Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Roligt att det gick bra med hoppträningen för er happyrider.:laugh: Visst är det skönt när man känner att dom verkligen har lite sug mot hindret. För oss var det först nu när hon fick en stor stock framför sig som hon verkligen tände till. Då har vi ändå hoppat fem lektioner innan.

Verkligen tråkigt remix, vad säger ägaren om hennes framtid nu då? :(

Själv så var jag iväg på sista träningen före betesvilan nu. Hade tur med vädret och fick kika lite på lilla terrängbanan.
Hon var lite okoncentrerad och frånvarande i början. Skulle hoppa några rödfärgade lådor sammtidigt som dom släppte ut hästar i hagen brevid och det vart mycket att titta på och mindre lyssna på mig om man säger så :angel:

Men sen när det var dax att hoppa "riktiga" terränghinder då minsan tände hon till och tyckte det var jättekul. :D

Här kommer ett par små filmer på oss.

http://yfrog.com/mocimg4463z

http://yfrog.com/mwcimg4466z
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Å jag trodde du hade hästen hos ägarna.
Så vad ska dom göra nu då? Tråkigt, men det låter ju lite konstigt att man inte rekomenderar en vidare utredning på klinik eller så. :confused:

Ta ut en veterinär till gården och få ett sånt svar låter ju lite kryptiskt oavsett hur hästen beter sig.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kan tyvärr inte se dina filmer:mad:
Men roligt att höra att det går bra!
Det är ju så härligt när de suger i och är positiva till det man ber dem om.

Remix: Tråkigt för dig, men kanske ändå bra i sista änden. Det är ju inte kul att ha en ponny som är halt med jämna mellanrum. Hoppas du hittar en ny häst snabbt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

hon sa ju att vi borde åka till klinik och röntga henne men det är ju inte vårat beslut :(
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

aaa nej jag förstår. Hoppas du kommer att hitta en bra ponny att rida framöver, som håller sig pigg och frisk och hoppar som en gud. :laugh:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hmm kan du inte se dom, kan ni andra se dom? (jag är verkligen sämst på datorer. Men jag kan se filmerna om jag trycker på länkarna, så jag trodde jag tyckats... )
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag kommer in på yfrog men där filmen ska visas är det bara en stor vit ruta.
Det är kanske jag som gör fel? Ska jag klicka igång filmen på något sätt eller ska den starta av sig själv?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men sen när det var dax att hoppa "riktiga" terränghinder då minsan tände hon till och tyckte det var jättekul. :D

Här kommer ett par små filmer på oss.

http://yfrog.com/mocimg4463z

http://yfrog.com/mwcimg4466z

Jag ÄLSKAR dom glada tillropen från din tränare! Tänk om alla kunde vara så positiva!:love::love:

Ser ju kanon ut! nästa gång prova o korta stiglädren 2 hål så får du bättre balans o kan hålla skänkeln på plats. Känns säkert konstigt de första stegen men sen lovar jag att du kommer känna skillnaden!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

ShowUserFile.aspx

Just nu har det faktiskt gått riktigt bra ett tag för mig och Felicia hon är riktigt rolig att rida och känns väldigt stabil. Hon har börjat få mycket mer ryggmuskler och halsmuskler och bär sig mycket bättre :) Lite suddig bild men har inte så många nya :(

Kan väl även passa på att berätta att jag ska vara i danmark hela sommaren och jobba på ett stort stall där, ska ta med mig Felicia och ett annat sto dit och få hjälp med träning och så :D känns riktigt kul :D åker nästa fredag och kommer väll hem ett par dagar innan skolan börjar den 23 augusti. Ska bli riktigt kul och lärorikt :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min 4-åring går så otroligt bra just nu. Det är jätte roligt och jobba med henne. Det ända hon inte gillar är att bli borstad. Har ändå provat med olika sortes borstar. Hon gillar när jag masserar henne så det är inte så att hon ogillar beröring precis. Vet inte varför hon inte gillar att bli borstad. Kan ju vara att hon är skimmel och inte gillar at bli ren hihi. Det jag undrar är hur ni har tänkt lägga upp er träning i sommar. Hur mycket motion? Hur lång viloperiod? Hur ofta lägger ni in viloperioder?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, jag hade inte träffat tränaren innan unghästkursen började, men jag gillar henne. Hon är pedagogisk, rakt fram och berömmer när det är bra och talar om det jag behöver rätta. Låter så självklart, men jag har träffat många som tyvärr inte håller måttet riktigt. (eller så är dom "bra" men oangagerade och trötta...)

Jag ska korta hålen och se vad som händer ;), men det blir utvärdering först i juli. Nu är det vila för fröken.

Vicsan, min har gått fyra dagar i vecka sen feb någon gång, nu får hon ca tre veckor hel vila och så kör vi igång igen och har som mål att kunna ställa upp på kvaliten i början av sep. Sen får vi se om hon behöver en liten vila efter det igen.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

jag rider min häst 1 vecka till sen får han 3 veckors vila. Därefter rids han ca 2-3 veckor och ytterligare 1 veckas vila. (pga min egen semester) Målet är att han ska visas på kvaliten i början på sept.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så var vår debut avklarad! Red Startfälttävlan idag o Lilla Bruna var sååå duktig i stormen! Nedblåsta dressyrstaket, nedblåsta hinder o full storm i terrängen var inget som bekymrade henne inte.

Dressyren gick över förväntan, hon kunde t om böja lite på nacken här o var...:D Hoppningen gick under förväntan då hon tjurade ihop lite på första hindret men sen flöt det på. Är ju tyvärr så lågt, 60 cm, att hon inte backar av ngt alls o river då ibland pga det.

Men herregud vilken terränghäst hon är!:bump::bump: Stod som ett ljus i startfållan o sen bara hon galopperade iväg som vilken rutinerad FT-häst som helst! Vatten, dike o pallissad som hon aldrig hoppat gick utmärkt så innan jag ens hann tänka så var vi i mål nolla!

Liten film finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=YyTk9ddk_sc
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag kör mer kortvilor. T ex vilade hon 1 vecka i början på maj och ska vila hela midsommar veckan. Sen rider jag igen några veckor o sen får hon 2 veckors vila. Verkar funka bra så jag kör på så hela sommaren. Tänker att hon ska få en längre vila efter tävlingarna är slut i höst istället. Vi har så himla mycket knott, mygg o andra bitande insekter att det är inget nöje att gå ute dygnet runt här hos oss iaf.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vilken otroligt cool häst du har!
Trots att förutsättningarna inte var de bästa (storm o omkullblåsta staket) så gör hon det du ber om.
När hon väl kom igång på hoppbanan så flöt det på fint, bra att ta första hindret i trav efter två stopp.
På terrängbanan såg det inte ut som hon gjort något annat:). Mycket bra jobbat!!
En liten fråga: Var hon hemskt trött efter? Tycker att min häst blir trött efter 30 min markarbete, för att inte tala om den lilla hoppträningen vi var med på.
Tycker inte hon såg speciellt trött ut men min hade varit helt slut känns det som.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, hon har ett psyke som inte är av denna värld...om det inte hade varit för det så hade jag ju aldrig fått för mig att starta så tidigt. Men det finns liksom inga yttre omständigheter som stör henne. Hon lyssnar hela tiden på mig o är så löjligt lättlärd att jag ibland funderar på om hon varit tävlingshäst i ett tidigare liv!:D

Nej, hon var inte trött men jag är ju tämligen van FT-ryttare så jag rider ju inte fram speciellt länge till dressyren med ung häst, red ca 15 min o sen fick man rida runt på banan några minuter innan startsignal. Sen gick jag lugnt till transporten, satte på skydd o förbygel, skrittade tillbaka men var ändå inne på hoppbanan innan mina 30 min gått. Det gäller ju att ha klart för sig att hästen är framriden från dressyren, att bara hoppa några skutt o sen låta banan sköta resten.

I terrängen sprang hon hela tiden i sitt eget tempo förutom när hon travat o jag sa galopp efter språnget och kom i mål lite svettig men inte trött. Gick ned i andning innan jag ens passerat hoppbanan på väg tillbaka.

Jag rider ju ca 1,5 tim pass i skogen 3 dgr/vecka med fokus på att galoppera mest o sen 1 dag på bana antingen hopp eller dressyr men hon går aldrig mer än 4 dgr/vecka.

Tack carre! Jag håller med!:bow:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, vilken härlig tjej du har:)!
Kul att det gick bra!

*kl* Vi har lullat igång lite efter en veckas vila. Förvånas över hur cool hon är.. Dock tyckte jag igår att hon kändes lite stum och svår att få ihop och lösgjord..Iof kan det bero på det ihållande regnandet, blåst och brunst;). Måndag eller tisdag hoppas jag komma ivääg till tränaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
836
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
632
· Visningar
36 618
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp