Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

ja, nångång släpper det ju! jag hade en travare före denna häst...han va inte alls kul första starterna. i hoppningen rusade han rätt igenom hindrerna som plockepinn eller så nitade han så ryttaren flög in i hindret...men sedan bara vände det och han tog placering, efter placering efter placering och kändes genomärlig och trevlig. Så jag ser lite likhet mellan dom, så det kommer nog ordna sig så småningom :-)

Klart det släpper tids nog.:)

Bara träna på att tävla!

Fast jag tror inte det är rätt metod på en så ung häst. Den troliga anledningen till att han gör som han gör är att han inte är mentalt färdig för tävling med allt vad det innebär.

En 4-åring kan verka så himla stadig hemma o på träning men det är när man kommer bort som temperamentet visar sig på riktigt. Att då fortsätta o utsätta honom för det som han finner mentalt jobbigt kan inte vara rätt. Bättre att ge dom längre tid med föreberedelser.

Han har nu varit på 7 tävlingar, vilket är tämligen mycket för en 4-åring, o han blir inte bättre utan sämre. Ryttaren spänner sig också omedvetet vilket han naturligtvis känner av och beteendet blir mer eller mindre permanentat.

Det är så lätt att ha för bråttom med våra unga hästar, det är nog nåt vi behöver komma ihåg allihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Fullständigt UNDERBARA bilder!:rofl::rofl::rofl: Å grattis till debuten, gick det bra?

Hahaha, om Ni visste vad vi skrattade när vi såg bilderna. Dessa är ju av den bättre sorten ;)

Hoppningen gick kanon bra! Vi petade ner första men annars är det inga problem. Hon har så himla lätt för sig och tabbar jag mig så försöker hon rätta till det på bästa sätt. Har blivit riktigt trevlig och ärlig. Därför känns det riktigt bra att avsluta med hoppkurs på mån & tis och sedan lång vila som belöning. :laugh:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

ja, nångång släpper det ju! jag hade en travare före denna häst...han va inte alls kul första starterna. i hoppningen rusade han rätt igenom hindrerna som plockepinn eller så nitade han så ryttaren flög in i hindret...men sedan bara vände det och han tog placering, efter placering efter placering och kändes genomärlig och trevlig. Så jag ser lite likhet mellan dom, så det kommer nog ordna sig så småningom :-)

är det ngn som kört in sin häst? har funderat på att köra in min...mina andra hästar är inkörda och jag har alltid tyckt om att köra så jag är lite småsugen faktiskt :-)

Jo det finns väl en liten :devil: i alla hästar...:)

Gällande inkörningen så skall jag påbörja det efter vilan. Tanken är att mitt lilla underverk ska köra oss i vagnen om jag nu får mitt bröllop till nästa år :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Fast jag tror inte det är rätt metod på en så ung häst. Den troliga anledningen till att han gör som han gör är att han inte är mentalt färdig för tävling med allt vad det innebär.

En 4-åring kan verka så himla stadig hemma o på träning men det är när man kommer bort som temperamentet visar sig på riktigt. Att då fortsätta o utsätta honom för det som han finner mentalt jobbigt kan inte vara rätt. Bättre att ge dom längre tid med föreberedelser.

Han har nu varit på 7 tävlingar, vilket är tämligen mycket för en 4-åring, o han blir inte bättre utan sämre. Ryttaren spänner sig också omedvetet vilket han naturligtvis känner av och beteendet blir mer eller mindre permanentat.

Det är så lätt att ha för bråttom med våra unga hästar, det är nog nåt vi behöver komma ihåg allihop.
Jag instämmer helt i detta men tror inte att du någonsin kommer få något gehör från Stilett faktiskt.
Hon anser sig veta bäst själv och kör sitt eget race och eftersom hästen är hennes egendom kan hon göra precis som hon behagar med den.

Du jobbar på ett helt annat sätt med unghästar ser nyttan av att låta dem mogna mentalt och inte ha så bråttom. Att den metoden fungerar behöver iallafall inte jag betvivla med tanke på de filmer du har visat på både Lilleman och nu Majsan. Det är möjligt att den andra metoden också fungerar efter ett tag eftersom jag läste någonstans att Stiletts travare tydligen också var stressad i tävlingssammanhang men att hon då fortsatte med sin "miljöträning" och att han sen blev jättebra.

Finns ett uttryck inom hundvärlden som säger "att man tränar sin nya hund utifrån sin förra" och jag tror att detta även många gånger tillämpas inom hästvärlden. Metoden fungerade på travaren alltså gör hon samma sak med den här unghästen.
Du har sett att unga hästar mår bra av att mogna mentalt innan de utsätts för tävlingssammanhang för ofta alltså gör du det.

Stilett ha köpt en fin unghäst/blivande tävlingshäst och vill självklart ha valuta för sina pengar. Jag förstår henne på sätt och vis. När min var fyra sa jag till min tränare att jag ville prova att åka ut och tävla henne i några LC.
Men svaret jag fick då att var att då behövde jag inte besvära mig om att komma tillbaka.:eek::rofl:
Fanns ingen anledning att samla på sig dåliga resultat när hästen inte var redo för det.:angel:

Så lägg din energi på annat.:D Här kommer du bara slå din panna blodig och hon kommer aldrig någonsin ge dig rätt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vill lägga till en sak....
Förra starten var det inte jag som red utan en annan ryttare.

Jag kommer ge han tid men inte hur lång tid som helst.

han har varit lite sån här hemma också, det är först nu jag vågat plocka av mig säkerhetsvästen. Det finns en anledning till att jag valt att rida med den såpass länge och det som funkat är att traggla vidare på det som han inte gillat, även hemma, och nu har det gett resultat och han går bättre än nånsin. Jag är ganska säker på att det är detsamma på tävling, tragglar och sen släpper det ---och då går han bättre än nånsin.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Alltså jag håller med både Novali och Hedwig eftersom jag också vet att unghästar är inte så mogna mentalt som man kan tro ibland när man håller på med dem hemma.
Hästar växer fram till att de är 7 år,mentalt tar det ännu längre tid innan de är "helt vuxna" :cool:

Att du ville åka ut ett par gånger säger jag ingenting om. Men att fortsätta när hästen inte är mogen för det:confused: Är du inte det minsta rädd att det där "tragglandet" istället sätter negativa spår i hjärnan hos hästen:confused:
Vad har du att förlora på att vänta och ge honom mera tid?

Köper man en så unghäst måste man ju ha ett långsiktigt perspektiv? Jag tänkte först att det som redan sagts räcker och tänkte inte lägga mej i mera, men när du redan nu låter som att om hästen inte funkar som 4-åring på tävlingsbanan så kanske du säljer:eek: Det gjorde mej riktigt upprörd, för då låter det som om en unghäst blir något slags slit och släng:confused:
Hästen funkar ju som du säger utmärkt i alla andra sammanhang. Så varför inte utveckla honom i lugn och ro, stärka honom på rätt sätt och sen se vad som hänt mentalt? Det händer massor de första åren i en hästs hjärna.

Och alla hästar utvecklas inte lika. Vissa är senare både fysiskt och mentalt än andra. Jag trodde man tog med allt sånt i beräkningen när man köper en unghäst? Varför köpte du inte en mer färdig tävlingshäst?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

nu vill jag helst behålla denna häst, att hitta en sådan häst med sådan enorm kapacitet som har erhåller är nog inte det lättaste. Han är även mkt rolig att rida dom flesta pass nu sista tiden. Det känns att det är en kvalitétshäst man sitter på. Dessutom är han extremt gosig i stallet och älskar att bli ompysslad. Så det är ju klart att man inte vill släppa en sådan häst i grund och botten. problemet är att jag känner att jag inte kan påverka så mkt alla gånger. jag har en ryddskada efter en ridolycka och dessutom ischias och så slet jag av muskler i mitt ena ben så jag har en böld i benet (röntgenfynd) jag kan känna att det blir för mkt häst när han sätter den sidan till och även om jag själv vill så säger min kropp emot och därför av den anledningen så orkat jag inte tjafsa hur länge som helst. Det räckte med en bockserie i vintras så fick jag vara sjukskriven i 2 veckor för jag åkte då på en muskelinflammation i ryggen.
Jag kan inte ha en häst som slänger sig hit och dit och gör för kraftiga ryck helt enkelt. Därför vill jag ta ur detta fort ur honom, ju fortare dessto bättre för min egen del.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men kära Stilett, med tanke på din sjukdomshistorik, förstår jag ännu mindre varför du väljer att köpa en unghäst? För jösse namn, var rädd om din kropp! Vem skall ta hand om dina hästar om du blir långvarigt sängliggande? På med säkerhetsvästen igen. Bums! :mad: Och varför så bråttom med att ut och tävla? Behöver ni miljöträna, så gör det under andra former än tävling. Du kanske har tävlingsnerver av stål, jag har det inte, men det är faktiskt skillnad på att åka iväg och träna samt åka iväg och tävla. Även om du har allt under kontroll, så är det inte alltid alla andra medtävlare har det.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

ja, alltså hälften av problemen fick jag i höstas, dvs efter jag köpt unghästen så det var lixom inte planerat. Jag har även en go och glá hingst på 1½ år hemma (egen uppfödning) så jag har att göra om man säger så ;-)

Jag har nästan alltid haft unghästar...:laugh: har jag haft ngn äldre häst hemma så har det alltid funnit ngn unghäst också som jag ridit in eller dylikt...har nog aldrig varit utan dom när jag tänker efter...tog emot inridningshästar förut men slutade efter ridolyckan (men fortsatte då med egenägda unghästar enbart)

fast våran 21 åring hemma är den piggaste häst vi har - den är det krut i! :D så äldre betyder inte lugnast. 4 åringen är lugnare i skogen än tanten :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

knapplån

Ojojoj vad jag är dålig på att uppdatera.

Smilla har varit på sin andra tävling (första tävlingen hoppade vi 80 cm). Tanken var att bara hoppa 90 cm, och det gjorde hon som en dans felfritt och en jättefin, enkel runda. Så vi slog till och hoppade 1 meter också. Lämnade till och med in kvalpapprena. Tyvärr fick vi ett nerslag på en oxer, total miss av piloten. Men i övrigt kändes rundan löjligt enkel, till och med kombinationen gick som en dans. Nu blir det tävling på söndag och sedan på torsdag och utifrån resultatet och hur hon känns så får vi planera eventuell sommarvila. Helst skulle jag vilja få 3 felfria rundor i 1 meter först, men det beror helt på hur hon känns.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*KL*

Idag har jag och blomman varit och tränat! 2:a gången vi är och tränar och det gick verkligen superbra! Gud vad jag älskar min ponny :love:

Tränaren tyckte att jag gjort ett jättebra jobb med honom sedan sist så de va väldigt roligt att höra! :laugh:

Tanken nu är att jag ska rida ca 2 veckor till och sedan vila honom 3 veckor. Sedan börjar min semester och då tänkte jag åka ner och träna 3 dagar där hon håller till.

Jag tror verkligen på min lilla häst, jag tror han kommer bli alldeles underbar om några år :love: *drömmer mig bort lite* :angel:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men va kul att höra från dig igen!:laugh:
Grattis till framstegen! Kanske vi får lite bilder / film oxå?:d
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

jag måste fråga, vart är din skimmel föressten? har det hänt ngt? jag tror jag missat det faktiskt. va ifrån Buke en kortis så måste missat det då..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min vackra Pachá är borta. Han fick en öppen fraktur på vänster bak, skanbenet. Så hans tid med mig tog slut på påskaftonskvällen :cry:

Han är så outsägligt saknad! Det tomrummet som blev efter honom är så jättestort. Han va "min" häst. Den hästen man bara får uppleva en gång i sitt liv. Platsen han har i mitt hjärta är för alltid tillägnad honom.

Jag kan fortfarande inte förstå att han är borta och min högsta önskan är att när jag kommer till stallet så står han där i sin box igen. Men jag börjar inse att det aldrig kommer att ske...... :cry:

DSC_0242sv.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

nejmen usch så tråkigt :-( började ana att ngt tråkigt hänt.
vad synd att det blev så, ni verkade passa fint ihop!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag tycker du har rätt i det du skriver.

Jag har aldrig sett hästen på tävling. Om det nu skulle vara så att hästen är spänd och ryttaren tänker prestation, helt fel.

Men låt säga att hästen går kanon hemma, på olika anläggningar osv. Då hade iaf jag tagit med den ( nu gäller det ju dressyr ) och med ett STORT leende och lättridning genom nästan hela programmet, pratande med hästen o klappat o försökt ge självförtroende till den. Så hade jag nog gjort regelbundet ett tag . Men hela tiden tänkt glädje o självförtroende!

Alla unghästar är ju så olika mentalt, precis som ni skriver här.
Min tex är kaxig under press ( som lyser igenom tekniskt, alltså tuffare i huvudet än hur han löser uppgiften ), men bara för det skulle jag inte pressa honom.

Men nu tänker jag dressyr.

Skulle min häst vägra på första hindret alltid el likn om jag tr tävlade i hopp, då skulle jag ta mig en funderare o självklart inte åka runt och hoppa!

Men skulle vara väldigt kul att se en film fr någon av Stiletts tävl!:laugh:

KL
Jag red för andra gången idag, ingen i stallet som kunde hjälpa mig nu heller, men det gick bra. Snacka om att man inte beh hoppa bungy jump eller så för att få en kick. Ger ju adrenalin att sitta på en bomb som tickar av energi. Jag är ju gammal tvåbarns morsa ( singel förvisso ) !:grin:
Fick prata med honom lite extra när jag märkte att han blev spänd o sugen på att dra!
sadelpappi.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vilken klok tränare du har! Och all heder åt dig som följde råden :bow:

Det kan ju vara bra att veta att det som hästen lär sig när den är 4 år lär den för livet. På gott och ont.
Därför vill man självklart att den bara ska ha positiva erfarenheter då. Det är ju inte alltid möjligt men man kan ha det som mål i allafall.:)
Tyvärr fick min häst lära sig att älgar är fullkomligt livsfarliga av en annan häst när hon var 4. Hon var inte det innan men efter ett älgmöte tillsammans med älgrädd kompis och fullt sken som påföljd är hon det.:crazy: Inte så himla kul...jag rider självklart fortfarande ut och hästen sköter sig alltid perfekt så länge älgarna håller sig undan.:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
830
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
626
· Visningar
36 383
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp