Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

min andra häst reds in som 5 åring och han vilade ca ett halvår efter jag ridit in honom. till skillnad mot vad många andra unghästar gjort i den åldern så var han väldigt färsk och fick ta det lugnt.

min 06.a red jag ca 10-15 ggr under första halvåret jag fick honom.
medans många andra här red sina hästar så vilade min eller tömkördes mestadels. jag ville inte rida för mkt i den perioden då han var omusklad.

till skillnad mot novali som lagt fram flera bilder o visat hur avmagrad och museklfattig hennes unghäst var och så red hon på den istället för att fokusera på markjobb mer. DET kallar jag osunt...och det nämnde jag en gång,,,och efter det har hon väst och snäst på mig ;-) gnäll på andra men tål inte att höra ngt själv.

Tack för mig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Aha. du menar den magra hon köpte o som hon satt på några gånger- red in?
Den vill man inte motionera så mkt utan först sätta hull på.

Sen får man nog tänka på vilken belastning hästen får.

Det tänker jag på ang. min inte så stora häst- måste tänka på vikten- vilket bara är bra:bow:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

jag pratar om hennes nuvarande unghäst som hon visat bilder på som i samband med den kom var väldigt tunn och omusklad. (ja iaf på dom bilder hon visat) snabbt efter det såg man ju ridbilder och även filmer när hon red hästen. Jag har sett filmerna och tyckte dom hästen såg oren ut på en film från ett ridhus. Det kommenterade jag aldrig...men eftersom alla vill kommentera allt på mig så får jag väl äntligen börja öppna min mun och säga mina åsikter också. jag tror jag varit för tyst och snäll under åren och nu tänker jag blir ärlig jag också ;) Novali kommer bli fly förbannad över detta, men jag har också rätt att säga min åsikt...har alla rätt att säga exaktvad dom tycker och tänker om mig, så har jag rätt att säga det om andra också...

Novali sa att den enda sadel som skulle ligga br apå min häst efter att sett 40 tal bilder var en albion k2. jag tog hem en sådan, lyssnade på rådet..och sadeln låg katastrof skit. Tur att jag fatta det själv, tänk om jag tagit till mig rådet och trott att den skulle ligga så och haft den på hästen nu. Som ett ex!

Jag lämnar tråden, för gott...orkar inte med massa skitsnack längre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Fast vem lyssnar på ngn ang sadelinpassning annat än live.

tipsa om en specifik sadel kan man ju dock göra.

nu var väl grejen att många.... har reagerat på din stora tävlingsambition på en knappt fylld fyraåring.

Har faktiskt aldrig hört på maken.

Det är inget vidare råd till alla övriga med jämngamla.

Låt unghästar få vara bebisar mellan varven. Ha lite kul.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Yiiihaaa, nu blir det sommarlov:)!
Var iväg idag, mycket för min egen skull på dressyrträning!
Men det känndes så bra allting å jag känner mig tillfreds. Min oro om knackighet hänger ju ihop med att när Nissan blir trött blir jag lite "feg" och ja, släpper hela paketet istället för att stötta, kom jag på alldeles själv.
Övergångar och lite sidvärts, galoppfattningarna sitter som en smäck, speciellt "ju mindre jag gör".
Jag som bara är en orutinerad hobbyryttare,åh, vad glad man blir när man liksom hittar nyckeln..Till exempel i höger varv som är svårare, där blir det bättre om jag gör så lite som möjligt och mer "tänker" henne in i fattningen eller den lilla tvärningen. I vänster så kan man vara tydligare.
Oj, bla, bla..men så är jag lite exalterad, nöjd och glad:love:.
Ev. blir det Grevagården då i slutet av september..
Kikar säkert till tråden ändå:).
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ååå vad roligt att det går bra för dig.
Tycker du ska välja Grevagården så kanske vi kan se varandra... Jag är inte anmäld än men tänker absolut våga mig på det... (får se hur det blir med hoppningen)
kl.
Min häst är inne på sin andra vilovecka. Idag har jag bara haft inne honom en liten stund och borstat av/ kollat igenom. Han är tjock, dammig och trött, precis som det ska vara;)
Börjar få lite ridabstinens... får väl låna dotterns c-ponny:laugh:

Stilett: Tror det är fler än jag som gärna hör hur det går för dig och din häst.:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vilket datut?
Åh, ska din dit me´isåfall? Såå kul!!

Jag kommer nog inte att våga visa själv, nerverna pallar inte utan lämnar över med varm hand till min tränare om jag bara får tillbaks henne sedan;).
Ska däremot försöka mig på en lokal i oktober på hemmaplan (Tranemo).
Fegis som jag är;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*

Nu är min filur på bete - som han behöver. Han ska få vila i 1månad, däremot blir det lastträning. Då han fick panik sist och nästan kröp under bakrebommen:crazy:

En bild på lillen från betet.
31230518.jpg

:love:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tror det är i början på sept. 3-4 någonting... Gå in på www.asvh.se så hittar du exakta datumet.
Det lutar åt att min tränare får visa hoppningen men att jag sköter det andra. Blev lite extra feg efter vår omkullridning.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Novali kommer bli fly förbannad över detta, ...

Nej, det blir jag inte serdu! För jag har för länge sen insett att om man lägger ut bilder o filmer här så får man både ris o ros o råd o rön o det ser jag som en tillgång inte en nackdel.

Så till mig kan du säga precis vad du tycker att du ser för jag kan ta det.:cool:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Härligt polly! Det är så himla kul när poletten trillar ned oavsett om det är hos häst eller ryttare. Känns ju extra bra att släppa på sommarbete när det gått så bra.

Det kommer säkert gå kanonbra på Grevagården oavsett vem som visar men det kan ju vara skönt att "bara" vara hästägare också.;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men vad kul att både du o polly kommer hit! Hoppas det inte krockar med nåt annat utan man kan åka o titta på er.:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vi har idag debuterat hela 80 cm!:eek: Innan start kändes det fullkomligt oöverkomligt o totalt livsfarligt att hoppa så högt...:angel::cool: Efter start kändes det plätt lätt...:D

Hon vilade ju ett tag o har varit igång ca 1,5 vecka, känns som om det mesta ramlat på plats nu. Ska gå 14 dgr till innan nästa längre vila väntar igen. Känns som om jag hittat konceptet för henne!

Nåväl, här är filmen iaf:
http://www.youtube.com/watch?v=241I5yQXLuY
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

nu var väl grejen att många.... har reagerat på din stora tävlingsambition på en knappt fylld fyraåring.

Har faktiskt aldrig hört på maken.

Det är inget vidare råd till alla övriga med jämngamla.

Låt unghästar få vara bebisar mellan varven. Ha lite kul.


:bow::bow:
Håller helt med, det är den stora tävlingsambitionen som många har reagerat på, samt att på många sätt behandla en så ung häst som om den vore mycket äldre. Bla dessa ökningar, att sitta ner så mycket på en så pass otränad rygg som en 4-åring har, att rida i en för hög form på varenda film, att inte låta den ha en längre vila som de flesta andra får, osv.

Jag tycker att kraven på hästen verkar bli alltför höga. Och det är det uppenbarligen många andra som har tyckt också. Det är inte personligt mot Stilett, på något sätt, och det är synd att det tas så. Det är mera att man reagerar om man själv har utbildat unghästar och vet vad dom behöver i olika åldrar, oavsett vad det sen ska bli av dom......
Det finns säkert en massa folk därute som gör en massa tokigheter, men de kanske inte lägger upp en massa filmer, gör man det så lär det komma synpunkter om mycket avviker från de flestas upppfattning om unghästridning. Inget konstigt alls. Och synd att inte Stilett funderar lite en gång till istället för att gå igång.:cry:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Såg plätt lätt och lekigt ut också, precis som det ska vara!
Tja, matte-nu latjar vi oss genom detta för jag tycker det är jättekul att hoppa..
( Är övertygad om att hon sa så:)! )
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jamen exakt!:rofl::rofl: Det kändes verkligen som om hon tog tag för första gången o det var härligt!:love:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

min andra häst reds in som 5 åring och han vilade ca ett halvår efter jag ridit in honom. till skillnad mot vad många andra unghästar gjort i den åldern så var han väldigt färsk och fick ta det lugnt.

min 06.a red jag ca 10-15 ggr under första halvåret jag fick honom.
medans många andra här red sina hästar så vilade min eller tömkördes mestadels. jag ville inte rida för mkt i den perioden då han var omusklad.

till skillnad mot novali som lagt fram flera bilder o visat hur avmagrad och museklfattig hennes unghäst var och så red hon på den istället för att fokusera på markjobb mer. DET kallar jag osunt...och det nämnde jag en gång,,,och efter det har hon väst och snäst på mig ;-) gnäll på andra men tål inte att höra ngt själv.

Tack för mig!



Säger hon som lagt upp filmer sittandes ner på en 3 åring travökning efter travökning ...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Det är sååå kul att se era 4åringar!
Själv har jag nu precis kommit igång med min efter en hel vinters vila, så snäll hon var att sitta upp på efter 4månaders vila, vi har inte kommit till någon uppsutten hoppning och inget galopparbete än men allt går så bra ändå.

Hade vart super kul att visa på grevagården, men hon är absolut inte klar för det så det kommer vi hoppa över, annars har jag ju bara 10min till Grevagården så det hade gått lätt annars!!!

Ska snart lägga in en film så får ni se min guldklimp!!!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Wooohoooo det där går ju som en dans :bump: nu är det bara 10 cm kvar :)

Skulle vara kul att ses i Flyinge ju ......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
829
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
625
· Visningar
36 348
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp