Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

ja, jag har alltid gett hästar som gått på större sommarbeten en lång sommarvila. Men då vandrar dom lite av sig själva och håller igång mage o dylikt. Men nu står han inte i en sådan hage. (han står dock i en kuperad hage med gräsmöjligheter men inte som ett stort sommarbete) och så är jag rädd för kolik risker så då känns det bättre att iaf ta ut hästen på skrittur uppsuttet eller avsuttet för magens skull. Men träningar o dylikt behöver man ju inte göra såklart.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min står i frimärks hage hela sommaren m hö. Det kallar jag kolik risk!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Få eller inga beteshästar får kolik/ magsår under bete- det hästen är gjord för.

fång däremot på feta vuxna hästar som inte "gör ngt".

Det är viktigt just denna sommaren. De växer mest den ljusa årstiden, så en vintervila är inte av samma vikt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Håller med dig!

Kl
Lite bilder måste jag ändå få lägga in på min konvalescent:)
Han kan iaf skritta ngr km utan lugnande ...:)
pappischabrak.jpg

love1.jpg

love.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Intressant! Tror det är läge att ge min snutta en liten vila för nu när jag ökar kraven lite så är det som att hon efter en stund inte hänger ihop alls ( hade en dryg veckas vila för ett par veckor sedan..)

Men ställer jag av helt nu så blir det en väldigt lång vila, ca 5-6 veckor då jag till exempel är bortrest hela vecka 30..
Kan man istället vila henne ca 1-2 veckor nu för att sedan lulla igång igen med mycket skogsridning och så åter ge en vila på minst 14 dgr?
Vad är bäst?
Vår tanke är ju eventuellt kvalite´n och den är ju i september någon gång, inte hittat datum än..å räcker det?
Cirka fem-sex veckors förberedande? ( Tänkt det som en kul grej och ett led i utbildningen. )
Tips på upplägg mottages gärna.

Om du känner att du vill hålla igång henne nån vecka till så rid kravlöst i skogen då. Men annars håller jag med axel, en vila på 5-6 veckor sommartid gör ingen skillnad på en 4-åring. Tvärtom brukar dom komma tillbaka som "nya" hästar med många fler bitar på plats än innan vilan.:banana:

Din häst ser ju väl förberedd ut på filmer så mer än 5 möjligtvis 6 veckor ska ni inte behöva för att klara kvalitén galant!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Din pålle är riktigt fin, carre! Ska verkligen bli kul att se film på den under vintern sen när ni är igång!:love:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så fin och vad gott att det går framåt:)! Härligt att kunna skritta!

KL
Tackar för tips&tankar!
Kan ev. bli en lättare tränarsväng imorgon eller på onsdag för att sedan låta henne ta sommarlov i ett par veckor, fram till mitten v31!
( Vill kunna diskutera ev. upplägg med henne m.m..)
Dessutom är det varmt och bremsar och mycket att göra på jobbet å sen ska man hem å åka bada med barnen:).
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, hon heter Vilda:)

Angående vila så tror jag att längre viloperioder emellanåt får flera poletter att trilla ned och ofta märker man att hästen tycker det är roligare att jobba och är mer lyhörd efter de perioderna. Vi har haft många längre perioder av vila, pga eksem och förra sommaren pga en luftvägsinfektion alltså utan att behöva planera in vilan;) Nu blir det inte heller så intensivt pga flytt och annat som tar upp min tid. Men försöker att rida/tömköra eller träna från marken en till två gånger i veckan åtminstone. Vi har ju som sagt tidigare inga mål vad gäller tävling eller annat så därför finns ingen som helst stress eller press. Vi tar det som det kommer, riktigt skönt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Jag har nu skickat iväg min pålla till hennes uppfödare som ska trimma henne och sköta visningen vid kvalitets.

För att knyta an till det som nyligen skrivits i tråden:

¤ Jag provstartade pållan vid klubbens "lingondressyr" i slutet av mars. Då var hon väldigt lugn och fin när man red träning (eller på egen hand) på bortaplan, men blev extremt spänd under "tävlingen". Jag valde att inte starta något mer under våren då MIN erfarenhet från tidigare unghästar är att spändheten är svår att träna bort i så unga år, men att det däremot är lätt att befästa ett oönskat beteende/spändhet/rädsla. Istället tror jag på att fortsätta rida hemma och på bortaplan, låta hästen mogna, få ridandet på bortaplan befäst som något normalt och sedan successivt vänja hästen vid tävlingslika situationer. Dock får man ju vara uppmärksam på om hästen verkligen är spänd & rädd över tävlingssituationen eller bara "testig & tramsig". Jag tror dock att det oftast är det förstnämnda, men är det det sistnämnda kan det ju funka att utsätta hästen för upprepade tävlingssituationer i unga år.

¤ Min pålla blev insutten i maj förra året (skritt på egen hand i ridhuset) och sedan gick hon på bete i flock jun-mitten av aug. Mitten av aug och sep installad och lite mer "trim" (befästa skritt och trav på bana och ute). Sedan dess har det rullat på och i snitt så har hon jobbat 3 dgr/vecka under 4 veckor och sedan vilat helt och hållet under 3 veckor. Under våren har dock antalet aktivitetsdagar utökats till 4 per vecka, dress 1 dag (fram och/el ute), 1 dag mark/hoppn (fram och/el ute), 1 dag uteritt och 1 dag tömkörning. Det är mark/hoppn som tillkommit under våren. Pållan har som sagt fortfarande fått sina viloperioder vilka jag funnit vara nyttiga för henne. Inte för att hon varit fysiskt trött och inte så psykiskt trött heller, men efter varje viloperiod har jag liksom märkt att det senast inlärda hunnit sjunka in och det bara funkar när jag tar upp det igen. Nu inför kvalitets i höst så är pållan som sagt hos sina uppfödare och de är vana unghästutbildare och jag är säker på att de matchar henne på rätt sätt och varvar träning med vila efter vad som behövs. Jag gissar dock att pållan kommer att få en lite längre sammanhängande vila under början/mitten av juli och sedan trimmas mer intensivt inför kvalitets. Direkt efter kvalitets tar jag hem henne och då kommer hon att få börja med minst en månads vila.

¤ Kolik/andra matsmältningsproblem har jag inte upplevt hos häst på bete, tvärtom! En "maghäst" tycker jag snarare mår bättre utomhus med fri tillgång på bete under dygnets alla timmar. Möjligen kan ju hästen bli lite väl rund om magen, men det brukar ju försvinna ganska snart när man sätter igång hästen igen och begränsar betestiden/flyttar över hästen till "vinterhagar" utan direkt "sommarbetesgräs".
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

ja, jag har alltid gett hästar som gått på större sommarbeten en lång sommarvila. Men då vandrar dom lite av sig själva och håller igång mage o dylikt. Men nu står han inte i en sådan hage. (han står dock i en kuperad hage med gräsmöjligheter men inte som ett stort sommarbete) och så är jag rädd för kolik risker så då känns det bättre att iaf ta ut hästen på skrittur uppsuttet eller avsuttet för magens skull. Men träningar o dylikt behöver man ju inte göra såklart.

Men inte sjutton får en häst kolik av att gå på bete:confused: Ja om det inte är en häst som vräker i sej allt även det som är olämpligt, förstås.

Är din hage så liten att han inte kan röra sej:confused: Finns inget bete i närheten för honom?

Jag håller med axel ang behovet av vila. En vecka då och då ger jag en vuxen häst, inte en unghäst som behöver mer. Behöver smälta vad den lärt sej och få hämta sej i kroppen. Att skritta uppsuttet är ju inte vila för en unghäst, du sitter ju på den och belastar den. Låt dern var helt under några veckor istället, tycker jag. Vad har tränarna sagt om det? De brukar alltid rekommendera minst 4 v för en unghäst på sommaren, tycker jag?

Men du verkar se även detta annorlunda. I mina ögon behandlar du din 4-åring som en vuxen häst. Det är tyvärr så jag ser det. Det kommer kanske att gå jättebra, men det är inte så man brukar rekommendera då man utbildar unghästar, och det är inte så de flesta ser det, som du kanske inser i bla denna tråd? Säger det dej ingenting?:confused:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

men det va det jag skrev, OM dom går på stor beteshage så rör dom sig ju regelbundet av allt betande och då minskar ju kolikrisker eftersom dom rör på sig...men OM dom går i mindre hage som inte ger den vandringen så vill jag motionera hästen på annat sätt tex skritt, för magens skull.

Jag skrev ju att jag alltid gett hästar som gått på sommarbeten lång vila.
Dessutom skrev jag uppsuttet eller avsuttet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vi har varit ute en hel del under senvåren in på sommaren. Vet inte hur många gånger Ni andra varit ute, men säg ca varannan till var tredje helg. Enda anledningen har varit miljöträning och att få träffa andra hästar. Detta har fungerat superbra, hon älskar att komma ut och "hälsa" på andra likasinnade.
Däremot har kraven varit, enlig mig, väldigt låga. Har varit ute på 40-50cm CR och hon har klarat dem med bravur.

Är också lite inne på samma bana som Novali, jag tror att det som våra 4-åringar tar in nu sitter befäst hela livet, det är ju grunden till deras "arbetsliv". Jag försöker jämföra unghästen med mig själv, får inte jag en längre ledighet (semester) så blir jag skogstokig... :devil: Och till slut orkar man ju helt enkelt inte, det är ju inte roligt längre.

Därför får min lilla vila lääänge i sommar, just för att jag vet hur skönt det är med semester. Hon belönas med ca 6v totalvila. Det är hon väl värd. :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ååå vad trevlig han är!! Tycker han ser fin ut trots vila/ minimal rörelse...

Det syns på dig att du är lycklig över att få skritta honom igen:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

knapplån

Idag har jag tömkört, bytte ut tömkörningsgjorden och satte på sele med svansrem. (första gången med svansrem) det gick jättefint iallafall. Testade en kortis i skogen (med 50 bromsar på oss typ) så vi gick ut på bilvägen och det gick fint även när bilarna kom förbi...avslutade med ett par varv i trav låg form på banan. Inga problem där heller.

Ska ta fram kärran till veckan så han får börja titta på den....
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Verkar som om du försöker att immunisera honom mot allt:confused:.

Är du rädd för att den ska bli "överpigg" om den vilar?

Det är stor skillnad att vila den på vintern o nu- mognar..... som sagt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

nu förstår jag inte riktigt?
jag orkar verkligen inte motionera 3 hästar i denna värme så han får mer än gärna vila... (och dom andra också) jag hinner inte ens motionera alla hästar regelbundet eftersom jag jobbar också. jag menar bara att jag inte skulle våga ställa av en häst i tex 6 veckor om dom inte går i en stor sommarbetshage. för magens skull alltså. Men den kan göra lätta saker som skritta eller dylikt, bara för att röra på magen. Inte nödvändingtsvis varje dag (han motioneras absolut inte varje dag!)

han blir inte överpigg när han vilar.

jag brukar motionera en häst om dagen och då har jag som sagt 3 hästar att väla mellan så det är bara att räkna ut att dom inte går speciellt hårt. ngn enstaka gång har jag ridit 2 på en dag men det är sällan!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

axel, jag säger som Hedwig...det är ingen idé att vi lägger nån energi på Stilett för hon vet o kan allt bäst iaf. Att hela dressyrbuke har försökt få henne att förstå hur skadligt det är med det sättet hon rider o tränar sin unghäst rinner av henne och att du o jag med våra ynka 30 år i unghästbranschen skulle kunna tillföra henne något anser hon är löjligt.

Hon kommer att argumentera för sin sak till våra öron lessnat för länge sen så ge dina genomtänkta o trevliga råd till nån annan!;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

OK. Det hela var helt främmande för mig, men så kan det vara på hobbynivå- folk tror att det lönar sig att rida o träna unghästen väldigt mkt när det i själva verket är... som ngn skrev- less is more.

Den borde få klättra o cantra efter vilan - bygga upp sig o vara den unghäst som den är..

Nåväl.

Mina har fått vila även som 5-6 åringar- nästan hela sommaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
829
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
625
· Visningar
36 357
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp