min vilade enbart i hage nyss...tror han tyckte det var lite tråkigt för han började gnägga så fort han såg mig :D funderar på om nästa vila ska förknippas ren vila kombinerat med skogen och en del skritt eller dylikt. Det är iof väldigt mysigt att skritta ut och mysa denna årstid och njuta av naturen...så länge man slipper bromsarna...idag var dom efter oss! Dumma insekter...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tycker jag rider gga lite, blir knappa fyra dagar i veckan men när hon "vilar" så blir hon helt "fri". Har stora hagar och nu går hon med en unghäst till. Vilade en dryg vecka för ett litet tag sen men nu kör vi på och tar lite längre vila igen när jag har semester(om jag inte lägger in en vilovecka innan). Blir kanske bara 14 dagar som är samanhängande då för att sedan lulla igång så smått.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

jag ställer nog av min 2 veckor i ren vila och sedan några veckor med bara ridning i naturen, ska bara komma på hur jag ska lägga upp det på bästa sätt så att det passar med min semester också :laugh: i hagen har han alltid sällskap av annan unghäst o leker hela tiden :-)


idag har han varit på på träningstävling i hopp, hela 50 cm :-D han kom runt men han hade mycker att titta på...det var ju shettisar på framridningen...haha
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag lägger in 3 veckor med total vila (dygnet runt i hage) från och med nästa vecka. Min häst har gått regelbundet sen i feb/ mars och tror han behöver en rejäl paus nu. Sen ska jag ju inte sticka under stol med att även jag behöver några veckor då jag kan ägna mig åt familjen...(3 barn med sommarlov) + att vi hämtar en valp nästa vecka och då behöver jag några veckor med fokus på hunden. Så det här upplägget passar mig (och alla runt omkring)

Kl
Andra hoppträningen avklarad idag. Jättenöjd:laugh:. Skönt att det gick bra med tanke på träningen i tisdags då jag upplevde honom lite "knölig".
Tränaren tyckte att han gjort framsteg och vi hoppade tom en liten "bana" med några hinder i galopp.
Känner mig nöjd och glad nu...:laugh:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tycker jag låter som ett bra upplägg, men varför inte vila mer om du skall visa på kvaliten? 6 v var mitt upplägg. Sedan köra på mer intensivt till visningen?!
Och skulle du mot all förmodan bli nervös inför visn för hopp på kvaliten, så bor jag nära..E på hugget!:laugh:
Jag rider en äldre häst i stallet o känner hur mkt jag missar, liksom;)

Kl
Pappi trivs i nya liiite större hage. Kan ju rulla sig! :laugh:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag tycker vila är så individuellt, alltså hur länge de ska eller inte ska vila. Men NÄR min vilar så är det helt utan ryttare, jag har lagt in 1-veckors vila med jämna mellanrum hela våren så hon hunnit med i hjärnan lite....nästa vecka är det dags igen för en sån återhämtning.

Mina hästar har väldigt stora kuperade hagar med gräs o i nästa vecka har jag tänkt att hon får gå ute dygnet runt. Dock inte om det blir väldigt varmt för vi har så mycket bitande insekter här o hon är väldigt tunnskinnad.

Hade ett jättefint dressyrpass i paddocken igår. Hon börjar verkligen komma framåt nedåt nu o suger fint där framme på bettet. Vänster galopp är fortfarande rätt springig medan höger börjar bli riktigt bärig. Mitt i höger galoppen kom jag på att jag glömt ta ut pommes fritsen ur ugnen så då var det bara att kasta sig hem!:eek: In med pållan i stallet o in i huset bara för att hitta en ugn som visserligen är påslagen men så slarvigt att värmen inte gått igång...:cool:

Men men dressyren gick ju bra fram till dess!:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

:D:D:D...
Skulle mycket väl kkunnat vara jag...

*kl*Skogturer idag&förrgår. Hon är ju himla bussig så, men har varit liite osmmanhängande och småtittig. Iof så blåste det ordentligt idag, grusvägarna är hårda och torra/dammiga, så det kan påverkar väl lite.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag hade tänkt ge honom 1 vecka till lite närmare sen och känner att detta upplägget passar oss.
He, he... Ja nervös inför hoppningen ÄR jag, speciellt efter vår omkullridning så jag pratade med min hopptränare igår om hon kan tänka sig att visa honom hoppad. (tror det är tillåtet att ha 2 olika ryttare?? Får kolla upp det..)
Hon kunde absolut tänka sig det. Känns bra att ha en liten "backup" plan, men jag har inte bestämt mig riktigt än.
Men tack för ditt erbjudandet:bow:. Du kanske ändå är sugen att komma och titta??
Skönt att din pålle fått lite mer yta att röra sig på. Det löser sig nog till det bättre för er...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Du får ha 1 som visar, 1 som rider "dressyren" och 1 som hoppar det står dig fritt att välja o vraka!:)

Men vänta du tills du har hoppat hästen lite mer o ni blivit samspelta då vill du säkert hoppa själv med!:banana:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vem tränar du hopp för?
Jag kommer absolut att kolla, Grevagården för er, lr?:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jepp det blir Grevagården.

Tränar för en tjej från U-hamn som heter Linda Nykvist. Ingen "utbildad" tränare men med mycket erfarenhet av eget tävlande (140- 150 tror jag) + utbildar unghästar. I dagsläget är detta fullt tillräckligt för oss:).
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Va bra, får se hur jag gör med hoppningen...
Jag vill hellre visa uppsuttet än löshoppat, så känner jag mig osäker så får tränaren göra det.
Men som sagt finns det liite tid kvar för mig att bestämma mig.:laugh:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vad det gäller vila så kör vi nog mer din linje. Ngn vecka här och där, sen efter championatet (om han kvalat) så blir det långvila.

I dag var vi till terrängbanan för första gången och han var bara super :love:

http://www.youtube.com/watch?v=ctsF0JtfBpM

schaaa..ursäkta den flåsande (jag) fotografen :eek: ...inte funkade zoomen heller.
Här är han lite till med med en betydligt bättre fotograf

http://www.youtube.com/watch?v=pa5b0p-CnX4

Dressyren blir det dock en del att jobba med :laugh:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men vad skönt att ni är igång igen :laugh: Brukar ju bli lite skakigt efter en vurpa.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Han har ju helt klart för sig vad uppgiften är! Men vilken liten bockbuse han är???:D

Ser ju iaf övertygande ut, lär inte vara några problem att kvala honom.

Själv har vi varit på bortaplan o hoppat lite terräng idag. Regnet stod som spön i backen så det fick bli lite lugnt o stillsamt men lilla Bruna visade att hon vet precis vad terräng betyder även om det är på bortaplan!:bump: Stock med blommor framför, upp o ned på bank, rätt ned i vattnet, dubbla diken och en flugsvamp skuttade hon glatt över! Avslutade med steeplehäck. Nemas problemas där heller.:banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
831
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
627
· Visningar
36 464
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp