Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Nu behöver jag er hjälp. Måste göra något med Rosies man. Skall jag klippa av den så den blir knoppnings vänlig eller ska jag låte den forrtsätta växa? Just nu är den väldigt stripig och inte alls som jag vill ha den. Det ger liksom inte henne rättvisa...hmmm..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men herregud! RIP Pappi, nu lider du inte mer iaf...

Tröstkramar härifrån också..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kvaliten gick väl något sämre än vad jag hade hoppats. Hon fick 7,2 som dressyrhäst och 6,8 som hopphäst. Hon är ju dressyrstammad så hoppningen var bra att genomföra.
I dressyren klagade de på att hon inte arbetar med ryggen så mycket som hon borde. Får försöka få igång ryggen bättre.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Åå nej, fina hästen...
Samtidigt så har han det bra nu, galopperar omkring och har inte ont längre.

Beklagar verkligen, kramar...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag har inte kommit så jättelångt. Vi gör små framsteg men för mig är de stora!
Vi hoppar än så länge bara ett hinder, hon är så osäker när det gäller nya saker/föremål att jag nöter lite efter på det så hon får ett självförtroende.

I dressyren har jag nu sista veckan jobbat mycket med galoppen. Hon har sådana fasoner att när det blir jobbigt så protesterar med rejäla bockningar.

Finns det någon som kan ge tips på hur jag kan arbeta bort ponnybockningarna?
Jag tror att driver jag på mera så blir det värre, och jag har svårt att göra det när man ser marken istället för träden...
Hon gör det helt utan förvarning, det ända jag känner lite före är att rumpan höjs upp lite men jag vet inte när det kommer en bockning...

Ideer tack!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Man skall ta det i den takten som hästen orkar med :) Resten kommer senare. Min hade också en period då det enbart var bockningar i galoppen. Problemet som jag hade var att jag kortade in henne, alltså alldeles för korta tyglar. Det som jag gjorde då var att länga tyglarna och sedan bara tänka framåt. Saken var den att hon studsade/bockade/sparkade you name it på stället så allt jag behövde göra var att länga tyglarna och mana på henne framåt.

Vet inte om det hjälper men kanske en sak som du kan testa. Annars är det ju enklare/naturligare att galoppera ute i skogen. Gör hon samma sak där?

KL

Idag har vi varit på hopp CR, gjorde debut i 70cm och hon skötte sig exemplariskt. Måste säga det att jag är så himla stolt över henne. :love: Vi har ju precis kommit över tröskeln att hon själv kan bära sig utan för mycket stöd och jobb från min sida, så därför har jag kunnat fokusera mer på allt annat som skall stämma.
Gick verkligen superbra idag! Felfri i både 60 och 70 så det var mycket klapp och beröm! :D Nu skall vi ladda batterierna inför onsdag!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag har inte skrivit i denna tråden på väldigt länge men skriver lite nu :)

Jag har varit i Danmark och jobbat på ett försäljnings/utbildningsstall hela sommaren och haft Felicia med mig. Har ridit för tränare i dressyr varje vecka under sommaren och utvecklats otroligt mycket.
Sen när sommaren led mot sitt slut skulle jag hem och börja skolan och ägarna bestämmde att Felicia skulle stanna kvar i dk eftersom hon skulle kåras i danskt varmblod och slippa köra henne fram och tillbaka. Så Felicia fick vara hos en beridare och efter ca 2-3 veckor var hon halt båda fram och fick vila ett tag sen nu för snart 2 veckor sen så röntgades hon och kan ju tilläggas att hon samma dag som röntgen gick igenom böjprovet utan problem.

Röntgen visade att hon har spatt båda bak och OCD. Spatten var lika långt gången som på en tio årig häst och veterinären kunde inte förstå hur hon kunde gå igenom böjprov.

Ägarna som har ett stuteri blev helt förkrossade och visste inte vad dom skulle göra för Felicia är en av dom hästar dom hoppats mest på.
Nu är det som så att hennes uppfödare vill gärna ta tillbaka henne och frun där är veterinär och dom ska försöka ge henne en rättvis chans som skogshäst. Istället får hennes nuvarandre ägare hennes helsyster istället, som jag kanske ska börja rida istället, men dom kommer aldrig våga ta föl på henne.

Det är konstigt hur framtiden kan ändras så snabbt, från en häst som aldrig varit skadad eller halt till en häst som kanske inte kommer kunna ridas "normalt" någon gång.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ajdå. Visst går det fort. Ena stunden är de kommande stjärnor andra så kanske man får ta de tuffa besluten. Nu har jag innte den blekaste koll på hur spatt & OCD uppstår. Är det från födseln eller är det något som kommer från ridningen?

Har du någon häst kvar i Sverige?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ärftligt och kan vara från fel fodring när dom är små också vad jag har förstått :/

Nee har ju inte det :/ men får ju hem systern nu i veckan så får vi se hur det blir med henne.. Ska ha samma underbara temperament som Felicia bara vara större och fux, och jag är rätt svag för fuxston och rätt lång Felicia var ju i minsta laget för mig.

Känns faktiskt relativt ok eftersom hon ändå kommer få en så rättvis chans som möjligt som skogshäst, och att dom vet vad dom har att göra med känns också väldigt bra. Förstår ju nuvarande ägare att dom inte riktigt "kan" ha kvar henne heller eftersom hon bara hade fått gå i hagen och det hade inte varit ett rättvist liv för henne.

När jag vart liten var jag skötare på ett sto som hade spatt och hennes sista år i livet var inte roliga, halt varranan månad och gick upp och ner helt vissa dagar var hon inte halt alls och andra kunde hon knappt gå :/
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Sara hoppade i paddocken idag. Byggde två räcken och en oxer på 60 cm. Fungerade bra. Inga stopp utan Rivica bjöd bra hela tiden. Hoppade flera språng efter varandra.
Nu ser vi fram emot onsdagen.:d
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Okej. Då är det ju så att man inte kan göra så mycket åt det... Synd, är så himla tråkigt när de blir sjuka..

Känns väl ändå gott att det kommer en annan som du kan rida. Hoppas att ni passar lika bra tillsammans som du gjorde med Felicia. :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det känns rätt bra att veta att jag inte har påverkat det och inte gjort något som orsakat det.

Haha jaa det gör det :) svag för fux ston är jag med så det ska bli rätt spännande :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kom på en sak. Har vi fixat någon som kan filma/fotografera??? Till onsdag..? :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag kan filma er;) Har en digitalkamera så jag vet inte hur länge det går att filma men minst 5 minuter i alla fall. Blir en liten snutt på er var.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
788
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 156
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp