Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Inte kul med frimärkshage i solsken men vad gör man? Finns det ingen möjlighet att bygga en liten hage inne i en stor gräshage så han har nåt att göra? Jag hade en egen uppfödning en gång som fick benet avsparkat, ja det blev alltså en djup spricka, han fick stå på min gräsmatta i en frimärkshage som flyttades allteftersom han åt upp gräset o gissa om han var nöjd!:D

Precis sa gjorde jag med mitt fullblod nar hon fick sitt ena framben avsparkat. Funkade over forvantan - och hon var den nippriga sorten som var tvungen att fa lugnande flera ganger om dagen under konvalescenten :crazy:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hihi, nu är jag ny i tråden. ;)
Jag har en foderponny, Ayla e: Aydin ox, f. 06, 146 mkh. Så snabb fakta. :D

Hon går som en klocka hemma på gräs ridbanan och vi har tagit några skutt upp till 70 cm än så länge och vart på en hoppträning där hon oxå gick perfekt. Vi ska väl komma igång på riktigt med hoppningen snart.

Hon är verkligen inte "unghästig" att rida, jag rider henne som vilken annan välriden ponny om helst :d
Ibland kan hon ha lite svårt för högergaloppen men är jag nogran i fattningen går det jättebra.

Och i hoppningen går hon lugnt och fint med öronen spettsade och hoppar jättebra med frambenen och bra bak med ;)

Haha, ja det var det, nu har jag börjat skriva här i alla fall så får vi se vart vi tar vägen ;)

Trav
imgp8172_90979416.jpg


Galopp
imgp8144_90979028.jpg


Hopp, inte den bästa bilden men den enda jag har tyvär
imgp8201_96660540.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL
Han ar en fyraaring med en tolvarings hjarna. Sa cool hela tiden, helt oradd, skrittar pa lang tygel langs med starkt trafikerad vag (staket emellan), forbi ett gang hundar pa traning, flaggor, bagskytte.... Galopp pa grasstracka, helt kontrollerbar, jamn och stadig och balanserad. Sjalva var vi dessutom, red ut utan sallskap. Och vi hoppade! Tva stora stockar i kombination, kandes knappt, superroligt!! Alskar min hast :love: :love: :love:

Jaa vad skönt det är ed sånn hästar! Min ponny (06:a ;) ) är lika dan. :banana:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nej, sunshine, här gäller det att ligga i om man ska hänga med i allt som skrivs i denna tråden!:D

Vad ROLIGT för dig att äntligen få rida på din fina häst! Kommer du att göra det regelbundet nu?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Inte kul med frimärkshage i solsken men vad gör man? Finns det ingen möjlighet att bygga en liten hage inne i en stor gräshage så han har nåt att göra? Jag hade en egen uppfödning en gång som fick benet avsparkat, ja det blev alltså en djup spricka, han fick stå på min gräsmatta i en frimärkshage som flyttades allteftersom han åt upp gräset o gissa om han var nöjd!:D

Har samma erfarenhet och håller med. Gör OTROLIG skillnad.
Man kan bygga rätt stadiga flyttbara hagar om man har en buse som inte funkar med vanliga vita plaststolp som man trycker ner i backen. Man kan tex bygga hinderstöds liknande hörnstoplar till hagen, som har en bred fot som går ut i en trekant, och stabiliserar. Ordentligt med el i tråden och bra höjd, så har man ett bra läge även för en vilding. Och att kunna flytta hagen är verkligen guld, så otroligt mycket är vunnet om de kan utöva lite betande och sysselsättning, man brukar ha igen det mentalt hos konvalecenten sen!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vad ROLIGT för dig att äntligen få rida på din fina häst! Kommer du att göra det regelbundet nu?

Ja, fran september kan jag antligen borja rida mer regelbundet for da flyttar barnen till nytt dagis och jag hinner aka ut minst 3 ggr/vecka. Det ar ju en timmes bilresa i vardera riktningen :crazy:
Superroligt ska det bli!!!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack för tipsen, även Novali.
Jag skall kolla upp möjligheterna mer än vad jag gjort med stallägarna! :bow:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Lite uppdatering från gårdgens ridpass...

Vi skuttade lite på ridbanan. Upp till 80 cm typ :)
Tummen upp för min ponny :D Hon hoppar ju orentligt i alla fall.

Dom är väldigt suddiga men jaja och sitsen är ju inte heller super :p
imgp8991_96968563.jpg


80 cm ;) (höjdrekord för oss än så länge :p)
imgp8995_96968848.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack :D

Just nu vet jag inte riktigt... Vi ska nog börja hoppträna nästa eller näst nästa vecka så får jag se hur fort allt går och i höst blir det nog lite CR hoppningar och även ett litet träningsläger i slutet av sommaren.
I oktober är det en lokal tävling på hemma plan som jag jättegärna vill vara med på och hoppa LD+5 (85 cm) i avd B men det vet jag inte om det blir av eftersom jag inte vet vad hon kan riktigt än. :)
Jag har bara haft henne sen 19 maj så jag är inte helt 100 på vad hon kan och har gjort i hoppning men hon är ju posetiv och så. :bump:

Vi har henne på foder i ett år nu ju (till 19/5-11) så till våren 2011 ska vi nog försöka komma ut på några lokala tävlingar och hoppa lite avd. B och kanske träna teräng lite. Vi får se om vi köper henne sen och i så fall ska vi nog testa på fälttävlan framöver. :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jättefin ponny! Läste om vad som väntar er (dig och ponnyn), låter kanon roligt med hoppning i sommar. Tänk bara på att låta henne ta det lugnt emellanåt. Som du skrev i första inlägget. "Hon är verkligen inte "unghästig" att rida, jag rider henne som vilken annan välriden ponny om helst"
Det kan ibland kännas som om man kan rida på precis som vanligt men unghäst är ju allt annat än vanliga när de inte är klara i kroppen.

Inget illa menat men tänk bara på att ta det i hennes takt, inte din. Ser kanon fint ut annars! :d
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL...på mig själv :D

Skruttan går hemma i hagen och plågas av alla insekter och värmen....:devil:

Hehe, skojjar bara. Hon trivs kanon bra i hagen.
Hade inne henne i stallgången igår (håller på att renovera stallet så hon fick övertalas för att gå, såg ju inte som det brukar...), kollade igenom henne och kände en liten galla bak. Har knappt aldrig gallor på mina, kan det vara proteingalla från gräset eller att hon stött emot något?

Annars springer och leker de som tusan, bremsar har vi nog 4st, en på varje häst...:D Mygg och knott finns det gott om men de verkar klara det bra i hagen ändå. Har Ni mycket?

För min del är det sista arbetsdagen imorgon sedan är det även semester för min del...ska bli UNDERBART!!!!!!!!!!!!!!!!! :banana:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Här kommer en hälsning från oss!
Jag är dålig på att skriva i denna tråden, tycker inte att det "händer" så mycker för oss. Men jag följer er andra med spänning även om jag inte skriver=)

På onsdag ska vi åka i väg på programridning! Är lite nervös, men det får gå som det går,=)
34481_444687491647_560051647_6507930_1281638_n.jpg

Desteny e Ragazzo, ue Uttini
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hon är jättefin!
Påminner om en 06-a som var lite på vår ridbana i lilla Håcksvik förra sommaren.
Vad är det för mamma?
Härlig ponny ialllafall:d!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
820
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
625
· Visningar
36 336
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp